Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 751448 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #80 skrivet: januari 19, 2008, 19:59:12 »
Provade med 1,2 i ladd men då började det
att spika.Så imorgon blir det att ansluta tänings sänkarboxen o prova
vidare.

Har du nån form av knackdetektering eller kör du med örat?
Hur låter bilen med ditt fina avgas, tyst och fint så du kan höra knackningarna eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #81 skrivet: januari 19, 2008, 20:12:24 »
Bilen går så tyst å fint så jag hör allt som händer med motorn med mitt skadade öra.
En riktig sleeper så att säga  :)
"don't buy it if you can build it!"

Fuse

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
    • Pics
SV: 360 2½T
« Svar #82 skrivet: januari 20, 2008, 00:55:25 »
Har du original Renix system? Hur funkar det med det EMS6 eftersom jag har hört att boost retard system funkar inte so bra med Renix.

Kul med det tillskottsprut, jag har något likadant I min 360GLT Turbo. ERL 617, också från mitte 90-talet. ;D (Bil är byggt I mitte 90-talet, jag köpte den I 2004) Men det är inte so advancerat, ingen MAP sensor osv.. Men funkar bra. http://koti.mbnet.fi/mtn/images/autot/GLT/mapfueler/

Laddar bara ~0.5bar nu eftersom jag har än ingen Lambda mätar och LE-Jetronic är standard.. Monterad en intercooler I senast vår. http://koti.mbnet.fi/mtn/images/autot/GLT/kuuleri/

Tänker att montera progressiv bränsle regulator också och större spridare. Jag har också Renix med transporterad svänghjul sensor.. Tänkte at byta tändning för en från 240 R-Sport turbo och montera Crane eller Lumenition system med. Men om EMS6 och lika funkar med Renix, det är en option också.

Sorry about my not-so-good Swedish, but I'll try my best.. :D
« Senast ändrad: januari 20, 2008, 00:58:15 av Fuse »
Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #83 skrivet: januari 20, 2008, 16:36:01 »
Jag skulle inte byta bort renixen till en gammal mekanisk skit fördelare.
Det går mycket skit snack om renixen,jag själv har alldrig haft några problem med den, och skulle den paja så byter man den på 2 min.
Min fungerar kanon i hop med turbo upp till 1bar.Nu har jag ställt upp
laddtrycket till 1,2bar och då spikar den till ibland.Då satte jag i min
EMS 6 (täningssänkar box) sänkte täningen 3 grader så var problemet
borta  :D  Än så länge orkar den tända spriten på 1,2bars ladd  med org
tändstifts gap , så så dålig kan den inte vara  ;)

Fuse  Ja skaffa prog tryckreg spridare+lamda mätare sen är det bara att
ladda på  8)

Här står tjejen å tankar e85 inför dagens test repor.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #84 skrivet: januari 20, 2008, 16:58:12 »
Jag skulle inte byta bort renixen till en gammal mekanisk skit fördelare.
Det går mycket skit snack om renixen,jag själv har alldrig haft några problem med den, och skulle den paja så byter man den på 2 min.
Min fungerar kanon i hop med turbo upp till 1bar.Nu har jag ställt upp
laddtrycket till 1,2bar och då spikar den till ibland.Då satte jag i min
EMS 6 (täningssänkar box) sänkte täningen 3 grader så var problemet
borta  :D  Än så länge orkar den tända spriten på 1,2bars ladd  med org
tändstifts gap , så så dålig kan den inte vara  ;)

Fuse  Ja skaffa prog tryckreg spridare+lamda mätare sen är det bara att
ladda på  8)

Här står tjejen å tankar e85 inför dagens test repor.

Finfint!
Kopplar man in tändningssänkaren direkt på svänghjulsgivaren eller i uttaget "knocksensor" eller vad det heter som är ledigt på renixen på våra bilar?

Får tjejen leka nåt då?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #85 skrivet: januari 20, 2008, 18:37:33 »
Man kopplar in sänkarboxen på - på tändspolen bara att löda dit en kabel.sen har jag en justerbar tryckkontakt på insuget som jag ställt in så den sluter vid 1bar,Sen tar boxen över.

Nu börjar vevhusventilationen göra sej på mind, måste fixa lite mer
ventilation på motorn och fixa olje läckaget på returröret från turbon.
Sen är det åka igen.

Klart tjejen får köra hon är ju delägare i bilen.Hon ska ha bilen till o från
jobbet i 2-3 månader snart när hennes andra 360 går ur bes och troligtvis
blir reservdels bil då den börjar bli lite häckig.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #86 skrivet: januari 20, 2008, 19:41:02 »
Man kopplar in sänkarboxen på - på tändspolen bara att löda dit en kabel.sen har jag en justerbar tryckkontakt på insuget som jag ställt in så den sluter vid 1bar,Sen tar boxen över.

Nu börjar vevhusventilationen göra sej på mind, måste fixa lite mer
ventilation på motorn och fixa olje läckaget på returröret från turbon.
Sen är det åka igen.

Klart tjejen får köra hon är ju delägare i bilen.Hon ska ha bilen till o från
jobbet i 2-3 månader snart när hennes andra 360 går ur bes och troligtvis
blir reservdels bil då den börjar bli lite häckig.

Okej.. hm undrar hur det fungerar? Den måste ju ta över tändningen på nåt sätt då..
Visa oss gärna hur du löser vevhusventilationen då det brukar vara en het potatis när det gäller turboinstallationer och en källa till vissa störande problem.

Jasså då kommer hon tidigt till jobbet om hon åker sån räser  8)
Visste inte att hon hade egen 360!? Annars var det mini som gällde va?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #87 skrivet: januari 20, 2008, 21:09:22 »
Tändboxen tar inte över täningen. Täningen funkar på det här viset på
nästan alla bilar .Man har alltid ström på + sidan av tänd spolen, med minus
sidan styr man när man vill skjuta den.Allså när spolen inte har någon
jord så skjuter den en gnista sen måste spolen laddas igen av en jord
puls och det är den man leker med. När renixen ger ut en jord puls till spolen så förlänger vi den med ems6 an ett antal millisek och följden blir att motorn tänder senare.

Så ems 6an kan styra alla tändsytem med en tändspole och fördelare
oavsett om den har data kurva eller mek tändkurva.


"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #88 skrivet: januari 20, 2008, 23:21:07 »
Tändboxen tar inte över täningen. Täningen funkar på det här viset på
nästan alla bilar .Man har alltid ström på + sidan av tänd spolen, med minus
sidan styr man när man vill skjuta den.Allså när spolen inte har någon
jord så skjuter den en gnista sen måste spolen laddas igen av en jord
puls och det är den man leker med. När renixen ger ut en jord puls till spolen så förlänger vi den med ems6 an ett antal millisek och följden blir att motorn tänder senare.

Så ems 6an kan styra alla tändsytem med en tändspole och fördelare
oavsett om den har data kurva eller mek tändkurva.

Bra då är jag helt med på funktionen. Enkelt och smart!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #89 skrivet: januari 21, 2008, 23:09:30 »
Tändboxen tar inte över täningen. Täningen funkar på det här viset på
nästan alla bilar .Man har alltid ström på + sidan av tänd spolen, med minus
sidan styr man när man vill skjuta den.Allså när spolen inte har någon
jord så skjuter den en gnista sen måste spolen laddas igen av en jord
puls och det är den man leker med. När renixen ger ut en jord puls till spolen så förlänger vi den med ems6 an ett antal millisek och följden blir att motorn tänder senare.

Så ems 6an kan styra alla tändsytem med en tändspole och fördelare
oavsett om den har data kurva eller mek tändkurva.

Bra då är jag helt med på funktionen. Enkelt och smart!

Jag visste inte att det fanns sådana smarta tändboxar  :-[ så innan jag bestämde mej för att köra med Vems hade jag planerat att ha en wgklocka att flytta original vr-sensorn och på så vis backa tändningen vid högre ladd, hade tänkt att ha pysventil och justerskruvar så jag kunde bestämma när och hur mycket det skulle backa tändningen :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #90 skrivet: januari 22, 2008, 11:28:36 »
Jaha då har man ränsat första vxl då  :(  Låg på 5ans vxl skulle köra om
en last bil,kom upp i ca100kmh då det plötsligt varvar upp som om växeln
har hoppat ur.Provar alla växlar men det tutar upptaget förutom på 4an.
Allså måste jag kört sönder ingående drevet+drevet på bottenstocken.
Som tur var så funkade ju 4an så jag kom hem  :D
Får börja snegla på en ny transmission,dock så ska det vara transaxel
eller hur  8)   jag menar håller inte skrotet när det är halt och man inte
har plockat ut full effekt ännu så finns det nog inga genvägar tyvärr..........
"don't buy it if you can build it!"

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 2½T
« Svar #91 skrivet: januari 22, 2008, 12:27:38 »
Vad sägs om en 6växlad låda:

http://www.blocket.se/vi/14357743.htm?ca=11_s
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #92 skrivet: januari 22, 2008, 12:33:28 »
Det är bara att glömma 924-944-964 då vxl sitter bakom kronhjulet.
928 går men kostar ca 20000-25000:- ointressant då detta är ett
 budget bygge .Men jag har lite skrot liggandes som kanske går att få
ihop  :)
"don't buy it if you can build it!"

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 2½T
« Svar #93 skrivet: januari 22, 2008, 12:38:22 »
Det är bara att glömma 924-944-964 då vxl sitter bakom kronhjulet.
928 går men kostar ca 20000-25000:- ointressant då detta är ett
 budget bygge .Men jag har lite skrot liggandes som kanske går att få
ihop  :)

968 delar låda med 928 och inte med 944 och 924. Men om du ska bygga ihop något själv är det betydligt roligare. Du kan iallafall ringa och kolla vad de ska ha för drivlinan, du kanske kan få ett bra pris.
« Senast ändrad: januari 22, 2008, 12:39:55 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #94 skrivet: januari 22, 2008, 12:53:26 »
Ringde precis och 928 och 968 delar inte vxl enligt honom.
därimot så ser vxl till 924 ut som en 928 men den blir alldeles för klen.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #95 skrivet: januari 22, 2008, 17:41:32 »
Jag har tänkt bygga ihop lite grejor nu när lådan är sallad  :P
Hadde tänkt å göra det framåt sommarn men lika bra att börja nu.

Bmw 260 getraglåda ska paras ihop med en volvo multilink diff  :)

Lådan håller för 500-600hk i en tung Bmw 5serie så den blir nog bra.
Diffen med en bra spärr ska nog hålla för 400-500hk i en lätt 360 .

Längden på hela paketet ska nog gå att få till så det passar i 300an.

"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #96 skrivet: januari 22, 2008, 17:47:32 »
En liten medbringare mellan lådan o diffen går fort att göra.Men det kommer
att ta tid att tillverka adaptern i framkant av lådan+drivaxlar måste lösas
på något vis.Även vxl reglage och upphängning av hela paketet måste
fixas.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #97 skrivet: januari 22, 2008, 18:23:33 »
Ojojoj nu är Peter i sitt esse!

Jag älskar när dina projekttrådar är uppdaterade varje dag  8)

Tyvärr var det ju inte så kul att lådan pajat nu då men det var kanske inte så konstigt, du har ju plockat ut en del effekt redan förstår jag.

Och nu är det upp till bevis, blir ju lite att bita i det där.
Paketet blir ju något längre så lite ingrepp under baksätet blir väl nödvändigt?!
Och den där stora gaveln på lådan kan du väl inte låta sitta kvar?

Ska bli mycket intressant att se hur du löser allt kring den nya transmissionen!

Multilink klump. Nice.. vet du tillverkare på den? Och var hittar man diffbroms/spärr till den?

Lycka till  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #98 skrivet: januari 22, 2008, 18:56:39 »
Klumpen kommer från volvo 760 multilink så alla diffar från 140-240-260-740-760-940-960 och efftermarknads dito passar  8)

Sprängkåpan kommer att kapas bort så klart ev en liten kortning
av transaxel röret kommer att ske.

Det blir ett rätt så stort jobb men är det gjort så är det,sen är det
bara att trimma  ;D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #99 skrivet: januari 22, 2008, 19:09:37 »
Klumpen kommer från volvo 760 multilink så alla diffar från 140-240-260-740-760-940-960 och efftermarknads dito passar  8)

Sprängkåpan kommer att kapas bort så klart ev en liten kortning
av transaxel röret kommer att ske.

Det blir ett rätt så stort jobb men är det gjort så är det,sen är det
bara att trimma  ;D

Åhå jag trodde det var 960, visste inte att 760 hade multilink!

Aha så original transaxel brukas. Nice!  Det här låter riktigt bra! Tack för att du vill behålla transaxeln!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #100 skrivet: januari 22, 2008, 19:19:36 »
Klart det blir transaxel  8) 
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #101 skrivet: januari 22, 2008, 19:49:54 »
Klumpen kommer från volvo 760 multilink så alla diffar från 140-240-260-740-760-940-960 och efftermarknads dito passar  8)

Sprängkåpan kommer att kapas bort så klart ev en liten kortning
av transaxel röret kommer att ske.

Det blir ett rätt så stort jobb men är det gjort så är det,sen är det
bara att trimma  ;D


fast splinsningen på multilink klumpen är på 26(osäker men inte 27 iaf) och den på dana 30 är ju 27 så det passar väl inte. Det är iaf vad jag fick höra då jag pratade med jonas på bakaxeldelar.se

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #102 skrivet: januari 22, 2008, 20:01:28 »
Klumpen kommer från volvo 760 multilink så alla diffar från 140-240-260-740-760-940-960 och efftermarknads dito passar  8)

Sprängkåpan kommer att kapas bort så klart ev en liten kortning
av transaxel röret kommer att ske.

Det blir ett rätt så stort jobb men är det gjort så är det,sen är det
bara att trimma  ;D


fast splinsningen på multilink klumpen är på 26(osäker men inte 27 iaf) och den på dana 30 är ju 27 så det passar väl inte. Det är iaf vad jag fick höra då jag pratade med jonas på bakaxeldelar.se

På drivaxlarna eller vad?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 2½T
« Svar #103 skrivet: januari 22, 2008, 20:28:27 »
Ringde precis och 928 och 968 delar inte vxl enligt honom.
därimot så ser vxl till 924 ut som en 928 men den blir alldeles för klen.

Läste på lite nu och det var inte drivlinan som 968 hade lånat av 928. 968CS hade chassi delar från 928 S4. Fel av mig.

Då kan jag stryka 968 från min bevaknings lista på blocket.

Nu ska jag luta mig tillbaka och vänta på nya inlägg på ditt transaxelbygge för bättre underhållning finns inte!!!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 2½T
« Svar #104 skrivet: januari 22, 2008, 22:07:00 »
Har luskat lite på det där med 760 multilinkbakaxlar...
fast splinsningen på multilink klumpen är på 26(osäker men inte 27 iaf) och den på dana 30 är ju 27 så det passar väl inte. Det är iaf vad jag fick höra då jag pratade med jonas på bakaxeldelar.se
Detta stämmer jättebra, dessutom tycks det vara så att axeldiametern är något klenare på multilinkaxeln. I övrigt ska måtten vara nästintill identiska. Detta gäller i vart fall den äldre multilinkaxeln, med spiralfjädrar (1035/1045). Den nyare med bladfjäder (1055/1065) kanske ser likadan ut inuti, vem vet... Kuriosa, båda axlarna fanns med slungdiff!
Det är vad jag fått ut av, bland annat, den här tråden:
http://www.bilforumet.no/prosjektforum/181072-780v8-volvo-780-chevy-v8-true-trac-p-multi-link-oppdatering-22-nov-07-a.html, om en norrman som stoppat i en V8 i sin 780, och upptäckt att diffspärr vore trevligt... Så han tänkte att han stoppar i en...

Kort sagt, diffspärrar till Dana 30 / Volvo 1030/1031 passar, nästan... Men med tanke på vems tråd det här är så är jag helt övertygad om att även de små axelstumparna ska kunna övertalas att passa!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #105 skrivet: januari 22, 2008, 22:32:36 »
Varför skulle  jag bry mej om splinesen  ??? när inget med splines ska
kopplas ihop med varann??????????? Eller hur hadde ni tänkt att få ihop det .
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #106 skrivet: januari 22, 2008, 23:11:27 »
Varför skulle  jag bry mej om splinesen  ??? när inget med splines ska
kopplas ihop med varann??????????? Eller hur hadde ni tänkt att få ihop det .

Det Loffe tänkte på och som vi andra triggade på var väl att du skulle byta till nån sorts lamelldiff eller låsande diff, så vad ska du ha för diff, orginal slungdiff?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #107 skrivet: januari 22, 2008, 23:22:37 »
jag har inte bestämt mej för villken diffbroms jag ska använda,det får
bli det jag får tag i.Så ni menar att det skilljer på splinesen på utgående
axlar?Är ni helt säkra på det   ::)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #108 skrivet: januari 22, 2008, 23:26:24 »
De kanske tror du ska köra med 360 drivaxlar ::)
Är det inte samma diff i awd axeln också? den har lamelldiff men jag tror att den är lite högt utväxlad.
Awd klumpen har ju en plan yta och 4gängade hål framtill för viskokoplingen, så de skulle nog gå bra att använda dessa hål till att fästa en adapter mot en låda.
Jag har varit under min v70 med tanken på att ta hela bakvagnen från en awd för på den sitter ju diffen, alulänkarmar,dämpare och fjädrar i en aluminiumram som är bultade med 4bultar mot karossen + två stag framåt, men jag har inte mätt så jag vet inte om det går utan att höja rambalkarna.
Finns ju bmwlådor med lös sprängkåpa också så man inte behöver kapa, men du använder ju nog denna låda och diff du har liggande.
Finns ju tydligen många olika ideer på hur man kan fixa drivlina men ändå kör de flesta med original :-[

Väntar på bilder på din pajade M47R, för vad jag vet är du nog den första här som pajat en låda, skulle va kul att veta om det beror på slitage eller mycke vrid. Om främre lagret till bottenstocken varit dåligt är det kanske större risk att dessa drev pajar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #109 skrivet: januari 22, 2008, 23:34:21 »
De kanske tror du ska köra med 360 drivaxlar ::)

Drivaxlarna är ju inte lika intressant som de splinseade medbringarna som skall passa in i diffen.. och om diffen har fel antal splines behövs custom medbringare. Och gör man medbringare custom kan man ju välja bultcirkel till drivaxlarna helt fritt.

jag har inte bestämt mej för villken diffbroms jag ska använda,det får
bli det jag får tag i.Så ni menar att det skilljer på splinesen på utgående
axlar?Är ni helt säkra på det   ::)

Medbringare från multilinkdiffen med 26 splines glappar in i Detroit True-Trac för 1031 som har 27 splines.
För hela tråden läs på länken som Kurre la in.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #110 skrivet: januari 22, 2008, 23:38:48 »
Jag kommer inte att använda 360 med bringare ;D  Då jag sett att dom
kan gå sönder åxå.Jag tänkte ta dom medbringare som tillhör diffklumpen
och jag tror det är samma splines som alla 1030-1031 har.
skulle inte satsa på en awd bak axel då dom är gjorda att ta imot ca 20%
av effekten (då håller nog 300 org bättre)
Lägger upp bilder på min vxl längre fram då jag tagit ner den.
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #111 skrivet: januari 22, 2008, 23:53:43 »
Är inte alls så insatt i diffklumpar faktist försöker lära mig, vara bara det där du skrev om att alla diffar från 140->960 passar, och som jag fattat det så är inte denna diffklump lik dana 30 och att i så fall kommer det vara problem med en locker odylikt från dessa i din multilink. Tvekar dock inte en sakund på att du inte skulle få till det och jag hoppas att jag har fel och att det passar eftersom jag själv har gått i banorna med diffklump från multilink men gått ifrån dessa just på grund av att jag blev tveksam till om det ska gå.

Klumpen kommer från volvo 760 multilink så alla diffar från 140-240-260-740-760-940-960 och efftermarknads dito passar  8)


På drivaxlarna eller vad?

det hade jag hoppats nån annan hade kunnat svara på men jag antar det är medbringaran om dom nu heter så? dvs dom som går ut på sidorna från diffen? Är som sagt inte påläst och jag hoppas får lära mig alldeles strax i denna tråd vad allt heter och hur allt ser ut med mera allt eftersom peters drivlina byggs om.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #112 skrivet: januari 22, 2008, 23:59:50 »
Jag kommer inte att använda 360 med bringare ;D  Då jag sett att dom
kan gå sönder åxå.Jag tänkte ta dom medbringare som tillhör diffklumpen
och jag tror det är samma splines som alla 1030-1031 har.
skulle inte satsa på en awd bak axel då dom är gjorda att ta imot ca 20%
av effekten (då håller nog 300 org bättre)
Lägger upp bilder på min vxl längre fram då jag tagit ner den.

Vad jag förstår är awd baserad på 960multilink prylar, men man ska ju inte tro på all info man hittar.
Ser i allafall tydligt på dina bilder att det inte skulle gå att montera multilinkdiffen på en m47r utan att flytta fram lådan.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #113 skrivet: januari 23, 2008, 12:35:31 »
Ni har rätt det är fel splines i diffen från en vanlig 1030-1031 om man ska ha multilink
medbringare  :(  En grej till att fixa då...........
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #114 skrivet: januari 23, 2008, 13:25:36 »
Ni har rätt det är fel splines i diffen från en vanlig 1030-1031 om man ska ha multilink
medbringare  :(  En grej till att fixa då...........

lät mindre kul, hoppas du löser det på nått smart smidigt sätt som du brukar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #115 skrivet: januari 23, 2008, 16:47:37 »
Ni har rätt det är fel splines i diffen från en vanlig 1030-1031 om man ska ha multilink
medbringare  :(  En grej till att fixa då...........

Trodde inte nån kunde slå dig på fingrarna men skönt att vi upptäckte det innan du hunnit för långt!

Om du kör med original multilink diff då, håller den tror du? (Hur kul är det med öppen diff  ::) )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #116 skrivet: januari 23, 2008, 16:52:12 »
Ni har rätt det är fel splines i diffen från en vanlig 1030-1031 om man ska ha multilink
medbringare  :(  En grej till att fixa då...........

Trodde inte nån kunde slå dig på fingrarna men skönt att vi upptäckte det innan du hunnit för långt!

Om du kör med original multilink diff då, håller den tror du? (Hur kul är det med öppen diff  ::) )

finns väl slungdiff till dom där. :)

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
SV: 360 2½T
« Svar #117 skrivet: januari 23, 2008, 19:23:46 »
/Tobbe

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #118 skrivet: januari 23, 2008, 22:16:45 »
Öppen diff är otänkbart  :P Likaså slungdiff.Fjabben det blir fel att köpa din axel
då jag bara behöver diffen.Men än lösning är på gång här uppe i huvudet  :)
Ska bara förverkliga den också  ;)
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #119 skrivet: januari 23, 2008, 23:07:00 »
Öppen diff är otänkbart  :P Likaså slungdiff.Fjabben det blir fel att köpa din axel
då jag bara behöver diffen.Men än lösning är på gång här uppe i huvudet  :)
Ska bara förverkliga den också  ;)

jag längtar tills fredag ;)