Författare Ämne: 360 Dorifto edition!  (läst 26369 gånger)

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
360 Dorifto edition!
« skrivet: januari 01, 2008, 18:19:24 »
Bil: Volvo 360 (-88 tror jag)

Mitt mål: Lära mig mer om drifting, körteknik och inställningar för att senare (om det vill sig väl) bygga på en ngt "bättre" bil.

Motor: Tanken är att den skall utrustas med B230FT med megasquirt som styr soppa och tändning.
Den skall drivas med E85 och har väl tänkt mig ett effektuttag på 250-300 hk.
Till en början kommer jag dock nöjja mig med befintlig B200F och megasquirt, troligtvis turbokonverterad, inte så mycket för effekten som för att vänja mig vid MS och turbo.

Chassi: Diffbromsad bakaxel, skall försöka behålla De-Dion så länge jag kan.
740-240 diff i originalhus har ju beviserligen gjorts förut så det måste ju gå.
Fembultade nav runtom för större urval av bromsar och fälgar.
Om De-Dion bibehålls så skall jag göra försök med extra spiralfjädrar och sportdämpare paralellt med original bladfjädrar snarare än att byta bladisar.

Kaross: Rensad på inredning förrutom instrumentbräda.
Vanliga säkehetsutrustningen dvs. fullbur, stolar, bälte
Hade tanke på bränslecell men om något så modifierar jag nog originaltankarna istället.
Utvändigt så skall det inte göras ngt, inte på denna kaross iaf.
Bilen är full av bucklor och bättringsmålad med pensel på sina ställen, den har kallats tippexbilen av en kollegas fru.

Övrigt: Den här bilen är allt annat än något utställningsobjekt.
Målet är att få en bil som har "alla" egenskaper en driftingbil skall ha med en motor som har en väldigt jämn och tidig effektkurva.
Framförallt... det skall var kul och billigt =)
Jag finns i Tyresö och heter Stefan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #1 skrivet: januari 01, 2008, 19:59:08 »
Välkommen Stefan "enok"!

Du verkar ha tänkt på det mesta!? Hur länge har du haft bilen och framförallt planerna på en driftingbil?

Kul med MS och E85!
Du får nog ut en del effekt ur en B200 oxå, tillräckligt för att du skall klara dig ett tag och fundera ut/plocka ihop en värre maskin ifall viljan finnes.

Kul att du vill bibehålla de-dionen, har du sett bilder här på forumet om en (utländsk?) bil som har just spiralfjädrar utöver bladisarna!

Vore kul att veta om du gjort nåt bygge före detta?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2008, 21:03:07 »
låter som ett ricktigt kul projekt..
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2008, 21:18:43 »
Bilen köptes förra vintern för att bli isbil... men då växthuseffekten eller vem fan det nu är som värmer upp vår kalla nord effektiv berövat oss på frusna sjöar och hala parkeringsplatser så har dessa planer om drifting slagit rot.

Nej bilder på någon annan bil med dubbla fjäderuppsättningar har jag inte sett... jag skall göra en sökning direkt... ... nej hittade inget lägg gärna upp en länk om du hittar den!

Tyvärr så har jag inte gjort några andra byggen... uppvuxen i lägenhet och att hyra mekplats i Tyresö... ja då är det svårt att hålla en tight budget =/
Har mest varit reparationer av mina gamla lik.

Har dock säkert 3 andra projekt planerade i skallen... räknas det?! =)

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2008, 00:24:45 »
Nej bilder på någon annan bil med dubbla fjäderuppsättningar har jag inte sett... jag skall göra en sökning direkt... ... nej hittade inget lägg gärna upp en länk om du hittar den!


http://mysite.wanadoo-members.co.uk/360s Det er på denne bilen. han sendte et bilde til meg på mail for noen år siden, men den mailen fungerer ikke lenger, så jeg har ikke det bildet lenger. Du kan jo sende han en mail ;)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2008, 00:48:47 »
Säg till när du har kommit igång med mekandet för då kommer jag förbi på ett studiebesök, jag bor i Handen.

Bakaxlar och vxllådor av de-dion typ som du kan hålla ögonen efter:
Billigast vid inköp: Alfa Romeo 75
Mest brukvänligt: Porsche 944 turbo
Håller för mest vrid: Corvette C6
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2008, 01:37:53 »
Mefisto: Awesome... än så länge håller vi på att slakta en 240 för delar... fick tag på en med snikturbokonverterad B23:a och diffbromsad 1031 axel.

Imorron.. ehm senare idag kanske det blir skall det rivas ur motor och förhoppningsvis följer avgas, kardan och bakaxel med =)

Nästa investering måste nog bli en TIG... någon som har ngt bra tips på var man hittar en "hobbyTIG" för en lämplig peng... vad är en lämplig peng?

/Slaktarn

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #7 skrivet: januari 02, 2008, 02:03:37 »
Jag håller på att bygga med Alfa romeo 75 upphängning. skall dock ha BMW låda och diff.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #8 skrivet: januari 03, 2008, 21:06:45 »
Nej bilder på någon annan bil med dubbla fjäderuppsättningar har jag inte sett... jag skall göra en sökning direkt... ... nej hittade inget lägg gärna upp en länk om du hittar den!

Här är ett driftbygge från England som har coilovers bak dock inte bladisarna kvar..
http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=1929

Nu satte jag mig och kollade bland ALLA trådar under "Framvagn/bakvagn" men hittade inget, sen sökte jag på coilovers och på ett par minuter hade jag hittat detta i rwd-student:s projekttråd:



Håll till godo!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #9 skrivet: januari 03, 2008, 22:53:03 »
Hmm ja tyvärr så så tar inte sökfunktionen hänsyn till oss som är gravt efterblivna! =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #10 skrivet: januari 03, 2008, 23:24:55 »
Hmm ja tyvärr så så tar inte sökfunktionen hänsyn till oss som är gravt efterblivna! =)

Oj, råkade visst pika dig indirekt och helt ofrivilligt, ta inte åt dig  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #11 skrivet: januari 04, 2008, 00:20:04 »
Ingen fara vi efterblivna glömmer lätt =)

Motor och låda ligger på en pall brevid 240:n nu.. avgas och lite plåt som fick yxas bort ur fronten ligger i trunken =)

Imorgon skall 240:n rullas ut på en parkering för att vänta på att skroten kommer å hämtar den... det är dock dålig timing att ligga ute å mecka bort all hjulupphängning då det ligger en massa puder på backen =/

Well snart får jag iaf börja bygga snarare än att riva, skall bli skoj!

Första jag ger mig på är 240-LSD i 360-diffhuset.

Appropå TIG så hittade jag ett företag som heter Tradus på blocket som säljer nya TIGgar som klarar både TIG, pinne och plasma för typ 12000:- (give or take).
Okända märken men man kunde använda ESAB slitdelar till den!
Vågar man köpa en sån... det är ju iaf garanti på prylarna?!

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #12 skrivet: januari 04, 2008, 00:38:52 »
Verkar bli dags att ta sig till ditt garage för att dokumentera din diff modd.

Vart i Tyresö ligger garaget?
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #13 skrivet: januari 04, 2008, 01:44:19 »
Jag har en plats i en företagslokal/tryckeri på Thulevägen alldeles brevid/bakom Trollbäckens IP.

Jag lovar att jag PM:ar innan jag sätter igång med operationerna på allvar... alltså när jag har båda diffarna lösa, brevid varandra ;)

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #14 skrivet: januari 05, 2008, 11:40:43 »
240:n har blivit lite slapp i bakkant =)
http://www.youtube.com/watch?v=QL_UFKD8SAw

Är det någon som behöver något från en 240, förrutom just motor och drivlina (vissa andra smådelar sknas oxå!)?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #15 skrivet: januari 05, 2008, 20:54:31 »
240:n har blivit lite slapp i bakkant =)
http://www.youtube.com/watch?v=QL_UFKD8SAw

Att ni tagit bort dämparna fattar jag men hur kan den bli så svajig i sidled?  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #16 skrivet: januari 06, 2008, 03:16:46 »
Alla stag är borta dom med.. sitter bara i 2 bult utan mutter i den undre delan av vaggan!
Blir lite lättare att plocka loss ute i snön sen =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #17 skrivet: januari 06, 2008, 10:01:09 »
Alla stag är borta dom med.. sitter bara i 2 bult utan mutter i den undre delan av vaggan!
Blir lite lättare att plocka loss ute i snön sen =)

Aha smart  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #18 skrivet: januari 06, 2008, 18:55:56 »
vill se BILDER och lite info om hur du tänkt göra med diffen

letar också efter en billig tig men det verkar inte finnas men jag hittade en billig mig på jula 1890:- men det är ju inte vad du letar efter, men den e billig ;D
Bra, bättre, bredast

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #19 skrivet: januari 07, 2008, 21:39:18 »
Nu skall vi se... tänkte börja med ett tips... spill inte ut växellådsolja på betonggolvet.. det är så jobbigt att få bort!

Bytte plats på 240:in och 360:in idag... den lilla krabaten startade på första försöket (några varv men ändå).
Har inte petat på den sen nångång i försommras... fantastisk maskin =)

Har letat runt lite på forumet för att hitta något bra sätt att plocka ner diffen, eventuellt även lådan i samma veva!

Hittade några tips, bland annat våra vänner i väst's metod med spett en stor portion nedåtriktad kraft för att komma förbi De-Dion axeln, har någon måhända kommit på något bättre sedan dess?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #20 skrivet: januari 07, 2008, 22:17:51 »
Har letat runt lite på forumet för att hitta något bra sätt att plocka ner diffen, eventuellt även lådan i samma veva!

Hittade några tips, bland annat våra vänner i väst's metod med spett en stor portion nedåtriktad kraft för att komma förbi De-Dion axeln, har någon måhända kommit på något bättre sedan dess?

Du ska ta ner låda och diff i ett paket, det var inte så svårt när jag kom på att jag glömt ta ut en av skruvarna helt till skarvkopplingen på transaxeln som förbinder den med växellådans ingående axel. Eftersom jag glömde koppla isär där helt fick jag med mig transaxeln ut och trodde således att jag var tvungen att dra ut diff+låda väldigt långt.. så var alltså inte fallet.

Ett tips är att vrida låda + diff 90° så att det blir mer plats att komma under bakaxel när du drar ut paketet.

Lycka till! Och just det, något spett behövdes aldrig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #21 skrivet: januari 08, 2008, 02:22:29 »
Har letat runt lite på forumet för att hitta något bra sätt att plocka ner diffen, eventuellt även lådan i samma veva!

Hittade några tips, bland annat våra vänner i väst's metod med spett en stor portion nedåtriktad kraft för att komma förbi De-Dion axeln, har någon måhända kommit på något bättre sedan dess?


Lycka till! Och just det, något spett behövdes aldrig!

Men hvis du bare skal ta ut diffen er det godt å ha ;) (syns jeg da)

Skal du ta ut girkassa også er det jo selvfølgelig enklest å skru ned diff og kasse i en del.

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #22 skrivet: januari 11, 2008, 00:04:15 »
Inga större problem att få ner allt i en klump... praktiskt att ha en pallyft under att stödja allt på och sedan bara dra ut bakåt!

Letade dock som en gaalning efter skruven till den välkända skarvhylsan tills jag fick för mig att pilla bort gummikorkarna på transaxelröret =) visste ju att den skulle finnas där nånstans!

Nu återstår det bara att skrapa, borsta, skölja, skrapa, skölja och borsta bort det ca halvcentimeter tjocka lagret asfaltoljesmutslagret som sitter på hela diffen!



Ett par frågor om oljorna i diff och låda:

 1: Oljan i lådan var i gott skick.. dock var den klassiskt motoroljebrun och luktade så oxå.. galet?

 2: Oljan i diffen luktade mer som vxllådeolja... dock var hela oljan i sig magnetisk och metallicfärgad.. det kändes hel seriöst som att hälla skitig kvicksilver ur diffhuset... extragalet?



Diffoljan fick mig att tänka på detta: http://www.youtube.com/watch?v=ob7aXIoySvo

Just ja... har lite bilder till projektet =D pliiiz member me!


/Stefan

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #23 skrivet: januari 11, 2008, 09:33:34 »
Har membrat dig :)
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #24 skrivet: januari 12, 2008, 13:06:20 »
Här har vi lite bildgodis, har ju mest rivit än så länge så jätteroliga är dom inte!

Här håller vi till.

Vi har faktikst fått låna lite utrymme i ett tryckeri, alldeles gratis =)

Så här såg pluggen ut till lådan.

Lite lagom mycket spån på den.

Detta är pluggen till lådan.

Riktigt grisig, hittade ett par riskorns stora flis oxå.

Som sagt... tjocka lager skit!


Det blev photobucket istället för servern, blev så små bilder annars!

/Enok

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #25 skrivet: januari 12, 2008, 13:20:12 »
ser bra ut inte sugen på en b23 et komplett??
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #26 skrivet: januari 13, 2008, 02:11:07 »

 1: Oljan i lådan var i gott skick.. dock var den klassiskt motoroljebrun och luktade så oxå.. galet?

 2: Oljan i diffen luktade mer som vxllådeolja... dock var hela oljan i sig magnetisk och metallicfärgad.. det kändes hel seriöst som att hälla skitig kvicksilver ur diffhuset... extragalet?

Kul med update!

Smart med pallyftaren! Jag har kört med biltema domkraft och det är VINGLIGT!

Oljan i min växellåda luktade lika äckligt bränt som det brukar om transmissionsolja. Din kanske är nybytt? Och fel typ då..

Verkar än skummare med oljan i diffen..

Cool video..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

NikDev

  • Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #27 skrivet: januari 13, 2008, 02:15:16 »
Hvorfor har du tatt ned hele kassa og diffen? Du får fint ut diff "klokka" ved bare å ta det bakerste dekslet......

Gled deg til å prøve bilen med låst diff, det er morro ;D
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #28 skrivet: januari 13, 2008, 03:41:45 »
Angående olja i växellådan:

Kan detta vara en orsak till varför dom fått för sig att tippa i motorolja?!

Att det var vanlig olja i kanske var anledningen till att jag tappade ett par växlar i våras när vi var ute å ritade svarta sträck i kvarteret... fick dock tillbaka dom efter att lådan fått vila några timmar och jag kört lugnt i någon km, hade inte så stort val med bara 3,4 och 5 =)

Idag så lade vi lådorna från 240 och 360 brevid varandra och började dissikera dom.
Visade sig att dom är med största sannolikhet syskon med bara smärre olikheter!
Detta kommande från en novis som för första gången sett en låda i bitar:

Olika axlar in och ut
Utvändigt sett identiska hus, både för vxl 1-4 och det ör 5:an
240 huset saknar ett par hål som dock verkar kunna borras upp i efterhand
Små skillnader i locket till huset, inget som borde spela någon roll.
Plattan under locket som skapar H-mönstret, indentisk
Drev till synes identiska

Vi försökte få loss huset till 5:e växeln för att se om det gick att byta plats på dom så vi fick rätt utgående axel.
Saknade dock en hylsa (26 tror jag) för att lossa fästet för hardyskivan på 240 lådan så polaren fick åka hem å ägna sin kväll åt tvättstugan och jag åt ett par goda drinkar med brorsan och ett stopp vattenpipa =)

Livet ÄR inte rättvist!!!

NikDev: Anledningen till att jag tog ner hela peketet var att det verkade enklare så samt jag ville ju se hur prylarna såg ut!

Letade runt lite på TPC och google efter info om M45 lådan.
TPC var inte särskill eniga må jag säga... olika besked hela tiden.
På google fanns det inte heller så mycket matnyttigt.. skulle vilja ha en större version av denna:

Skall tydligen va en M45 sprängskiss.

Jag ringer Volvo på måndag och frågar vad dom kan tillhandahålla i sprängskissväg.

Vad finns det för volvolådor?

M40
M41
M45
M45
M47
M5?
M90

Antar att vi/ni redan kollat upp alla möjliga och omöjliga kombinationer?

Nu luktar hela lägenheten mango och vattenmelontobak.. blev visst två stopp =)
Polaren hittade vattenpipor på Eurostore i Länna för 100 resp. 200 spänn... som hittat!

Det meckas mer imorrn... ehm senare idag!

gomorron/gonatt!

edit: rättade lite gramatik och stavfel, läste även igenom ordentligt och inser att jag skriver som en schizofren =)
« Senast ändrad: januari 13, 2008, 03:47:30 av enok »

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #29 skrivet: januari 13, 2008, 12:49:12 »
glöm inte att vi kör med M45R på 360.
R såtr inte för racing som många tror utan för Rear. dvs bakmonterad
360 Hybrid MKII

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #30 skrivet: januari 13, 2008, 21:59:15 »
Ja... dumt att det kanske inte stod med i texten... meningen med att jämföra lådorna i inlägget ovan var ju just att jämföra en M47R med en M47.

Antar att det kanske finns fler 240 som "gärna" donerar en låda än 360 ute i landet?!

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #31 skrivet: januari 20, 2008, 00:29:35 »
Angående olja i växellådan:
Kan detta vara en orsak till varför dom fått för sig att tippa i motorolja?!

Förstår inte riktigt din förvåning. Det skall vara motorolja där. Motoroljan är tjockare och skyddar kugghjulen bättre! Verkstäderna häller vanlig olja där. Enligt ditt dokument rekommenderar även Volvo det. Kan dock vara lite trög växlat de första minuterna, om det är riktigt kallt, enda nackdelen! ATF-olja är en typ av hydraulolja, smörjer bra men tål ej höga tryck-belastningar... ;)

Att det var vanlig olja i kanske var anledningen till att jag tappade ett par växlar i våras när vi var ute å ritade svarta sträck i kvarteret... fick dock tillbaka dom efter att lådan fått vila några timmar och jag kört lugnt i någon km, hade inte så stort val med bara 3,4 och 5 =)

Dina flisor på magnetpluggen ger en fingervisning om att lådan är ganska sliten, då kan växlarna krångla. Speciellt om det finns lösa flisor som simmar runt i lådan!

Tack för en trevlig och intressant projekttråd! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #32 skrivet: januari 21, 2008, 18:33:51 »
OK... finns det något som är ännu bättre än vanlig motorolja då!

Känslan och tankar som surrade i min skalle när växlarna började komma tillbaka var att det blivit ngn slags beläggning pga övehettning som sakta löstes upp i.o.m. ett lite makligare tempo?!
Alltså antog jag inte motoroljan i lådan riktigt höll måttet!

Lådan tror jag är ganska fräsch... det var pluggen till diffen som var full av spån och flis.

Kul att du gillar tråden... blev inget meckat senaste veckan iom att jag haft jour, jobbar med larm, samt lite annan skit att pyssla med.

Riktigt kul blir det nog när jag får ner diffen från 240:in och får en chans att jämföra och måtta den gentemot 360 diffen.

//Stefan

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #33 skrivet: januari 21, 2008, 23:21:59 »
Kolla... verkar som jag skaffat fick med en RaceKatt till stolarna =)

2 st glasfiberstolar från stylingbutiken.se.
Det är en Kinakopia utav någon Sparcostol tilldelad det eminenta namnet StreetRazzer...

Tror dom gick på 3000:- inklusive frakt för båda... helt OK tycker jag!



Hade likadana stolar i bilen förra vintern.. men någon annan behövde ju tydligen dom bättre än jag...

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3170.0

... synd att dom inte frågade först bara

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #34 skrivet: januari 22, 2008, 01:28:14 »
Katter väljer alltid de bästa stolarna! ;) Klart det finns jättefina oljor, här har du en länk. :) /Max
http://www.kastromol.se/Castrol3.htm

Ps. har du kollat Dokumentet, där finns mycket om växellådorna och diffen! /ds
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3463.0
« Senast ändrad: januari 22, 2008, 01:34:56 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #35 skrivet: februari 24, 2008, 14:07:25 »
Oj oj oj... vad lång tid det varit sedan senaste update!!!

Inte bra =/

Beror mycket på att alla mina andra bilar fått för sig att gå sönder en efter en...

Hursom... nu har vi plockat loss allt från 240:in.
När vi tog loss bakaxeln så märkte jag dock något oroande... när jag vred på ena navet och höll fast ingående axel så snurrade det andra navet i motsatt riktning!

Detta uppfattade jag som att det sitter en vanlig diff i och inte en broms som säljaren sa... i hopp om att det kanske krävs lite mer moment för att lamelldiffen skall låsa/bromsa öppnade jag upp locket idag för att ta mig en titt!

Dum som jag är hade jag ingen kamera med mig för att ta en bild.

Det jag undrar är... hur stor skillnad är det visuellt på en bromsad och en vanlig diff... den som satt i liknade VÄÄÄÄLIDIGT mycket den diff som Redhead85 visade i sitt filmklipp: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3656.0

Bakom/till vänster om det stora kugghjulet, är det det som är kronhjul, satt det dock en skiva som jag inte riktigt fattade vad den hade för funktion?!

Någon av er råkar inte ha en bild på antingen en vanlig eller en bromsad kanske tillochmed båda två att jämföra med?

//Enok

enok

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #36 skrivet: februari 24, 2008, 14:10:34 »
Hittade denna på DuRöret, det är en sådan som sitter i min axel... min är dock hel =)
http://www.youtube.com/watch?v=X5ZHW3zk3t4

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #37 skrivet: februari 24, 2008, 16:16:06 »
Hittade denna på DuRöret, det är en sådan som sitter i min axel... min är dock hel =)
http://www.youtube.com/watch?v=X5ZHW3zk3t4

Det är med största sannolikhet inte en öppen, kan det vara en slungdiff om det inte är lamelldiff?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #38 skrivet: februari 25, 2008, 03:56:27 »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Rotan

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • bara för att min bil är bajsröd?
    • Visa profil
SV: 360 Dorifto edition!
« Svar #39 skrivet: mars 02, 2008, 21:49:13 »
Hej där, intresant projekt. Men är inte den där kransen bara för hastighets mätaren då? Jag fick för mig det, för det värkar ju vara en vanlig diff den på videon..


/victor