Författare Ämne: Solfilm  (läst 17334 gånger)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Solfilm
« skrivet: augusti 05, 2004, 22:44:57 »
Tänkte sätta solfilm på bakrutorna vilket jag alldrig gjort förut ::)
Men jag har hört att man kan ta lite Yes och vatten i en sprutflaska och
fuckta rutan innan så gör det jobbet lite enklare....eller har ni några tips
hur man gör,vill dölja vad som finns i hatt hyllan och det e sant blir lite roligare med svarta rutor.......för stereon hörs så in i helvete men det skyddar kanske lite när den ej poppar ;D
360 goes beyond :-)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2004, 23:10:17 »
Har gjort några rutor och har allitd använt diskmedel.
Dra på med en tvättsvamp så det löddrar, det ska inte rinna för då blir det svårt när man sk askrapa bort vätskan under filmen. Annars så rinner bara vattnet ner och det blir för torrt på översidan av fönstret.
Har du en 3/4/5 dörrars? Har du en 3 dörrars så rekomenderar jag att du skruvar av rutan. Sen skruvar du av "gångjärnen" och spärrmekanismen. Annars är det omöjligt att å ett bra resultat vid fästena.
Skär ur fornar (av flyttkartong tex) av rutan på insidan av fönstret, det som syns och skall läggas film på, va nogrann. Har du 3 dörrars så kan du göra en grov urskärning och sedan finskjusteringen med ett rakblad när filmen har fastnat, vänta minst 24 timmar, innan du monterar tillbaka rutan.
Dra bort vattnet med en liten skrapa (man brukar få med när man köper) börja från mitten av rutan och arbeta dig ut.

Lycka till och självklart vill jag se bilder på resultatet ;D

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2004, 16:17:15 »
Ja då vart jag lite klokare....ska iväg i veckan och kolla priser,men bilteama har nog sådant till vettigt peng!Och bilder ska det bli oxå :) Ps.det är en 4 dörrars!
« Senast ändrad: augusti 07, 2004, 17:30:22 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2004, 23:02:24 »
Jag har använt biltemas solfim och tonat med och den funkar. Det är inte proffs grejer men jag tycker det är bra för dom pengarna.

Glömde skriva. Va jävligt (ursäkta svordomen) noga när du tvättar rutorna innan du sätter på solfilmen. Varje litet korn blir en bubbla på ca 1-2mm2. Jag brukar tvätta med fönster puts och precis innan jag börjar med en ruta torkar jag av den med T-röd (använd en trasa eller liknande som inte luddar av sig). När spriten har dunstat så kan du löddra rutan. Använd en väl rengjord svamp (läs NY).
Man ska inte använda fönster hissarna på 48 timmar efter att man monterat filmen, ju längre du väntar ju bättre är det.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Solfilm
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2004, 16:56:24 »
på rutor man hissar upp och ner kan man lägga nagelglans (ofärgat nagellack) på kanten av solfilmen i ovankant på rutan så släpper det inte så lätt när man kör rutan upp och ner..

Nedtill ska du se till att kanten på solfilmen hamnar under kanten på listen så att inte filmen lossnar när rutan går ner.

lycka till!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2004, 20:08:07 »
Kanon tips av er båda....skönt att få veta sådant innan man gjort tavlan ;)
Ska inhandla lite film till helgen och hoppas inte det blir lika bra väder,blir lite svårt att hinna med innan allt dunstar i denna värme!
Sedan har jag en liten fråga till :P Vad gäller på TSV om tonade rutor fram(inte fram rutan än ;D)men sidorutorna.Kan man lägga en film som inte e lika mörk där eller e det helt tabu?
« Senast ändrad: augusti 10, 2004, 20:08:31 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Solfilm
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2004, 21:40:38 »
TABU... typ, men när det är så här fint väder kan du ju prova att besikta med rutorna nervevade om du har flyt

i värsta fall skruvar du bort fönstervevarna eller tar bort säkringen till elhissarna  ;)   ;)   ;)

vet inte om det går med riktigt ljus film så dom inte ser att det är tonat men har man tur får man nån förlåtande typ som släpper igenom dig.

OBS jag har inte provat nåt av ovanstående..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2004, 17:30:22 »
Nu har jag inhandlat solisen ;) Håller just på att tvätta rutorn med t-röd(1 åt bilen och en till pappa ;D) tagit några bilder innan och får se om man vågar ta några efter..... :-\
Nja tror på att det kommer att bli ok efter all hjälp ledning man fått,annars blir det skam vrån för mig ;)
PS.Bilen e prixis besiktigad av min sambo därav rent papper 8) så får se om jag ger mig på fram oxå!
« Senast ändrad: augusti 11, 2004, 17:32:22 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2004, 22:06:11 »
Har gjort bakdörrarna nu och måste facktis klappa mig själv på axel och säga att det vart bra....för att var första gången,men det e klart det kan bli bättre!!!!
Undrar just hur mycket bättre det blir med proffsfilm,hade ett helvete att få isär den där plast filmen....tror att det skulle vara bättre att vara 2 när man gör det!
Men jag e sådan att jag vill klara det själv utan att kalla på tjejen....vill ju visa vem som e man i huset ;D

Ps.bilder kommer så fort det e klart!!
« Senast ändrad: augusti 11, 2004, 22:06:39 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Solfilm
« Svar #9 skrivet: augusti 12, 2004, 20:06:38 »
grattis!

Lite pilligt att få isär filmen, ett knep är att tejpa på plasten man ska dra bort och dra i den..


Och ett fett grundtips är att vara TVÅ! Du får allt ta att bjuda in tjejen till bakrutan  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #10 skrivet: augusti 12, 2004, 21:44:39 »
Alldrig i livet....ska greja det själv :-\ kan säga att jag tog i lite första gången och trodde jag skulle få dit en hel bit själv ::) Tja det slutade i en hel radda av div. ord som ej skall yttras i detta forum!
Samt en jätte stor solfilms boll som for över garage plan :-[
Men nu har jag gjort så att jag skurit den på mitten och kommer att överlappa med ca:1mm,första biten e på plats och den andra kommer dit på söndag,ja då får jag tillbaks den av min sambo som helt plötsligt ska ha den över helgen,tror hon ångrar att jag sa att hon får ha V70:in så e 360:in min ;D
« Senast ändrad: augusti 12, 2004, 21:46:12 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Solfilm
« Svar #11 skrivet: augusti 12, 2004, 22:34:46 »
Haha ja brukar sluta så  ;)

Det går ju bra att dela på 2 oxå.. syns knappt. 1mm är nog lagom ja.
satte du översta biten först? Kan va bra om inte vattnet rinner ner på den undre om man satt den undre först.

Lycka till med sista biten då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #12 skrivet: augusti 15, 2004, 21:18:56 »
F-n det går åt pipskogen med den sista delen!!!!!För den släpper hela tiden i neder kant,har försökt att kapa filmen så mycket det går men det släpper hela tiden :'(
Men jag funderar på att ta bort gummilisten som sitter i nedre kanten så att man kan trycka ner filmen så att det ej kommer luft,för den gör så att filmen reser på sig.
Har någon tagit bort den.....kollade lite snabbt men såg ingen lösning då,tja då var jag lite frustrerad oxå ::)
Ps.stor solfilmsboll nr:2
« Senast ändrad: augusti 15, 2004, 21:20:33 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Solfilm
« Svar #13 skrivet: augusti 16, 2004, 17:08:40 »
ajdå.. men inte släpper väl hela  filmen? Blir det inte smala remsor med luft bara som går på vertikalen, alltså från gummilisten och uppåt/neråt?

dom kan man ju skrapa bort med gummiskrapan.. i allafall efter någon dag när vattnet torkat lite mer
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #14 skrivet: augusti 16, 2004, 17:33:47 »
Ska testa att låta den torka till och hoppas det funkar för det är som du beskriver det hur den lossnar för hur jag än skrapar så släpper den igen på vissa ställen:-\
Ifall det inte går hur svårt är det att riva bort filmen när den torkat???
Blir det mycket lim kvar på rutan osv.......
« Senast ändrad: augusti 16, 2004, 17:34:59 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Solfilm
« Svar #15 skrivet: augusti 16, 2004, 17:40:26 »
prova.. ska gå att få den att fästa tillslut. Men man måste ju få bort vattnet under först eller luften..

Jag rensade min v70 på toning i bagaget och det var inte kul, går bra att dra bort filmen men sen kan man ha otur med att klistret sitter kvar på rutan istället för på filmen.. jag körde med massa T-röd och hushållspapper men det är inget kul jobb!!!
Tillslut klibbar fingrarna ihop till och med !!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #16 skrivet: augusti 16, 2004, 17:56:47 »
Bromsrengöring brukar va bra att ta bort klister med.
Ett litet tips bara.

Lycka till med rutan

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #17 skrivet: augusti 16, 2004, 20:10:58 »
Nåja hoppas jag slipper att riva ner filmen igen för att torka med t-doja e inte kul på något sätt,testar nog bromsrengörning först och ser om det funkar!
Men peppar peppar hoppas jag slipper,trycker dit den sista så fort som man får lite tid över och ser vad det blir.....
Funderar starkt på att tona fram rutorna oxå men inte lika svarta,men först ska jag bli klar med dom bak  >:(
360 goes beyond :-)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Solfilm
« Svar #18 skrivet: augusti 16, 2004, 20:24:29 »
tänk dig för innan du tonar fram.. antar att du inte menar att bara tona en stripe i framrutan utan hela rutorna?

Tänk om du blir tvingad av svensk bilprovning att ta bort toningen... Fram med T-doja  ;)

Men visst är det SNYGGT med tonat runt om  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #19 skrivet: augusti 16, 2004, 20:42:26 »
Tja det e inte bara lite snyggt....och så ser ju inte folk att det är en gubbe på 34år som åker förbi och poppar skiten av stereon,låt dom tro att det e en 18åring som just fått körkort och gillar att åka med bredställ genom rondellerna  ;D och bränna lite gummi vid rödljusen  ;)
Men det e sant blir nog att avlägsna den vid nästa bilprovning....men å andra sidan så e det ett helt år kvar  8)
360 goes beyond :-)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Solfilm
« Svar #20 skrivet: augusti 16, 2004, 21:50:33 »
Härligt!!  ;) Jag är 11 år yngre men känner mig oxå gammal, fast när man sätter sig i sin 360 blir man genas 18 igen  ;D

ett tips eller två: Ha reservrutor i framdörrarna att byta med, eller veva ner rutorna när du besiktar och skruva bort vevarna alternativt kör ner rutorna och plocka ur säkringen till elhissarna
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #21 skrivet: augusti 17, 2004, 19:24:01 »
Tja det blir nog att riva när det är daxs,kostar ju inte så mycket med ny solfilm direkt om man jämför att köpa ett par utbytes rutor! Men det är klart att det blir lite jobb att ta bort men det kan det vara värt!!!!!Sedan får man hoppas på att man ej åker på en flygande besiktning,men det har aldrig hänt mig  ;D
« Senast ändrad: augusti 19, 2004, 19:30:53 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #22 skrivet: augusti 22, 2004, 14:09:01 »
Satte på solfilmen bak för en stund sedan....kan säga att jag ej e helt nöjd med resultatet men det får duga för stunden! Var även och köpte film till framrutorna(grå) som inte är lika mörk.Satte dit dom och det vart skit bra utifrån men när jag satte mig i så var det så jäkla fult för nyans skilnaden inne var inte att leka med,för den svarta såg grå ut men den gråa var lite lila i färgen så det var bara att rycka den dom  :-[
Så nu ska det bli svart även fram när jag fått upp humöret igen,men det blir nog till veckan  ;)

Ps.snart skulle det nog varit billigare att lämna in bilen till någon som gör detta dagligen ::)
men men då lär man ju sig inget heller  ;D
« Senast ändrad: augusti 22, 2004, 14:11:22 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #23 skrivet: augusti 30, 2004, 20:50:36 »
Nu jäklar e det svart runt om.....hehe f-n vad fräckt nästan så man vill ta fram rutan oxå men det är nog att utmana ödet lite väl mycket!!
Men min bakruta ska jag göra om så småning om,för den e jag ej nöjd med  >:(
Har tagit lite bilder dock ej efter fram rutorna men ska även göra det.....måste bara ut och poppa lite  ;D  8)  ;D
« Senast ändrad: augusti 30, 2004, 20:51:44 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #24 skrivet: september 05, 2004, 18:47:06 »
Nu finns det bilder under mina profiler......och loggan e på oxå!
360 goes beyond :-)

Mortlin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • mortlin.najt.nu
Re:Solfilm
« Svar #25 skrivet: september 07, 2004, 19:22:04 »
Funderar på att sätta solfilm på bakrutan och dom 2 bakrerutorna på min 360.
Min polare tipsade om några som gjorde det i Huddinge. Får ringa och höra vad dom vill ha för det. Dom gör det ju bättre än man skulle lyckats med själv.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #26 skrivet: september 07, 2004, 21:41:19 »
Jo det är klart dom grejar det bättre...men känslan att ha fixat det själv är ännu bättre...och klart billigare,men det gäller att ha tålamod!
Själv har jag fått en lärdom som heter duga men lovar att det är värt det :-)
360 goes beyond :-)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #27 skrivet: september 15, 2004, 21:51:30 »
Tjena vad mörkt det vart nu när solen inte lyser  ;)
Kan säga till er som kanske tänker tanken att sätta solis på fram rutorna att det blir jäkligt svårt att se vad som händer på sidan om bilen när det är mörk typ ingen gatubelysning.
Bilar ser man men fotjängare och dessa jäkla cyklister ser man knappt!
Förstår varför man ej får ha det så.......men det är snyggt och får sitta kvar på min iaf.  ;)
360 goes beyond :-)

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #28 skrivet: april 18, 2005, 21:36:40 »
Hehe.
känns som att ja e yngst här å håller på med sånt här.
bakrutan på den 5 dörrade 340/360 är pissigt värre att göra. grät många gånger över den. slutade med att ja åkte till biltema å köpte biltemas återanvändbara toning (tjockare) och delade rutan i 2 sektioner. lättast att tona då. eftersom den är välvd.
Det som blev över gick till en trevlig board i framrutan. som lätt tas ner vid besiktning ifall gubben gnäller. kan även användas på fram rutor. använde det på min cheva. gubben gnällde å ja tog ner det. så fort ja kom ut åkte ja efter vatten å satte på den igen.=).

Framrutor är dock inte rekommenderade att tona helt mörka. ljus film höjer utseendet samt går oftast igenom besiktingen.
hade det på min saab och de gnällde inte.


Igentligen ska man ta bort dörrsidor när man tonar för att man ska va säker på att komma ända ner. gör inte detta på rutorna på bakdörrarna. ja fick aldrig dit den igen. så den åker numera med i kofferten.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Solfilm
« Svar #29 skrivet: maj 02, 2005, 22:13:00 »
Nu finns det bilder under mina profiler......och loggan e på oxå!


Var e bilderna?

EDIT: Kul att du lyckades och lärde dig nåt nytt Gobajen!
« Senast ändrad: maj 02, 2005, 22:13:34 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #30 skrivet: maj 08, 2005, 09:16:22 »
Tja dom fanns innan ....nu lyckas jag ej få in dom i min profil igen!!! Nåja har inte lagt ner så mycket tid,men ska göra det innom kort  ::) Ps.snart besiktning,då får man se/höra vad dom tycker om svarta rutor fram  ;D går det så går det annars ombesiktning!
360 goes beyond :-)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #31 skrivet: maj 08, 2005, 09:42:52 »
Det går inte. Det vet alla bes.men att det är förbjudet.

Om du inte orkar byta rutor eller ta av solfilmen så skulle jag veva ner rutorna helt och skylla på att det är varmt ute om dom frågar... Bara hoppas att det inte regnar den dan du ska dit.


Lycka till med resten. Skriv hur det gick sen.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Solfilm
« Svar #32 skrivet: maj 08, 2005, 18:21:46 »
Nåja bestämde mig för att riva solisen på fram rutorna,och jösses vad jag vart förvånad  8).....Tog 5min sedan var dom veck på bägge sidor utan något lim rester alls kvar på rutorna   ;D så man slapp t-dojan denna gång!Ps.kommer ny solfilm så fort den är besiktigad igen!Billigare med ny solis än ombesiktning samt mera träning  ;)
360 goes beyond :-)