Författare Ämne: Volvo B234F  (läst 17236 gånger)

Honza

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Volvo B234F
« skrivet: januari 07, 2008, 19:16:52 »
Har köpt mig en b234f som jag tänkt sätta i 360:n har bara lite
frågor som jag hoppas ni kan svara på .

1: Fick motorn utan spjällhus, mätte på insugshålet de var 6.7 cm (2.6")
undrar om ett 960 spjäll passar på dom ska ju vara 3"?

2: tänkte renovera underdelen av motorn och jag har letat efter kompletta
sattser men har bara hittat till b230, någon som har ett tipps var man kan
hitta till b234?

3: passar motorn på orginal motorfästena?

4: Tänkte ta bort gammla remfläkten och montera en el-fläkt måste jag ändå byta vatten pump för att få plats?

Skulle vara väldigt tacksam om någon hade flera tipps om vad man kan råka ut för under montering av motorn

Tack på förhand
\\Henrik

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo B234F
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2008, 19:58:08 »
tjo. ska ge dej några svar iallafall.

1. vet ej säkert men det kan gå. volvo brukar va hyfsat universal. mät mellan bulthålen sen så kollar du om det passar från 960.

2.Kg-trimning har nog satser. men det ska passa med grejer från B230. det som skiljer är toppen. och att du använder balansaxlar.

3.passar inte. du har elaka balansaxlar som tar mycket utrymme.

4.om du ändå ska fixa underdelen så kan du oxå använda den korta pumpen från B200 motorn. all plats som man kan avvara är glädjetårar sen när man ska montera motorn. det är rätt trångt med den lilla pumpen så det lär inte bli bättre med den långa.
360 Hybrid MKII

Honza

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Volvo B234F
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2008, 21:02:21 »
ok

så de är andra motorfästen?
går det inte att plocka bort balansaxlarna?

Är det ingen som har försökt satt i en 16v här på
forumet?

Tack för ett snabbt svar

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo B234F
« Svar #3 skrivet: januari 07, 2008, 21:15:25 »
Jag håller på. sen har du gothico som även han håller på.

men jag kommer göra en massa mer ombyggnader så jag kommer regga om min bil som amatörbyggt fordon.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo B234F
« Svar #4 skrivet: januari 07, 2008, 22:20:06 »
går det inte att plocka bort balansaxlarna?

Är det ingen som har försökt satt i en 16v här på
forumet?

Tack för ett snabbt svar

Japp det går att plocka bort balansaxlarna, då får man även rappare motor eftersom det inte är så mycket vikt att varva upp.
Hur man gör vet jag dock inte.

SJS har en äkta penta-maskin från en båt i sin bil. Se projekttråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1588.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo B234F
« Svar #5 skrivet: januari 07, 2008, 22:23:47 »
balansaxlarna är bara att ta bort. de drivs av en separat rem. dessa remhjul kan du även avlägstna. sen har du dock en massa hål för oljan som går in i balansaxeln och ut igen som du bör plugga. bara att gänga och sedan dra in en bult.
360 Hybrid MKII

Honza

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Volvo B234F
« Svar #6 skrivet: januari 07, 2008, 22:47:19 »
Har en till fråga hittade diskussionen om marinvev
 på trimnings avdelningen.
http://www.marty.nu/nyronen/index.php?node_id=5

passar inte detta i b234:an?, verkar ju jätte billigt

eller måste man fräsa kolvarna?

Hade tänkt att köra utan turbo på min så
att man skonar drivlinan.
« Senast ändrad: januari 07, 2008, 22:50:40 av Honza »

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo B234F
« Svar #7 skrivet: januari 08, 2008, 22:31:08 »
de där håller inte så bra. det är gjort för folkrace å de kraven de har är inte höga.
sen så är det så att vevaxeln du får är en orginal som är omslipad.
360 Hybrid MKII

Honza

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Volvo B234F
« Svar #8 skrivet: januari 08, 2008, 23:29:41 »
Ok

Jag trode att Mahle va ganska sjyst ???

Så det är bättre att behålla orginal trots att dom
gått ca 25000 mil?

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo B234F
« Svar #9 skrivet: januari 09, 2008, 07:36:37 »
kolvarna i kitet är det nog inget fel på. stakarna är säkert m-stakar från b23. de ska klara ganska mycket har jag hört.  men veven litar jag inte på allt förmycket.
360 Hybrid MKII

Honza

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Volvo B234F
« Svar #10 skrivet: januari 09, 2008, 13:55:21 »
Men tror du att det skulle passa i min 16v då?

Jag har inte öppnat den än men antar att den är lite
sliten. Bara balanseringen är ju ganska dyr om man
ska göra det hos en firma, så ett kit pris på 5000 verkar
väl ganska bra?. Hur har dom gjort för att få den till en 2.5L
vev, är den strokad?
« Senast ändrad: januari 09, 2008, 13:57:41 av Honza »

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo B234F
« Svar #11 skrivet: januari 10, 2008, 21:40:43 »
vet ej hur dom gjort men det kan man ringa och fråga. tror dock den är omslipad.

eftersom du tar bort balansaxlarna så är en balansering av vevpartiet att rekomendera.
360 Hybrid MKII

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Volvo B234F
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2011, 13:34:43 »
balansaxlarna är bara att ta bort. de drivs av en separat rem. dessa remhjul kan du även avlägstna. sen har du dock en massa hål för oljan som går in i balansaxeln och ut igen som du bör plugga. bara att gänga och sedan dra in en bult.

Om man plockar bort balansaxlarna, går det tjåla ner motorn med org motorfästen då? Kan till och med tänka mig att gå lös me dremeln bara jag slipper göra om något annat än motorn i bilen :) (Vill att org motor ska gå sätta tillbaka och att det ser relativt orört ut)