Författare Ämne: Krängningshämmare  (läst 98426 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #80 skrivet: september 17, 2008, 16:46:28 »
Jag skulle behöva lite hjälp med min hämnare. När vi plockade ut motorn så såg jag att själva staget har släppt ur det nedre fästet på vänster sida, jag kan nog ta en bild  i helgen när jag har tid att åka till garaget. Jag vet inte hur det ska sitta där egentligen och sen kanske man skulle passa på att modifiera det ifall det gör någon skillnad.

Köp ett nytt sådant litet stag, finns på biltema om jag inte minns fel.
Antar att det är ett av de två stagen som förbinder krängningshämmaren med fjäderbenet som du menar. Som det sitter kulleder på, varav den ena kulleden har delat på sig!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Krängningshämmare
« Svar #81 skrivet: september 17, 2008, 20:39:00 »
Såhär ser det ut på min 340 -87 med B14, det finns även en annan variant på krängningshämmare på våra bilar, kolla t.ex. här, lite tidigare i den här tråden. Så ser det ut på Frej's 360...

« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:41:27 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #82 skrivet: september 17, 2008, 21:53:26 »
360 från och med 86 borde ha den andra k-hämmaren. Dvs. den som sitter fäst i fjäderbenen.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #83 skrivet: september 18, 2008, 09:55:25 »
Japp det är precis den jag menade =) Trodde inte det fanns på biltema för jag letade efter en likadan till min gamla bil. Men då ska jag kolla det. Tack så mycket

Edit: Nu kollade jag på biltemas hemsida och dom har inte något Khämnarstag.
« Senast ändrad: september 18, 2008, 10:30:40 av elleshar »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #84 skrivet: september 18, 2008, 20:31:45 »
Japp det är precis den jag menade =) Trodde inte det fanns på biltema för jag letade efter en likadan till min gamla bil. Men då ska jag kolla det. Tack så mycket

Edit: Nu kollade jag på biltemas hemsida och dom har inte något Khämnarstag.

Sorry att jag lurade dig men var inte säker.
Mekonomen har dock, till den "ringa" summan av 292kr/st  >:(
Kan va värt att kolla med Volvo kanske, fanns inte med i den pdf med niceprice-sortimentet jag hade (2007 års lista).
Enda som fanns med var 400 och där kostade det ~320kr med volvokort.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #85 skrivet: september 19, 2008, 08:52:51 »
Jag beställde ett par sånna här ifrån autoexperten igår för ringa summan 377 Kr :P det ligger precis vid jobbet så är väldigt smidigt samt trevliga killar får vara värda 100 kr...:


Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #86 skrivet: september 19, 2008, 12:43:39 »
Hur mycket kan man borra i fästena för staget?

Läste någonstans att någon gjorde ett eget stag av M14 gängstång och två yttre styrleder till 740/940. Tror det var på TPC.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #87 skrivet: september 20, 2008, 23:29:41 »
Hur mycket kan man borra i fästena för staget?

Läste någonstans att någon gjorde ett eget stag av M14 gängstång och två yttre styrleder till 740/940. Tror det var på TPC.

Skulle det vara för att få det billigare eller för att få det starkare?

Lite går det väl ta upp hålen men har för mig att de är 10mm original så M14 kanske blir lite väl  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #88 skrivet: september 21, 2008, 00:07:23 »
Hur mycket kan man borra i fästena för staget?

Läste någonstans att någon gjorde ett eget stag av M14 gängstång och två yttre styrleder till 740/940. Tror det var på TPC.

Skulle det vara för att få det billigare eller för att få det starkare?

Lite går det väl ta upp hålen men har för mig att de är 10mm original så M14 kanske blir lite väl  ::)

Det var nog både billigare och starkare, har för mig det var till 850/S/V70, dom som går ihjäl direkt i alla fall. M14 stången sitter mellan styrlederna, kommer inte ihåg, men tror att det är M12 som man ska ha fast i fjäderbenen/balken, så då finns det väl hur mycket som helst till övers  ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Krängningshämmare
« Svar #89 skrivet: september 26, 2008, 00:33:06 »
vet inte om det är av intresse för tråden men när jag endå la upp bild i två andra trådar så kan jag väl göra det här oxå :P

Här är min lösa 360 -88 sedan framvagn med två stycken k-hämmare framför
den silverfärgade är till 240 T och den svarta till 740T




Det är bra med stort reservdelslager ibland:P

det syns lite på bilderna hur det ser ut, jag har försökt att lagt dom i mitten! ....ni har väl själva tittat in under era bilar låter d som-själv minns jag inte riktigt hur k-hämmaren var fäst i karossen om jag ska vara ärlig....får väl titta lite på min bil o se om det går o få dit någon av dessa!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #90 skrivet: september 26, 2008, 00:40:44 »
Den sitter med överfall på rörbalken ("främre motorbalk")
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Krängningshämmare
« Svar #91 skrivet: september 26, 2008, 10:54:02 »
a just d så va det;)

vad jag ser så borde 240-hämmaren gå att få dit om man modifierar "Pinnarna" alternativt fäster dom i länkarmarna!

vad tror ni?
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #92 skrivet: september 26, 2008, 13:18:15 »
a just d så va det;)

vad jag ser så borde 240-hämmaren gå att få dit om man modifierar "Pinnarna" alternativt fäster dom i länkarmarna!

vad tror ni?

japp ser mycket bra ut, beroende på längden på pinnarna och om man kan bocka in dem så de inte pekar ut mot spindeln utan träffar rätt på hålet i länkarmen istället!

Vilka dimensioner (diameter) finns det på 240/740?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Krängningshämmare
« Svar #93 skrivet: september 28, 2008, 20:34:54 »
mins inte dom nu
men det finns rätt grova, och dom är mycket lättare(billigare) att få tag på en dom som är till 300 serien

jag kan mäta dom jag har...dom ska vara grövsta volvo orginal
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #94 skrivet: oktober 25, 2011, 07:11:13 »
Hej. Hur gick det med detta? Har någon på vårt forum fått dit dubbla hämmare eller ev en BMW hämmare bak?
Blir det så att styv framvagn understyr och styv bakvagn överstyr?

Mvh g
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #95 skrivet: oktober 25, 2011, 20:25:11 »
Om jag inte missat något så har ingen på detta forum testat varken dubbel krängare fram eller BMW krängare bak.

Peter Schmidt har grövre krängare fram på sin bil från Whiteline i Australien och verkar tycka om vad den gör med väghållingen.

Stämmer som du säger lillebror att hårdare fram gör att bilen får sämre grepp fram än bak och därför blir understyrd.
Hårdare bak ger sämre grepp bak och gynnar överstyrningen.
I rally där man inte bryr sig om ifall det kränger lite extra så tar man bort kränghämmaren bak (på bilar som har sådan tex. Volvo 240). Detta för att få en mer följsam bakände som inte bryter ut i sladd lika lätt och brett.

Jag läste en gång på rejsa.nu att har man tillräckligt hårda fjädrar så behöver man inte några krängningshämmare alls. Då har man bara en eventuell krängningshämmare för att justera över/understyrning om det behövs. Men då snackar vi väl riktiga racecars som körs på jämn och fin asfalt och inte behöver ha någon fjädringsväg!!

Jag skulle vilja ha hårdare krängningshämmare fram och en typ BMW E30 bak så att bilen kränger mindre trots hyfsat mjuka fjädrar = komfort.

Däremot vill jag först ha bromsad diff så att innerhjulet bak inte blir ännu sämre på att greppa i kurvorna!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #96 skrivet: oktober 25, 2011, 22:45:32 »
Nä jag började fundera på om alla blev nöjda med hårdare fjädring eftersom ingen gått vidare med kränghämaren riktigt, själv tyckte jag att den blev för stötig med kapade sierrafjädrar. jag vill bara bli av med "flygkänslan" (ser ju nästan ner i asfalten med orginal fjäder o dämpare när det kränger till mellan kasten) kompisen skrek
- nu välter vi!!!

Ska försöka mig på dubbla innan snön kommer men bak är ju nästan mer lockande pga överstyrningen.

Vi får se:)
Lycklig igen i min 360gl sedan

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #97 skrivet: mars 14, 2014, 18:00:34 »
Detta blir ett rejält trådlyft. Men har en fundering, om man nu är ute efter styvare krängningshämmare och fjäderförmågan blir sämre eller försvinner när man svetsar varför inte bara lägga några svetsar på den tills den blir tillräckligt hård?

Funderar nämligen med på att styva upp bilens fram och bakvagn på fler sätt än med hjälp att fjädrar och dämpare.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #98 skrivet: mars 17, 2014, 22:46:19 »
varför inte bara lägga några svetsar på den tills den blir tillräckligt hård?

Blir det så då? Att den blir hårdare? Låter alldeles för enkelt men om det funkar så  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #99 skrivet: mars 17, 2014, 23:18:45 »
Jag vet inte, det var därför jag ställde frågan :P
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Krängningshämmare
« Svar #100 skrivet: mars 18, 2014, 00:19:38 »
Man förstör härdningen om man värmer upp/svetsar i krängningshämmare (även fjädrar, kamaxlar, drivaxlar och annat som är härdat stål).

Det man däremot kan göra är att flytta fästpunkten på krängningshämmaren så att hävarmen blir kortare, detta ger samma resultat som hårdare krängare :)
« Senast ändrad: mars 18, 2014, 00:21:14 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #101 skrivet: augusti 19, 2014, 10:42:04 »
Diameter på krängningshämmaren ”anti-roll bar”

På classic swedes hemsida går det välja 19/20 mm och 23 mm. Vet någon vilka bilar som hade vilken tjocklek?
Jag har en 360 -88 (tagen i bruk dec 87, inget lambdamärke i grillen) och den har den nyare sorten. Krängningshämmare på bilderna är från en äldre bil.

Jag ska byta till hämmaren på bilderna eftersom jag köpt stagen som classic swede säljer och de funkar bara till gamla modellen krängningshämmare (som på bild) som fäster i länkarmen.

Bilden krängningshämmare_1px_1mm går att göra mätningar i, med en viss nya salt förstås... Öppna den i bildprogram och markera och sen kikar du i inforutan hur många pixlar du markerat, då vet du hur många millimeter det är i verkligheten
« Senast ändrad: augusti 19, 2014, 10:47:21 av perkabrod »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Krängningshämmare
« Svar #102 skrivet: augusti 19, 2014, 12:23:35 »
Alla krängare där stagen fästs i bärarmarna är 23mm.

Vet dock inte från och med vilken årsmodell det blev den klenare som stagen fästs i fjäderbenen. Skulle inte blir förvånad om det var samtidigt som byte till B200 dvs -85.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #103 skrivet: augusti 19, 2014, 21:24:30 »
En inflikning bara: Den grövre krängaren är nödvändigtvis inte bättre, beroende på hur geometrin ser ut.

Det har funnits en ännu grövre av den äldre modellen att köpa. Tillverkare var Whiteline i Australien och denna såldes bla. av KG-Trimning men Whiteline verkar inte ha kvar denna i sitt sortiment längre.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #104 skrivet: augusti 20, 2014, 14:37:49 »
Japp minns att jag kontaktat KG angående whiteline men det var slutsålt och som du säger så tillverkas dom inte längre...

Fick detta av Dai, inte kollat upp något men postar det här för det kan ju stämma:

"The 360 bars upto chassis 12999 are 23mm. very early 340's are 21mm (different shape) and then changed to 19mm with some odd models being 20mm"

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #105 skrivet: september 06, 2014, 14:20:31 »
Bara lite snabb info för folk som kanske vill se bilder...
Min bil är en -88 (tagen i bruk december -87), den har alltså den nyare sortens kränghämmare som fästes med ett relativt tunt stag som går upp till fjäderskålen.

För någon dag sedan så bytte jag till en kränghämmare från en tidigare modell av 300-serien. Tillsammans med stabstag och nya bussningar från classicswede så blev det så här.
Här kan man även ganska tydligt se skillnaden på montaget och geometrin. De tidigare kränghämmarna fästes i länkarmen som syns på bilden till höger.



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #106 skrivet: september 07, 2014, 09:02:10 »
Upplevde du någon som helst skillnad i känsla? (Jag vet att det inte var syftet.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #107 skrivet: september 07, 2014, 19:09:22 »
Upplevde du någon som helst skillnad i känsla? (Jag vet att det inte var syftet.)

Svårt att säga, därför blir mitt svar:
- Nej, jag upplevde ingen skillnad :)

Men det kanske upptäcks framöver, har inte kört nåt på bana med den nya kränghämmaren.
Ska ju på med sänkfjädrarna och dom är ju tydligen riktigt hårda (classicsweden hard/track -75 mm).. Så de styva fjädrarna kommer väl ta hand om större delen av krängningen

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #108 skrivet: september 07, 2014, 20:47:04 »
Yes my friend! Och även om du byter till lägre profil på däcken eller om det är att det är styvare däcksidor som gör att lågprofildäck gör så mycket för väghållningen. (vet inte profil på dina nuvarande däck.
Men tack för svaret!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #109 skrivet: september 24, 2014, 23:35:52 »
Japp minns att jag kontaktat KG angående whiteline men det var slutsålt och som du säger så tillverkas dom inte längre...

Fick detta av Dai, inte kollat upp något men postar det här för det kan ju stämma:

"The 360 bars upto chassis 12999 are 23mm. very early 340's are 21mm (different shape) and then changed to 19mm with some odd models being 20mm"

Yes the whiteline bars are NLA and I did ask about reproduction but they were not interested. I did have some 25mm bars made but these have now all sold. Most of these were sent to Holland
http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.