Författare Ämne: Krängningshämmare  (läst 98444 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Krängningshämmare
« skrivet: december 28, 2007, 22:26:13 »
Denna tråd skapades pga. att det började diskuteras främre krängningshämmare i en tråd under köpes.

Det började med att Fille trodde att sedanen har grövre krängningshämmare.

Längre ner i tråden diskuteras dubbla krängningshämmare och sen har Peter upptäckt att KG Trimning kan ta hem 27mm STYYV krängningshämmare.
« Senast ändrad: januari 16, 2008, 00:11:15 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Krängningshämmare fram
« Svar #1 skrivet: december 28, 2007, 22:39:57 »
Är inte Glt krängningshämmaren hårdast ???

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
Krängningshämmare fram
« Svar #2 skrivet: december 28, 2007, 22:56:02 »
på en bil jag hadde så hadde dom spänt krängningshämmaren där fram genom att montera en distans mellan den och karossen så den trycktes neråt och gjorde bilen styvare eller var det uppot ??? ;D
Bra, bättre, bredast

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Krängningshämmare fram
« Svar #3 skrivet: december 29, 2007, 03:07:54 »
på en bil jag hadde så hadde dom spänt krängningshämmaren där fram genom att montera en distans mellan den och karossen så den trycktes neråt och gjorde bilen styvare eller var det uppot ??? ;D

Är nog en flopp, eftersom den leder sig både här och där. Mao det är den relativa höjdskillnaden den modererar. Ett rör, utan på, hade hjälpt. Men fäderstålet tål inte värmen som svetsningen skulle ge upphov till... /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
Krängningshämmare fram
« Svar #4 skrivet: december 29, 2007, 21:24:57 »
Är inte Glt krängningshämmaren hårdast ???

har fått gör mig att sedanen är kralligare?
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Krängningshämmare fram
« Svar #5 skrivet: januari 13, 2008, 02:19:03 »
Är inte Glt krängningshämmaren hårdast ???

har fått gör mig att sedanen är kralligare?

Låter inte troligt.. upp med bevis den som har  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Krängningshämmare fram
« Svar #6 skrivet: januari 15, 2008, 14:53:11 »
på en bil jag hadde så hadde dom spänt krängningshämmaren där fram genom att montera en distans mellan den och karossen så den trycktes neråt och gjorde bilen styvare eller var det uppot ??? ;D

Är nog en flopp, eftersom den leder sig både här och där. Mao det är den relativa höjdskillnaden den modererar. Ett rör, utan på, hade hjälpt. Men fäderstålet tål inte värmen som svetsningen skulle ge upphov till... /Max

bordekunna gå att sätta dubbla utan att svetsa i fjäderstålet? alltså bara i fästena? minns inte hur fasen dom såg ut så länge sen jag låg under bilen.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Krängningshämmare fram
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2008, 17:50:05 »
Är inte Glt krängningshämmaren hårdast ???

har fått gör mig att sedanen är kralligare?

Låter inte troligt.. upp med bevis den som har  :)

Jag ska mäta krängningshämmare ikväll ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Krängningshämmare fram
« Svar #8 skrivet: januari 15, 2008, 17:53:56 »
på en bil jag hadde så hadde dom spänt krängningshämmaren där fram genom att montera en distans mellan den och karossen så den trycktes neråt och gjorde bilen styvare eller var det uppot ??? ;D

Är nog en flopp, eftersom den leder sig både här och där. Mao det är den relativa höjdskillnaden den modererar. Ett rör, utan på, hade hjälpt. Men fäderstålet tål inte värmen som svetsningen skulle ge upphov till... /Max

bordekunna gå att sätta dubbla utan att svetsa i fjäderstålet? alltså bara i fästena? minns inte hur fasen dom såg ut så länge sen jag låg under bilen.
Jo borde gå att fixa dubbla utan svets också, alltså om man fäster den extra i den ursprungliga med någon typ av klämmare.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Krängningshämmare fram
« Svar #9 skrivet: januari 15, 2008, 21:01:27 »
Är inte Glt krängningshämmaren hårdast ???

har fått gör mig att sedanen är kralligare?

Låter inte troligt.. upp med bevis den som har  :)

Jag ska mäta krängningshämmare ikväll ;)
Ikväll mätte jag till 19mm på min -90GL men glömde mäta på GLTn  :-[

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Krängningshämmare fram
« Svar #10 skrivet: januari 15, 2008, 21:13:49 »
Ringde kg trimning idag han kan få hem 27mm främre krängningshämare
men det är beställnings vara och typ 2-3mån lev från australien
pris 1795:- så min kommer väl i mars-april  :D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Krängningshämmare fram
« Svar #11 skrivet: januari 16, 2008, 00:06:24 »
Ringde kg trimning idag han kan få hem 27mm främre krängningshämare
men det är beställnings vara och typ 2-3mån lev från australien
pris 1795:- så min kommer väl i mars-april  :D

Å fy 17! Varför kom du för dig att fråga KG?

Men det måste vara samma tillverkare som Nikdev har handlat ifrån!

Nikdev vad fick du betala för din krängare+frakt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

NikDev

  • Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #12 skrivet: januari 16, 2008, 00:31:04 »
Helloen Grabbar


Jeg betalte rundt 2200kr form mitt stag(M.frak). Husker ikke helt, men skal prøve å finne kvitton imorgen. Men det koster 220 au $

Kjøpte herifra:
http://www.whiteline.com.au/

Del nummer: BVF10


Men dette passer tidlig 360 og 340.. Jeg som har 86 mod. måtte derfor også ha link`s, disse kjøpte jeg fra Dai/Classicswede på volvo300mania forumet, de kostet 25£..
Link kit:
Anti roll bar link kit for all 340 and early 360's :


Her kan du selvfølgelig bruke orginale 340 eller tidlig 360 links, men jeg ville ha med polyforinger 8)

Skal prøve å få montert stabstaget/krengningshammaren i neste uke. Skal prøve å komme med en rapport om hvordan den oppfører seg med det styve staget
« Senast ändrad: januari 16, 2008, 00:33:41 av NikDev »
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

NikDev

  • Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare fram
« Svar #13 skrivet: januari 16, 2008, 00:32:09 »
Ringde kg trimning idag han kan få hem 27mm främre krängningshämare
men det är beställnings vara och typ 2-3mån lev från australien
pris 1795:- så min kommer väl i mars-april  :D

Min kom på ca 1uke.. Jeg bestilte direkte fra australien ;)
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Krängningshämmare
« Svar #14 skrivet: januari 16, 2008, 09:27:58 »
Kan vi få ett produktnr från KG ifall fler vill beställa? Tänkte lägga in info på shopen delen i forumet.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #15 skrivet: januari 16, 2008, 18:47:58 »
montera dubbla är ju ett annars välkänt rally knep!
har inte kollat så noga men det borde inte bara några problem?

och varför skulle det inte gå att svetsa en k-hämmare?  har sett ett flertal som gjort så på 240 när dom monterat dubbla! har svårt att tro att det skulle vara något anorlunda material!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #16 skrivet: januari 16, 2008, 18:52:33 »
Kan vi få ett produktnr från KG ifall fler vill beställa? Tänkte lägga in info på shopen delen i forumet.

Kanon! Visst är detta en stor stund för oss glada 360-(vrål)åkare!?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Krängningshämmare
« Svar #17 skrivet: januari 16, 2008, 18:58:44 »
Ja alla eftermarknadsprylar till 360 är som guld!

Kollade på deras sida och såg att 360 har den grövsta krängningshämmaren som är avsedda för volvos. Är det så att 360 kränger mer än andra volvos eller är det för att ses som en racebil?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #18 skrivet: januari 17, 2008, 21:21:01 »
Ja alla eftermarknadsprylar till 360 är som guld!

Kollade på deras sida och såg att 360 har den grövsta krängningshämmaren som är avsedda för volvos. Är det så att 360 kränger mer än andra volvos eller är det för att ses som en racebil?

Förmodligen det sistnämnda. Märks att de inte är från Sverige  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #19 skrivet: januari 17, 2008, 21:56:48 »
montera dubbla är ju ett annars välkänt rally knep!
har inte kollat så noga men det borde inte bara några problem?

och varför skulle det inte gå att svetsa en k-hämmare?  har sett ett flertal som gjort så på 240 när dom monterat dubbla! har svårt att tro att det skulle vara något anorlunda material!

// Fredrik

Svetsbarheten är det inget fel på, tvärt om, den är mycket god! Det är fjäderegenskaperna som försvinner då den upphättas... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #20 skrivet: januari 17, 2008, 22:22:00 »
det säger du..  ::)
jag tror inte  man påvekrar fjädringen nått särskilt om man svetsar dit en till längst ut så att säga! har som sagt sett flera stycken som gjort det!

men för att vara på den säkra sidan så bultar man dit en ny!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #21 skrivet: januari 17, 2008, 22:56:20 »
Jag snackade med en kille på jobbet idag som kör en grym BMW E30 med volvo 8v turbomotor.

Iallafall är han grym på väghållning. Gullabo gillade hans bil i superstage och den placerade sig riktigt bra, var 2003 som gullabos test av den hamnade i tidningen Bilsport.

Han tyckte att jag skulle satsa på att bygga krängningshämmning med vanligt rör + knivar istället. Lättare (mindre ofjädrad vikt) och framförallt justerbart!

För er som inte känner till typen av krängningshämmare ser det ut såhär:






Principen är den att det är knivarna som ska böja sig samt att om man vrider dem så får man olika styvhet/motstånd och kan justera krängningen mycket bra, till och med innifrån bilen som på lindskogs bild överst

Pris på sellholms är ca 900kr styck för knivarna, resten kan man ju tillverka själv om man har tillgång till svarv och fräs.
Knivar går att tillverka själv oxå, tror hilmersson gjorde det till Mantan.

Frågan är bara om det finns plats på 360 fram för denna lösning, bak borde det funka prima
« Senast ändrad: januari 25, 2008, 18:54:05 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #22 skrivet: januari 17, 2008, 23:27:54 »
Smart konstruktion! Att vrida fjäder-profilen "kniven" för att andra dess karaktär är genialiskt enkelt! Bättre kan det nog inte göras! :)  /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #23 skrivet: januari 18, 2008, 20:23:41 »
Smart konstruktion! Att vrida fjäder-profilen "kniven" för att andra dess karaktär är genialiskt enkelt! Bättre kan det nog inte göras! :)  /Max

Själva uträkningen bakom måtten är inte fullt så enkla, har ni läst lite avancerad väghållning på www.rejsa.nu så vet ni vad jag menar. Här är en av trådarna kring ämnet knivar till krängningshämningen och som de flesta handlar den om uträkningar för att själv kunna tillverka rätt storlek/styvhet.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11020
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #24 skrivet: januari 19, 2008, 02:14:48 »
Kollade länken, mycket teori. Bra det behövs ibland. ;)

Fjädern (kniven) kommer då den befinner sig i något mellanläge. Jag menar då den ej ligger platt eller står på högkant, att fjädra i två dimensioner, dels i sidled samt dels uppåt och nedåt. Den kommer mao att vrida sig lätt. Vridningen kommer att bli mycket lätt pga den stora skillnaden i fjädringsegenskaper i dess olika axlar. Betraktar man fjädern som stum, då den står på högkant, kommer dess tilltagande styvhet (med avsende på vridningen) att beskriva en sinusfunktion!

Fjäderns största materialbelastning är vid roten (där den är som bredast) där den är infäst. Detta medför att matrialtjockleken kan minskas, i dess andra ända. Därav är den kilformig! Att beräkna min materialtjocklek och nerböjning utifrån kraften som den utsätts för, är inga problem (det finns vedertagna standardformler för detta).

Att veta kraften är nog det stora problemet. Rent statiskt kan den knappast bli större än halva bilens vikt? Problemet är att veta max dynamiska kraft, mao kraften av snabba rörelser i upphängningen.

Mitt råd, överdimensionera. Blir fjädern för hård, i sitt mjukaste läge, går det att borra en hålrad i dess centrumlinje. Är den fortfarande för hård, öka håldiametern.

Inom all konstruktion måste det göras antaganden (som att fjädern är stum då den står på högkant), annars blir det mycket svårt att komma vidare. Därefter görs mätningar på prototypen, för att se om antagandena var riktiga. I dag går det att köra relativt bra simuleringar i cad-program. Men verkligheten är alltid verkligheten, de dynamiska lasterna är svåra att förutse... :)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #25 skrivet: januari 19, 2008, 18:37:57 »
Får fortsätta, eftersom jag skrev att det finns formler: ;)

[Max materialspänning]=(F*L*6)/(b*h²) ca 1200 N/mm² (för fjäderstål), då går den av!

[Nedböjning]=(F*L³)/(3*E*I)*k

Där:

F är kraften som trycker på fjädern

L är fjäderns längd

b är fjäderns bredd (bredaste stället, vid roten)

h är fjädern tjocklek

E är elasticitetsmodulen, ca 210 kN/mm² för stål

I är [tröghetsmomentet]=(B*h³)/12

B är (b+b1)/2

b1 är fjäderns bredd (smalaste stället)

k är en kompensation för kilformen om b1/b=0 är k=1,5 skrives 0-1,5 0,1-1,39 0,2-1,32 0,3-1,25 0,4-1,2 0,5-1,16 0,6-1,12 0,7-1,09 0,8-1,06 0,9-1,03 1-1


Vill ni räkna med fjäderegenskaperna då fjädern står på "högkant", se det som en cosinusfunktion av vridningen. Mao då den ena ökar minskar den andra komponenten...

Har ni frågor, eller har jag missat något. Skriv! :) /Max

« Senast ändrad: januari 19, 2008, 18:42:17 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #26 skrivet: januari 19, 2008, 19:13:35 »
Kanon Max! Du skriver så man "nästan" förstår. Det gör dom inte på rejsa för där älskar dom att falla ned i djupa hål av beräkningar dom nästan inte kommer upp ur själva. Och alla verkar vara matematikprofessorer som hänger med i alla formler och förkortningar från början.

Tack Max!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #27 skrivet: januari 22, 2008, 20:06:25 »
Fick en ny lärdom idag, sökte på ställbar krängningshämmare på google och hittade detta till bmw:



Den är "ställbar" så till vida att man får olika hårdhet i krängdämpningen genom att ha olika avstånd mellan infästningarna. Det vill säga att man ändrar hävarmseffekten. Skulle kanske gå att praktisera på våra bilar om man kan borra hål längre fram för infästning mot länkarm eller fjäderben.. vet inte hur det skulle funka rent praktiskt men teoretiskt kan man ju få "vilken styvhet man vill" inom vissa fysikaliska och funktionella gränser..  :)


Här hittade jag bilder på en mazda miata med eftermarknads krängningshämmare med samma tänk. 2 lägen fram, 3 bak.

                               Fram:                                                                                     Bak:
         
« Senast ändrad: januari 22, 2008, 20:13:23 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #28 skrivet: januari 23, 2008, 01:28:54 »
Den är "ställbar" så till vida att man får olika hårdhet i krängdämpningen genom att ha olika avstånd mellan infästningarna. Det vill säga att man ändrar hävarmseffekten. Skulle kanske gå att praktisera på våra bilar om man kan borra hål längre fram för infästning mot länkarm eller fjäderben.. vet inte hur det skulle funka rent praktiskt men teoretiskt kan man ju få "vilken styvhet man vill" inom vissa fysikaliska och funktionella gränser..  :)

Att vi själva inte tänkte på det! ;) Måste nog uppgradera staget mellan krängningshämmare och fjäderben. Jag tänker på den tryckande kraften! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #29 skrivet: januari 23, 2008, 16:43:20 »
Att vi själva inte tänkte på det! ;) Måste nog uppgradera staget mellan krängningshämmare och fjäderben. Jag tänker på den tryckande kraften! :) /Max

Hehe nej det kunde ju åtminstone du listat ut Max  ;)

Men hur vill du uppgradera staget? Hade det varit för klent hade det ju böjt sig för längesen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #30 skrivet: januari 24, 2008, 03:58:49 »
Men hur vill du uppgradera staget? Hade det varit för klent hade det ju böjt sig för längesen..

De dynamiska krafterna på staget ökar då fjäder "upplevs" som hårdare. Vilket är fallet då hävarmen förkortats! Har ritat ett diagram [se bild], för att lättare kunna visa att: En hävarms minskning, till hälften, med bibehållen staglängd ger mer än dubbla "fjäderstyvhet". Detta pga att vinkeln, stag och hävarm, inte längre är 90°.

Röd är kraften från fjäderbenet,

Grön är kraften i staget (har ökat, jämför med röd.),

Blå är kraften som multiplicerat med hävarmen ger vridmomentet, jämför blå med röd. Mao blå har ersatt röd men på halva hävarmslängden! Kraften som ger momentet har alltså minskat samt befinner sig på halva distansen, jag gissar på 3-4 gångers ökning av styvheten. Obs vinklarna är överdrivna i mitt diagram, i verkligheten blir effekten mindre!

Svart, är en helt ny kraft som påverkar krängningshämmarens infästning i bilen. Denna kraft var tidigare noll! Kanske måste dessa fästpunkter förstärkas! Om denna kraft skall elimineras, förläng staget, så det åter blir 90°. Men då förloras den extra "styvheten".

Verkar annars, mycket lovande! :) /Max
« Senast ändrad: januari 24, 2008, 04:02:05 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #31 skrivet: januari 25, 2008, 18:52:36 »
Men hur vill du uppgradera staget? Hade det varit för klent hade det ju böjt sig för längesen..
Svart, är en helt ny kraft som påverkar krängningshämmarens infästning i bilen. Denna kraft var tidigare noll! Kanske måste dessa fästpunkter förstärkas! Om denna kraft skall elimineras, förläng staget, så det åter blir 90°. Men då förloras den extra "styvheten".

Bra jobbat Max! Jag hänger inte med på alla moment och krafter men förstår att du menar att det blir mer än dubbelt när man kortar staget pga. den ökade vinkeln på staget som förbinder fjädrerben med k-hämmare.

Men om man flyttar infästningen på fjäderbenet ut så att den ligger rakt ovan/under krängningshämmarens nya infästning hur blir det då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #32 skrivet: januari 25, 2008, 21:06:14 »
Men om man flyttar infästningen på fjäderbenet ut så att den ligger rakt ovan/under krängningshämmarens nya infästning hur blir det då?

Låter inget vidare, då hela fjäderbenet vrider sig, då hjulen vrids. :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #33 skrivet: januari 25, 2008, 22:58:28 »
Men om man flyttar infästningen på fjäderbenet ut så att den ligger rakt ovan/under krängningshämmarens nya infästning hur blir det då?

Låter inget vidare, då hela fjäderbenet vrider sig, då hjulen vrids. :) /Max

Ah, tack för upplysningen. Då är det bara länkarmen kvar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

NikDev

  • Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #34 skrivet: januari 27, 2008, 00:11:31 »
Oi her diskuteres det!  8)

Jeg har fått hjem delene jeg manglet:


Så nå blir det forhåpentligvis montering av stabstaget imorgen ;D

(sammen med justerbare spax bakdempere ;))
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #35 skrivet: januari 27, 2008, 00:36:47 »
Ah, tack för upplysningen. Då är det bara länkarmen kvar..

Flytta staget till länkarmen! Så såg det ut på 300-an, förr i tiden [se bild]! Problemet är bara det att länkarmen fungerar som en hävarm. Kraften på krängningshämmaren ökar. Mao den kommer att "fjädra" lättare! :) /Max

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #36 skrivet: januari 27, 2008, 13:16:58 »
Ah, tack för upplysningen. Då är det bara länkarmen kvar..

Flytta staget till länkarmen! Så såg det ut på 300-an, förr i tiden [se bild]! Problemet är bara det att länkarmen fungerar som en hävarm. Kraften på krängningshämmaren ökar. Mao den kommer att "fjädra" lättare! :) /Max



PLING! Nu fattar jag varför Nikdevs krängningshämmare är så grov jämfört med originalet som normalt sitter på fjäderbenet!
Det är för att infästningen flyttats till länkarmen så som det var på tidigare modeller och då måste den ju bli så pass mycket grövre för att ge nån effekt!

Vad har de gamla 360:s med länkarmsinfästning original för diameter på krängningshämmaren i så fall?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mr_sweed

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #37 skrivet: januari 27, 2008, 14:15:13 »
Va ut å mätte på krängningshämmaren(den äldre som fästes mot länkarmarna) på 340 den var 2mm grövre än dom nyare, altså 21mm.
Stolt ägare av:
Audi A4 1.8TS Quattro -04
Volvo 360GL -86 B200k(Räcern)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(utrostad)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(Pärlan)(Nybesiktad)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #38 skrivet: januari 27, 2008, 17:00:57 »
Va ut å mätte på krängningshämmaren(den äldre som fästes mot länkarmarna) på 340 den var 2mm grövre än dom nyare, altså 21mm.

TACK det var snällt och snabbt!

Det var det jag trodde. Undrar om det finns nån möjlighet att korta dom gamla så dom blir styvare.. de nya är ju kört med enligt vad Max och jag diskuterar längre upp i tråden.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #39 skrivet: januari 27, 2008, 20:37:52 »
kanske inte har så himla mycket med tråden att göra men ja hjälpte en kompis att byta kopling på hans peguote (stavning )205 gti och den främre krängnings hämmaren skulle nog gå att passa in bak bygga nåt fäste vid bakre bladfjäder fästet och bulta fast den i bakaxel röret [_____________] ungefär sån form hade den men ja hade inte tid att mäta hur brett de var mellan fästena...ps de är en jävla väg hållning i dem orginal.. ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...