Författare Ämne: Krängningshämmare  (läst 98438 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #40 skrivet: januari 27, 2008, 21:51:51 »
kanske inte har så himla mycket med tråden att göra men ja hjälpte en kompis att byta kopling på hans peguote (stavning )205 gti och den främre krängnings hämmaren skulle nog gå att passa in bak bygga nåt fäste vid bakre bladfjäder fästet och bulta fast den i bakaxel röret [_____________] ungefär sån form hade den men ja hade inte tid att mäta hur brett de var mellan fästena...ps de är en jävla väg hållning i dem orginal.. ;)

Bra Paq, alla sådana tips är välkomna eftersom vi inte har någon hämmare bak original och det inte finns att köpa heller vad jag vet.

Och när man inte har nån bak och sätter dit en så behöver den ju inte vara så styv för att det ska bli en stor skillnad!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #41 skrivet: januari 27, 2008, 22:17:43 »
frej precis min tanke ja ska försöka komma ihåg att mäta nästa gång ja är under den bilen eller en lika dan om ingen anna hittar lite måt före mig...sen fästena till karossen går nog att fästa i bakre blad fjäder infästningarna
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #42 skrivet: januari 27, 2008, 22:21:50 »
Försök och sätt krängningshämaren i karrosen så får du lägre
ofjädrad vikt.
"don't buy it if you can build it!"

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #43 skrivet: januari 28, 2008, 15:35:58 »
okej ännu ett tips från mästaren...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #44 skrivet: januari 28, 2008, 16:51:53 »
Det var det jag trodde. Undrar om det finns nån möjlighet att korta dom gamla så dom blir styvare.. de nya är ju kört med enligt vad Max och jag diskuterar längre upp i tråden.

Kört??? Lite väl drastiskt utryckt! Borde vara ganska lätt att förlänga och förstärka orginal stagen. Kanske genom att kapa dem på mitten och sticka in ändarna i ett lämpligt rör, där de svetsas fast. Den nya infästningen i krängningshämmaren får bli någon sorts klammer... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #45 skrivet: januari 28, 2008, 19:50:37 »
Det var det jag trodde. Undrar om det finns nån möjlighet att korta dom gamla så dom blir styvare.. de nya är ju kört med enligt vad Max och jag diskuterar längre upp i tråden.

Kört??? Lite väl drastiskt utryckt! Borde vara ganska lätt att förlänga och förstärka orginal stagen. Kanske genom att kapa dem på mitten och sticka in ändarna i ett lämpligt rör, där de svetsas fast. Den nya infästningen i krängningshämmaren får bli någon sorts klammer... :) /Max

Förlåt, fick för mig att du sågat min idee men nu när jag tittade tillbaka i tråden så såg jag att du skrivit "det ser lovande ut".  :-\

Nu känns livet ljust igen  ;)
Men kan man inte borra hål i krängningshämmaren för att få en ny "nästan original" infästning till staget!?
Borrar man försiktigt och med mycket kylning borde det inte försämra krängningshämmaren på något sätt förutom den försvagning själva hålet utgör, men hål är det ju original som sagt var.
Max, såga eller hylla min idee!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

NikDev

  • Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #46 skrivet: januari 30, 2008, 06:56:14 »
Jeg har fått på whiteline stabstaget, og nei bilen ble ikke mer understryrt, nå har jeg ikke prøvd den på tørr asfalt ennå, men den er frendeles like leken på snø og vått føre.

Ble som dere sa, mere opp til demperne og fjærene merker at det er litt mykt. Ellers så fungerer det bra og den har blitt kjempegod å kjøre! :)
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #47 skrivet: februari 02, 2008, 12:42:12 »
Jeg har fått på whiteline stabstaget, og nei bilen ble ikke mer understryrt, nå har jeg ikke prøvd den på tørr asfalt ennå, men den er frendeles like leken på snø og vått føre.

Ble som dere sa, mere opp til demperne og fjærene merker at det er litt mykt. Ellers så fungerer det bra og den har blitt kjempegod å kjøre! :)


Gøy!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #48 skrivet: februari 03, 2008, 02:57:13 »
Nu har jag forskat lite i ämnet "flytta infästning original krängare"

Ni ser på bild 1 det gamla max utslaget,

- Bild 2. Här har jag flyttat ut staget på utsidan av fjäderbenets hållplåt för krängaren.
  Det ser ut att kunna gå bra även om man flyttar infästningen. Nu har jag skruvat ihop det "åt fel håll" för att testa om nåt konstigt händer när jag kör ut med bilen igen.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #49 skrivet: februari 03, 2008, 05:42:41 »
Du är super effektiv Frej! Samtidigt som du lagar rostbalken, forskar du i detta ämne! ;) :)

Intressant, vad vinner man på att vrida staget ett 1/2 varv? Eller är det bara ett test! Testa fulla rattutslag innan du rullar ut bilen från garaget. Sen måste det uppfinnas en bra klammer, eller är du fortfarande sugen på att borra? Med en klammer skulle det gå att justera infästningspunkten. Blir det inte bra kan bilen snabbt återställas till "original"! :) /Max

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #50 skrivet: februari 03, 2008, 14:51:35 »
Du är super effektiv Frej! Samtidigt som du lagar rostbalken, forskar du i detta ämne! ;) :)

Intressant, vad vinner man på att vrida staget ett 1/2 varv? Eller är det bara ett test! Testa fulla rattutslag innan du rullar ut bilen från garaget. Sen måste det uppfinnas en bra klammer, eller är du fortfarande sugen på att borra? Med en klammer skulle det gå att justera infästningspunkten. Blir det inte bra kan bilen snabbt återställas till "original"! :) /Max

Ja det var lite dötid när färgen torkade så jag kunde inte låta bli att lossa stabstaget på kränghämmaren och kolla lite.... mitt i natten  ::)

Jag glömde skriva det i förra inlägget (för jag somnade hela tiden) men det man vinner på att vrida staget är ökad vinkel. Om man inte vrider det blir det som på bild ett, man kan inte göra så stor förändring. Men vrider man den får man större vinkel på staget och kan sätta klämman längre bort.

Men nu har jag "skissat" fram en möjlighet till justering utan att röra nåt på kränghämmaren.
Ett hålborrat hjälpstag gör att man kan få några olika inställningar i hårdhet.

Vad tros om detta? Är sugen på att prova när bilen är på vägen igen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #51 skrivet: februari 04, 2008, 01:55:33 »
Det bästa måste ju vara att ha staget i bärarmen, alltså rakt neråt. Jag vet att volvo av nån anledning (säkert en bra) valde att vända staget uppåt, men då får man ju en väldigt varierande å förbannat svårberäknelig "krängningshämmning" när man svänger.

Funkar det verkligen att vinkla staget så mycket bakåt som på din bild Frej, när man har fulla rattutslag? Om det gör det så kanske det är en enkel lösning på en onödigt mjuk framvagn.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #52 skrivet: februari 04, 2008, 04:10:06 »
Men nu har jag "skissat" fram en möjlighet till justering utan att röra nåt på kränghämmaren.
Ett hålborrat hjälpstag gör att man kan få några olika inställningar i hårdhet.

Ser bra ut. Tror du att vinkeln ökar tillräcklig för att ge frigång åt styrstaget? Den lilla detaljen glömde jag helt, alltså menar böjen på krängaren! :) /Max

Citera
Det bästa måste ju vara att ha staget i bärarmen, alltså rakt neråt. Jag vet att volvo av nån anledning (säkert en bra) valde att vända staget uppåt, men då får man ju en väldigt varierande å förbannat svårberäknelig "krängningshämmning" när man svänger.

Hålbarare, skulle jag säga. Eftersom "plast-kulledarna" försvinner. Krängaren blir svagare, eftersom den angriper längre in på den hävarm som länkarmen utgör (har nämnts tidigare i tråden)! :) /Max


På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #53 skrivet: februari 04, 2008, 20:25:28 »
Funkar det verkligen att vinkla staget så mycket bakåt som på din bild Frej, när man har fulla rattutslag? Om det gör det så kanske det är en enkel lösning på en onödigt mjuk framvagn.

Jag har inte provat att svänga hjulet med den vinkeln, får väl göra ett experiment. Dock funderar jag på om det fungerar, hade bilen upphissad när jag tog bilden och styrstaget måste ju gå fritt i alla lägen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #54 skrivet: februari 04, 2008, 20:26:49 »
Men nu har jag "skissat" fram en möjlighet till justering utan att röra nåt på kränghämmaren.
Ett hålborrat hjälpstag gör att man kan få några olika inställningar i hårdhet.

Ser bra ut. Tror du att vinkeln ökar tillräcklig för att ge frigång åt styrstaget? Den lilla detaljen glömde jag helt, alltså menar böjen på krängaren! :) /Max

Vet inte, jag får kolla det, glömde oxå den detaljen pga. rödvin.

Börjar fundera på om inte dubbla stag, ett färdigt stag från whiteline eller proffsigt knivkrängarstag är de enda alternativen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #55 skrivet: februari 05, 2008, 06:58:12 »
Vi får fundera lite. Den som först kommer på något, postar det! ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #56 skrivet: februari 07, 2008, 00:29:28 »
Vi får fundera lite. Den som först kommer på något, postar det! ;) :) /Max

Nu är vi tillbaks på ruta 1 eller vad man ska säga.

Jag kunde inte hålla mig nu ikväll utan byggde ett stag som förflyttar fästpunkten mellan k.hämmare och stab.stag ca 5cm bakåt.
Det är inga problem med frigång till styrstaget, vet inte när den rundade delen på krängaren skulle behövas egentligen.. i extrema fall kanske.

Har bara gjort en sida än så länge och endast provkört runt kvarteret men det kändes positivt.

Mer info och bilder i morgon!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #57 skrivet: februari 07, 2008, 01:36:08 »
Vi får fundera lite. Den som först kommer på något, postar det! ;) :) /Max

Nu är vi tillbaks på ruta 1 eller vad man ska säga.

Jag kunde inte hålla mig nu ikväll utan byggde ett stag som förflyttar fästpunkten mellan k.hämmare och stab.stag ca 5cm bakåt.
Det är inga problem med frigång till styrstaget, vet inte när den rundade delen på krängaren skulle behövas egentligen.. i extrema fall kanske.

Har bara gjort en sida än så länge och endast provkört runt kvarteret men det kändes positivt.

Mer info och bilder i morgon!  :D

ibland imponerar du frej!!! mer bygga mindre tänka
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #58 skrivet: februari 07, 2008, 19:30:23 »
Vi får fundera lite. Den som först kommer på något, postar det! ;) :) /Max

Nu är vi tillbaks på ruta 1 eller vad man ska säga.

Jag kunde inte hålla mig nu ikväll utan byggde ett stag som förflyttar fästpunkten mellan k.hämmare och stab.stag ca 5cm bakåt.
Det är inga problem med frigång till styrstaget, vet inte när den rundade delen på krängaren skulle behövas egentligen.. i extrema fall kanske.

Har bara gjort en sida än så länge och endast provkört runt kvarteret men det kändes positivt.

Mer info och bilder i morgon!  :D

ibland imponerar du frej!!! mer bygga mindre tänka

Haha nja tänka först bygga sen, men man kan ju tänka under bilen istället framför dumburken och fastna i drömmarnas land och sväva bort över rosa 300-power-moln!

Här kommer bild på prototypen jag tillverkade igår kväll och provkörde idag till och från jobb och dagis!

Helt klart är att bilen blev bra mycket styvare, känns när man svänger i högre hastigheter och kan pressa på lite utan att skeppet välter, trots att jag har svullo vinterdäck med BARA 2kg luft i varje. Men det är inte idiothårt och kan fortfarande kränga.
Andra insikter:
+ Snabbare instyrning (svarar snabbare/skönare på rattvridningar).
- Mer tungstyrd, särskillt när man svänger mycket.
- Liite mer understyrning, har dubbdäck på med fulldubb fram och dubbrensat bak så kan inte säga för mycket om detta men det känns litegrann skillnad när man pressar på i rondeller på blöt asfalt.
- Vibrerar lite mer i ratten när man svänger, känns som om man får direktkontakt med k-hämmare mot hjul eller motor men det kan nog inte vara så.
- Bumpsteer, tror jag det heter. Hjulen svänger till när man kör på nåt fartgupp eller annan ojämnhet med ena hjulet. Minns inte att det var nåt direkt sånt original.

Ta allt med en nypa salt, det är som när man trimmar, bara för att man vet att man trimmat tycker man den går som in i h-vete.
Jag försöker dock vara "o-partisk" men det är inte lätt  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #59 skrivet: februari 07, 2008, 23:53:28 »
Nu har jag byggt en prototyp 2 och satt på vänster hjulupphängning! Ingen större skillnad förutom att bulten till klämman gjordes M8 istället för M10, dels för att jag hade ont om M10-bultar och dels för att det är lättare att få plats med M8.
Förutom det så gängades två hål istället för att använda muttrar. Känns mer smutt!

Massa bilder kommer inatt eller i morgon!

Hoppas på en rolig körupplevelse till jobbet i morgon bitti! Samt att mina intryck blir starkare vad det gäller för och nackdelar med styv krängare!

Hörs snart!

/Kränger ej (så mycket)
« Senast ändrad: februari 08, 2008, 01:13:16 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #60 skrivet: februari 08, 2008, 01:14:12 »
Nu har jag byggt en prototyp 2 och satt på vänster hjulupphängning! Ingen större skillnad förutom att bulten till klämman gjordes M8 istället för M10, dels för att jag hade ont om M10-bultar och dels för att det är lättare att få plats med M8.
Förutom det så gängades två hål istället för att använda muttrar. Känns mer smutt!

Massa bilder kommer inatt eller i morgon!

Hoppas på en rolig körupplevelse till jobbet i morgon bitti! Samt att mina intryck blir starkare vad det gäller för och nackdelar med styv krängare!

Hörs snart!

/Kränger ej (så mycket)

Utlovade bilder.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #61 skrivet: februari 08, 2008, 01:16:15 »
Sista 3 bilderna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Krängningshämmare
« Svar #62 skrivet: februari 08, 2008, 11:20:56 »
Hu så snyggt! Nu blir man nästan avundsjuk! Ska bli spännande att se hur stor skillnad det gör, och hur vägengenskaperna blir när det väl torkar upp lite utomhus!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #63 skrivet: februari 08, 2008, 13:47:26 »
Hu så snyggt! Nu blir man nästan avundsjuk! Ska bli spännande att se hur stor skillnad det gör, och hur vägengenskaperna blir när det väl torkar upp lite utomhus!

Hahaha snyggt? Det är bara prototyper och nåt jag slängde ihop så fort jag kunde på en timme av skrot jag hade hemma, för att testa ideen! Funktion före form!!!

Men det blev nu ännu mindre kräng och go känsla när man vrider på ratten och det "svarar". Dock känner man tydligt när däcken ger sig tills de "stummar". Måste slänga på "racingdäck" en stund och pumpa stenhårt! Går inte ge för mycket omdömen med slappa vinterdäck. Pressar man på kasar framänden men vilken bil gör inte det med slappa dubbade däck.
Kunde inte hålla mig utan driftade lite i en rondell idag och det kändes bra, har inte fått sämre grepp där bak i allafall. Hård krängare fram hjälper ju innerhjulet bak att behålla lite grepp och driv.

Men det blir ganska tungstyrt med min lösning. Funderar på att ha kränghämmaren ned till länkarmen i allafall eftersom det då inte påverkar styrningen när man kränger eller vice versa. Original är det väl knappt märkbart men nu så är vinkeln så mycket större på staget mellan k-hämmare och fjäderben att det blir påverkan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #64 skrivet: februari 08, 2008, 14:30:43 »
Men det blir ganska tungstyrt med min lösning. Funderar på att ha kränghämmaren ned till länkarmen i allafall eftersom det då inte påverkar styrningen när man kränger eller vice versa. Original är det väl knappt märkbart men nu så är vinkeln så mycket större på staget mellan k-hämmare och fjäderben att det blir påverkan.


Är det friktionen i kullederna, som påverkar? :-\ Det gick snabbt att tillverka prototyperna, bra! :) Borde vara 20-30% styvare! /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #65 skrivet: februari 08, 2008, 20:37:15 »
Men det blir ganska tungstyrt med min lösning. Funderar på att ha kränghämmaren ned till länkarmen i allafall eftersom det då inte påverkar styrningen när man kränger eller vice versa. Original är det väl knappt märkbart men nu så är vinkeln så mycket större på staget mellan k-hämmare och fjäderben att det blir påverkan.


Är det friktionen i kullederna, som påverkar? :-\ Det gick snabbt att tillverka prototyperna, bra! :) Borde vara 20-30% styvare! /Max

Friktionen? Nej det tror jag inte men jag är inte så duktig som du på matte. Även om friktionen hade varit 0 så hade det gått trögt eftersom fjäderbenet när det vrider sig "framåt" så måste det samtidigt trycka ned k-hämmaren som då kanske "håller emot"!?

Förstår du mitt resonemang? Trögt går det i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #66 skrivet: mars 04, 2008, 22:51:47 »
Nu har jag besiktat bilen och då ville jag inte fresta SBP:s humör med lite bonnjärn.
När jag tog bort bitarna jag satt på kränghämmaren fram så såg jag att de böjt sig av belastningen. Tur att de bara var prototyper.

För att göra dem styvare kan man ju göra dem i rostfritt stål, eller svetsa på en bit plattjärn till för att få en L-profil som ger mycket mer styrka..

Bilder på krökta prototyper:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #67 skrivet: juni 19, 2008, 10:29:27 »
Är det någon som provat att montera dubbla? eller är det för dåligt med plats?

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #68 skrivet: juni 19, 2008, 20:56:26 »
Är det någon som provat att montera dubbla? eller är det för dåligt med plats?

// Fredrik

Om man inte är alltför rädd om markfrigången så ska det nog gå. Lite beroende på om man vill behålla fästöronen mot fjäderbenet eller ej. Har lite olika lösningar i huvudet än så länge men är fruktansvärt sugen på att testa dem!
Får nog låna en kränghämmare från brorsans ena bil om jag är snäll, då kan jag testa med den.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #69 skrivet: juni 19, 2008, 20:58:27 »
Är det någon som provat att montera dubbla? eller är det för dåligt med plats?

// Fredrik

Om man inte är alltför rädd om markfrigången så ska det nog gå. Lite beroende på om man vill behålla fästöronen mot fjäderbenet eller ej. Har lite olika lösningar i huvudet än så länge men är fruktansvärt sugen på att testa dem!
Får nog låna en kränghämmare från brorsans ena bil om jag är snäll, då kan jag testa med den.

okey! låter intressant! vad är det för lösningar du tänker på då? innebär det dubbla eller har du någon annan lösning?

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #70 skrivet: juni 19, 2008, 21:20:21 »
Är det någon som provat att montera dubbla? eller är det för dåligt med plats?

// Fredrik

Om man inte är alltför rädd om markfrigången så ska det nog gå. Lite beroende på om man vill behålla fästöronen mot fjäderbenet eller ej. Har lite olika lösningar i huvudet än så länge men är fruktansvärt sugen på att testa dem!
Får nog låna en kränghämmare från brorsans ena bil om jag är snäll, då kan jag testa med den.

okey! låter intressant! vad är det för lösningar du tänker på då? innebär det dubbla eller har du någon annan lösning?

// Fredrik

Förutom den lösningen med flyttad infästningspunkt på hämmaren som du kan se här ovan så gäller de nya lösningarna dubbla krängningshämmare. Antingen sätter man helt sonika en till hämmare i samma fästen som den gamla förutom att den nya får sitta under den gamla där de sitter fast i det svarta röret (balken).
Eller så kapar man av öronen och tillhörande böj på den nya hämmaren och tillverkar 2-delade block i nåt plastmaterial som man sen klämmer åt runt ny och gammal hämmare i dess ändar för att de ska följa varandra men samtidigt kunna glida i blocket då de inte rör sig helt parallellt pga. att de sitter ovan/under varann.

Problemet med den första lösningen att ha två hela hämmare i samma infästningspunkt på lilla staget till fjädrebenet är att gängan inte räcker till i den kulleden.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #71 skrivet: juni 20, 2008, 09:46:33 »
låter spännande! håll oss uppdaterade så fort nått händer!  ;)

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #72 skrivet: juni 29, 2008, 08:57:57 »
låter spännande! håll oss uppdaterade så fort nått händer!  ;)

// Fredrik

Var så säker!! Men vänta dig inget närmsta tiden.. får se vad som händer under sommaren.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #73 skrivet: juli 29, 2008, 11:44:58 »
Kan man inte ha en kränhämmare i länkarmen å en i fjäderbenet??? Det tänkte jag testa ia alla fall!
Sedan infästningen i bilen kan man ju lägga under orginal med några fina distanser!!!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #74 skrivet: juli 29, 2008, 12:30:12 »
Kan man inte ha en kränhämmare i länkarmen å en i fjäderbenet??? Det tänkte jag testa ia alla fall!
Sedan infästningen i bilen kan man ju lägga under orginal med några fina distanser!!!

Det kan man säkert, men det blir en tung kombination  :'(
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #75 skrivet: juli 29, 2008, 14:48:17 »
Kan man inte ha en kränhämmare i länkarmen å en i fjäderbenet??? Det tänkte jag testa ia alla fall!
Sedan infästningen i bilen kan man ju lägga under orginal med några fina distanser!!!

Haha jag kom på samma tanke igår!!
Och eventuellt köpa den grova krängaren från Whiteline som sitter monterad i länkarmarna. Tar man sedan bort originalet så kanske det blir lite lättare att svänga när man står still. Originalet på min bil från 1987 sitter ju på fjäderbenet och det verkar gå tyngre att styra med den monterad.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Krängningshämmare
« Svar #76 skrivet: juli 29, 2008, 14:49:57 »
Kan man inte ha en kränhämmare i länkarmen å en i fjäderbenet??? Det tänkte jag testa ia alla fall!
Sedan infästningen i bilen kan man ju lägga under orginal med några fina distanser!!!

Det kan man säkert, men det blir en tung kombination  :'(

Menar du mer vikt för bilen att dra, mer fjädrande vikt eller en combo av båda?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #77 skrivet: juli 29, 2008, 14:52:22 »
Både ofjädrad och vikten totalt sett.
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Krängningshämmare
« Svar #78 skrivet: september 12, 2008, 12:58:41 »
Jag satt och kikade lite på volvo300mania och hittade den här tråden: http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=3623&postdays=0&postorder=asc&highlight=camber&start=45
Här finns bilder på en minst sagt smidig variant för att få krängningshämmare bak, plockad från en BMW 323.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Krängningshämmare
« Svar #79 skrivet: september 17, 2008, 11:42:07 »
Jag skulle behöva lite hjälp med min hämnare. När vi plockade ut motorn så såg jag att själva staget har släppt ur det nedre fästet på vänster sida, jag kan nog ta en bild  i helgen när jag har tid att åka till garaget. Jag vet inte hur det ska sitta där egentligen och sen kanske man skulle passa på att modifiera det ifall det gör någon skillnad.