Författare Ämne: Svetsa grenrör  (läst 19199 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Svetsa grenrör
« skrivet: januari 21, 2008, 02:07:52 »
Tips!

Testade Biltemas gjutjärnselektrod (se länk), på ett grenrör, förra helgen! Väldigt bra resultat, kan rekommenderas. Billiga också!

Svetsade knappt en centimeter i taget, knakade med slagghackan under avsvalningen. Hade två hål att svetsa så när det ena svalnade svetsade jag det andra. Röret blev aldrig varmare än att jag kunde hålla det i handen. Inställningarna: 80 Amp + till "pinnen". Uppgiften var att utrota Pulsair, ej 360. Hur som helst "pinnarna" är jättebra! ;D /Max

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81939
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Svetsa grenrör
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2008, 16:30:18 »
När man svetsar riktigt gjutjärn är det stor risk för att det spricker sönder när det svalnar, men jag brukar linda in gjutjärnet jag svetsat med bergull eller glasull så att det får svalna långsamt.
Men i t.ex 360 grenrören går mycket bra att MIG/MAG svetsa med vanlig svetstråd för vanligt stål och vanlig blandgas.
Jag har ju kapa flänsarna från ett vanligt grenrör och använt dessa när jag gjort extraktorrör, gjorde likadant när jag gjorde turboröret.
Finns ju troligen många olika gjutjärn vissa går att MIG/MAGsvetsa andra inte, men jag brukar testa om det fungerar med mag innan jag tar till gjutjärnselektroder.
Men till tryckkärl eller hydraulcylindrar där det krävs maximal hållfasthet skulle jag inte magsvetsa gjutjärn, men till grenrör håller det utan problem.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Svetsa grenrör
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2008, 16:40:03 »
på mb grenrör går det sämre går väl bra att svetsa men spricker efter ett tag igen. En polare prova svetsa sitt ett ex antal ggr innan han till slut tog mod till sig och beställde ett nytt.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Svetsa grenrör
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2008, 17:17:48 »
Men till tryckkärl eller hydraulcylindrar där det krävs maximal hållfasthet skulle jag inte magsvetsa gjutjärn, men till grenrör håller det utan problem.

Måste vare extremt ovanligt, om det över huvud taget finns! Gjutjärn är mycket dåligt på att tåla dragspänningar! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Svetsa grenrör
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2008, 17:45:34 »
Men till tryckkärl eller hydraulcylindrar där det krävs maximal hållfasthet skulle jag inte magsvetsa gjutjärn, men till grenrör håller det utan problem.

Måste vare extremt ovanligt, om det över huvud taget finns! Gjutjärn är mycket dåligt på att tåla dragspänningar! :) /Max
I jobbet svetsa brorsan en hydraulisk rotator till en virkesgrip, det höll inte första gången men andra gången den svetsades lindade vi in den i bergull så den fick svalna långsamt och då höll den och är fortfarande hel efter 4-5år i daglig användning.
Varför den är gjord av gjutjärn vet jag inte, men antar att gjutjärnet är slitstarkt, men det finns mycket som är gjort i gjutjärn som spricker sönder.
Jag har sett hydrauliksylindrar i gjutjärn så jag tror inte det är så ovanligt ;)

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Svetsa grenrör
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2008, 04:07:27 »
Klart det inte är ovanligt. Gjutjärn å gjutstål är ju överjävligt formstabilt å fint på alla sätt å vis (& billigt), men tyvärr inte alltför starkt. Smörjer bra gör det oxå, om man bara tillsätter olja (poröst). Knepigt att svetsa - absolut, men om man har koll på temperaturer å låter det svalna långsamt så brukar det inte vara några problem.