Författare Ämne: Skydd för styrväxel  (läst 4476 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Skydd för styrväxel
« skrivet: januari 28, 2008, 16:24:24 »
Detta är en liten varning. Ta inte bort stänkskyddet [se bild] för styrväxeln. Det kan komma in vatten och då kan det gå som det gick för mig. :(

Då jag för flera år sedan rotade i dessa regioner av motorrummet hittade jag en "obegriplig" klump på rattstången. Jag tog bort den, gillar inte onödiga saker! Två år senare, som tur är på uppfarten, knäcktes styrväxelns drev [se bild]. Jag hade tur att det ej hände i trafiken! Plockade genast sönder den och fann rost inne i drevet, på brottytorna [se bild]. Min slutsats var att bortagandet av "hatten" förorsakat vatten inträngning i styrväxeln. Rådet är ta inte bort denna tillsynes onödiga klump! ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2084
    • Visa profil
SV: Skydd för styrväxel
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2008, 16:54:30 »
Ojdå du måste vara ganska stark i armarna  ::)
Ett annat problem som kan uppstå om man inte har skyddet är att det kan komma olja på gummit innanför och det gummit är inte oljebeständigt.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2008, 21:49:26 »
Ojdå du måste vara ganska stark i armarna  ::)

Kanske det. ;D Men skulle tro att det var den frusna stubbåkern, där bilen lekt, några dagar tidigare. Efter det körde jag nog en 5-6 mil innan det hände. Det var, som sagt var, hemma det hände. Jag vred fullt rattutslag vänster då plötsligt ratten gick att vrida hur många varv som helst! ;D Det intressanta var dock att det fanns rost på brottytorna, vilket tyder på vatteninträngning.  :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #3 skrivet: januari 29, 2008, 11:50:16 »
eller att sprikan är rätt gammal tex kan bilen varit krockad tidigare ???
Bra, bättre, bredast

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2008, 15:43:29 »
eller att sprikan är rätt gammal tex kan bilen varit krockad tidigare ???

När du nämner det, vem vet. Kanske fanns där, en spricka, redan då jag köpte bilen... /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16755
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2008, 22:00:42 »
Min slutsats var att bortagandet av "hatten" förorsakat vatten inträngning i styrväxeln.

Skulle vattnet trängt genom axeln menar du eller har det runnit ner längs axeln för att sen tränga in via nån gammal skada "där nere" där brottet uppstod?
Har svårt att se att hatten skulle hindra vattnet från att nå styrväxelns tätning  ::)

Edit: Ångrade mig när jag tittade på hatten igen. Den går ju ner med en krage över styrväxelns topp så vattnet lär rinna ner och förbi. Så då förstår jag att den gör nytta! Se bild:
« Senast ändrad: maj 23, 2008, 23:51:48 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2008, 23:45:47 »
Edit: Ångrade mig när jag tittade på hatten igen. Den går ju ner med en krage över styrväxelns topp så vattnet lär rinna ner och förbi. Så då förstår jag att den gör nytta!

Just det, komplettera med silikon och ett buntband. Då har du både "livrem och hängslen"! ;) :) /Max