Författare Ämne: Gängor, muttrar och skruvar  (läst 21640 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Gängor, muttrar och skruvar
« skrivet: februari 02, 2008, 07:51:14 »
Denna tråd är tänkt att ge svar på vad det är för gänga på olika detaljer i våra bilar. Tråden, kommer efterhand, att kompletteras...:) /Max

I diskussionstråden kan man lämna tips om gängor, fråga eller komma med synpunkter!
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3731.0




Växellådan M47 och M47II:

Nivåpluggen:
Gänga M18x1,5. Volvo har ersatt originalpluggen med VO 986817. Den nya pluggen har 24 mm sexkantsskalle i stället för den gamlas 13 mm. Kopparpackningen har nummer VO 947624. Det går bra att återanvända den gamla packningen, om den glödgas. Dvs upphättas, den blir lite rosa när den svalnat. Detta gör kopparn mjuk! Biltemas plugg 77-008, borde  gå att använde, till en 1/4 av priset (ej testat).


« Senast ändrad: april 03, 2008, 20:57:13 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Gängor, muttrar och skruvar
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2008, 19:35:51 »
Vattenpump B14

Om du skall skruva på pumpen, bör du nog förse dig med en uppsättning nya skruvar![se bild] Det lär finnas två olika pumpar, om skruvarna skiljer, vet jag ej ännu! Detta gäller för B14 1985:

Pumphus => motorblock: M6x1x55 mm 5 st samt M6x1x40 mm 1 st.

Pumphus => plåt: M7x1x20 mm 4 st.

För alla skruvarna gäller minsta gänglängd är 20 mm



/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Gängor, muttrar och skruvar
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2008, 03:03:02 »
Bra tabell! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Gängor, muttrar och skruvar
« Svar #3 skrivet: mars 16, 2008, 19:54:01 »
Kylvattentemperaturgivare B14


På vattenpumpshuset sitter tempgivaren för kylvattnet monterad (nyare modeller)! I form av ett, värmekänsligt motstånd. /Max

Gängan är: M14 x 1,25


På äldre B14, sitter givaren monterad på topplocket. På sidan som vätter mot torpedväggen!

Gängan är: M18 x 1,5

« Senast ändrad: april 06, 2008, 00:23:27 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Gängor, muttrar och skruvar
« Svar #4 skrivet: april 01, 2008, 20:15:24 »
B14, avtappningsplugg för kylarvatten. Denna plugg, sitter på blockets framsida. Se bild! /Max

Gänga: 1/8" (konisk rörgänga) 28 G/Tum,
troligtvis Whitworth. OBS ej NPT!




« Senast ändrad: april 02, 2008, 00:36:13 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Oljetryckskontakt
« Svar #5 skrivet: april 03, 2008, 20:55:53 »
Motorn B2xx och Bxx (ej B14 eller B17 eller någon annan, icke Volvo motor!)

Oljetryckskontakten: B2xx har M14 1,5 och Bxx har 1/8 NPT. Mao Volvo bytte gänga då de övergick till lågfriktionsmotorn. I denna gänga är det vanligt att, via en t-gren, ansluta turbons trycksmörjning!



Oljetryckskontakten: B14 (1981), M14x1,5 (vet fn inte om det gäller alla B14, kommentera gärna i diskussions-tråden) /Max


På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Termotidkontakt
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2008, 01:32:04 »
Motor: B200, 530 topp...

M14 x 1,5

Ett tack till Kullke! :) /M
« Senast ändrad: oktober 24, 2008, 01:35:31 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Lambda-gänga
« Svar #7 skrivet: december 02, 2008, 02:38:23 »
Vanligast:  M18x1.5

Finns även: M12x1.25

Det finns en insidigt gängad rörbit för svetsmontage att köpa! Kallas "bung"

Tack till: Kurre86, FREJ samt Stormen!  :)
« Senast ändrad: januari 16, 2016, 23:37:20 av FREJ »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Lite B14 skruvar
« Svar #8 skrivet: december 02, 2008, 02:46:36 »
Några skruvar på B14...

Tack till Stormen, för de fina bilderna!  :)







På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Gängor, muttrar och skruvar
« Svar #9 skrivet: juni 09, 2010, 18:39:10 »
Svänghjulsbultar B14:
Gänga: M9 x 1.0, kvalitet: 12.9

Personligen skulle jag rekommendera att borra upp hålen i svänghjulet och gänga om vevaxeln till M10 om man river isär motorn, M9 bultar är snudd på omöjliga att uppbringa...
« Senast ändrad: november 23, 2010, 21:07:20 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Gängor, muttrar och skruvar
« Svar #10 skrivet: november 23, 2010, 00:42:15 »
Bultar till hållare/bygel mellan hjulspindel och bromsok fram.

Två styck bult per sida(4/bil) med gängan M12x1,25. Har funnits med både 16 & 17mm skalle så passa er så ni inte tar fel verktyg!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.