Författare Ämne: Formler & matematik  (läst 6025 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Formler & matematik
« skrivet: februari 12, 2008, 22:00:23 »
I bland behöver, även en bilbyggare, lite formler. ;)

Här har jag tänk fylla på, efter hand, med användbara formler mm. I diskussions-tråden kan man; ställa frågor, ge förslag samt rätta fel i formlerna. ;) :) /Max

Diskutera "Formler & matematik", här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3770.new#new


Med risk, att bli allt för elementär: Parenteser, räknas först [()]. Där efter multiplikation och division [*/] före addition och subtraktion [+-]


Här finns en hel formelsamling, för nedladdning: formler_motor.pdf (704 kB)
Stort tack till Kurre86, som kom med tipset och hostar filen! :)


Kompressionsförhållandets förändring:

Framöver gäller följande definitioner:
sl=slaglängd (kolvrörelsen)
sv=slagvolym, sl*kolvarean
kv=kompressionvolym, dvs förbränningsrummet (den med vätska uppmätta).
a=gjorda förändring i mm
kf1=kompressionsförhållande före ingreppet
kf2=kompressionsförhållande efter ingreppet
P=tryck
V=volym

Om kolvarna svarvas ner eller om en "tjockare" topplokspackning monteras ändras kf. Rent praktisk kan det nya förhållandet beräknas genom att  toppen vändes upp och ner. Förbränningsrummet fylls med ex fotogen, varefter mängden mättes. Denna volym jämförs med totala cylindervolymen dvs sv + kv.

kf2=(sv+kv)/kv <=> kf2=sv/kv+1 (P*V=Konstant)

Om kf1 och sl är kända kan nedanstående formel användas!

Följande samband kan härledas: kf2=sl/(sl/(kf1-1)+a)+1

Då värmeutbytet med omgivningen, är svårt att veta, fås nog bäst resultat genom att mäta trycket med en "komp.testare". ex 9 bar, betyder 9bars övertryck => kf=9... Skriv gärna om dina erfarenheter i diskussionstråden!



Sambandet: Effekt [kW], vridmoment [Nm] och varvtal [rpm]

(Vridmomentet [Nm] * Varvtal [rpm]) / (30000/PI) = Effekten [kW]

30000/PI kan bytas mot 9549. 1 hk är ca 0,735 kW.

Stort tack till Kullke, som föreslog, samt hjälpte till med formeln! :) /Max



« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:25:56 av Kurre86 »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Formler & matematik
« Svar #1 skrivet: februari 14, 2008, 20:12:19 »
Ett termodynamiskt formelblad, för den som ex vill räkna på "luften" vid turbokonvertering! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16754
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Formler & matematik
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2008, 11:45:32 »
Kompressionsförhållandet ändras ofta på en turbokonverterad sugmotor tex.
Här kan det enkelt och överskådligt räknas ut med hjälp av ett exel-ark!

Arket är sparat i Exel 5 / Exel 95 formatet så att så många som möjligt ska kunna öppna det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Formler & matematik
« Svar #3 skrivet: februari 15, 2010, 15:40:16 »
Jag har pulat ihop ett litet excelark som kan användas för att bland annat beräkna verkningsgraden i bilen... Främst användbart för dem med programmerbart sprut eller liknande då det krävs ganska många motorparametrar (typ Lambda, VE, och liknande)...

Jag kom fram till ca. 23% verkningsgrad från tankad etanol till effekt på bakdäcken vid 3000rpm och 76kPa. Det innebär att bilen drar ca. 1.06l/mil i 102km/h på plan mark - erfarenhetsmässigt stämmer det ganska bra...

Här är en länk!
http://kurre86.com/bilar/Verkningsgrad.xls

EDIT: Filen uppdaterad, fixat en parantesmiss samt lagt till en del nya funktioner...
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:06:28 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82