I bland behöver, även en bilbyggare, lite formler. 
Här har jag tänk fylla på, efter hand, med användbara formler mm. I diskussions-tråden kan man; ställa frågor, ge förslag samt rätta fel i formlerna.

/Max
Diskutera "Formler & matematik", här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3770.new#newMed risk, att bli allt för elementär: Parenteser, räknas först [()]. Där efter multiplikation och division [*/] före addition och subtraktion [+-]
Här finns en hel formelsamling, för nedladdning: formler_motor.pdf (704 kB)Stort tack till Kurre86, som kom med tipset och hostar filen!
Kompressionsförhållandets förändring: Framöver gäller följande definitioner: sl=slaglängd (kolvrörelsen)
sv=slagvolym, sl*kolvarean
kv=kompressionvolym, dvs förbränningsrummet (den med vätska uppmätta).
a=gjorda förändring i mm
kf
1=kompressionsförhållande före ingreppet
kf
2=kompressionsförhållande efter ingreppet
P=tryck
V=volym
Om kolvarna svarvas ner eller om en "tjockare" topplokspackning monteras ändras kf. Rent praktisk kan det nya förhållandet beräknas genom att toppen vändes upp och ner. Förbränningsrummet fylls med ex fotogen, varefter mängden mättes. Denna volym jämförs med totala cylindervolymen dvs sv + kv.
kf2=(sv+kv)/kv <=> kf2=sv/kv+1 (P*V=Konstant)
Om kf1 och sl är kända kan nedanstående formel användas!Följande samband kan härledas:
kf2=sl/(sl/(kf1-1)+a)+1Då värmeutbytet med omgivningen, är svårt att veta, fås nog bäst resultat genom att mäta trycket med en "komp.testare". ex 9 bar, betyder 9bars övertryck => kf=9... Skriv gärna om dina erfarenheter i
diskussionstråden!
Sambandet: Effekt [kW], vridmoment [Nm] och varvtal [rpm](Vridmomentet [Nm] * Varvtal [rpm]) / (30000/PI) = Effekten [kW]30000/PI kan bytas mot 9549. 1 hk är ca 0,735 kW.
Stort tack till Kullke, som föreslog, samt hjälpte till med formeln!

/Max