Har varit ner på jobbet och försökt mig på att modifiera ett original kamdrev, det gick både långsamt och tveksamt

Ni som dessutom kör lastbil identifierar givetvis snabbt att delarna som ligger på bänken är 2st Piston rod change cylinder(Volvo), ett halvt ämne till en Input Shaft (Scania) och ett hundben. Tanken var att svarva ett dorn av en piston, sätta upp drevet på denna och svarva ur centrumet. Det vart inte riktigt så, det var på tok för tight överallt (det är väldigt begränsad tillgång på svarvbommar). Spännde istället utvändigt på drevet och svarvade bort centrumet.
Nu skulle ett nytt centrum göras, det svarvades till av IPS-ämnet. Kan upplysa folk om att metalspån är varma så ända inåt helvete! Fick överaskande bra passning mot drevet. Eftersom ett långt stickstål inte existerade fick jag kapa biten i en kap

När jag sedan satte upp centrumet i svarven igen för att plana den kapade ytan smällde jag sönder plattan och centrumet slirade i backarna, nu var det inte riktigt lika bra passning

Efter lite gnussande i svarven gick det att passa ihop dom, med lite glapp

Nu är klockan ungefär 0330 en lördagsmorgon, ganska mycket av orken försvann i och med plattbrottet. Men det var ju bara borrningen kvar, då uppstod nästa bekymmer, pelarborren är precis stendöd

Vill inte borra med handmaskin, har lite på känn att det blir aningens snett

Så nu är det bara vänta på att borren ska bli reparerad.
Är det någon som vet kastkraven på ett kamdrev? Kan tänka mig att det inte är så jättenoga med axialkast, men är lite värre med radialkast. Kan konsekvenserna bli något värre en kamremsbrott?
Sen om någon har en bra (lättbergriplig) beskrivning på hur man ställer in ett ställbart drev skulle jag vara evigt tacksam

Lite bilder

Det jag hade till mitt förfogande i materialväg

En fin Köpingssvarv, inte årets modell, men den funkar

Drevet, centrum ursvarvat

Nytt centrum börjar ta form

Höjdmätare, måttet från "botten" på drevet till bakre planet 7.075mm.

Ursvarvning av diametern för kamen. Inte världens manligaste svarvbom, sviktade väldigt

Drevet och centrumet. Det ska bli borrat och gängat (M6) i drevet och spår för dessa i centrumet.
Använde halvkass mobil kamera och trötta armar

Vill gärna ha lite mera kunnigt folks kommentarer om huruvida ni tror det här kommer att fungera eller ej.