Författare Ämne: billiga däck  (läst 15206 gånger)

Davidsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
    • http://www.garaget.org/davidsson
billiga däck
« skrivet: mars 03, 2008, 20:58:14 »
Ska slänga på 16" fälgar på min 360. Dock är däcken slitna så det behövs nya.

Vart kan man hitta billiga däck?

Hade tänkt mig 205/40/16" eller det kanske går med 205/45/16"?

kom gärna med förslag på vilket som ser best ut på 300an=)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: billiga däck
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2008, 21:10:37 »
Hade tänkt mig 205/40/16" eller det kanske går med 205/45/16"?

kom gärna med förslag på vilket som ser best ut på 300an=)

Har inget tips på billiga däck men nån internetsida kanske

Dimensionerna som gäller om man ska vara laglig samt få rätt hastighet på mätaren är:

195-45-R16
205-40-R16

Källa: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=825.0

Edit: Det som ser bäst ut är väl 195-40-R16 på 8,5" breda fälgar  :P  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 03, 2008, 21:30:47 »
dackonline.se är en bra sida. köper mina däck där
360 Hybrid MKII

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2008, 21:48:25 »
molway.com köpte jag däck hos, snabbleverans och inga probs där inte.

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2008, 18:16:36 »
okej. tack för tipset!

blir nog däck från dackonline, dom verkar vara billiga och funka bra.

Tror det blir 205/40 i bak och 195/40 i fram eller nått. snyggt med breda däck i bak tycker jag 8)

« Senast ändrad: mars 04, 2008, 18:20:22 av davhe »

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2008, 17:26:28 »
gummihuset.se
Bra, bättre, bredast

peyote

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 07, 2008, 17:38:12 »
Gå in på den lokala däckverkstaden o snacka med dem, man kan alltid få ett bra pris. Gjorde så med mina andra bilar jag haft. In o snackat lite om dem haft nått liggandes eller nått billigt.
Sen beror det ju på om du ska köra 220km/h eller bara fisa runt i 100km/h :)

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 09, 2008, 16:45:01 »
Köpte mig ett par 14" 480 turbofälgar för en billig peng sålänge. Skrotnissen var bestämmd och ville inte gå ner i pris. får leta vidare.

Någon som vet om 205/60 R14 sitter bra på 360? både utséende och att de inte tar i?

ska nog slänga på biltemas spacerplattor också så fälgarna kommer ut lite;D
« Senast ändrad: mars 09, 2008, 17:16:50 av davhe »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 09, 2008, 20:16:38 »
ska nog slänga på biltemas spacerplattor också så fälgarna kommer ut lite;D

Det ville jag oxå göra men vågade inte för våra pinnbultar till hjulen är så förbannat korta!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 09, 2008, 21:25:10 »
men i värsta fall så får man helt enkelt byta ut pinnbulten. hade extra långa på min 240 i bak när jag hade spacerplattor.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 09, 2008, 22:19:49 »
men i värsta fall så får man helt enkelt byta ut pinnbulten. hade extra långa på min 240 i bak när jag hade spacerplattor.

tala gärna om vart du köper och hur du gör när du pressar i dom för det skulle jag med vilja ha..

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 11, 2008, 14:52:39 »
ajjemen. de ska jag göra=) ska bara ta tag i å fixa allt annat innan. de står inte överst på min "fixa 300sextio2an" lista ;)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 12, 2008, 23:06:09 »

tala gärna om vart du köper och hur du gör när du pressar i dom för det skulle jag med vilja ha..
När jag bytte hjulbultar hade jag en plåtfälg monterad på navet och bytte bara en i taget och drog dit den nya med en hjulmutter så den styrdes av konan i fälgen så den inte kunde dra snett utan gick i rakt och lätt :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 12, 2008, 23:10:21 »

När jag bytte hjulbultar hade jag en plåtfälg monterad på navet och bytte bara en i taget och drog dit den nya med en hjulmutter så den styrdes av konan i fälgen så den inte kunde dra snett utan gick i rakt och lätt :)

Men du bytte inte till längre? Var köpte du dem isåfall?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mars 12, 2008, 23:19:11 »

Jo jag bytte till längre, varför skulle jag annars bytt ???
Jag köpte dem inte, utan jag gjorde bultarna själv när jag inte hittade bultar som passade :)
Jag gjorde 17st för en blev lite misslyckad :-[ men den ligger fortfarande i en låda i garaget så jag kan ta en bild på den i morgonkväll.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: mars 13, 2008, 16:27:39 »

Jo jag bytte till längre, varför skulle jag annars bytt ???
Jag köpte dem inte, utan jag gjorde bultarna själv när jag inte hittade bultar som passade :)
Jag gjorde 17st för en blev lite misslyckad :-[ men den ligger fortfarande i en låda i garaget så jag kan ta en bild på den i morgonkväll.

Låter kanon! Jo jag trodde du bytte pga. trasig gänga eller liknande.
Visa gärna bild, materialspecifikation osv.. inget man vill pilla med om man inte litar på att det håller livet ut sen..

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: mars 13, 2008, 22:49:18 »
Jag sökte men hittade inte färdiga bultar som passade till 360, fast det finns bultar med samma gänga till andra bilar så hade de inte samma håldiameter för bultarna i naven.
Jag gjorde bultarna av vanliga m12x1,25 bultar med vanliga sexkant skallar, jag fyllde på lite med svetsen nedanför skallen och svarvade av svtsen och lite av skallen till rätt mått, vill minnas att hålen är ca 13,2mm så jag gjorde bultarna lite större för att få presspassning så de inte ska snurra när man drar fast hjulmuttrarna.
Originalbultarna är ju räfflade för att inte snurra men det tycks gå bra utan räfflor också.
Och nej bultarna har nog inte försvagats av att jag svetsat på dom för då hade de nog gått av när jag drog dit dom.
Jag gjorde bultar till brorsans 360 också, men de gjorde jag av bultar från någon annan bilmodell (minns int vilken) som hade rätt gänga men var grövre i naven så de var bara att svarva ner till rätt mått.
Hm kom nu på att det borde ju också gått att borra upp hålen i naven för att få dit andra bultar.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: mars 13, 2008, 22:59:08 »
Jag sökte men hittade inte färdiga bultar som passade till 360, fast det finns bultar med samma gänga till andra bilar så hade de inte samma håldiameter för bultarna i naven.
Jag gjorde bultarna av vanliga m12x1,25 bultar med vanliga sexkant skallar, jag fyllde på lite med svetsen nedanför skallen och svarvade av svtsen och lite av skallen till rätt mått, vill minnas att hålen är ca 13,2mm så jag gjorde bultarna lite större för att få presspassning så de inte ska snurra när man drar fast hjulmuttrarna.
Originalbultarna är ju räfflade för att inte snurra men det tycks gå bra utan räfflor också.
Och nej bultarna har nog inte försvagats av att jag svetsat på dom för då hade de nog gått av när jag drog dit dom.
Jag gjorde bultar till brorsans 360 också, men de gjorde jag av bultar från någon annan bilmodell (minns int vilken) som hade rätt gänga men var grövre i naven så de var bara att svarva ner till rätt mått.
Hm kom nu på att det borde ju också gått att borra upp hålen i naven för att få dit andra bultar.

Tack Kullke för att du visar oss!

Förstår att du hade navet löst för att kunna hålla emot på baksidan med en nyckel när du drog dit bultarna!

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: mars 13, 2008, 23:27:49 »

Tack Kullke för att du visar oss!

Förstår att du hade navet löst för att kunna hålla emot på baksidan med en nyckel när du drog dit bultarna!
Nej jag behövde inte hålla emot.
Fram naven måste man ju ha löst men bak behövs det inte ifall att man inte har så långa bultar som jag har, men jag årka inte ta loss naven bak så jag borr ett hål i bromsskölden för att få dit bultarna.
Finns bultar som har den räflade delen bara lite grövre så det borde nog gå bra att borra upp hålen i naven när man ändå har de lösa, typiskt att jag skulle komma på den iden först nu, ca 8år efter att jag bytt bultarna :-[

Mikkke

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: januari 08, 2014, 10:52:55 »

Köpte ett par riktigt billiga från www.tirendo.se nyligen. Funkade bra, inga jättekul däck att köra på men vad gör man när plånboken är tom :P

modesto

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: augusti 24, 2014, 08:23:53 »
Davidsson, vilka däck köpte du till slut? Hur mycket gick de på?