Reläerna i våra kära 300-bilar, har ännu inte, till fullo utforskats. Hoppas att denna fakta kan bringa lite klarhet!
/MaxTråden fylls på efter hand!
Som vanligt har vi en "Diskutera Relän" tråd (se länk), där kan vi diskutera ämnet, fråga och komma med fakta mm.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3850.new#new
Jag fann fem reläer, på min 340 85 B14 (bortser, för närvarande från, bränsleinsprutnings reläet på 360 samt startmotorns relä). Bilen är ganska nerplockad för tillfället,
se min projekttråd.
Fom 1986 har 300-bilarna enhetligt kopplingsschema. Tidigare, förekommer det många variationer. Reläerna kan identifieras på kabelfärg samt karakteristiskt utseende.
Reläerna är placerade under instrumentbrädan, vid rattstången! Samt i säkringsboxen i motorrummet.
Relä "r4" (se bild) som sitter i säkringsboxen, har jag inte lyckats bestämma! Kom med förslag i diskussions tråden!
Huvudströmmsreläet; är det relä som slår på huvudströmmen, då nyckel "vrids".
Fläktreläet; är det relä som matar kupefläktens tredje steg (fullt varv).
Hel och halvljus-reläet; växlar mellan nämnda lägen. Har aluminiumhölje (se bild).
Blinkersreläet; sköter "blinkningarna"

Ca: dubbla höjden, jämfört med de andra!