Författare Ämne: Relän  (läst 6690 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Relän
« skrivet: mars 05, 2008, 08:25:59 »
Reläerna i våra kära 300-bilar, har ännu inte, till fullo utforskats. Hoppas att denna fakta kan bringa lite klarhet! :) /Max

Tråden fylls på efter hand!

Som vanligt har vi en "Diskutera Relän" tråd (se länk), där kan vi diskutera ämnet, fråga och komma med fakta mm. http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3850.new#new



Jag fann fem reläer, på min 340 85 B14 (bortser, för närvarande från, bränsleinsprutnings reläet på 360 samt startmotorns relä). Bilen är ganska nerplockad för tillfället, se min projekttråd.

Fom 1986 har 300-bilarna enhetligt kopplingsschema. Tidigare, förekommer  det många variationer. Reläerna kan identifieras på kabelfärg samt karakteristiskt utseende.

Reläerna är placerade under instrumentbrädan, vid rattstången! Samt i säkringsboxen i motorrummet.

Relä "r4" (se bild) som sitter i säkringsboxen, har jag inte lyckats bestämma! Kom med förslag i diskussions tråden!



Huvudströmmsreläet; är det relä som slår på huvudströmmen, då nyckel "vrids".

Fläktreläet; är det relä som matar kupefläktens tredje steg (fullt varv).

Hel och halvljus-reläet
; växlar mellan nämnda lägen. Har aluminiumhölje (se bild).

Blinkersreläet; sköter "blinkningarna" ;) Ca: dubbla höjden, jämfört med de andra!




« Senast ändrad: mars 05, 2008, 09:11:09 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Relän
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2008, 08:27:30 »
Bilder som inte fick plats! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Relän
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2008, 23:40:18 »
Bränslepumpsrelä till Bosch elektroniska insprutningssystem "Bosch LU Jetronic" på B200F, Volvo 360 1987.

Reläet styr bränslepumpen till/från.

Reläet slår till ett par sekunder när tändningen slås på.
Reläet slår till när det känner tändpulser från tändspolens negativa pol på sekundärsidan.
Detta är en i reläet inbyggd säkerhetslösning som gör att bränslepumpsreläet och bränslepumpen slås av när motorn av någon anledning stannar. Detta för att undvika att eventuell brand späs på med bränsle vid eventuell olycka.

Reläet sitter monterat på det svarta plåtstaget till Luftmängdsmätaren.
« Senast ändrad: mars 05, 2008, 23:43:47 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.