Författare Ämne: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?  (läst 9543 gånger)

Wezzli

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« skrivet: mars 11, 2008, 18:09:38 »
Efter alla snövallar och plogkarmar Volvon gnagt på ter det sig inte bättre än att styrväxeln fram har blivit ännu mer glapp än vad den var då jag köpte bilen för 600kronor. Vad som för mig kändes som en klar fördel är att det står en skrotbil, modell Volvo 340 på ovansidan av gården, tills det att jag såg att styrväxeln var placerad bakom motorn istället för framför motorn som på min Volvo 360.

Kommer denna passa, med rätt geometri osv trots detta eller är det skillnad på dessa?

Tacksam för svar, bjuder på en idolbild på framdäcksfladdraren tills vidare.

http://wezzli.mine.nu/upload/_MG_4854.jpg

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2008, 18:55:26 »
Efter alla snövallar och plogkarmar Volvon gnagt på ter det sig inte bättre än att styrväxeln fram har blivit ännu mer glapp än vad den var då jag köpte bilen för 600kronor. Vad som för mig kändes som en klar fördel är att det står en skrotbil, modell Volvo 340 på ovansidan av gården, tills det att jag såg att styrväxeln var placerad bakom motorn istället för framför motorn som på min Volvo 360.

Kommer denna passa, med rätt geometri osv trots detta eller är det skillnad på dessa?

Tacksam för svar, bjuder på en idolbild på framdäcksfladdraren tills vidare.

http://wezzli.mine.nu/upload/_MG_4854.jpg

Ingen aning, sitter inte styrväxeln på framaxelbalken på 340 eller ser den balken annorlunda ut mot 360?

Menar denna balken, exempelbild från min egen 360 -1987:



Balken är den rena svarta saken som håller och förbinder länkarmarna med karossen (rambenen).
På den sitter styrväxeln med 4st insexbult, 2 per sida (H+V).

Bonusbild på lös balk (blästrad):
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #2 skrivet: mars 11, 2008, 18:55:44 »
Efter alla snövallar och plogkarmar Volvon gnagt på ter det sig inte bättre än att styrväxeln fram har blivit ännu mer glapp än vad den var då jag köpte bilen för 600kronor. Vad som för mig kändes som en klar fördel är att det står en skrotbil, modell Volvo 340 på ovansidan av gården, tills det att jag såg att styrväxeln var placerad bakom motorn istället för framför motorn som på min Volvo 360.

Kommer denna passa, med rätt geometri osv trots detta eller är det skillnad på dessa?

Tacksam för svar, bjuder på en idolbild på framdäcksfladdraren tills vidare.



Den går att spänna (justera), från och med 1981... :)/Max
« Senast ändrad: mars 11, 2008, 19:00:43 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Wezzli

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #3 skrivet: mars 11, 2008, 18:57:45 »
Efter alla snövallar och plogkarmar Volvon gnagt på ter det sig inte bättre än att styrväxeln fram har blivit ännu mer glapp än vad den var då jag köpte bilen för 600kronor. Vad som för mig kändes som en klar fördel är att det står en skrotbil, modell Volvo 340 på ovansidan av gården, tills det att jag såg att styrväxeln var placerad bakom motorn istället för framför motorn som på min Volvo 360.

Kommer denna passa, med rätt geometri osv trots detta eller är det skillnad på dessa?

Tacksam för svar, bjuder på en idolbild på framdäcksfladdraren tills vidare.

http://wezzli.mine.nu/upload/_MG_4854.jpg

Ingen aning, sitter inte styrväxeln på framaxelbalken på 340 eller ser den balken annorlunda ut mot 360?

Menar denna balken, exempelbild från min egen 360 -1987:



Balken är den rena svarta saken som håller och förbinder länkarmarna med karossen (rambenen).
På den sitter styrväxeln med 4st insexbult, 2 per sida (H+V).

Bonusbild på lös balk (blästrad):


Är inte helt säker nu längre på hur det såg ut men jag har för mig att den satt fast på den krokiga rörbalken längst upp i bilden framför oljetråget. På den andra bilen satt den längre bak.

Efter alla snövallar och plogkarmar Volvon gnagt på ter det sig inte bättre än att styrväxeln fram har blivit ännu mer glapp än vad den var då jag köpte bilen för 600kronor. Vad som för mig kändes som en klar fördel är att det står en skrotbil, modell Volvo 340 på ovansidan av gården, tills det att jag såg att styrväxeln var placerad bakom motorn istället för framför motorn som på min Volvo 360.

Kommer denna passa, med rätt geometri osv trots detta eller är det skillnad på dessa?

Tacksam för svar, bjuder på en idolbild på framdäcksfladdraren tills vidare.



Den går att spänna (justera), från och med 1981... :)/Max

Detta har jag givetvis redan testat, men iom. att det enda jag åstadkommer genom att justera är att antingen totalt låsa ratten eller ha ännu mer glapp så känns det som att något större är fel. Som följd av alla smällar framvagnen fått är jag inte överhuvudtaget förvånad över detta.
« Senast ändrad: mars 11, 2008, 19:00:16 av Wezzli »

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #4 skrivet: mars 11, 2008, 19:06:56 »
Ok ;), vilken årsmodell är din donator? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Wezzli

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #5 skrivet: mars 11, 2008, 19:18:53 »
Ok ;), vilken årsmodell är din donator? :) /Max

Saxar från VV.SE

Regnr: MDN209 Färg: RÖD
Fabrikat: VOLVO 343533
Årsmodell: 1986 Fordonsslag: PB
Effekt kW: 53 Antal passagerare: 4
Växellåda: MANUELL
Max släpvagnsvikt: 1000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1040
Max lastvikt: 390
Kopplingsanordning 1:  Kopplingsanordning 2: 
Däckdimension fram:  Däckdimension bak: 175/70R13
Kaross: Täckt (01)
Skattevikt: 1040 Tjänstevikt: 1040
Totalvikt: 1430 Sänkt totaltvikt: 1430
Längd: 435 Bredd: 167
Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel: 
Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #6 skrivet: mars 11, 2008, 19:38:55 »
1985 och framåt skall det enligt Haynes vara samma styrväxel! Är det inte det, bifoga några bilder! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Wezzli

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #7 skrivet: mars 11, 2008, 19:42:41 »
1985 och framåt skall det enligt Haynes vara samma styrväxel! Är det inte det, bifoga några bilder! :) /Max

Ja, tack för dom betryggande orden. Vi ska nog till att hämta ut traktorn och skotta bort snöhögen från bilen och flippa upp den om någon dag, så vi kan byta ut den och testa. Givetvis med dokumentation så finns det för framtiden.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #8 skrivet: mars 11, 2008, 19:54:19 »
För att vara 100% säker, var jag ute och kollade. På 340 85 och 340 88 samt 360 87, sitter styrväxeln monterad på exakt samma ställe. Mao på framvagnsbalken! Att innanmätet är samma fom 1985, har vi Haynes som ref. på! Det är bara att byta... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #9 skrivet: mars 11, 2008, 20:06:55 »
Är inte helt säker nu längre på hur det såg ut men jag har för mig att den satt fast på den krokiga rörbalken längst upp i bilden framför oljetråget. På den andra bilen satt den längre bak.

Jag tror att du har sett fel men det låter jag vara osagt tills du kommit med bevis   ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wezzli

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #10 skrivet: mars 11, 2008, 20:09:49 »
Är inte helt säker nu längre på hur det såg ut men jag har för mig att den satt fast på den krokiga rörbalken längst upp i bilden framför oljetråget. På den andra bilen satt den längre bak.

Jag tror att du har sett fel men det låter jag vara osagt tills du kommit med bevis   ;)

Ja, men är det något jag är bombsäker på så är det att den inte satt på samma ställe på de två olika bilarna. Annars hade jag ju inte skrivit här i första taget.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #11 skrivet: mars 11, 2008, 20:16:57 »
Vi får se, glöm inte bilderna! ;) :) /Max

Ps. det ser lätt lite annorlunda ut på 340 men det är samma pacering! :) /ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #12 skrivet: mars 11, 2008, 21:15:31 »
Kan tillägga att på olje servon så sitter det grövre gänga till styrlederna! om du skall skriva faq om vad som passar och inte :)
Lycklig igen i min 360gl sedan

Wezzli

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #13 skrivet: april 03, 2008, 14:38:20 »
Ja, jag säger ju då bara "vafalls".

Dels för att jag kört omkring i denna bil och för att den överhuvudtaget går genom besiktningen. Det sitter ju någon jävla randomstyrning på den, därför det såg så jävla sjukt ut. Nu har jag då bytt till den fungerande från 340n.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Styrväxel 360/340 likadana trots motsatt placering?
« Svar #14 skrivet: april 03, 2008, 15:20:58 »
Ja, jag säger ju då bara "vafalls".

Dels för att jag kört omkring i denna bil och för att den överhuvudtaget går genom besiktningen. Det sitter ju någon jävla randomstyrning på den, därför det såg så jävla sjukt ut. Nu har jag då bytt till den fungerande från 340n.

Du menar, styrväxel av okänt ursprung, eller? ??? Hur som... Bra att du fick bytt! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.