Författare Ämne: K-jet  (läst 24308 gånger)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
K-jet
« skrivet: mars 28, 2008, 19:48:18 »
Aloha man lär sig inte om man inte vågar fråga ;)

har ett K-jet altså mekaniskt insprut, dom har juh speciella spridare som man påtar i toppen, min fråga är som så går det att koppla in vanliga spridare? har som sagt 5st 320cc spridare så :P

eller vet någon någge annat sätt man kan göra för att få det att gå bra?
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Davidsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
    • http://www.garaget.org/davidsson
SV: K-jet
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2008, 19:52:33 »
Om du ska köra med elektroniskt insprut så kan du ju plugga hålen å sätta spridarna på insuget där spridar självklart ska sitta=)

Men om du ska köra mekaniskt så undrar jag verkligen om de går. öppnas inte dom spridarna elektroniskt?

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2008, 19:58:04 »
om jag fattade rätt när en polare förklarade så var det så att spridarna öppnar av "suget" när kolven går ner? sku int orka köpa ett nytt sprut :P så tänkte om det går och köra med ett mekaniskt sprut och vanliga spridare?
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2008, 20:03:48 »
Nej, går att gnista orginal mekansikaspridarna men det är inte ekonomiskt försvarbart.
Finns juh ingen elektronisk styrning att koppla in till dom elektroniska spridarna så det funkar inte.

Sen tror jag att frejj eller annan trevlig moderator får var så snäll och flytta denna tråden till bättre ställe.
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 20:10:35 av loffe »

Davidsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
    • http://www.garaget.org/davidsson
SV: K-jet
« Svar #4 skrivet: mars 28, 2008, 20:05:17 »
okej. är inte så jätte kunnig på elektroniskt insprut tyvärr. men de kan ju stämma de du säger.
men meksprutsmotorns spridare öppnar sig av bränsletrycket, om jag har fattat de rätt. sitter som ett motstånd i dom spridarna. så vid ett vist tryck så öppnar dom sig.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #5 skrivet: mars 28, 2008, 20:12:10 »
Varför flytta tråden?  ???

Iallfall du kan ha rätt Davhe, men sku det gå och "fixa och trixa" så man får dit andra spridare?
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #6 skrivet: mars 28, 2008, 20:12:28 »
okej. är inte så jätte kunnig på elektroniskt insprut tyvärr. men de kan ju stämma de du säger.
men meksprutsmotorns spridare öppnar sig av bränsletrycket, om jag har fattat de rätt. sitter som ett motstånd i dom spridarna. så vid ett vist tryck så öppnar dom sig.

Vet inte fullt ut hur mekaniska sprutet funkar( har letat info men hittar inget.). Men det är juh massa tjafs med styrtryck osv och detta styrs via luftmätaren osv. jävla rappel på ren svenska :)


Varför flytta tråden?  ???

Iallfall du kan ha rätt Davhe, men sku det gå och "fixa och trixa" så man får dit andra spridare?

Som sagt det går att Gnista spridarna vet inte om det finns nå grövre som passar orginal men varför ska du byta?

Tården bör flyttas eftersom den hör hemma under teknik och inte FAQ.
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 20:14:12 av loffe »

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #7 skrivet: mars 28, 2008, 20:17:53 »
ojfan nu var jag dum  ;D sorry den ska flyttas :P

vill byta spridare efter som det skall köras med turbo så  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #8 skrivet: mars 28, 2008, 20:21:14 »
okey, inte kul. Har då get upp med mitt kjet. fick det inte att lira bra tror nog inte det är spridarna du behöver oroa dig först med.

Sätt elektroniska spridare styrde av tryckvakter som extrasprut istället. det borde funka men problemet är väl för kjet att mäta luften.
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 20:22:56 av loffe »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: K-jet
« Svar #9 skrivet: mars 28, 2008, 20:27:19 »
K-jet ska hänga med till åtminstone 170hk eller nåt, det man gör (som jag fattat det) är att höja bränsletrycket genom att schimsa under nån bult på mängdhuvudet/mängdmätaren/fläppan (kärt barn har många namn)..

Men det är ju samma sak som med elektroniskt, där höjer vi oxå bränsletrycket. Fast vi kan ju även byta spridare till lagom storlek eller mappa om styrbox om möjligt på elektronisk väg. Länge leve EFI (Electronic fuel injection).

Spridare till K-jet vet jag inte vad som finns att byta med.. kanske andra bilar med K-jet hade större spridare..

Jag kan nästan ingenting om K-jet. Kanske Turbo Performance Club kan tala om mer.. alltså deras forum ink. medlemmar.

En sak som är 100% säker: Elektroniska spridare funkar inte ihop med K-jet eller vice versa!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #10 skrivet: mars 28, 2008, 20:30:40 »
Hum kanske man får skaffa ett bättre styrsystem när man får pengar då :P Tycks juh fynka bra för zyklon men det är juh inte samma sprut som jag har  ::)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: K-jet
« Svar #11 skrivet: mars 28, 2008, 20:56:09 »
Vilken motor är ditt K-jet ifrån, B21ET med K-jet kanske hänger med längre? Jo just 17, Grupp A mängdhuvud kan du köpa, från 240 Turbo. Och gnistra nåt i sprutet som alla snackar om. Förmodligen spridarna som Loffe nämnde.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #12 skrivet: mars 28, 2008, 21:04:13 »
nå sprutet är från en B200 men satt och funderade på om jag sku sätta en tryckvakt och köra det borda juh funka? eller får Lmm fnatt då?

och det där gnistra nåt i sprutet förstår jag inte mig på ???
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: K-jet
« Svar #13 skrivet: mars 28, 2008, 21:28:14 »
nå sprutet är från en B200 men satt och funderade på om jag sku sätta en tryckvakt och köra det borda juh funka? eller får Lmm fnatt då?

och det där gnistra nåt i sprutet förstår jag inte mig på ???

Har du B200 med K-Jet? Det fanns väl inte  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: K-jet
« Svar #14 skrivet: mars 28, 2008, 21:32:51 »
och det där gnistra nåt i sprutet förstår jag inte mig på ???

Från någonstans på internet:
Att "gnista ett bränslehuvud" är något man kan göra på K-jetronic insprutning. Bränslehuvudet är klumpen med alla slangar på som styr soppamängden.

"Gnistning" är en form av bearbetning mha en elektrod, som man kan använda för att hyfsat noggrant ta bort material.

När man "gnistar" bränslehuvuden så är det egentligen styrkolvens slitsar som man ändrar form på, för att sprutet skall ge mer soppa. Styrkolven sitter i bränslehuvudet. Nackdelen är att bilen brukar bli rätt törstig med gnistat sprut.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #15 skrivet: mars 28, 2008, 21:36:17 »
aah tack vart lite smartare  :D fick sprutet av en polare som hade en amazon med b200 som hade sprut. men det var ett ihop plock förståss  ::) så vet inte varifrån det kommer från början  :o
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: K-jet
« Svar #16 skrivet: mars 28, 2008, 21:52:30 »
aah tack vart lite smartare  :D fick sprutet av en polare som hade en amazon med b200 som hade sprut. men det var ett ihop plock förståss  ::) så vet inte varifrån det kommer från början  :o

Men du har B200F med LU-Jetronic nu? Kör på det isåfall och byt spridare och/eller höj bränsletrycket efter behov!!

Samt att du kan köra med tillsatssprut som du visst hade i åtanke?

Mycket smartare än att börja klabba med K-jet, massa rör i motorutrymmet samt annan bränslepump mm. mm..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #17 skrivet: mars 28, 2008, 21:58:15 »
Aaah :P tack för dom snabba svaren så kanske man ska ta och drasig till garaget imorn då  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #18 skrivet: mars 28, 2008, 22:05:45 »
aah tack vart lite smartare  :D fick sprutet av en polare som hade en amazon med b200 som hade sprut. men det var ett ihop plock förståss  ::) så vet inte varifrån det kommer från början  :o

Är det, detta sprut, du menar? (se bild) Satt bla monterat på vissa B21 75-80... :) /Max
« Senast ändrad: mars 29, 2008, 01:31:37 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #19 skrivet: mars 28, 2008, 22:13:30 »
yepp du har rätt max!  :D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #20 skrivet: april 07, 2008, 20:35:39 »
yepp du har rätt max!  :D

Finns lite olika varianter, det gemensamma är att de var omtyckta. Mao fungerade bra! Det är ett kontinuerligt sprut, dvs ej pulserande! Det sprutar, mao konstant (hela tiden) på insugningsventilen. Det är alltså inte frågan om direktinsprutning. Det som regleras är bränsletrycket. Fanns tom med Lambda! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: K-jet
« Svar #21 skrivet: september 22, 2008, 09:28:37 »
Här finns en bra info om bränsleinsprutning. http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_injection

Finns en bra bild hur en elektronisk spridare funkar osv.