Författare Ämne: Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!  (läst 20969 gånger)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« skrivet: september 14, 2004, 18:48:56 »
Var på Tullinge i helgen och kollade när min systers man rejsa,han e meck i ett team som har en grym 142.....men dom har inte kört mer än två race i år!
Nå väl när man hör motorer rusa och gummi rök då fick jag mer smak ;D.
Så nu tänker jag investera i lite grejer,men kommer att hamstra i vinter eftersom jag ej har något garage  :'(.
Men jag skulle gärna behöva tips på olika lösningar samt så kanske någon av er har lite prylar liggandes som kan tänkas var något för mig att kanske få köpa loss ?
Tanken idag är en vassare kam samt en planad topp,öppet filter,grövre avgassystem,sänka bilen och nya dämpare(vinglar bra idag),kanske bredda plåtfälgarna.....hur som helst så tar jag imot alla förslag på lösningar så att jag får skorven att gå fort,fortare,fortast men till en rimlig peng!
Vart från åkt hårt av en Honda R-TYP,tror att det beror på loggan på framrutan.
Då slog det ju mig att jag ej lever upp till klubbens motto  >:(
Så kan säga att allt och alla tips är välkomna så jag kan rasta den Hondan nästa gång  :P
Fått en del tips från Mefistofeles i samband att jag fick loggan men det finns nog mera....

Ha det så länge....Hösten är här  :'(
360 goes beyond :-)

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #1 skrivet: september 14, 2004, 22:41:37 »
Hur mycket pengar är du beredd att lägga på bilen?
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #2 skrivet: september 15, 2004, 16:15:48 »
Tja det lär nog bli ett par tusen,så därför tänkte jag hamstra lite så man ej behöver köpa allt på engång utan då man hittar något bra så man kan klippa till  8)
Men det lär juh inte stoppa under 10 lax vad jag tror  :-\
Och andra sidan vad får man för kul bil som går lite för 10000:-  ???
Sedan är det lite enklare att motivera några fler inköp än ett stort för sambon  ;D
360 goes beyond :-)

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #3 skrivet: september 15, 2004, 23:53:28 »
du kan få en 190hk B230FT för 7k o neråt... ;D
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #4 skrivet: september 16, 2004, 12:27:56 »
Vart får du tag i en 190hk B230FT?? Dom är inte så starka original, har för mig att dom ligger på 165hk fulltryck och 136hk ltt.
Sen om man kör med turbo så finns det inget original grenrör som passar och avgassystem så då måste man fixa det också.
Det blir ganska mycket småfix innan allt sitter på plats, så ska an ha turbomaskin i bilen så skulle jag räkna på minst 20k innan allt funkar som det ska. Då har jag räknat med att man har dubbla reaktionsstag så man får ner kraften i backen samt att man har smitt bladfjädrarna så att drivknutarna mår bättre.

Sen kan jag säga att jag skulle inte vilja åka med M47R (5 växlade) lådan och B230FT. Skulle byta till M45R (4 växlade) för att slippa byta växellåda minst en gång/år. Det beror ju på hur hårt man kör, men trimmar man en bil så gör man det ju inte för att bara fisa omkring i den.

Jag skulle nog välja att köra med en B230 botten, 531 topp, kammar finns det ju några olika att välja på H, K, A, T, VX3 mm. Är inte så insatt i sugmotorer så vilken kam som är bäst vet jag inte. Jag skulle nog själv köra med antingen H eller VX3. Vet inte hur dom andra funker på sugmotorer och jag har aldrig testat K kammen i varken sug- eller turbomotor.

Ett tips är ju att köpa en B230FB motor. Dom har 531 topp med VX3 kam original. Brukar man få för 4-5k med alla givare, lmm, kabelhärvor mm. Dom är iof bara på 130hk men med bra vrid. Det är bra topp så det finns potensial i den motorn om man vill trimma vidare på sugmotor senare eller turbokonvertera.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #5 skrivet: september 16, 2004, 20:29:15 »
Mitt tips är också en B230FB och ev göra en putsning av kanalerna (ingen portning) samt mira-fräsa ventilsäterna, plana toppen lite då den är av och köra med VX3-kammen som finns i motorn och använda grenrör från originalmotorn. Sätta på 2" - 2.5" fullflödes avgas. Och som T08R skriver kostar de inte jättemycket och är i princip bolt-on...

Sedan lättar man bilen 150-200kg  ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #6 skrivet: september 16, 2004, 21:17:24 »
Jo jag har sneglat lite på att byta ut hela spisen men tvekar lite eftersom jag aldrig gjort ett sådant ingrepp någon gång  :-\
Men klart intressant och så blir det ju lättare att trima vidare,så jag får nog grubbla ett tag på vad jag ska hitta på!
Men lätta bilen....jag som prixis fått lite fäste bak av alla stereo grejer som tunger ner bakänden  ::)
Men det blir nog så i slutänden att det åker ut när man kommit igång med motorn på allvar....men man kan ju bygga om baslåda m.m i kolfiber(billigt o bra)  ;D
Ps.jag har en kat på min(tyvärr) vad gäller eller blir det för strul?
360 goes beyond :-)

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #7 skrivet: september 17, 2004, 12:02:24 »
Börja att lätta fram då, t ex lättare huv, flytta bak batteriet (inte fel om du har slutsteg bak  ;) ), elfläkt mm mm.

Antar att bilen är en -88, då gäller 3.5% CO vid tomgång, dvs en välställd motor (även trimmad) klarar det utan vidare. Kat:en måste sitta där men behöver inte fungera (dvs kan vara tom...)

Motorbyte mot nåt som passar bolt-on är inte svårt om man jämför med att försöka få till en turbo-lösning... Största risken är att man drar av nån bult, men det är sånt som man fixar om man räknar med att det kommer att hända och har rätt verktyg.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #8 skrivet: september 17, 2004, 22:15:14 »
Lättarehuv e faktis lite oxå med i planerna,skulle vara snyggt att ha en matt svart huv mot resten av bilen som är mörkblå.
Och el fläkt är inte fel heller och som du trodde så är det en -88 så jag ska kolla runt lite och se om det kanske finns en snurra till en bra peng,kollade in skroten(all bildelar) men dom roverna hade gott en bra bit över 20000mil,inte så kul när spisen i min gott ca 9000mil  :-\
Samt så ska jag kolla om man kan få hjälp med motor byte....har liksom ingen motor lyftsamt och inget Gymkort  ;)
Ska lyssna med syrrans man om man kanske kan få lite hjälp av dom!
360 goes beyond :-)

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #9 skrivet: september 20, 2004, 09:24:09 »
Finns visst B230FT med 190hk! Gå in på http://www.volvocars.se/_Tier2/PreOwned/BegInfoDownload och klicka på "700, 900" så dyker det upp ett trevligt PDF-fönster. Gå sedan ner till sida 2 och titta under rubriken "940" och "1992", Där står: "1992 940 Turbo B230FT 190hk (140kW DIN)" Och står det inte så så vet jag inte vad jag gör för jag har trippelkollat trippelkollningarna!
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #10 skrivet: september 21, 2004, 11:17:05 »
Finns visst B230FT med 190hk! Gå in på http://www.volvocars.se/_Tier2/PreOwned/BegInfoDownload och klicka på "700, 900" så dyker det upp ett trevligt PDF-fönster. Gå sedan ner till sida 2 och titta under rubriken "940" och "1992", Där står: "1992 940 Turbo B230FT 190hk (140kW DIN)" Och står det inte så så vet jag inte vad jag gör för jag har trippelkollat trippelkollningarna!

Jag kan ha fel, men kan inte det där vara en "Turbo +" motor? Volvo har ju ett original trimkit till de där som ger just 190 kusar.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #11 skrivet: september 21, 2004, 15:56:55 »
Jäkla skit,har hittat en motor B230FT från 92-FÖR 4000:- -4500.- med frakt som i detta lägge skulle vara det billigaste allternativet!!!
Och den har bara gott 10000 mil......men vad tusan e juh pank just i nu läget,nja kan inte hosta upp dessa slantar idag,får hoppas den är kvar efter lön  :-\ samt måste jag kolla så att jag kan få hjälp med ett garage där det finns grejer att lyfta ur o i  ???
Vill ju så gärna........
360 goes beyond :-)

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #12 skrivet: september 24, 2004, 18:39:52 »
TIPS: Kolla upp att det är 190hk versionen. Jag hitta en 190 på en -93a så bara för att det är -92 så är det inte 190 (om du nu tror det, jag vet inte, men vill inte att du blir blåst)
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #13 skrivet: september 24, 2004, 23:24:15 »
Nä jag tror inte att det är en 190hk men det är ett bra objekt att utgå ifrån....men det är klart att det vore plus om det vore en sådan  ;D
360 goes beyond :-)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #14 skrivet: oktober 03, 2004, 20:07:59 »
Nä nu har jag fått riktigt blodad tand....var i strängnäs i helgen och kollade på ...tja vad heter det??? dom kör med special preppade jeepar i en sand grop i en bana som man trodde ingen över huvud taget skulle komma upp i....dom åker ju upp praktis taget 70% rätt upp i sand utan problem och vilken sång det var på dessa motorer  ;D
Men så fick jag även låna min chef`s Corvette cab-98 över helgen då min firma bil var på strajpning....hur kul som helst och vilket drag,men väg hållningen var inte imponerande samt bromsar  :-\
Nåja nu vill jag bara få 360in att gå fortare men oxå ha bromsar och väggrepp.....bara att klura nu i vinter och hamstra lite godis......ps har även gort service på bilen idag så att den mår gott över vintern när det ska övas bred ställ så att det står härliga till  ;) ;D ;)
360 goes beyond :-)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #15 skrivet: februari 07, 2005, 19:58:36 »
Tja har inte hänt mycket  >:( förutom fått på vinter hjulen så dax i januari  ::) !
Har haft en data crasch så datorn har varit död i nästan 3 månader  :'( men ny har det köps nytt så att man kan surfa in här igen  ;D. Men det har tyvärr lämnat ett stort hål i plånboken......nu längtar jag bara på lite värme så jag kan ut och mecka lite på bilen!! Ingrepp ett blir att rensa katen samt byta system till 2-2 1/2 system samt ett nytt filter(öppet)......sedan kan det bara blir mera mera och mera  ;)  
360 goes beyond :-)

Amazon_V8

  • Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #16 skrivet: februari 13, 2005, 01:24:34 »
Vart får du tag i en 190hk B230FT?? Dom är inte så starka original, har för mig att dom ligger på 165hk fulltryck och 136hk ltt.
Sen om man kör med turbo så finns det inget original grenrör som passar och avgassystem så då måste man fixa det också.
Det blir ganska mycket småfix innan allt sitter på plats, så ska an ha turbomaskin i bilen så skulle jag räkna på minst 20k innan allt funkar som det ska. Då har jag räknat med att man har dubbla reaktionsstag så man får ner kraften i backen samt att man har smitt bladfjädrarna så att drivknutarna mår bättre.

Sen kan jag säga att jag skulle inte vilja åka med M47R (5 växlade) lådan och B230FT. Skulle byta till M45R (4 växlade) för att slippa byta växellåda minst en gång/år. Det beror ju på hur hårt man kör, men trimmar man en bil så gör man det ju inte för att bara fisa omkring i den.

Jag skulle nog välja att köra med en B230 botten, 531 topp, kammar finns det ju några olika att välja på H, K, A, T, VX3 mm. Är inte så insatt i sugmotorer så vilken kam som är bäst vet jag inte. Jag skulle nog själv köra med antingen H eller VX3. Vet inte hur dom andra funker på sugmotorer och jag har aldrig testat K kammen i varken sug- eller turbomotor.

Ett tips är ju att köpa en B230FB motor. Dom har 531 topp med VX3 kam original. Brukar man få för 4-5k med alla givare, lmm, kabelhärvor mm. Dom är iof bara på 130hk men med bra vrid. Det är bra topp så det finns potensial i den motorn om man vill trimma vidare på sugmotor senare eller turbokonvertera.

Hmm jag är inte så säker men växellådorna du snackar om med R beteckning har jag alldrig hört om förut.Är det inte så att M45 är vanlig fyrväxlad låda,M46 är vanliga M45:an fast med en 5:e växel och M47:an är M45:a lådan med överväxel??Vad ska R betecningen stå för??

/Micke

GlennK

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #17 skrivet: februari 13, 2005, 01:49:40 »
R benevnelsen står for de girkasse-hus som benyttes på bakmonterte kasser. M47R er en bakmontert M47....

Mvh
Glenn

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #18 skrivet: februari 13, 2005, 11:35:34 »
M45 är den vanliga 4-växlade, M46 har jag för mig är elektrisk överväxel och M47 är 5-växlad låda (påbyggd M45).

R-lådorna är precis som Glenn säger till transaxel, dvs 300-serien och då ligger lådan ner (växellenkageget ligger åt sidan) och har andra påfyllning och avtappningar för olja mm. Men innehållet är samma som i den vanliga M47.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

GlennK

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #19 skrivet: februari 14, 2005, 00:09:23 »
M45 är den vanliga 4-växlade, M46 har jag för mig är elektrisk överväxel och M47 är 5-växlad låda (påbyggd M45).

Stemmer nok det. M40 (eldre modell) og M45 er 4 trinns kasser. M41 (eldre modell) og M46 er samme kasser som tidligere nevnt, men med el-O.D. klump påmontert. (Kassene er i utgangspunktet like, men det er påmontert et ekstra gir i en ekstern kasse).
M47 kjenner vi jo alle... Den er jo brukt i en bøtte med Volvo biler opp igjennom årene. Kanskje ikke med like mye hell i alle biler  :o , men alikevel..
M90 er det vel kanskje bare EN som kjører med i sin 300??? Og han er også en bruker her på forumet. Jeg anbefaler forresten å se videoen av hans røde 300 som ligger her på forumet..  ;D
Hvem hadde vel trodd at en 300 kunne dra en Mitsubishi GT3000 eller en Corvette? hehe..

Mvh
Glenn

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #20 skrivet: maj 10, 2005, 17:57:05 »
Donade lite med mätaren innan besiktningen.....tja det har alltid fattats något,men nu är den som sig bör  ;D ps.jäkla skit kamra......skall investeras i en ny snart  >:(
« Senast ändrad: maj 10, 2005, 18:34:34 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #21 skrivet: maj 11, 2005, 14:16:41 »
Man ska fixa fel på bilen innan bes. inte tvärt om.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #22 skrivet: maj 20, 2005, 17:25:28 »
Jäkla skit....besiktning....4 anmärkningar,3st är lätt fixat men så var det bägge fjädersätena fram  :'( Nåja det är bara till att riva ner framvagnen och byta...men då vill man ju även byta dämpare och fjädrar till model lägre,vilket resulterar till att man även måste fixa bladen bak  :-\ Var ju inte vad jag tänkt göra direkt efter besikning utan vill installera el-fläkt,öppet filter samt större och bredare däck....samt spätta katten(inte grannens dock....eller kanske ;D).Och så själv klart så ska solfilmen tillbaks på fram rutorna.Har även suttit och fnulat på vad jag ska göra med motorn....antingen behålla den som är och fixa till den eller byta till en b230ft men då kommer problemet att jag har ingenstans att göra detta ingrepp samt ingen som jag känner som kan göra det heller  >:(.Och där till så har jag alldrig bytt en motor...kan bli jobbit att få grejerna på plats igen!Någon som har lite tips...funderar på att behålla motor och fixa topp/kam och en turbo vore ju kul oxå,men skulle jätte gärna byta oxå till en större spis ???
Ps.det hjälpte inte denna gång att sambon åkte och besiktigade  :P
360 goes beyond :-)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #23 skrivet: maj 20, 2005, 18:19:54 »
Turbo är svårt med lite kunskap. Du kan få ut hyggligt med effekt med orginal motorn. Fixa toppen sen jobbar du på väghållningen istället. Sänka och byt till nylon bussningar. Tror du kommer ha roligt med en trimmad sug motor och schysst väghållning. Sen slutar du med att bygga ljud. Banta bilen istället.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #24 skrivet: maj 20, 2005, 18:27:54 »
Det är lite pyssel att byta fjäderskålarna, men har man bara tillgång till vinkelkap och svets så löser det sig ganska snabbt ändå.
Det svåraste är nästan att få tillbaka gummit och mätarvajern i vänster fjäderben :P


När det gäller trimmning så är det väl bara att skaffa en 531 och lämna på renovering, portning och mira fräsning och muttra på på orginalsnurran sålänge tills du har möjlighet att byta till storkubikare ;D

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #25 skrivet: maj 20, 2005, 18:29:10 »
Du kan ju köpa sänkfjädrar fram men åka med original bladisar bak, blir en grym 70tals stukning  :)
Om du inte har nån stans att hålla på är det ju som du säger lite dumt att sätta igång med turbo-projekt, bygg 2,5" avgas, öppet filter, elfläkt och köp en lite roligare kamaxel. Det i kombination med sänkfjädrar och hårdare dämpare tror jag kommer göra bilen nog så rolig. Och då ligger det ju heller ingen förmögenhet i den.
Beslutsångest är hemskt, jag vet  :-\
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #26 skrivet: maj 20, 2005, 18:31:45 »
Att beslutsångest är jobbigt kan jag också skriva under på ;)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #27 skrivet: maj 20, 2005, 19:10:55 »
Oki hoppar nog turbo och större motor så länge  :'( och fixar det som kan göras med kam och allt vad det gäller samt avgas/kat,fläkt,öppet m.m!Och vad det gäller 70-tals stuk....kanske  inte är helt fel ;D bra årgång om inte annat :P!!Och skit ja...man måste ju svetsa dit dom rackars sätena på plats(bajs oxå)!!!Har varit på gång länge att ta en kurs i ämnet svetsning men inte blivit av...får höra mig runt om någon kan hjälpa mig med den biten  :-\.Sedan håller jag på att stor banta bilen....alla stänkskydd är bort tagna samt torkarna till framlyktorn,säkert ett helt kilo ;D samt en massa bort bränt gummi från bakdäcken som jag ej fick någon anmärkning på vilket jag var säker på att dom skulle slå ner på  ???Och en annan bantning är att ingen annan i familjen vill åka med mig i 360:in....undrar varför?  
360 goes beyond :-)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #28 skrivet: maj 21, 2005, 12:20:49 »
Dom är rädd för dom hiskeliga G-krafterna som blir i 360:n  ;D
Förare TEAM EGON RACING

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #29 skrivet: oktober 12, 2005, 22:37:31 »
Har inte hänt så mycket här förutom att ja fått fixa en del med framvagnen som bes inte gillade  >:( .Men införsaffat mig en uppsättning 15" fälgar av Röde elefanten som satt som smäck på bilen  ;D det enda problemt det innebar var att jag har ett jäkla fäste mot förrut  :-\ så det e inte lika lätt att få ställ i rondellerna.Till våren kommer jag att sänka bilen trodligen samt få den hårdare...kanske blir i vinter i mån om tid samt en upp gradering av stereon  ;)
360 goes beyond :-)

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #30 skrivet: oktober 12, 2005, 23:29:01 »
Bare å kjøre med noen 165 dekk bak når du skal ha det moro det ;) billig OG moro ;D

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #31 skrivet: oktober 15, 2005, 17:11:19 »
Behöver lite hjälp  :-\ Min främre krängningshämare fram lossnar hela tiden. Det är den delen som har en "kula som sitter i en utgjutning,led eller vad det heter! Är det så att kulan är för sliten eller vad kan det bero på ???
Tacksam för alla hjälp och ideèr som finns.....eller måste jag köpa en ny?
360 goes beyond :-)

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #32 skrivet: oktober 15, 2005, 18:04:40 »
hallo på dej. hur går de med spisen under huven?
fått i något värre?

Du har inte funderat på att klämma i en liten V8? =)
behöver du inget trim utan bara å köra.. mycket roligare....
360 Hybrid MKII

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #33 skrivet: oktober 15, 2005, 18:22:51 »
Jo det skall till lite trim senare men nu måste jag få resten av bilen att lira....
Kommer att lämna in toppen i vinter skall kolla upp var och hur mycket det kommer att kosta,sedan få tag på en kam m.m e det någon som har lite delar till salu hör av er,kanske inte kan köpa på stubben då det är lite tajt mad pengar,betalar för dubbla boenden samt inte fått pengar för hus försäljning än  :-\
360 goes beyond :-)

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #34 skrivet: november 19, 2005, 00:18:43 »
F-n nu har bilen fått vinter kräksjukan oxå  :-\
Först så kommer det ett klonk från höger bakhjul,som om något tar i ibland.
Sedan har avgassystemet pajat i mitten....nå ville byta man inte just nu när man håller på att flytta,renovera samt inget ställe att hålla på att mecka!
Vill sätta på ett 2 1/2 system men det var planerat till våren  :-[
Kan säga att bilen låter porrigt just nu men hur länge det varar innan allt faller samman?
Men det som är jobbigast är att när jag startar motorn och varvar så tjuter det som f-n...som om att en rem ligger löst men har kollat samt spänt all remar i motorn och det fortsätter......någon som har en ide vad det kan vara  ???
Men imorgon då ska vintersullorna på................ :-\
« Senast ändrad: november 19, 2005, 00:19:41 av Gobajen »
360 goes beyond :-)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #35 skrivet: november 19, 2005, 08:40:20 »
F-n nu har bilen fått vinter kräksjukan oxå  :-\
Först så kommer det ett klonk från höger bakhjul,som om något tar i ibland.
Sedan har avgassystemet pajat i mitten....nå ville byta man inte just nu när man håller på att flytta,renovera samt inget ställe att hålla på att mecka!
Vill sätta på ett 2 1/2 system men det var planerat till våren  :-[
Kan säga att bilen låter porrigt just nu men hur länge det varar innan allt faller samman?
Men det som är jobbigast är att när jag startar motorn och varvar så tjuter det som f-n...som om att en rem ligger löst men har kollat samt spänt all remar i motorn och det fortsätter......någon som har en ide vad det kan vara  ???
Men imorgon då ska vintersullorna på................ :-\

Kan du inte bonnlaga systemet sålänge, typ delad konservburk med slangklämmor runt, om det är ett rör som gått av på mitten?

Och tjutet, låter det som fläktremstjut eller hur?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #36 skrivet: november 20, 2005, 12:16:54 »
Jo det låter som en fläktrem men tror det är något annat....
Och nu sitter vinterdäcken på :'( ska nog fixa till avgassytemet med enkla medel så att det håller till våren.
360 goes beyond :-)

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #37 skrivet: november 20, 2005, 12:51:54 »


 tjabba en trolig ide är att kolla spännrullen alt vatten pumpen
om du har en slang bit dutta lite olja bakom rem skivan eller om du har lilla hålet på pumpen peta i lite  kan vara det som låter   har haft ojud på pumpen själv det funka peta te lite olja då...
360 turbo forever

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #38 skrivet: november 20, 2005, 14:56:10 »
Var lite inne på att det kunde vara vattenpumpen.....för gå ut och testa så snart det blir lite varmare eller jag får ett spel på detta ljud ::)
Tack för tipsen!!
360 goes beyond :-)

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Nu ska det ske....men ska hamstra lite under vintern!
« Svar #39 skrivet: november 20, 2005, 15:18:02 »
Klonkljudet kom det i samma veva som du bytte till vinterdäck kanske?
Jag tryckte sönder fästet till domkraften när jag hissade upp bilen så det trycktes innåt så när bilen fjädrades ihop för mycket så tog bladfjädern i lyftfästet, bara ta en kofot och böja ut igen.
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.