Författare Ämne: En död 360glt -88  (läst 37292 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: En död 360glt -88
« Svar #40 skrivet: april 18, 2008, 20:16:42 »
så om lmm är trasig så får bilen inget bränsle alls?

beror väl på, LMM har ju flera funktioner, mäter lufftemp och luftmängd om jag inte har helt fel.

Tar man bort sladden till LMM kan man starta motorn och ha den på tomgång men inte köra, har jag fel Gustav? Vi provade ju en gång..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

300Gellte

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: april 22, 2008, 23:13:10 »
fan att man inte kände nån i umeå med samma motor som sig själv. Nu har jag som tappat hoppet totalt, avställd och sagt upp försäkringen.

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: april 23, 2008, 18:02:09 »
Jo den går på några grund inställningar tror jag...
testa att rycka ut kontakten och se hur den går då...
lycka till
Lycklig igen i min 360gl sedan

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: april 23, 2008, 19:38:26 »
om det är helt kört i lmm så ger den ut en signal som visar att du tar in 0 luft och då ger den ingen soppa.

nån som vet om det är samma lmm till b200e som till b200f/b23f osv?

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: april 24, 2008, 00:37:31 »
om det är helt kört i lmm så ger den ut en signal som visar att du tar in 0 luft och då ger den ingen soppa.

vad för signal ger den ut? hur mäter man det?

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: april 24, 2008, 13:15:12 »
Det vet jag tyvärr inte eftersom det närmasta jag kommit dom är att jag har sen en suttit monterad.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: april 24, 2008, 20:22:18 »

Haynes vet, köp en  ;)
« Senast ändrad: maj 02, 2008, 01:13:08 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: april 25, 2008, 01:58:59 »

Analog signal! Väldigt enkel sak (se bild)! Klaffen påverkar en typ av potentiometer som är stegad. Du ser hela mekanismen om du bräcker bort den svarta kåpan! Där finns också en lufttemp.givare samt ett fast motstånd.

Står säkert i FREJs bifogade bilder, annars är värdena: 5-7 => 100-1000 Ohm, E-8 => 150 (fast resistans) Ohm, 9-E @20 oC => 50 Ohm

Kolla på kontakten den är märkt! Manövrera klaffen med fingret, då du mäter på den rörliga resistansen!

Köp boken! jag är snart inne på min andra! ;D :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: maj 05, 2008, 22:26:36 »
Varvräknarn rör sig inte ett dugg när man drar runt motorn, de kan väl tyda på att spridarna inte trycker in nå bränsle i motorn, för varvtalet styr väl hur mycket bränsle som trycks in?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: maj 06, 2008, 16:42:05 »
Varvräknarn rör sig inte ett dugg när man drar runt motorn, de kan väl tyda på att spridarna inte trycker in nå bränsle i motorn, för varvtalet styr väl hur mycket bränsle som trycks in?

Stämmer! Är motorn kall får den dock en viss mängd via kallstartsventilen som öppnas av termotidkontakten men det räcker nog inte för att motorn ska tända.

Men har du provat att byta tillbaka till din rätta styrbox, med den så tände den ju till och startade litegrann i allafall!  ???
« Senast ändrad: maj 06, 2008, 17:25:45 av FREJ »

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: maj 06, 2008, 17:51:26 »
jo jag skickade tillbaka styrboxen jag köpte för den va ju ännu dödare, så nu sitter gamla styrboxen i. Jag bytte ut några ärgade kontakter för ett tag sen, och en av dom var "dubbelisolerad" tänkte på det nu, att kanske man ska separera dom 2 lagrerna från varandra.
Vet nån varför denna kabel är "dubbelisolerad?

Jag länkar en bild så ni förstår vilken kabel jag menar, den som går från styrrelät och vidare under styrservovätskebehållaren.

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: maj 06, 2008, 23:16:38 »
Testade med en testlampa vid styrrelä sockeln, allt stämde överens förutom vid sockel 1, där ska testlampan blinka när man drar runt motorn, Det är väl det som är problemet, för jag antar att den ger varvpulser som styr spridarna, varvräknarn rör sig heller inte när man drar runt motorn. Så vart sitter den felande länken? Felsökning pågått ca 2månader nu, utan vidare resultat :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: maj 06, 2008, 23:32:22 »
ag bytte ut några ärgade kontakter för ett tag sen, och en av dom var "dubbelisolerad" tänkte på det nu, att kanske man ska separera dom 2 lagrerna från varandra.
Vet nån varför denna kabel är "dubbelisolerad?
Jag länkar en bild så ni förstår vilken kabel jag menar, den som går från styrrelät och vidare under styrservovätskebehållaren.

Syns lite dåligt på bilden och är inte med 100% på "dubbelisolerad". Tror att du menar att det är en vanlig kabel fast med skärm på, och sen är det isolering utanpå skärmen i sin tur.
Detta är (ska) alla signalkablar vara för analoga signaler ( som kan vara allt från 0 till en viss spänning) eller känsliga signaler som tändpulsen som bygger på pulser. Gemensamnt för dessa signaler är att de är störningskänsliga om de plockar upp spänning från närliggande kablar.
Därför är det skärm på känsliga signalkablar för att skärmen ska plocak upp och jorda ner=döda eventuella störningar.

Så har du "förstört" denna kabel genom att förbinda metallen inuti den egentliga kabeln med skärmen (som oxå är metall) så har du jordat ner signalledaren och det innebär att det inte kan komma fram nån signal eller ström genom den kabeln.

Den enda kabeln i den kontakten som är "dubbelisolerad"/skärmad är just den för tändpulserna! Jag ser det som MYCKET troligt att du själv kommit på felet som du själv skapat  :)

Så skala upp yttre isoleringen en bit till så att du kan dra skärmen bakåt lite till och så trä på en krympslang/slang på signalkabeln så att den isoleras ifrån skärmen och eventuella jordpunkter(metallföremål) i sin närhet!

Håller tummarna för att detta är lösningen på 2 månaders felsökning!  :D

Testade med en testlampa vid styrrelä sockeln, allt stämde överens förutom vid sockel 1, där ska testlampan blinka när man drar runt motorn, Det är väl det som är problemet, för jag antar att den ger varvpulser som styr spridarna, varvräknarn rör sig heller inte när man drar runt motorn. Så vart sitter den felande länken? Felsökning pågått ca 2månader nu, utan vidare resultat :(

Bingo!

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: maj 11, 2008, 23:18:10 »
har separerat störningskabeln från tändinpulskabeln utan resultat :( har fortfarande inget utslag på varvmätarn. OM luftmassemätarn är trasig, kan de ha med saken att göra?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: maj 11, 2008, 23:38:12 »
har separerat störningskabeln från tändinpulskabeln utan resultat :( har fortfarande inget utslag på varvmätarn. OM luftmassemätarn är trasig, kan de ha med saken att göra?

Nej, varvräknarsignalen kommer direkt från Renix (tändboxen) och den påverkas inte av nåt annat än vakum och givaren ovanpå kopplingshuset som läser på svänghjulet för att veta i vilken position motorn befinner sig.

Så detta måste du reda ut innan du börjar fundera på insprutningens detaljer igen!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: september 09, 2008, 20:54:09 »
Hur gick det sen Gellte?

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: september 20, 2008, 23:34:51 »
Hur gick det sen Gellte?

sket i de å köpte mig en 740 istället :P men nu har jag kvaddat den haha så har planer på att trycka ner motorn från 740in i 360in, vore jävligt kul, det är en b230 mekaniskt insprutning.
Är det svårt tro? vad är problem vid ett sånt motorbyte, samma motorfästen eller?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: september 20, 2008, 23:43:24 »
Hur gick det sen Gellte?

sket i de å köpte mig en 740 istället :P men nu har jag kvaddat den haha så har planer på att trycka ner motorn från 740in i 360in, vore jävligt kul, det är en b230 mekaniskt insprutning.
Är det svårt tro? vad är problem vid ett sånt motorbyte, samma motorfästen eller?

Så kan man ju oxå göra ;)

Men vill du byta motor för att få bilen att funka eller för att även få mer vrid och effekt?
Om du inte bryr dig om effektvinsten tycker jag du ska fixa insprutet istället.
Dessutom kan du ju då fortfarande besikta bilen!

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: september 21, 2008, 15:03:56 »
jag har försökt me de mesta :P kan inte komma på så mkt mer annat att göra :P så de går inte att besiktiga bilen om jag byter motor i den?

Knez

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Kvalificerad Fuskmeckare
    • Visa profil
    • På Garaget
« Svar #59 skrivet: september 21, 2008, 16:18:30 »
Klart det går att besikta, men du måste typa om bilen (nåt sånt) för att din nya motor ska bli laglig. Volvos motorer ser dock alla ganska lika ut, så om du har tur märker dom inget.

//Knez

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: september 21, 2008, 18:21:57 »
men jag tänkte, är det samma motorfästen? sen hur gör man med drivlinan?, sen sitter de ju elektronisk insprut på 360in och mekaniskt insprut på 740in. Är jävligt sugen på att göra ett motorbyte, kul me lite mer krut också :)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: oktober 28, 2008, 10:19:17 »
Roligt med någon fler från umeå :) Synd bara att du haft så mycke strul med din 360