Lackering Acryl: Ljus är A och O. Se till att ha bra belysning. Inga skuggor eller motljus. Lysrör fungerar bäst, men
det går även med byggstrålkastare. Placera dem någon meter från bilens hörn.
Tempraturen i lokalen är också mycket viktig. Färgen blir tunnare och rinner lättare vid varmare klimat. Lagom viskositet är c:a 3 sekunders rinn efter man lyft stickan ut koppen.
Är det för kallt torkar det långsammare och risken för lösning av underlagret ökar.
Rekommenderad tempratur är 18-20 grader. Det går dock att blanda färgen med mindre förtunning om det är varmt.
Tekniken för att lackera är svår att beskriva med ord. Här är det mycket individuellt hur man bär sig åt,
men några bra grundregler finns.
Lufttryck: Läs på burken vad tillverkaren rekommenderar. Oftast 4-5 bar.
Avstånd: C:a 30 cm från munstycke till ytan.
Rörelse: Håll alltid sprutan på samma avstånd från ytan. Vinkla handleden, inte sprutan.
Undvik att få dubbla lager färg på en yta.
Inställningar: Sprutan bör ställas in så att den ger en jämn sprutbild, c:a 20 cm bred för stora ytor.
Teknik: Börja från mitten av takets väntersida och spruta framifrån och bak. Vid vindrutan
sputar man parallelt med listen och samma vid bakrutan.(rama in området)
Byt därefter sida och börja innifrån och arbeta utåt.
Fortsätt sedan med huven på samma sätt.
Arbeta sedan vänstersidan bakåt, uppifrån och ned. Först skärm, sedan rutbågar och dörrspeglar.
avsluta aldrig ett sprutdrag vid en kant, tex dörren. Dra istället ut c:a 10 cm på bakdörren.
Fortsätt på samma sätt runt bilen och vinkla sprutbilden nedåt när a, b och c-stolparna lackeras. Detta
för att undvika att få färg på de redan lackerade ytorna.
Var noga med alla vinklar så fägen täcker. Var försiktig vid listveck, så det inte rinner.
Tiden man har på sig är c:a 10 minuter, sedan börjar färgen torka på bilen. Då kan man få ett sk torrsprut
när man kommer tillbaka till utgångspunkten. Ett tips är att ta bort tex motorhuven och lackera den separat.
Då får man lite mer tid och kan vara noggrannare utan att stressa.
Efter c:a 10 minuter är det dags för andra lagret. Det fungerar precis likadant, men man bör vara lite
försiktig, då den nya färgen kan lösa upp underlagret och rinna iväg.
Färgen i sprutan håller däremot i c:a 24 timmar innan den härdar.
Detta lagret är det som kommer avgöra hur lacken blir. Försök få en jämn yta och titta hela tiden i lampornas
spegelbild, så färgen täcker och jämnas ut.
Ytan på lacken kan variera en hel del, beroende på tempratur, viskositet (tjockleken på färgen) och
hur mycket lackeraren lagt på. Den ska vara aningen grov precis efter draget. Färgen sträcker ut sig efter några sekunder.
Torktiden är C:a 12 timmar (60 minuter i 60grader).
Blandning: 100/50/30 eller 100/50/10
De vanligaste felen: Apelsinlack: En grov yta, liknande en apelsin i strukturen. Beror oftast på tjock färg som härdat för snabbt.
Lösning: Mindre värme, eller mer förtunning.
Torrsprut: En matt knottrig yta. Beror på förlite färg, eller att det hunnit torka innan man lackerat klart.
Lösning: Kan gå att polera när det härdat, men oftast är färgen för tunn och måste göras om.
Krackulering: Sprickor i färgen. Kan ha många anledningar. Vanligt förekommande är felaktig grundfärg,
genomslipningar som inte förarbetats riktigt eller syntet/cellulosafärg som inte skiljegrundats.
Lösning: Omlackering
Fiskögon: Små ringar i lacken där färgen inte täcker. Kan bero på silicon eller olja.
Lösning: Flera tunna lager färg tills ringarna fyllts, sedan två flödiga lager, eller omlack.
Kokning: Små kratrar i färgen, ser ut som nålstick.Kan även bli aningen matt.
Beror ofta på för hög tempratur, då ytan av färgen
torkar för snabbt och stänger inne lösningsmedlet. Det blir då en bubbla som sedan spräcks med ett hål som följd.
Lösning: Omlackering.
Rinn / häng: Beror på förmycket eller för tunn färg.
Lösning: Om ett häng uppstår långt ner på bilen, tex tröskeln, kan man lacka ner det genom att spruta på mer färg,
så det tillslut rinner av. På andra ställen får man vänta tills lacken är genomhärdad och sedan vattenslipa
bort det och sedan polera upp glansen igen.
Flammighet: (Bas) Fägen får stråk där den är mörkare eller ljusare. Beror oftast på ojämn sprutbild.
Lösning: Ett nytt lager dimmas på efter justering av spruta eller lufttryck.
Damm: Om man inte är så noggrann med resultatet spelar det ju mindre roll, men annars är det vattenslipning och
polering som gäller. Efter något år har man i regel slitit bort och polerat lacken såpass mycket genom
försliting och tvätt att dammkornen är så gott som osynliga.
Lackering Bas: (metallic)Fungerar likt ovanstånde, men läggs i tre lager. Tredje lagret dimmas på. Beroende på färgleverantör ska man då
höja eller sänka lufttrycket och öka avståndet mellan sprutan och bilen.
Varje lager bas ska torka innan nästa läggs på. Torktiden är c:a 10 minuter. Basen innehåller ingen härdare, utan blandas enbart med förtunning. Oftast 100/100.
Basen ska alltid läggas med två täckande och ett dimmande lager. Lägger man mer färg, blir lacken mörkare. Mindre, blir den ljusare. Vid omlackering av tex en skärm, bör man även lacka en bit ut på dörren, för att få en osynlig skarv.
Över basen lägger man sedan två lager klarlack. Där är principen samma som för acryl.
Efterarbete: Maskeringen bör tas bort efter ungefär 12 timmar. Sitter den för länge, kan färgen lossna i kanterna och lämna fula märken.
Lacken är väldigt känslig de första dygnen om den inte bränns. Spola aldrig vatten på den,
eller ställ ut den om det regnar första dygnet. Även dagg kan lämna fula fläckar.
Rinn och annat bör tas bort efter 24 timmar. Polering bör ske med stor försiktighet första veckan.
Undvik att tejpa på lacken, eller vaxa bilen i början. Lägg inte heller tunga saker på lacken.
Det damm som finns på ytan, slits bort efter några tvättar. Det går att vattenslipa och polera bort det, men det är knappast försvarbart om det är mindre mängder.
Rekommendationer: Köp alltid bra grejor, men därmed inte nödvändigtvis de dyraste. Fråga runt, kolla via Google och forum.
Det finns mycket att tjäna på det.
Investera i en lackoverall. De är engångs och kostar inte många kronor. Fördelen är att de är antistatiska, dvs damm fastnar inte.
Eftersom man tillbringar en del tid över våt lack, är det en bra inverstering. Man slipper också få
bilens färg i håret en vecka efteråt

Använd alltid gasmask, eller friskluftsmask, även vid blanding av färg.
Härdaren innehåller isocyanater som är cancerframkallande. Förtunningen
är inte heller speciellt nyttig.
Tillbringa så lite tid som möjligt i utrymmet efter lackering. Tvätta sprutan på annan plats.
Efter några timmar är lacken dammtorr. Då kan man se resultatet utan att få damm i lacken.
Liten ordlista:
Akryl; Vanlig solid billack
Metallic; Färg med aluminiumspån, täckt med klarlack
Bas; Se ovan
Viskositet; Färgens tjocklek
Thinner; Förtunning
Så, det var allt jag kom på för tillfället.
Inlägg, klagomål, förslag, kommentarer, frågor och annat kan göras i tråden "Bilstereoåterfallet" ;
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2693.0 eller via mail och PM.
Avskräckt? Om inte:
Lycka till


Senaste lacken.. Cadillac med Volvo 241, klarröd.