Författare Ämne: Projekt: Snabba upp en 360  (läst 335822 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #440 skrivet: januari 05, 2007, 15:41:13 »
- Olja i både förbränningsrum, insug & grenrör, särskillt i cyl 3 & 4:as utblås
- Motorn torkades ren med T-sprit denna gång på block & topp
- 070104 Gustav kunde inte dra toppbultarna till ens 20Nm, beg bult. 1 gick av. En av de i mitten. Packningen var ju redan förbrukad så motorn startades..

EDIT: Vi kunde vid detta tillfälle inte läsa av biltemas Momentnyckel, obs 20 kgm är INTE detsamma som 20 Nm, Gustav drog över 120 Nm när bulten gick av.
« Senast ändrad: januari 16, 2007, 15:40:41 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #441 skrivet: januari 05, 2007, 15:41:19 »
- Motorn gick jämnare denna gång och hade nästan tomgång  ;) Gustav körde en stund men motorn började åter gå dåligt/konstigt, till sist stannade den och ville inte starta, lät som bränsleslut. Bilen står där än i skrivande stund
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #442 skrivet: januari 05, 2007, 19:14:58 »
Det låter ju jobbigt det där, men jag tror att vi får backa bandet och ta en sak i taget så ska vi nog kunna luska ut vad det är som är fel.

Alltså, läckaget i början kan ju ha berott på att bultarna var sträckta över sin gräns och det inte blev tillräckligt draget helt enkelt. Det kan ju kanske ha läckt även fast packningen var hel. Det kan ju vara toppen som är sprucken, har ju hänt förr. Men ny packning och bultar så är det problemet ur vägen säger vi :)

Den dåliga gången kan ju mycket väl bero på tempgivaren i kombination med det andra då. Så vi säger att det är löst sålänge :)

Ja det gick ju lätt det här ;)


Sen det här med oljeläcket, är det alltså från lilla vakuumanslutningen på oljefällan som det läcker ur? Det kommer även i insugslangen då antar jag, den grova slangen går väl in i den om jag minns rätt.
Om oljan trycks ut där är det ju tryck i vevhuset och det kan ju inte komma från så många ställen tycker jag. Då är det ju förbränningstrycket som går förbi kolvar/ringar, men av erfarenhet vet jag att man aldrig ska gå på det värsta så det är säkert något väldigt enkelt. Dessutom har ju motorn bara gått 1500 mil sedan bottendelen renoverades.

Ja det känns inte som det här ledde nånstanns som jag tänkt, men det kanske kan ge nån ny vinling på problemet vad vet jag.
Jag hoppas verkligen det blir fart på bilen, vill ju se hur bra den går när allt lirar :)


Edit: Kom på en grej, bilder säger mer än tusen ord. 24 bilder per sekund säger en jäkla massa :P Med andra ord ha med filmkameran nästa gång ni fixar, blir mycket lättare att hjälpa då.
« Senast ändrad: januari 05, 2007, 19:29:58 av Freedo »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #443 skrivet: januari 05, 2007, 21:54:54 »
Tack för svaret Freedo! Logiskt tänkande, återkommer till det.
Har försökt lägga upp bilder men det går inte, felsöker datorn just nu. Kan ju inte skicka långa inlägg heller  :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #444 skrivet: januari 06, 2007, 18:19:58 »
jaha. idag gick det lite bättre och lite sämre... bilen startade när jag höjde tändningen till ca 30 grader före öd men jag hade ingen tomgång så bilen dog direkt när jag släpte gasen. pillade lite med tomgångs skruven utan att något blev bättre men plötskigt blev allt bättre ... typ när bilen blev någorlunda varm. då gick bilen fint och jämt på tomgång men tjöt på tomgång och när man släpte gasen från högre varv. jag tror att nån cylinder som suger i sig luft genom packningen eller om nån kolvring är dålig så det suger luft där men det är nån blandning mellan en vissla och ett fläktremstjut. inte bra.

men det tar vi sen för jag provkörde lite och bilen gick kanon så länge jag körde som en gubbe men det kan man inte göra länge så jag skulle kolla lamdan på fulgas och tryckte på på tvåan men vid 3000rpm började det bludra och om jag kopplade och släpte gasen så dog den bara... då hade det läckt ut mer olja så en eller flera kolvringar är nog körda :(


ge mig mer tips på vad det kan vara            snälla ::)

mvh gustav
Lycklig igen i min 360gl sedan

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #445 skrivet: januari 07, 2007, 02:13:33 »
Jag säger som tidigare, en sak i taget. Alla smågrejer som tändning, bränsle mm är ju ingen ide att fixa med om inte motorn är schysst i övrigt.

Det allvarligaste är ju det här med oljeläckaget, om det är tryck i vevhuset som pressar ut oljan så bör det ju kollas upp noggrannt då är det nåt allvarligt fel.
Är det några packboxar eller så som har börjat läcka också? Läcker det någon annan stans förutom ur vevhusventen?

Vad som händer om det tex är läck till en oljekanal via toppackningen vet jag inte, men borde kunna ge samma symptom tycker jag då trycket kan gå via oljekanal ner i vevhuset och det skulle ju isf vara ett mer troligt senario än att ringarna bara rasat helt plötsligt.

Jag skulle iaf skaffat nya bultar och toppackning, byta det och se vad som händer.
Samtidigt kan man ju kolla upp toppen om det mot förmodan är sprickor i den och om ventilerna läcker och isf slipa in dem.

När man sedan monterat ihop allt göra ett kompprov. Om motorn fått för mycket soppa och tvättat bort oljefilmen från cylinderväggarna så kommer ju inte ringarna täta ordentligt heller, det kan ju också vara en sak som påverkar litegrann. Och om den har det och oljan är utspädd med soppa så måste den ju bytas genast. Det brukar kännas lång väg om det luktar soppa om oljan, är kanske annat med etanol men det brukar iaf märkas väl på konsistensen.

Men om du då har dåligt komp på några cylindrar efter detta, ja då får man fundera vidare.
« Senast ändrad: januari 07, 2007, 02:16:46 av Freedo »

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #446 skrivet: januari 07, 2007, 11:11:11 »
Jo jag tycker ochså att det borde bli så om man får komp i oljekanalen men packningen är ju ny... kanske måste dra åt den bättre :)
kan man köra på 3 cyl? tänkte plocka bort en tändkabel och varva motorn för att se vilken cylinder det läcker från. det läcker inte från några andra ställen så vevhusventilationen är ju iallafall inte täppt. tjutet kommer nog från insuget var det nån som sa så jag får kolla det. hade det varit en cylinder hade det ju tjut-tjut-tjut-tjutigt istället för ett konstant tjut :P

tack för visat intresse freedo.
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #447 skrivet: januari 07, 2007, 17:32:39 »
hur kollar man smidigast om ventilerna läcker? Skruvar ur kammen, vänder uppochner på toppen och häller på lämpig vätska och låter den stå ett tag?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #448 skrivet: januari 08, 2007, 18:25:38 »
  ;DKörde till jobbet idag... ca 7km det var nog dumt men jag måste ha bilen :(.

dock så gick den bra förutom att den lät lite skumt. typ ojämt och så rök det massor från vevhus ventilationen. typ vitt och mer vid gaspådrag. samma sak med avgaserna.
sen kompprovade jag den med och fick 12,12,12,13 så det var ju bättre men ändå dåligt. borde ha 16-18 men men hoppas att det löser sig med en ny uppsättning toppbultar :)

tror att jag hade lite övertryck i expantiontjärlet idag så jag hoppas att packningen är paj så att kolvringarna är ok ;)

föresten kunde jag varva och drifta lite med den idag ;D
tjutet kommer från insugspackningen och det är nog därför bilen gårskit när den är kall
ha det gött
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #449 skrivet: januari 08, 2007, 19:47:34 »
Jo den går ju myycket bättre (på tomgång, dellast och så) än den gjorde när vi startade på dagen före dopparedagen, då gick den ju bara bra på fullgas samt högre varv!

Du glömde säga att du sprayade insugspackningen med startgas och att den då varvade upp=otät insugspackning  ;)

Som referens så visade min original B200F 12, 12, 12, 11.3 bars komptest. Fjärde cylindern gick upp till 12 när vi gav den lite olja.

Längtar tills snyggblå 360:n mår och går superbt igen!! Måste ju ha lite motstånd nu när jag börjar komma igång med min bil!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #450 skrivet: januari 14, 2007, 15:31:08 »
Dåligt med updates här  :-[

Nu har Gustav bytt till nya topp-bult från Mekonomen samt dragit med DYYR momentnyckel (lånad från mitt jobb) till rätt moment.

Vi gjorde en pinsam upptäckt när vi jämförde momentnycklarna. Den vi hade sen innan var biltemas billiga för dryga 60kr som går till 20 kpm..
Vi har trott att det var detsamma som 20nm.. ikke! 20kpm = 196nm!!

Så vår tidigare teori om att vi dragit bultarna för löst föll totalt. Gustav har dragit ca 120nm!!! Och det rätta momentet är 60nm! Så nu kan vi väl glömma att det är toppackningen som läcker komp. Förutom att gustav körde med en avdragen bult senaste omgången.
Vi provstartade igår och den gick civilicerat men hade ingen tomgång. Iofs. kollade vi aldrig tändningen, körde bara ur garaget och tog kväller. Idag skall 2 petflaskor appliceras så att eventuell olja från vevhusventilationen ej kommer in i motorn igen.

Lägger in lite bilder senare
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #451 skrivet: januari 14, 2007, 15:31:51 »
Dåligt med updates här  :-[

Nu har Gustav bytt till nya topp-bult från Mekonomen samt dragit med DYYR momentnyckel (lånad från mitt jobb) till rätt moment.

Vi gjorde en pinsam upptäckt när vi jämförde momentnycklarna. Den vi hade sen innan var biltemas billiga för dryga 60kr som går till 20 kgm..
Vi har trott att det var detsamma som 20nm.. ikke! 20kgm = 196nm!!

Så vår tidigare teori om att vi dragit bultarna för löst föll totalt. Gustav har dragit ca 120nm!!! Och det rätta momentet är 60nm! Så nu kan vi väl glömma att det är toppackningen som läcker komp. Förutom att gustav körde med en avdragen bult senaste omgången.
Vi provstartade igår och den gick civilicerat men hade ingen tomgång. Iofs. kollade vi aldrig tändningen, körde bara ur garaget och tog kväller. Idag skall 2 petflaskor appliceras så att eventuell olja från vevhusventilationen ej kommer in i motorn igen.

Lägger in lite bilder senare
« Senast ändrad: januari 16, 2007, 15:42:47 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #452 skrivet: januari 14, 2007, 20:28:56 »

Japp har ju bytt packning"IGEN"  >:( men nu kan jag ju det.
startade idag och behövde inte köra alls varm för att ha en stadig tomgång :)

bilen tjöt nu med men inte från insuget utan ett rem tjut. det kom från kamremmen  som jag hade glömt att spänna(lossa och dra åt spännaren) bra att veta hur det låter.

mätte komp med kall motor öppet spjäll och utan att spreja in etanol
cyl 1   13
cyl 2   13.4
cyl 3   14
cyl 4   15


måste kolla kamen och ventilspelet.

det blev ingen större skillnad med en skvätt olja i cylindrarna typ 0,5 kg

stälde ner tändningen från 30 till 20 grader förtändning då hade jag 700 rpm vid tomgång som jag inte kunde ändra med tomgångs skruven.
jag plockade oxå bort den grova slangen från vevhuset uppe vid insuget. det rök vitt och varmt där ifrån men kom ingen olja på min korta provtur.

mvh gustav
Lycklig igen i min 360gl sedan

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #453 skrivet: januari 14, 2007, 22:05:42 »
Bra at tdet går frammåt men en sak måste fråga om. Är toppbultarna dragna till 60 nm nu eller?
Om det är sträckbult ska det dras 20nm, 60nm och sen 90 grader men det kanske följde med instruktion med bultarna?

Trevligt med lite framsteg iaf, hoppas att det blir fart på vagnen snart. Man kanske rentav kan hoppas på en liten sladdfilm isf?  ;D


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #454 skrivet: januari 15, 2007, 20:13:04 »
Oljestänk på huven från hela toppen längs med insugssidan!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #455 skrivet: januari 15, 2007, 20:14:03 »
Olja vid baksidan av motorn! Men det hade inte läckt från brickan vid kammen
« Senast ändrad: januari 15, 2007, 20:14:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #456 skrivet: januari 15, 2007, 20:15:16 »
Olja i och överallt på insuget
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #457 skrivet: januari 15, 2007, 20:16:52 »
Olja har tydligen passerat förbränningsrummet utan att förbrännas....  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #458 skrivet: januari 15, 2007, 20:17:47 »
Oljiga förbränningsrum, mycket snack om olja här
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #459 skrivet: januari 15, 2007, 20:18:55 »
insug, lite klet kvar, lite uppblött av oljan förmodligen. Sista gången Gustav rev toppen hade det försvunnit eller kraftigt minskat..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #460 skrivet: januari 15, 2007, 20:19:49 »
Avgas,  Lite ojämn typ av beläggning.. är detta en normal syn eller ser det skumt ut?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #461 skrivet: januari 15, 2007, 20:32:25 »

Japp har ju bytt packning"IGEN"  >:( men nu kan jag ju det.
startade idag och behövde inte köra alls varm för att ha en stadig tomgång :)

bilen tjöt nu med men inte från insuget utan ett rem tjut. det kom från kamremmen  som jag hade glömt att spänna(lossa och dra åt spännaren) bra att veta hur det låter.

mätte komp med kall motor öppet spjäll och utan att spreja in etanol
cyl 1   13
cyl 2   13.4
cyl 3   14
cyl 4   15


måste kolla kamen och ventilspelet.

det blev ingen större skillnad med en skvätt olja i cylindrarna typ 0,5 kg

stälde ner tändningen från 30 till 20 grader förtändning då hade jag 700 rpm vid tomgång som jag inte kunde ändra med tomgångs skruven.
jag plockade oxå bort den grova slangen från vevhuset uppe vid insuget. det rök vitt och varmt där ifrån men kom ingen olja på min korta provtur.

mvh gustav

Min och Gustavs teori till det avvikande komp.trycket är just nu att ventilspelet är ojämt, det ligger mellan ca 0.1 och 0.3. Frågan är om det gör såå stor skillnad som 2 bars komptryck.

TILLÄGG: Om kompet inte stiger under komp.provet när olja hälls i cylindrarna, är det tecken på att kolvringarna är OK?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #462 skrivet: januari 15, 2007, 21:48:01 »
Bra at tdet går frammåt men en sak måste fråga om. Är toppbultarna dragna till 60 nm nu eller?
Om det är sträckbult ska det dras 20nm, 60nm och sen 90 grader men det kanske följde med instruktion med bultarna?

Trevligt med lite framsteg iaf, hoppas att det blir fart på vagnen snart. Man kanske rentav kan hoppas på en liten sladdfilm isf?  ;D

Bultarna är dragna som du beskriver, och som beskrivningen till toppackningen beskriver för de bultarna.

Sladdfilm blir det nog snart om allt vill funka som det ska!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #463 skrivet: januari 15, 2007, 22:47:28 »
Så här såg det ut när Gustav lyfte toppen sista gången, packningen var hel och fin men OLJIG! Särskillt mellan 2,an & 3,an!
Svårt att veta vad som kom dit när toppen lyftes och vad som var där innan men det är både olja och vatten lite här och där, se följande bilder. OBS en av bultarna mellan cyl 2 & 3 var avdragen!

Bild = Cylinder 2 & 3:
« Senast ändrad: januari 15, 2007, 22:49:35 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #464 skrivet: januari 15, 2007, 22:48:06 »
Cylinder 1
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #465 skrivet: januari 15, 2007, 22:48:55 »
Cylinder 3 & 4
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #466 skrivet: januari 15, 2007, 22:49:57 »
toppen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #467 skrivet: januari 15, 2007, 22:50:22 »
Cylinder 3 & 4 är de enda med blöt olja i:
« Senast ändrad: januari 15, 2007, 22:50:43 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #468 skrivet: januari 15, 2007, 22:53:15 »
Cylinder 1 & 2, nästan torra och fina
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #469 skrivet: januari 15, 2007, 23:05:53 »
fyhelvete vad blårök ni måste ha fått då ni körde. Verkar som om ni inte fått topplocket tätt. Ni har inge gjort som perfomance gjorde då han skruvade ihop sin och satte packningen fel? vilken sorts bultar kör ni med? insex eller vanliga. Då jag drog av en av mina bultar i toppen var det för att jag läste på fel instruktion. Läste på instruktionen på dom andra bultarna och på så vis drog jag hyffsat för hårt.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #470 skrivet: januari 16, 2007, 09:46:09 »
Nä det var det som var konstigt. ingen blårök ???
det var mer ett vitt bolmande som en etanolbil gör på vintern. fast lite mer än det brukade... men vitt och inte blått.
nån som har en teori om varför???
Lycklig igen i min 360gl sedan

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #471 skrivet: januari 19, 2007, 13:25:05 »
Japp bilen går som en kannon men har låg tomgång. typ 650rpm. och det ändras inte när jag snurrar på tomgångsskruven.

jag ska iaf ställa av den blåe om 2-3 veckor och boka lite tid i frejs garage för en framvangns operation.
jag tänkte meka dit en styrväxel från en 740 och kanske styrstag och hela skiten. har inte mätt än men vi får se vad som behövs för att det ska sitta ordentligt.

anledningen till detta är att 360:in svänger för dåligt. inte lätt att räta upp ordentliga ställ men med 740 går det bättre. önska mig lycka till :P
 mvh gustav t over and out
Lycklig igen i min 360gl sedan

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #472 skrivet: januari 19, 2007, 16:33:15 »
fyhelvete vad blårök ni måste ha fått då ni körde. Verkar som om ni inte fått topplocket tätt. Ni har inge gjort som perfomance gjorde då han skruvade ihop sin och satte packningen fel? vilken sorts bultar kör ni med? insex eller vanliga. Då jag drog av en av mina bultar i toppen var det för att jag läste på fel instruktion. Läste på instruktionen på dom andra bultarna och på så vis drog jag hyffsat för hårt.

Hade han monterat packningen så som Mr Performance "råkade" göra så hade det märkts, oljan rinner ut vid sidan om toppen.. :P
För lite effekt, för dålig väghållning..

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #473 skrivet: januari 21, 2007, 13:33:40 »
Hur många rattvarv är det mellan ändlägena på en 740 styrväxel? Passar 360 servoslangar på 740 styrväxeln, eller måste det flyttas över också?
« Senast ändrad: januari 21, 2007, 13:34:37 av Freedo »

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #474 skrivet: januari 21, 2007, 13:55:11 »
4 varv mellan fulla utslag men jag kanske lägger ner det innana jag börjar. jag tror att drt är samma anslutningar annars får man modda lite. men 740:ins styrväxel trycker 9 cm åt båda hål medans 360in trycker ungefär 8 så det är inte så mycket att vinna på byten men jag ska kolla lite nogrannare på det om nån vecka
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #475 skrivet: januari 21, 2007, 19:31:28 »
Var ute och sladdade nyss och försökte övertyga Gustav om att 360:ns styrning räcker till, det är svårt att köra så brett så att man rattar fullt. Det är endast när det går överstyr man hamnar på fullt rattutslag. Frågan är om det hjälper då om 740-styrväxeln vrider ut hjulet 1cm extra (vid styrleden räknat)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #476 skrivet: februari 02, 2007, 00:44:31 »
Jaha det är ju tur att man är så jävla klantig... annars hade ju nåt kunnat gå bra eller enkelt eller så...
men men jag var på väg hem från jobbet och varvade ur för att komma förbi en japanare. det var inte svårt men när jag skulle svänga i kurvan efter gick det lit trögt. kollade på varvräknaaren för att se om motorn dött eller nåt men då lyser batteri lampan. ja ha då har remmarna gått av då? stannade till och kollade ner under huven.

hela vevremskivan sitter snett och löst. glömde visst dra åt den med 120 nm :-[ när jag pillade senast.
nåja bara att dra åt den  och ivääg hem. väl hemma försöker jag trycka i den i spåret utan framgång... då har skiten slitit ut spåret på dom 400 meter jag han köra.

nå ja. jag fick ju testa att köra utan servo(fortsätter utan) och hade tid att ställa om kammen lite. motorn går nu helt annorlunda. den är pigg och varvvillig :)

jag är på jakt efter ett vevrem hjul??? eller vad det heter. med rundkugg ska tilläggas

ha det gott mvh gustav
Lycklig igen i min 360gl sedan

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #477 skrivet: februari 09, 2007, 18:28:28 »
Hur går det här då.

Har du fixat drevet och så?




FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #478 skrivet: februari 09, 2007, 19:35:31 »
Hur går det här då.

Har du fixat drevet och så?

Nej han har inte fixat drevet än, så om nån har ett extra liggandes så..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #479 skrivet: februari 19, 2007, 04:24:54 »
Jo då. nu har jag fixat det :) snodde svetsen från frej och gjorde ett nytt spår. blev skit bra faktist.


sen har jag ju goda nyheter. eller inte... det har ju varit en massa tjat om trasig topp packning här av mig. nu fick jag nog som jag ville.
16 i komp och dödande hög tändning har resulterat i vit/mocha färgad gegga på insidan av oljepåfyllnings locket eller vad det heter.

mvh gustav
Lycklig igen i min 360gl sedan