Författare Ämne: Volvo 343 CVT -78  (läst 34047 gånger)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #40 skrivet: december 30, 2008, 00:12:09 »
Nu är lådan nere. det gick väl inte så bra som jag hoppades i mitt huvud, men ner kom den i alla fall. Stod i min garagelänga och höll på. Det är bara frostskyddat eller hur man ska uttrycka sig, så det var väl sådär lagom +2° i luften och rent förbannat kallt i asfalten :( Belysningen bestod av en 40W lampa ovanför motorhuven och en liten stavlysrörslampa. Det var ganska skönt när allt var klart :)


Några små tips för er som ska ta ner lådan i ett stycke (det går att dela på sekundär och
primärdel för att ta ner dom var för sig. Men hur manligt är det? ::))

- Ta bort drivaxlarna, jag lossade bara knutarna inne vid lådan, men det skulle varit mycket smidigare att ta bort dom helt.
- Om möjligt, hissa bilen även i fram-änden, man måste nämligen plocka bort växelväljarstången. Jag kom precis in för att lossa den vid spaken, men det skulle gått mycket enklare om bilen varit helt hissad istället för halvt.
- Glöm inte den satans jävla handbromsvajern! Dels sitter ändarna med clips i bakre balken, och dels går vajern under den främre balken. Det senare missade jag, men det märks genom att när man försöker sänka lådan så hänger den kvar i framkant :)
- Skaffa en planka e.d. att stötta lådan på, och använd gärna två domkrafter. Jag hade bara en, och det var vingligt och bökigt som tusan! Har man en fram och en bak (som jag tror att det står i Haynes att man ska ha) så skulle det även här gå smidigare.

Som ni kanske har gissat så hade jag inte boken med mig, men det gick ju smidigt ändå ;D
Förmodligen har både jag och min trogne kompis lunginflammation till nyår, men vafasen, man får ju prioritera lite här i livet :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #41 skrivet: januari 25, 2009, 22:14:44 »
Fått med mig kameran in igen. Känns som den alltid är på fel ställe, konstigt nog...


Här har vi skönheten. Remmarna märkta, lika bra att göra det första man gör, annars står man där som en idiot och vet inte vilken som ska sitta hur. Naiv som jag var trodde jag att det kanske fanns en liten möjligthet att få av remmarna om man bara klämmer ihop fjäderskivorna. Det går inte ens nästan kan jag upplysa er om. Man ska ha en liten halvmåne och stoppa mellan fjäderskivorna, så man kan ta bort skivspridaren och ta bort remmarna den vägen.


Nästa skönhet :) Står i Haynes att man ska använda en distans på 25mm, och jag antar att det är bredden dom menar. Den på bilden är gjord av 22mm MDF, hoppas att det räcker. Övriga mått har jag ingen aning om hur dom ska vara, jag har stuckit in fingarna och höftat fram ett mått på axeln som sitter på vakuum sidan :P Får se förhoppningsvis imorgon om den fungerar.

Förresten såg jag när jag tog ner lådan att dom främre växellådskuddarna var relativt nya, måste blivit bytta precis innan jag köpte bilen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #42 skrivet: januari 26, 2009, 20:39:50 »
Vilket tekniskt underverk!

Hoppas halvmånen passar på första försöket  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #43 skrivet: januari 26, 2009, 21:02:12 »
Tiden räckte inte till att prova idag. Får se när det blir, har redan nästan lite ångest för att jag ligger efter med allt småplock som ska vara klart innan fredagen :(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #44 skrivet: januari 26, 2009, 21:03:30 »
Vilket tekniskt underverk!

Vilken väl beskrivande mening av den drivlinan.  :)

Ser bra ut stormen! Du är nog en av få som jobbar med remmarna.  :)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #45 skrivet: april 22, 2009, 22:41:37 »
Går som vanligt sakta här, mycket tid går åt till matten nu, och "fritiden" läggs på 360 :)

CVT:n är tvättad och delad nu, och tyvärr ser remmarna allt annat än fräscha ut, på sina ställen är det djupa sprickor :-\
Efter en snabb vakuum test verkade ena sidan hålla, men den andra gick inte ens att få utslag på mätaren. När man öppnade locket var det inte så svårt att hitta läckaget :(


Farsans en jobbarkompis trodde att han hade ett membran hemma, får hoppas på det.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Essbee

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Pärlan
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #46 skrivet: april 23, 2009, 09:32:29 »
Vilket fint exemplar av remjohan du har fått tag i. Hoppas du får tag på membran.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #47 skrivet: april 23, 2009, 11:13:32 »
Förstår inte vad som har hänt, membranet är mjukt och fint. Hade det varit snustorrt och fallit i bitar när man tog i det, då hade jag förstått att det går hål. Men nu? Får se när man öppnar den mer om det är något som spökar inuti.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #48 skrivet: april 23, 2009, 20:48:02 »
Ajaj, hur lätt svårt är det att hitta reservdelar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #49 skrivet: april 23, 2009, 22:56:29 »
Ja du. Det är nog göra själv som gäller på det mesta är jag rädd. 300 serien är ju som bekant inte det lättaste att håla på med. Och variomaticen sitter väl vad jag vet inte i något efter 340? 400 och S/V40 är ju den "nya" varianten, ska vara som en vanlig växellåda, en klump med ingående och utgående axel.
Känns så jävla surt! Den blåe som jag hade var som sagt helt frisk i lådan och minst ett av membranen var utbytt. Men när den skrotades trodde jag inte jag skulle få tag på en fin bil till ett bra pris. Antog att om det blir CVT igen så blir det nåt i liknande skick som man kör mest för skojs skull.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #50 skrivet: april 24, 2009, 19:57:35 »
Ja du. Det är nog göra själv som gäller på det mesta är jag rädd. 300 serien är ju som bekant inte det lättaste att håla på med. Och variomaticen sitter väl vad jag vet inte i något efter 340? 400 och S/V40 är ju den "nya" varianten, ska vara som en vanlig växellåda, en klump med ingående och utgående axel.
Känns så jävla surt! Den blåe som jag hade var som sagt helt frisk i lådan och minst ett av membranen var utbytt. Men när den skrotades trodde jag inte jag skulle få tag på en fin bil till ett bra pris. Antog att om det blir CVT igen så blir det nåt i liknande skick som man kör mest för skojs skull.

Va finns det liknande transmission på 400 & S/V40  ???
Vet att Audi har nån Pivot-låda eller vad det kallas med den tekniken när en rem eller en kedja klättrar på koniska hjul..

SKROT?ade du lådan?  :'(
Lider med dig, hade grämt mig som fan i din sits  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #51 skrivet: april 24, 2009, 22:01:17 »
Va finns det liknande transmission på 400 & S/V40  ???
Vet att Audi har nån Pivot-låda eller vad det kallas med den tekniken när en rem eller en kedja klättrar på koniska hjul..

400 och S/V40 finns med CVT låda, fast den nyare generationen. Stålband har jag fått höra, men kedja låter vettigare då stålband onekligen låter som det bara ska slira. Volvo ansåg det meningslöst att lansera CVT i Sverige efter 300-serien, då den hade fått så dåligt rykte :)

SKROT?ade du lådan?  :'(
Lider med dig, hade grämt mig som fan i din sits  >:(

Jo, jag vet. Den fick liksom sitta kvar när bilen gick till press :-[
Och det värsta är att till och med farsan frågade om jag inte skulle ta ner lådan, då dom börjar bli lite ovanliga. Sparade ju så mycket annat, så varför skulle man inte kunnat ha plocka ner den också. Det sånt som kommer att spöka i nästa liv, om man skulle ha turen att återfödas som en någorlunda intelligent varelse vill säga ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #52 skrivet: april 24, 2009, 22:32:29 »
Va finns det liknande transmission på 400 & S/V40  ???
Vet att Audi har nån Pivot-låda eller vad det kallas med den tekniken när en rem eller en kedja klättrar på koniska hjul..

400 och S/V40 finns med CVT låda, fast den nyare generationen. Stålband har jag fått höra, men kedja låter vettigare då stålband onekligen låter som det bara ska slira. Volvo ansåg det meningslöst att lansera CVT i Sverige efter 300-serien, då den hade fått så dåligt rykte :)

ojoj det var som.. det hade jag missat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #53 skrivet: juni 09, 2009, 23:11:39 »
Nu ligger det ett nytt membran i garaget och bara väntar på att få hoppa in i lådan :)

Fick höra lite tråkig nyheter, tänkte att jag skulle åka över till Arboga någon dag i sommar när det är snurr på bilen och fika med förra ägaren. Han var så kär i bilen, så tyckte det kunde vara lite skoj och visa att det fortfarande är bil av den och inte skrot eller ombygge. Men tyvärr så hade han avlidit, han hade tydligen svår astma och gick på övertid, så för en stund sedan så gick det inte längre. Tänkte jag skulle ringa flera gånger, men det vart aldrig av, så går det när man skjuter upp saker :-[
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #54 skrivet: juli 15, 2009, 11:58:28 »
Tror nog remmarna får gå tills dom inte går längre. Pratade med Bilia nu, och det lät faktsikt som att dom går att få tag, men kostar 2059,53:-/st :'( Tips på vart det kan tänkas gå att få tag på annars mottages gärna, skulle tro att det finns i Holland, men min holländska är ju lite ringrostig ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #55 skrivet: juli 15, 2009, 15:30:23 »
den lokala skroten harn en cvt låda ligger. eller en del av den iaf. vet ej om det är den bakre eller främre delen.

360 Hybrid MKII

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #56 skrivet: juli 15, 2009, 17:16:20 »
Tror nog remmarna får gå tills dom inte går längre. Pratade med Bilia nu, och det lät faktsikt som att dom går att få tag, men kostar 2059,53:-/st :'( Tips på vart det kan tänkas gå att få tag på annars mottages gärna, skulle tro att det finns i Holland, men min holländska är ju lite ringrostig ;)

Vad är det för mått på remmarna? Min spontana tanke när jag tittar på bilderna är att det borde passa från någon snöskoter eller fyrhjuling å isåfall blir det ju betydligt billigare än 2000:-/rem.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #57 skrivet: juli 15, 2009, 17:31:46 »
Tror du? Jag har inte sett någon annan variator än den som sitter på 343, men jag har fått för mig att den är väldigt stor och klumpig. Ska försöka komma ihåg att mäta nästa gång jag är i farsans garaget, men skulle gissa på drygt 1m i omkrets och 4-5cm bred.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #58 skrivet: november 23, 2009, 10:26:59 »
Glömt att updatera här med... Har varit väldigt inaktiv här sen jag började skolan känner jag :'(

Lådan är i alla fall på plats igen, med nytt membran. Det är inte några avancerade tester utförda, den är bara ställd i förvaring, men hoppas väl på att det ska fungera. Har två till damasker att byta, och då är alla fyra bytta under min ägo. Ville minnas att jag redan kostat på mig tre, men tydligen var det bara två.
Sen har det tydligen försvunnit en bussning också. Måste köra in VADIS så jag kan se art.nr. och försök hitta en ny.
Och givetvis hade det läckt lite ur batteriet också... Jävla skit! Är förvisso ganska sugen på att plocka ur motorn och renovera den, och då snygga till lite i motorutrymmet. Fanns någon till skavank där i att ordna till. Men det vettefasen när det ska bli, kostar ju ändå lite pengar... Kan upplysa världen om att man inte lever det goda livet när man går på CSN ::)

Varken jag eller bilen har dött i alla fall!! :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #59 skrivet: november 24, 2009, 23:09:49 »
Skönt med ett livstecken!

Hur går det med studierna då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #60 skrivet: november 24, 2009, 23:39:30 »
Det går väl sisådär. Det är i stort sett NV-programet utan språk vi läser, fast på 1 år istället för 3. Och det är inte ofta det är hårda dagar, snittet är väl 2x2 timmar. Så tanken är ju att man ska plugga en hel del själv, och det funkar ju jättebra när man har självdiscipling, vilket jag totalt saknar ::)
Vi läste matte A,B,C på 10 veckor, satans fort gick det när man inte har fallenhet för det :\
Men det är bara bita ihop och köra. Nu är det i alla fall fysik och kemi som gäller, mycket bättre än matte och biologi!
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #61 skrivet: november 24, 2009, 23:42:08 »
Det går väl sisådär. Det är i stort sett NV-programet utan språk vi läser, fast på 1 år istället för 3. Och det är inte ofta det är hårda dagar, snittet är väl 2x2 timmar. Så tanken är ju att man ska plugga en hel del själv, och det funkar ju jättebra när man har självdiscipling, vilket jag totalt saknar ::)
Vi läste matte A,B,C på 10 veckor, satans fort gick det när man inte har fallenhet för det :\
Men det är bara bita ihop och köra. Nu är det i alla fall fysik och kemi som gäller, mycket bättre än matte och biologi!

Fy 17, jag lider med dig. Ingen har sämre självdiciplin än jag. Minns söndagarna under skoltiden när man var tvungen att stressa ihop läxan klockan 23.30 för man hade bränt runt på moppen hela helgen.. eftersom det var 1000ggr roligare. Kanske tur att du inte har råd att pilla med 343an  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #62 skrivet: juni 16, 2011, 22:54:08 »
Kollade startdatum, jag har snart haft bilen i tre år, och inte kommit längre... Får skylla på att CSN är snåla ;)

Den ska i alla fall flyttas nu, så den kommer att få bo i det kärnvapensäkra förråd där jag har mina prylar under studietiden. Det var dock inte en helt smärtfri process, vilket jag trodde.

Det första jag noterade när jag startade var att det läcker bensin från returslangen på pumpen. Inte optimalt! Trodde att jag har varit elak mot stosen, men den var hel. Däremot verkar slangen vara totalt jävla röten! Två år gammal och helt slut! Alla soppaslangar jag har satt dit är kassa och borde bytas, men dom som sitter där nu är i alla fall hela. Det får gå tills vidare alltså!

Den var dessutom tung som ett as att skjuta. Vad kan det bero på tro? Kan det vara anliggande broms...? Jomenvisst!
Man börjar tro att det spökar i ladan, för handbromsvajrarna är inte ditkopplade, men nog fasen är det handbromsen som strular. Hävarmen satt som berget, fick knacka och dra med skarvrör för att få in lite rostlösare. Gav upp och lät den vara i "obromsat läge". Så nu kan man köra bilen, om än något tungbromsad. Ska motionera oken fram lite. Vore tråkigt att behöva bromsa när den blir bogserad och både förstöra plasten på S70 och fronten på 343.
Den fick sig en snabb omgång med tvättsvamp också. Inte varje dag den får både andas friskluft och duscha :)

Såg tyvärr att det hade börjat komma rost vid bakrutan också. Usch usch. Det finns lite pyssel att ta tag i när man får tid, råd och plats.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #63 skrivet: juni 17, 2011, 22:03:43 »
Kul att höra av dig och bilen Stormen!

Vi saknar dig!

Och såklart kul att du inte gett upp vid det här laget!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #64 skrivet: juni 18, 2011, 00:49:05 »
Det var förjäkla tråkigt när man upptäckte bromsstrulet, men jag ger inte upp för det :)
När skolan är klar så man får lite tid och framför allt pengar så ska det blåsas liv i det här och förhoppningsvis ett 360 projekt också. Jag har ju lite delar som ligger och bara väntar!

Jag saknar forumet också, men det är farligt att surfa runt här när man inte kan skruva själv. Rätt som det är blir begäret för stort och så hoppar man av och köper sig en bil istället ;)
Men nu är det bara (om allt går enligt planen) två år kvar!
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #65 skrivet: juni 19, 2011, 20:44:39 »
Det var förjäkla tråkigt när man upptäckte bromsstrulet, men jag ger inte upp för det :)
När skolan är klar så man får lite tid och framför allt pengar så ska det blåsas liv i det här och förhoppningsvis ett 360 projekt också. Jag har ju lite delar som ligger och bara väntar!

Jag saknar forumet också, men det är farligt att surfa runt här när man inte kan skruva själv. Rätt som det är blir begäret för stort och så hoppar man av och köper sig en bil istället ;)
Men nu är det bara (om allt går enligt planen) två år kvar!

Då låter vi det vara så och hoppas på återkomst om 2 år. Logga ut nu  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 CVT -78
« Svar #66 skrivet: juni 30, 2011, 22:55:13 »
Nu vilar bilen tryggt i berget! :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.