Författare Ämne: Dumpventil... Vad ska man ha?  (läst 4249 gånger)

Wittur_360GL_87

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Dumpventil... Vad ska man ha?
« skrivet: maj 13, 2008, 23:28:08 »
Tjenare all glada 300 ägare. nu e jag tillbax igen.... Nu har jag faktiskt svikit er lite och skaffat mig en 940 istället...

Och de råkade bli en turbo... ojsan vilken blunder =P eller? hehe

iaf,  den låter ju inte så roligt.... än.... tänkte höra med er inbitna om råd, e ju trots allt nybörjare med turbo.

Dumpventil, vilken ska man ta? de finns ju en uppsjö av pysare att välja bland... e biltemas prylar nått att satsa på? e ute efter ett gött "Pysch" utan att behöva trimma så mycket, pga ekonemi,  sparar till ett chip också.... som ger 40 extra hästar men de duger.   Ventilen ska inte gärna kosta mer än 2-2.500kr

snabba svar e jag tacksam för
Volvo 940 2.3 SE (Lätt trycks turbo)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2108
    • Visa profil
SV: Dumpventil... Vad ska man ha?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2008, 15:09:36 »
Som jag har förstått det så ska man ha en återcirkulerande ventil när man har LMM, annars smiter luft som sprutet räknar på ut, och du får väldigt fet blandning (bara när den dumpar). Märken och sånt vet jag inte ett dugg om, men delvis är det väl som vanligt, man får vad man betalar för.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Wittur_360GL_87

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2008, 16:17:32 »
ok, men förstår inte riktigt vad du menar, e som sagt vädigt ny, var kan man få tag i de? är de en så kallad pysventil du menar? lägg gärna med lite bilder och montage instruktioner... obs, vill inte trimma i onödan, vill bara ha lite pys i dumpen...

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2008, 17:39:27 »
sätt öpper konat luftfilter före lmm så får du mer dumpljud.

lmm mäter luften som turbon suger in och skickar signal till datorn i bilen som räknar ut luftbränsleblandningen. Om man har öppen dump så då bilen dumpar så släpper man ut luft som, lmm har mätt, rätt u i luften och då får bilen för lite luft gentemot bränslet eftersom datorn räknar att den luften du skickar till månen far in i motorn, detta resulterar i svartrök vilket inte brudarna brukar tycka är cooolt. med återcirkulerande så skcikar man tillbaka den dumpade luften in efter lmm  fast före turbon då är luften fortfarande mätt och du slipper svartröken.

en dump jag vet funkar är juh en vanlig bosch återcirkulerande.

300:- på speedparts.se och sen kan du lägga resten av pengarna på att få bilen att gå fortare istället för att skrämma grannens ungar med.
« Senast ändrad: maj 14, 2008, 17:42:02 av loffe »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 15958
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2008, 18:33:28 »
En återcirkulerande dumpventil är standard på de flesta turbobilar! Låter med andra ord nästan ingenting när man dumpar om man som Loffe säger inte har öppet luftfilter så att ljudet hörs där..

Kör med öppen dump om det är ljudet du vill åt. Finns för runt 900kr tror jag.. kolla runt på internetbutikerna för sådana prylar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wittur_360GL_87

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2008, 23:59:39 »
En återcirkulerande dumpventil är standard på de flesta turbobilar! Låter med andra ord nästan ingenting när man dumpar om man som Loffe säger inte har öppet luftfilter så att ljudet hörs där..

Kör med öppen dump om det är ljudet du vill åt. Finns för runt 900kr tror jag.. kolla runt på internetbutikerna för sådana prylar.

så om jag bara sätter ett konat öppet filter, t.ex biltemas 33-234, så borde jag få mera "kapyssshh" ur motorrummet?
« Senast ändrad: maj 15, 2008, 00:06:56 av Wittur_360GL_87 »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 15958
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2008, 00:31:46 »

så om jag bara sätter ett konat öppet filter, t.ex biltemas 33-234, så borde jag få mera "kapyssshh" ur motorrummet?

Jo.. men vet inte hur mycket.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2008, 10:37:09 »
Dumpventil skola

läs detta då får man lite mer hår på bena iaf.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1346
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2008, 12:45:50 »
PPF har en jävligt läcker dump.. dock kostar den en del. 1600kr tror jag. är god upp till 800hk.
360 Hybrid MKII