Författare Ämne: Pickup-projekt  (läst 37413 gånger)

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Pickup-projekt
« skrivet: juni 10, 2008, 00:15:05 »
Tänkte lägga upp lite info om mitt lilla projekt nu.
Som ni ser av rubriken, så är målet att bygga en liten pickis av 340:n.
De flesta tycker nog att jag lägger ner för mycket tid och energi på en sån "ful" bil, som dessutom har en otäck krockskada på höger sida (blev påkörd av en snöskoter).

Har dessvärre inte så många bilder, men har en som visar rätt bra hur jag gjort.
På bilden syns också krockskadan framför bakhjulet. Syns dock inte så mycket nu, när den är lackad svart nertill.



En massa mer arbete har lagts ner på den. Har bland annat monterat en vägg bakom framsätena, liksom täckplåtar över hålen på c-stolparna. Tvärgående L-profiler är fastsvetsade mellan sidorna på flaket, och på dem ligger en träbädd.
Har också dragit ihop en enkel störtbåge, som löper från bakre hjulhusen, ungefär vid infästningen för dämparna, till taket.

På bågen ska jag montera massor av extraljus, för att bli mer "Norrlands-vänlig".

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2008, 09:48:33 »
Härligt projekt och tack för att du startar projekttråd!

Hoppas vi kan få se mer bilder sen på hur det ser ut nu och så man förstår dina lösningar  :)

Keep up!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2008, 09:50:06 »
hey detta kommer att följas till 100% :) Lycka till nu!  :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2008, 10:59:15 »
då den ska bli mer norrlands-vänliga,vars är det då du ska köra omkring med den?

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2008, 12:14:16 »
Hej!

Kul att det verkar finnas ett litet intresse för min lilla pickup.
Som ni kanske sett i en annan tråd, så rasade växellådan häromdagen, cirka 50 mil härifrån. Därför är det lite svårt just nu att ta fler bilder, men jag lovar att det kommer om några dagar.

Jag kör för det mesta runt i trakterna kring Arjeplog, och här behövs extraljus på vintern. Är ju också typiskt pickup-stuk att ha en båge med massa ljus...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2008, 13:49:03 »
Hej!

Kul att det verkar finnas ett litet intresse för min lilla pickup.
Som ni kanske sett i en annan tråd, så rasade växellådan häromdagen, cirka 50 mil härifrån. Därför är det lite svårt just nu att ta fler bilder, men jag lovar att det kommer om några dagar.

Jag kör för det mesta runt i trakterna kring Arjeplog, och här behövs extraljus på vintern. Är ju också typiskt pickup-stuk att ha en båge med massa ljus...

Mm då är extraljus ett måste ju!

Ska du sätta dit en original växellåda nu eller överger du konstruktionen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2008, 14:04:18 »
Jag köper en original fyrpetad, så slipper man jävlas. Har inte fått köra 340 på snart en vecka, så jag måste byta låda så snabbt som möjligt, innan jag blir tokig.

Jo, extraljus är alltid bra att ha. Har också två kromade signalhorn (rätt stora), som jag funderar på att sätta på bågen också.

Glömde bort att skriva det i första inlägget, men den är ju såklart höjd baktill också. Köpte fyra plåtbitar i lämplig längd för 25 spänn, borrade hål i dessa, och ersatte originalhänkena med dessa. Funderade på att höja den mer (ca 16 cm), och svetsade därför fast originalhänkena i de nya, som synes på bilden, men stötdämparna räcker inte till. Får klura ut nån smart lösning till det också, men just nu gäller det att få den körbar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2008, 14:13:16 »
Jag köper en original fyrpetad, så slipper man jävlas. Har inte fått köra 340 på snart en vecka, så jag måste byta låda så snabbt som möjligt, innan jag blir tokig.

Jo, extraljus är alltid bra att ha. Har också två kromade signalhorn (rätt stora), som jag funderar på att sätta på bågen också.

Glömde bort att skriva det i första inlägget, men den är ju såklart höjd baktill också. Köpte fyra plåtbitar i lämplig längd för 25 spänn, borrade hål i dessa, och ersatte originalhänkena med dessa. Funderade på att höja den mer (ca 16 cm), och svetsade därför fast originalhänkena i de nya, som synes på bilden, men stötdämparna räcker inte till. Får klura ut nån smart lösning till det också, men just nu gäller det att få den körbar.

Jo, sätt du dit en växellåda snart så du inte blir knäpp utan din 340  ;)

Hm, så lätt det är att höja våra bilar bak då! Det vanligaste är ju tvärtom att sänka dem, vilket inte heller är så svårt.
Här får man tänka om och tänka nytt, kul!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2008, 14:17:53 »
okey, då kanske man lyckas se besten nån gång då man irrar sig lite innåt landet en sväng.

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2008, 14:30:41 »
okey, då kanske man lyckas se besten nån gång då man irrar sig lite innåt landet en sväng.
Oja, det är mycket möjligt. Håller till i Härnösand normalt, så det är i dom trakterna jag kommer röra mig i sommar.

Eftersom jag gillar lätt terrängkörning känns det rätt naturligt att höja bilen. De flesta sänker ju sina bilar, så även på den här punkten är min lite udda.
Har funderat på att höja den en aning fram också, men det får bli ett senare bekymmer.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #10 skrivet: juni 10, 2008, 14:38:25 »
Eftersom jag gillar lätt terrängkörning känns det rätt naturligt att höja bilen. De flesta sänker ju sina bilar, så även på den här punkten är min lite udda.
Har funderat på att höja den en aning fram också, men det får bli ett senare bekymmer.

Där blir nog enklast att sänka fjäderbenstornet alternativt byta fjäderben.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #11 skrivet: juni 10, 2008, 15:04:50 »
Jo, tänkte kapa tornet längst upp och längst ner. Flyttar sen ner hela skiten, så får man en höjning på nästan en decimeter, vilket borde räcka.
Vet dock inte hur styrstag och sånt klarar av en sådan höjning. Behöver ju egentligen inte sänka max, det räcker ju med kanske 5 centimeter för att det ska synas.

Prio ett är såklart växellådan, och att snickra färdigt flaket av plankor. Får heller inte glömma bort att ta bilder att lägga upp här  ;)

Sen ska alla plåtar svetsas ordentligt, och bågen ska färdigställas. Lite spackel och färg blir det väl också. Sen är det dags för reg.besiktning, så att jag får mig en äkta pickup, som jag alltid velat ha.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #12 skrivet: juni 10, 2008, 16:40:34 »
Sen är det dags för reg.besiktning, så att jag får mig en äkta pickup, som jag alltid velat ha.

 :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #13 skrivet: juni 10, 2008, 21:27:58 »
ser bra ut men du får nog passa drivknutar om du höjer den så pass mycket :)  men annars ser det rätt bra ut hittils men du får räkna med att allt kommer att jävlas för dig oavsett om du vill eller inte :-*

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #14 skrivet: juni 10, 2008, 22:56:26 »
jag tänkte på att bygga en 360 pickup i dag när ja var i garaget fan va häfftigt projekt perfekt bruks bil...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #15 skrivet: juni 11, 2008, 10:20:05 »
ser bra ut men du får nog passa drivknutar om du höjer den så pass mycket :) 

Jo, men jag sänkte hela balken som diffen sitter i men ett par centimeter, för säkerhets skull. Har hört att om man sänker den för mycket så får man inte i tvåan och fyran, men det var inga problem för mig, som sänkte så pass lite.

Sänker man växellåda och diff så tappar man ju markfrigången där, men det tuffa utseendet påverkas ju inte   ;)

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #16 skrivet: juni 11, 2008, 11:14:52 »
Hittade faktiskt lite bilder, som jag inte visste om att jag hade!  :D

Första på hur skiljeväggen ser (eller såg) ut.


Höjningen. Den fina upphägningen till avgasröret syns också. Dessvärre så ramla kedjan av för ett tag sedan...


Batteriet var för högt, så det skulle kortsluta mot huven om jag stängde helt.


Sportigt värre!


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #17 skrivet: juni 11, 2008, 11:34:56 »
Coolt  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #18 skrivet: juni 13, 2008, 11:47:29 »
Tänkte bara meddela att jag igår kom över en liten turbo-snurra, vilken ska monteras i pickisen någon gång i framtiden (men helst nån gång nästa vecka)  :D

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #19 skrivet: juni 16, 2008, 00:53:33 »
låter bra det 8)

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #20 skrivet: juni 16, 2008, 18:04:49 »
Nu är man less!!!

Efter två dagars krypande under bilfan så fick vi äntligen fast den nya lådan. Men tro inte att det gick att köra för det. Det är nämligen mellanaxeln som gått i pension...

Gjorde en MacGyver-lagning och borrade ett hål genom hela skiten, och tröck in en bult. Höll två kilometer. Nu ska jag först ringa en SFRO-man och höra om bygget ens har en chans att gå igenom en besiktning, och imorgon beställer jag en ny mellanaxel. Det är ingen brådska, eftersom den ändå inte får köras, men det är mycket annat som ska fixas också. På måndag ska jag börja jobba, så då är det bra om den funkar.

Monterade en varvräknare igår också. Fungerar helt perfekt!

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #21 skrivet: juni 16, 2008, 18:07:16 »
ajfan synd med bakslag!  :-[ Hoppas det löser sig! Detta är värkligen en bil man vill se på vägarna så :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #22 skrivet: juni 17, 2008, 20:31:45 »
Nu är man less!!!

Stackars dig!

Men du reser dig och om ett tag skrattar du åt det hela.. och så blev du ju en Macgyverlagning rikare  ;D

mer Macgyver åt folket  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #23 skrivet: juni 24, 2008, 12:58:33 »
Idag kom mellanaxeln!!!
Var och hämtade den för ett tag sen, men eftersom jag sitter på jobbet nu, får monteringen vänta ett par timmar till. Lite otåligt att vänta, men ikväll kör man pickis!  ;D

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #24 skrivet: juni 24, 2008, 13:01:24 »
haha härligt att du har fått mellan axeln! :) får vi bilder på turen sen då? ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #25 skrivet: juni 25, 2008, 07:27:20 »
haha härligt att du har fått mellan axeln! :) får vi bilder på turen sen då? ;)

Tyvärr så behärskar jag inte konsten att köra och stå bredvid och knäppa kort samtidigt, om du inte menar bilder inifrån..?

Fick dock inte in de främre splinesen riktigt, så jag måste skjuta fram axeln lite till sen. Orkade inte göra det igår kväll, då ville jag bara ut och köra  ;)

Den gick som vanligt, men nya lådan känns lite annorlunda när man ska lägga i ettan och tvåan. Det går inte, som på den gamla, att dra spaken till vänster och sen upp eller ner, utan man måste lirka lite och så, men det känns bättre nu än det var när jag nyss monterat den, så det kanske ordnar till sig med tiden (och milen).

Nu är det bara svetsning av bågen och ett par plåtar kvar, spackel, lack och montering av extraljus. Alla kablar är dragna till bågen, så det är bara att koppla in.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #26 skrivet: juni 25, 2008, 10:42:52 »
haha härligt att du har fått mellan axeln! :) får vi bilder på turen sen då? ;)

Tyvärr så behärskar jag inte konsten att köra och stå bredvid och knäppa kort samtidigt, om du inte menar bilder inifrån..?

janå det kan vara svårt att ta bilder på utsidan när man kör :P menade en bild när bilen är ute i garaget så man får se hur den ser ut!  8)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #27 skrivet: juni 25, 2008, 20:29:21 »
Den gick som vanligt, men nya lådan känns lite annorlunda när man ska lägga i ettan och tvåan. Det går inte, som på den gamla, att dra spaken till vänster och sen upp eller ner, utan man måste lirka lite och så, men det känns bättre nu än det var när jag nyss monterat den, så det kanske ordnar till sig med tiden (och milen).

Nu är det bara svetsning av bågen och ett par plåtar kvar, spackel, lack och montering av extraljus. Alla kablar är dragna till bågen, så det är bara att koppla in.


Tror du  behöver justera backspärrsplåten så att det går lättare att lägga i 1an och 2an. Men det är en gissning.

Då får vi se bilder efter att allt är på plats!?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #28 skrivet: juni 26, 2008, 07:21:12 »
Bilder på hus mojängen ser ut nu skulle likna de bilder som redan visas i tråden (hoppas jag, kan inte se bilderna från jobbdatorn, säg till om de inte syns), eftersom mellanaxeln inte är någonting som syns på bild. En bild på undersidan av bilen är säkert inte så spännande heller, utan det ser ut som på de flesta andra bilar.

Ska se om jag kan få svetsat plåtarna som ska täcka öppningarna där sidorutorna bak satt, så blir i alla fall hytten klar.

Nu när jag kört runt rätt mycket i Härnösand så märker jag hur alla, exakt ALLA, kollar på bilen när man kommer.
Var ute och åkte utanför stan igår kväll, och tog en tur till motorbanan. Det brukar vara lite folk där på onsdagar, så också igår. Det var epa-träff då, vilket innebar massa folk, och några epor och a-traktorer. Kan sätta pengar på att folk trodde att min också var en epa...

Har också fått ett oljeläckage nånstans i motorn, som bör åtgärdas ganska snabbt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #29 skrivet: juni 26, 2008, 23:16:40 »
Kan sätta pengar på att folk trodde att min också var en epa...

Alla gånger epa-misstänkt  ;)
Men vi vet bättre!


Citera
Har också fått ett oljeläckage nånstans i motorn, som bör åtgärdas ganska snabbt.

Mm leta upp läckan fort! hoppas det inte är nåt jobbigt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #30 skrivet: juni 30, 2008, 12:17:39 »
Grabben jag köpte kärran av hade hällt i alldeles för mycket olja, som dessutom var spillolja som han hittat i ett fat utanför ett garage...
Vet inte om det är för att det är för mycket olja som packningen gått, typ för att det blev för högt oljetryck eller nåt. Är inte så bra på såna grejer.

Den har alltid läckt lite olja, men inget oroande, typ ett par droppar på 10 mil eller så, det har varit lite svart på startmotorn och det som är under motorn, men det har aldrig droppat ner på backen, men nu har det stänkt på mellanväggen och huven och hela avgasröret är täckt med olja. Det ryker dessutom rätt mycket från styrväxel-trakten, där mycket olja ligger samlat. Nästan så att man måste bygga ett till avgasrör för oljeröken  :'(

En kul nyhet är dock att det ibland kommer eldsflammor vid start, både igår och i förrgår kom det visst eld, flammor på runt 40 cm enligt farsan, som såg det. Rätt coolt, men jag hoppas att det inte är skadligt.
Vad kan det bero på? Den får mycket soppa, Hc-halten är på runt 2700, så det finns nog mycket oförbränt bränsle, som kanske antänds vid start..?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #31 skrivet: juni 30, 2008, 12:23:59 »
Ojdå det lät som ett stort läckage nu då..

Mycket eld oxå.. mycket bränsle isåfall
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #32 skrivet: juli 01, 2008, 06:55:26 »
Frågade grannen om hjälp med svetsning, men han hade bara en stor industrisvets på runt 100 kilo, som står i hans källare, men om jag skulle hitta en mindre svets så skulle han gärna hjälpa till.
Finns bara en sak att göra: jag köper en egen svets!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Pickup-projekt
« Svar #33 skrivet: juli 01, 2008, 12:43:45 »
Finns bara en sak att göra: jag köper en egen svets!

Det lär du inte ångra!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #34 skrivet: juli 01, 2008, 14:48:38 »
Det är alltid bra att ha, även om det bara blir en enfas-svets. Besvärligt att leta efter ett 380 Volt-uttag när man ska svetsa nåt.
Om allt går som planerat så sätter vi igång med svetsningen imorgon när jag kommit hem från jobbet och köpt lite plåt (vid 5-tiden).
Hoppas på att bli klar senare på kvällen. Tror inte att det tar mer än fem timmar, och gör det det, så får man fortsätta på torsdag.

Stal lite tryckat trä som jag ska ha på flaket, tills vidare i alla fall. Funderar på plywood på långsidornas inre kanter, och att bocka till en plåtbit som ligger längs hela ovansidan på väggkanten och ner en bit, så att den täcker plywoodens sågade kant.

Sen är det dags att börja tänka på nästa projekt (vad trodde ni?  ;)), och en Renault 5 som limousine vore kul, men det känns också trist att lämna detta forum, bortsett från då jag behöver hjälp eller inspiration med min 340.

Kanske blir en till 340, eller en 360 sen. Det ska ske något ännu mer märkvärdigt än vad som skett med pickisen. Kanske en till växellåda för att få ner utväxlingen, diffspärr, förlängd bakdel, och larvfötter istället för bakhjul. Har alltid varit sugen på en halftrack faktiskt.  8) Kanske lackas den i M90 camo..? Hemskt mycket man kan göra med för mycket fritid och lite verktyg!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #35 skrivet: juli 11, 2008, 13:43:32 »
Ett tips om du svetsar med en fas, vet inte hur stora säkringar du har till uttagen nu i garaget men är elen relativt ny så tveka inte att byta 10A till 13A säkringar om du nu inte har 16A till uttagen då ;)
JAg Kör också med enfas MIG och med 10A så höll säkringen en halv dag ungefär och sen nästa gång man skulle svetsa sa det poff så var det slut med den säkringen, men 13A har funkat klockrent nu i 1½ år! :D ett litet tips bara :)

Det är alltid bra att ha, även om det bara blir en enfas-svets. Besvärligt att leta efter ett 380 Volt-uttag när man ska svetsa nåt.
Om allt går som planerat så sätter vi igång med svetsningen imorgon när jag kommit hem från jobbet och köpt lite plåt (vid 5-tiden).
Hoppas på att bli klar senare på kvällen. Tror inte att det tar mer än fem timmar, och gör det det, så får man fortsätta på torsdag.

Stal lite tryckat trä som jag ska ha på flaket, tills vidare i alla fall. Funderar på plywood på långsidornas inre kanter, och att bocka till en plåtbit som ligger längs hela ovansidan på väggkanten och ner en bit, så att den täcker plywoodens sågade kant.

Sen är det dags att börja tänka på nästa projekt (vad trodde ni?  ;)), och en Renault 5 som limousine vore kul, men det känns också trist att lämna detta forum, bortsett från då jag behöver hjälp eller inspiration med min 340.

Kanske blir en till 340, eller en 360 sen. Det ska ske något ännu mer märkvärdigt än vad som skett med pickisen. Kanske en till växellåda för att få ner utväxlingen, diffspärr, förlängd bakdel, och larvfötter istället för bakhjul. Har alltid varit sugen på en halftrack faktiskt.  8) Kanske lackas den i M90 camo..? Hemskt mycket man kan göra med för mycket fritid och lite verktyg!
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #36 skrivet: juli 11, 2008, 14:54:12 »
jag kör med 10 och det håller :D fast jag har inte svetsat någge häft enu så :) fast det ska bli 16A till vintern
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #37 skrivet: augusti 06, 2008, 11:11:19 »
Okej, mycket mer än så här kommer ni inte att få se och läsa om pickupen, för den är nämligen lämnad till skrotning.
Allt som jävlades skulle ta alltför lång tid att fixa, och även kräva en del kosing.

De främsta orsakerna var att den läckte olja på fler ställen än i ventilkåpan, där jag bytte packning. Den fick också en avbränd huvlåsvajer, och gasvajern brändes också av, och ersattes med en tunn kabel som jag hade i bilen. Det var också så mycket att göra innan reggning till lastbil, att jag kände att det helt enkelt inte kunde genomföras på ett smidigt sätt.

Så tack och hej!

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #38 skrivet: augusti 06, 2008, 12:39:14 »
Det var tråkigt att höra!

Även om den nu är skrotad så vill jag gärna se fler foton på hur den såg ut!

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

chiefen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Pickup-projekt
« Svar #39 skrivet: januari 15, 2009, 12:05:23 »