Författare Ämne: Vad gör du just nu??  (läst 280822 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #400 skrivet: januari 11, 2012, 01:35:01 »
Härligt, är mångaventilersrovan i?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #401 skrivet: januari 11, 2012, 21:43:26 »
"Självklart"
Bra, bättre, bredast

blacken

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #402 skrivet: juni 17, 2012, 11:59:31 »
Just nu så sitter jag med katten och blänger ut på den Svenska sommaren :) Och registrerar mig på 300 forumet.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #403 skrivet: juni 17, 2012, 12:02:44 »
Just nu så sitter jag med katten och blänger ut på den Svenska sommaren :) Och registrerar mig på 300 forumet.
Det låter härligt :) Och välkommen till forumet :D


Själv sitter jag vid datorn och funderar på ifall man ska sätta sig och se igenom alla Pirates Of The Caribbean, det regnar hos mig så känns inte så kul att gå ut.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #404 skrivet: oktober 02, 2012, 10:09:55 »
Nu har vi säkrat platser till Maiden England European Tour 2013 på Friends Arena Stockholm 13 juli

Nån mer som suttit och knackat hem biljetter?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #405 skrivet: januari 07, 2013, 14:10:26 »
Just nu sitter jag vid datorn och är ordentligt trött.

Varit vaken sedan kl13 på söndag, druckit tre stora koppar kaffe senaste två timmarna (och jag är inge kaffedrickare så det är fan illa :P).
Men hittade en flaska Minttu med ca 1dl kvar i som jag nu sitter och drinker upp i brist på vettigare saker att göra (alkisvarning eller?), och man blir jävligt lättpåverkad när man har sömnbrist och knappt ätit något senaste 24h. Tagit två shottar och känner redan att man blivit lite mer avslappnad.

Nä ni behöver inte oroa er över att jag blivit alkis/kommer bli alkis, dricker alkohol ungefär 3-4ggr/år (men då dricks det ordentligt) och hatar att vara bakis så risken för alkoholism är väldigt låg ;)


Ps. Fyfan fattar inte att jag kunde dricka direkt ur flaskan som att det vore läsk när jag var onykter senast ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #406 skrivet: januari 07, 2013, 15:57:37 »
Simlar, blanda med varm kakao så ska du få se på grejjer!  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #407 skrivet: januari 07, 2013, 15:59:48 »
Simlar, blanda med varm kakao så ska du få se på grejjer!  ;D
Tyvärr har jag varken kakao eller oboy hemma annars hade jag gjort det :)
Får göra det nästa gång jag har kall Minttu hemma ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #408 skrivet: januari 07, 2013, 21:12:21 »
Är det nåt fel på min forumsklocka eller sitter du och dricker Mintu på en måndag förmiddag/lunch?  :D

Själv jobbade jag första dagen efter 2 veckor julledighet idag. Gick rätt bra men jobbigt att gå upp kl 6.  :-X

Nu ska jag ner i garaget och byta lite däck.. skruva av besiktningsdäcken och på med 185-65-R15 bak så man får ännu mer 70-talsrumpa bak  ;D
Samt testa 14" fram (15-tummarna får inte plats fram för det tar i innerskärmen när jag kör över ett hårstrå typ ;) )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #409 skrivet: januari 07, 2013, 21:54:17 »
Är det nåt fel på min forumsklocka eller sitter du och dricker Mintu på en måndag förmiddag/lunch?  :D

Själv jobbade jag första dagen efter 2 veckor julledighet idag. Gick rätt bra men jobbigt att gå upp kl 6.  :-X

Nu ska jag ner i garaget och byta lite däck.. skruva av besiktningsdäcken och på med 185-65-R15 bak så man får ännu mer 70-talsrumpa bak  ;D
Samt testa 14" fram (15-tummarna får inte plats fram för det tar i innerskärmen när jag kör över ett hårstrå typ ;) )
Nä inget fel på din klocka inte :P

Nu har man vänt tillbaka på dygnet iaf så att istället för att vara trött 5 på morgon så är jag sjukt trött just nu, för imorgon måste man kliva upp så man kommer i tid till föreläsningarna.
Så nu ska jag äntligen få sova :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #410 skrivet: januari 07, 2013, 22:32:48 »
Haha SOV GOTT!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #411 skrivet: januari 12, 2014, 20:51:36 »
Har just kommit in från en härlig sladdtur med 360n på en smal grusväg som var täckt av ett härligt vitt täcke  =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #412 skrivet: januari 12, 2014, 22:46:30 »
Har just kommit in från en härlig sladdtur med 360n på en smal grusväg som var täckt av ett härligt vitt täcke  =)

Härligt! Min 343 står just nu och inbäddas i samma sorts vita täcke. Blir kul färd till jobbet i morgon!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #413 skrivet: januari 13, 2014, 18:37:08 »
Försöker hitta på och jämföra vrid-kurvor (Nm) och hästkrafter på miniräknare. Mattetenta imorgon så EGENTLIGEN borde man räkna på lite annat med miniräknaren :P

Om nån vill nörda så är Window size:
X-axeln, 900-9000 rpm
Y-axeln, 0-220 Nm

Ena kurvan är Nm och den andra är HP


Intressant hur kurvan i rutorna högst upp har 178 Nm @ 3650 rpm och 110 hästar @ 5036 rpm medan kurvan i vänstra nedre hörnet peakar på 110 Nm @ 7121 rpm, också 110 hästar, fast på 7121 rpm. Men om jag gjort rätt i undersökningen så är det väl just det som är det luriga med vad en hästkraft är, måste fundera lite mer över det men jag fick lite bättre överblick iaf.
« Senast ändrad: januari 13, 2014, 19:49:02 av perkabrod »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #414 skrivet: januari 13, 2014, 19:15:30 »
Nördigt =) Är siffrorna på dom 2 övre graferna från b200 eller b230? Kändes som en sådan motor iaf =)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #415 skrivet: januari 13, 2014, 19:33:43 »
Nä det är bara improviserat, läser matte c (sista kvällen) och där är det mycket om att konstruera grafer så jag tänkte repetetera inför tentan på ett intressant sätt.

Men just hästarna på 110 var medvetet :D

Är det någon som vet hur man avgör mellan vilka varv man ska försöka befinna sig på, genom att titta på såna där graf med vrid och hp?
Torque band, power band å allt vad det finns för namn på grejer.

T ex i rutan längst ner till höger där vridet är 110 Nm på alla varvtal (orealistiskt för en bensinmotor), men OM man skulle ha en sån motor, betyder det då att oavsett när du växlar så kommer du köra 400 m på samma tid?
Alltså skulle den motorn accelerera lika snabbt oavsett varvtal eller accar den bäst på 9000 rpm (längst till höger i fönstret)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #416 skrivet: januari 13, 2014, 19:57:49 »
Insåg en miss i förra bilden så nu kommer nya grafer.

X-axeln = rpm (900-9000)
Y-axeln = HP eller vrid (Nm) (0-220)

Bild uppe, vänster:
87.696 Nm @ 9000 rpm

Bild uppe, höger:
110 HP @ 9000 rpm

Bild nere, vänster:
178.538 Nm @ 3650 rpm

Bild nere, höger:
110 HP @ 4979 rpm



Om varvstoppet skulle vara längst till höger i fönstret, d v s 9000 rpm, då skulle båda dessa motorkonfigurationer spotta ut 110 hästar som max. men väldigt olika karaktär, är det nån som begriper vad som är fördelen med den övre/nedre typen av karaktär? :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #417 skrivet: januari 13, 2014, 20:16:12 »
Jag skulle säga att den övre har ett bredare mer linjärt register.
Bättre för en bruksbil där man vill ha god segdragningsförmåga.
Drar ungefär lika bra genom hela registret.
Tänk typ en B230F med M-kam.

Den undre är ett smalt, toppigt register.
Funkar bäst till tätstegade växellådor och variatorer där man alltid kan ligga på eller nära maxeffekt/maxvrid.
Ger vad som kallas "turbolagg"/"ketchupeffekt" ifall växellådan inte är tillräckligt tätstegad då man hamnar utanför effektbandet vid växling.
Tänk typ en tvåtakt-cross.
(fast din graf tyder mer på en dieselmotor då maxeffekten är på så låga varv)
« Senast ändrad: januari 13, 2014, 20:18:39 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #418 skrivet: januari 13, 2014, 20:32:22 »
Ja okej då är nån av mina tankar hyfsat rätt, nämligen att den ena kändes dieslig :)

Ser ju ut som att den nedre har både mer häst och vrid fram tills typ 7100 rpm då den övre tar över och leder hela vägen upp till varvstopp.

Men om den nedre fullgasar mellan 3600-5000 rpm och den övre fullgasar mellan 7000-9000 så undrar man ju vad som händer om de har utväxling där 3600 rpm på nedre konfigurationen motsvarar samma utväxling som 7000 rpm med den övre konfigurationen. Hmmm..


Borde ju finnas nån formel att plugga in vrid- och/eller hästkraftgrafen till en funktion där man kan bestämma vikten på en bil.
Så kanske man kan få ett sträcka/tid-diagram  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #419 skrivet: januari 13, 2014, 20:45:37 »
Har inget minne av att ha hört talas om någon sådan formel, men det kan nog finnas det är bara att lyckas hitta den ;)

Hmm var en intressant fundering du hade där. Har tyvärr inget svar på det men jag tror faktiskt diesel-karaktären skulle accelerera bättre då den har mer vrid genom sitt varvtalsspann.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #420 skrivet: januari 14, 2014, 13:43:41 »
Jag skulle säga att den nedre är väl ganska snarlik hur en b230f ser ut.. Ganska vridstark på låga varv pga stor volym och massa och hästkraftstoppen ligger lite senare. Nu är nog inte b230f riktigt sådär tidig men senare med 500-1000rpm.

Den övre känns mindre i volym och mer högvarvig. Frågan är hur länge den ökar i hästkrafter om du skulle låta varvtalet fortsätta till 20 000rpm tex.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #421 skrivet: januari 15, 2014, 01:13:18 »
Frågan är hur länge den ökar i hästkrafter om du skulle låta varvtalet fortsätta till 20 000rpm tex.

 :P


 Längre än vad jag trott med tanke på hur lite vridet blir på höga varv.. hur som, kurvan som är markerad med X på nedre bilden är hästkraft-grafen, d v s peakar på 164 hp @ 11.6k rpm

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #422 skrivet: januari 15, 2014, 01:16:06 »
Frågan är hur länge den ökar i hästkrafter om du skulle låta varvtalet fortsätta till 20 000rpm tex.

 :P


 Längre än vad jag trott med tanke på hur lite vridet blir på höga varv.. hur som, kurvan som är markerad med X på nedre bilden är hästkraft-grafen, d v s peakar på 164 hp @ 11.6k rpm
Jävlar är det en sporthoj du "bänkat" ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #423 skrivet: januari 15, 2014, 13:16:17 »
Har dom mindre vrid i siffror än vad dom har hästkrafter? Hur gör man för att få en motor att ha mindre vrid än hk? =)

Edit: Just nu är jag på väg mot garaget. Tyvärr inte i 360n men i en 945 som ska rostlagas på tröskeln inför besiktning.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #424 skrivet: januari 15, 2014, 13:33:02 »
Har dom mindre vrid i siffror än vad dom har hästkrafter? Hur gör man för att få en motor att ha mindre vrid än hk? =)

Edit: Just nu är jag på väg mot garaget. Tyvärr inte i 360n men i en 945 som ska rostlagas på tröskeln inför besiktning.
Japp, kolla t.ex Yamaha R1. 180hk @ 12500rpm 112,7Nm @ 10000rpm

Relativt enkelt att bygga i teorin, du bygger en sugmotor med mål att ta ut så mycket effekt som möjligt vilket resulterar i en högvarvig motor med lite vrid men mycket effekt.

Kan citera ett stycke ur boken "Prestanda BAS 3.0 Fordonsteknik" Tredje upplagan (ISBN 978-91-40-65102-0), S21 rubrik "Vridmoment blir effekt":
Citera
Hur kan effekten fortsätta stiga när vridmomentet faller? Jo, det beror på att vid ett högre varvtal hinner motorn med fler förbränningar.
   Varför fortsätter då inte effekten att öka hela vägen upp i varvtalsregistret? Jo, det beror på att vid allt högre varvtal sjunker fyllnadsgraden i cylindrarna.
   Kan två motorer med olika vridmoment utveckla samma effekt? Ja det kan de, men vid olika varvtal. Tänk dig två cyklister. En är urstark, den andra svag. Om cyklisten med svaga ben trampar mycket snabbare kan han utveckla samma effekt som den starkare.

Boken har mycket intressant information, väldigt läsvärd för oss motorintresserade :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #425 skrivet: januari 15, 2014, 19:07:52 »
"Prestanda BAS 3.0 Fordonsteknik" Tredje upplagan (ISBN 978-91-40-65102-0), S21 rubrik "Vridmoment blir effekt"

Ska absolut köpas, samt lite annat som jag såg i kurslitteratur på http://www.ltu.se/edu/course/M00/M0019T?kursView=kursplan&ugglanCat=student

Har du nå fler böcker att rekommendera?

Jag och en kompis gjorde igår kväll två motorer med helt olika karaktär i det där spelet jag pratat om i chatten, automation.
Samtliga 1,6 liters, det enda som är ändrat mellan de olika är kamaxlar, tändjustering, hur snålt/fett de går, plus att den längst ner fick en turbo och har 0.31 bar ladd för att behålla vrid lite längre i registret. Rätt så olika karaktär :)







Just nu är det plugg inför veckans andra tenta, kemi sluttenta :D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #426 skrivet: januari 15, 2014, 19:14:42 »
Har inte kommit så långt i utbildningen ännu, dem roliga kurserna börjar inte förrän till hösten :'(
Enda orsaken att jag har Fordonsteknik boken är för att jag gick den bilsystem kursen förra året för att känna på om det var den utbildningen jag ville byta till.

Automation demot har jag haft iaf, men då fanns inte alla grejjer (t.ex turbo var ej med och endast 4-cyl motorer).

Det var väldigt olika karaktärer på motorerna, tänk att endast kamaxelprofil, tändningskurva och bränsleblandning kan göra så stor skillnad :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #427 skrivet: januari 15, 2014, 19:27:02 »
Hoppas du valt rätt då :D

Jo jag la ut 170 kr och köpte spelet, fortfarande beta men nu har jag då v8'or och turbos med mera.
Däremot är det ju endast inline 4 som är av intresse  8)

Ingen aning hur pass verklighetstroget det är men en hel del har jag då lärt mig redan nu. T ex tändningen, att ställan den tidigiare för att få bra timing på explosinoen på högre varv och sånt. Var väldigt bra filmer om alla inställningar, så en hel del kommer jag nog kunna snappa upp.

Om nån köper det så kör vi multiplayer nån kväll och bygger varsin b200f kopia i hardcore mode (3 uppstarter, om motorn havererar är man rökt) :D

EDIT: Du det var en dyr bok, du ska inte sälja din? ;)
« Senast ändrad: januari 15, 2014, 19:53:53 av perkabrod »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #428 skrivet: januari 15, 2014, 21:14:57 »
Ja får hoppas, får hoppas ännu mer på att jag klarar den här jävla matematiken och fysiken (ser då inte ut som det, speciellt då jag har för lite poäng för att få studiemedel så kan ju inte säga att motivationen att plugga är på topp heller :-\)

170kr var ju inte så farligt, är ju ett kul spel :)

Ganska verklighetstroget är det. Det jag däremot inte gillar är att t.ex tändningen ställer man inte på ° förtändning utan på "vasshet" (iaf i demot senast jag spelade). Skulle vara mycket matnyttigare om man fick pilla ihop tändningsmappar och bränslemappar istället :D

Hehe, lät intressant men kommer inte köpa spelet på ett tag pga min ekonomiska situation.

Jo den är dyr boken. Nädu den säljer jag inte i första taget, i så fall om jag får mer än jag betalat för den ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #429 skrivet: januari 15, 2014, 21:35:02 »
t.ex tändningen ställer man inte på ° förtändning utan på "vasshet" (iaf i demot senast jag spelade).

alt+0186? Jag håller med fullständigt, vore kul om det var grader istället. Man hoppas på att det blir nån add-on senare med mappning, vore ju sjukligt kul, bara massa gauges uppe och sen lära sig hur sånt där fungerar :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #430 skrivet: januari 15, 2014, 21:50:47 »
Syftar du på gradertecknet så är det alt+248 jag använder mig av, går mycket snabbare än alt+0186 ;)

Jo man får hoppas, skulle gå att spendera ännu mer tid att pilla i spelet då :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #431 skrivet: juni 26, 2014, 19:40:33 »
Nya nördigheter blev det sent igår kväll...
Tänkte jag skulle utforska lite mätteknik.

Tyvärr hade jag inget längre tele än 135 mm till kameran men det fick bli att beskära bilden.

Bult ca 4,5 cm lång, avstånd från kamera till bult ca 2,4 meter. Det betyder att perspektivfelet blir ganska litet, från bultens mitt till någon av ändsidorna är vinkeln:



0,54 grader

Uppställning


Rotera skjutmåttet: (Bilden nedan är beskuren, bultens mitt är egentligen exakt i mitten av fotot)


Markera skjutmåttet och beskära en del med känd längd, i detta fall 150 mm: (ökade kontrasten för att se tydligare)


Bredden för bilden ovan var 1983 pixlar. Jag ville att den skulle vara 1500 pixlar för det skulle då betyda att en pixel motsvarade en tiondels millimeter.
D v s
1500 / 1983 = 0,7564297 = 75,64297%

Jag skalade om bilden med bulten till 75,64297%

Testmätning, 10 gängvarv


125 tiondels millimeter, d v s 12,5 mm på 10 varv,
12,5 mm / 10 = 1,25 gängstigning

YAY funkar fint!

Iofs hade jag ju redan tagit alla mått enligt vanlig ordning med skjutmått... men det här var ändå lärorikt.
Ska testa något mer i framtiden om man har ett längre tele och något föremål med mer djup att mäta, till exempel en bil :P

Kom ihåg, mät aldrig något i foton om föremålet är nära kameran, ju längre ifrån, d v s desto mindre vinkel som t ex en bil utgör från ena sidan till andra, från den punkt där du tar fotot, är det som avgör hur pålitliga mått du kommer få. Man vill ha så liten perspektiveffekt som möjligt, mao så "rakt" perspektiv som möjligt.
« Senast ändrad: juni 26, 2014, 21:17:12 av perkabrod »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #432 skrivet: augusti 27, 2015, 23:45:44 »
Sitter här och letar 300 vinterbil. Och tänker att det är synd att jag inte har lika mycket tid för forumet som förr.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #433 skrivet: december 29, 2015, 00:28:03 »
Letar fortfarande vinterbil. 360 är grymt populära bilar då de försvinner fort från blocket om de inte har hutlös prissättning eller finns jättelångt bort.

Gillar att jag slagit mig in på forumet igen istället för att fastna i det förbannade facebookflödet  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #434 skrivet: februari 16, 2016, 22:15:20 »
Glädjer mig fortfarande åt att jag hittade en vinterbil och att jag slipper stressmeka ihop min 360 GL med TORSEN-uppgraderingen. Att det då istället drar ut på tiden än mer är ingen glädje.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #435 skrivet: september 17, 2016, 14:21:33 »
Inte 300 relaterat men skönt ändå.

Ute i Stockholms skärgård under helgen. Björkskär igår och Sandhamn idag.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad gör du just nu??
« Svar #436 skrivet: januari 01, 2019, 11:49:59 »
Hej hej hallå! Håller i skrivande stund på med att montera ihop min blå 360 med Torsendiff, kallsmidda bladfjädrar och tuffare stötdämpare. Uppdatering kommer i projekttråden när det snart är klart.

Just nu sitter jag och försöker komma ihåg hur man använder datorn till Megasquirtet och JAW bredbandslambdacontrollern  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.