Författare Ämne: Wasted spark (edis)  (läst 12353 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Wasted spark (edis)
« skrivet: juni 20, 2008, 00:43:50 »
Var på skroten och letade efter en el-fläkt och råkade öppna huven på en gamal ford som jag såg hade en knepig tändspole dubbla spolar med 4 utgångar = edis :)
Det där med elfläkten blev bortglömt så jag skruvade ur den spolen och köpte den för en billig peng :)
Så nu undrar jag hur man ska göra med triggerhjulet, är det någon som är insatt?
Kan man fortfarande köra med 2st m8 i remhjulet eller lär jag tillverka ett 36-1 triggerhjul? Vill slippa fördelaren helt :)
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Wasted spark (edis)
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2008, 21:48:15 »
Var på skroten och letade efter en el-fläkt och råkade öppna huven på en gamal ford som jag såg hade en knepig tändspole dubbla spolar med 4 utgångar = edis :)
Det där med elfläkten blev bortglömt så jag skruvade ur den spolen och köpte den för en billig peng :)
Så nu undrar jag hur man ska göra med triggerhjulet, är det någon som är insatt?
Kan man fortfarande köra med 2st m8 i remhjulet eller lär jag tillverka ett 36-1 triggerhjul? Vill slippa fördelaren helt :)
//Johan

Hm.. du borde behöva 36-1 om det är som jag tror att edis håller koll på triggerhjulet själv men det vet jag inte säkert bara gissar!

Kolla på msefi.com eller megasquirt.se:s forum
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Wasted spark (edis)
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2008, 13:10:00 »
Ja du lär ha ett 36-1 o en extra inlödd vb921 (tändmodul) i boxen +
fixa om boxen te VR o fixa fäste t den m.m  ;)
Overpressure is the shit

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Wasted spark (edis)
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2008, 22:12:52 »
Förresten jag o flinty kolla lite o jämförde hans renix svänghjul me de 60-2 som satt på den "nya" motorn o ställde dom typ brevid varandra o kolla men dom såg lika ut så varför kapa i sprängkåpan?????Vore kul o köra
60-2 o få wasted spark ju hehe  8)
Overpressure is the shit

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Wasted spark (edis)
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2008, 22:54:14 »
Förresten jag o flinty kolla lite o jämförde hans renix svänghjul me de 60-2 som satt på den "nya" motorn o ställde dom typ brevid varandra o kolla men dom såg lika ut så varför kapa i sprängkåpan?????Vore kul o köra
60-2 o få wasted spark ju hehe  8)

Hänger inte med riktigt, varför kapa i sprängkåpan?

Svänghjulen ser ju likadana ut, förutom att det är fler hål i 60-2-svänghjulet än Renixens 44-2-2!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Wasted spark (edis)
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2008, 11:46:08 »
Okey har för mej ja läst man måste ta ur i sprängkåpan..
Hm då kanske man skulle fixa ett MS 2 V3 med dubbla vb921or o en
edis spole hehe  ;)
Overpressure is the shit

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Wasted spark (edis)
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2008, 03:46:16 »
Själva spolen är väl som andra wastesparkspolar. Typ två ihopklistrade dubbelspolar. Om du vill använda EDIS-boxen så måste du ha 36-1, men om du bara ska använda spolen så tror jag att det funkar bra med 4-1. Men du måste ha två tändutgångar från sprutet (en till varje dubbelspole), oavsett hur du gör med triggern.