Författare Ämne: etanolkonvertering b19a  (läst 6667 gånger)

fredde_7996

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
etanolkonvertering b19a
« skrivet: juli 06, 2008, 22:01:39 »
hej kör med en etanolkonverterad b19a och det enda som jag gjorde var att jag köpte en extra trottelnål som jag gjorde 40% mindre än standard

sen så körde jag den till jobbet och justerade co halten till mellan 1.5 till 2.0 vid tomgång.

kallstartsegenskaperna är inga problem så länge man har choke pillar ut den 1 cm o kör sedan drygt 1 km så är bilen varm

enda problemet är att jag fick byta bränsle filter efter en vecka pga hartsavlagringar men allt kan ju inte gå smärtfritt

så samantaget har den gått jävligt gött o billigt i 3000 mil nu!!

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: etanolkonvertering b19a
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2008, 23:28:48 »
Hur kallt har du startat då? Dom gångerna jag kör med nära 100% E85 i min 740 med LH 2.4 börjar den bli lite kinkig på starten redan vid +10-12. Jag har inte gjort ett dyft utom att byta handtag på pumpen, så det är ingen konvertering, jag är bara lite nyfiken :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

fredde_7996

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: etanolkonvertering b19a
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2008, 21:28:57 »
25 minus senast i vintras klart den e tjurig hahah det skulle den va med soppa ochså.. men så länge man har ett friskt batteri och choke så är det ingen fara..

Chrippe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: etanolkonvertering b19a
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2008, 15:37:31 »
Hallå!

Jag ( och pappa  ;D ) funderar också på att ev. konvertera 360in till etanol ( och B19a ).
Är byta trottelnål verkligen den enda man behöver göra för att den ska gå felfritt på 100 % etanol? Kan nästan ingenting om sånt där, men gissar att du kanske justerade CO-halten för att det inte skulle bli för mager blandning? Tänkte på munstycken osv, inget där som behövs göras?

Edit: tänkte också på tändingen, behöver man inte ställa om den så att den tänder tidigare eller nåt? :P

Mvh Christopher
« Senast ändrad: augusti 28, 2008, 15:51:32 av Chrippe »
Mvh Christopher

Chrippe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: etanolkonvertering b19a
« Svar #4 skrivet: september 16, 2008, 13:44:28 »
Ingen.... ?  ???
Mvh Christopher

Knez

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Kvalificerad Fuskmeckare
    • Visa profil
    • På Garaget
SV: etanolkonvertering b19a
« Svar #5 skrivet: september 16, 2008, 15:01:58 »
Jag knackade ner förgasarmunstycket typ 2mm på Strombergaren som sitter på min Volvo 245 (B21A). Går hur fint som hälst! Fick tipset av gubben som äger Hästbo skroten, strax söder om Gävle... Han brukade visst göra så på sina folkracebilar ;) Ingreppet tog väl runt 6-7 minuter inklusive uppstart :)

//Knez

Chrippe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: etanolkonvertering b19a
« Svar #6 skrivet: september 17, 2008, 21:47:26 »
Det låter ju som rätt lite jobb :) Tror jag väntar tills jag fått lappen med ett tanka etanol, utifall att.. Har precis fått ordning på bilen så den är körduglig, så om de skulle hända något så är det rätt surt. Bensinpriset sjönk ju hela 50 öre idag också :P

Nån som gissar på hur mkt man kan spara på att tanka etanol i en B19a ?

Mvh Christopher

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: etanolkonvertering b19a
« Svar #7 skrivet: september 17, 2008, 22:22:43 »
Nån som gissar på hur mkt man kan spara på att tanka etanol i en B19a ?

Om vi förutsätter att bensinen kostar 13kr och etanolen 8,30kr samt att förbrukningen ökar med 30% på etanol och att bilen går på 1l/mil med bensin:

Bensin 13kr milen
Etanol 8,30x1,3=10,79kr milen

Besparing = 2,21kr per mil
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.