Då låter det ju som att det finns någon firmware inladdad i ditt MS samt att det faktiskt funkar... Nu gäller det bara att få igång seriekommunikationen!
Nr. 1 är att se till att MS får ordentligt med ström; ett bilbatteri med en säkring eller en nätadapter är ett hett tips. 9V batterier funkar, men dålig batterispänning ger synnerligen märkliga, svårdiagnostiserade fel
Mitt tips skulle vara att gå igenom testprocedurerna för seriekommunikationen, de beskrivs
här, under avsnittet "Serial Communications Construction & Testing". Pröva Loopback testen för att se att RS232 chippet och din USB-RS232 adapter funkar som de ska. Det är dessutom ett utmärkt tillfälle att undersöka om du har MSI eller MSII;
här syns en MSI och en MSII processor bredvid varandra en bit ner på sidan! Ingen risk att du tar fel när du väl lyft på locket till ditt MS!
Om Loopback testet ovan har lyckats och du har identifierat din processor tycker jag att du för ekelhetens skull laddar ner lämplig firmware version samt tillhörande Megatune konigurationsfil och följer anvisningarna för att uppgradera firmwaren i din processor. Då vet du att firmware och Megatune funkar ordentligt tillsammans. Om det forfarande inte funkar ordentlig, börja gå igenom felsökningsguiderna på
www.megamanual.com samt läsa i
www.msefi.com och
www.msextra.com forumen. Att köpa/låna/bygga ett Stim-kort kan dessutom vara en bra ide; det underlättar betydligt när man inte har en bil att koppla sitt MS till ännu! Om du råkar hålla till i Stockholmstrakten skulle du kunna få låna mitt Stim-kort, jag har inget jättebehov av det för tillfället.