Författare Ämne: Försökte gör en uppstart av mitt MS idag, ingen confirm  (läst 20345 gånger)

cool_lilja

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Försökte gör en uppstart av mitt MS idag, ingen confirm
« skrivet: juli 20, 2008, 17:55:54 »
Jag har haft ett MS liggandes i flera år, och tänkte nu försöka lära mig lite om det hela.

Det är ett MS med version 2,2 av krestskortet. Vet ej om det är MS 1 eller MS 2, vet inte hur jag får reda på det.

Jag tänkte att jag bara skulle få kontakt med boxen först, men det ville sig inte. Jag har använt MegaTune 2.25. Ställt in com port och liknande. Har ingen riktig comport på datron så jag har använt en adapter från usb till com, har alltid funkat innan för mig i många olika tillfällen så det är inte de som är problemet.

När jag går in i megatune o skall göra ett test att jag har kontakt med ECU enheten så får jag inget svar alls. Har testat olika portar men ingen skillnad.

Kan det vara så att jag har använt fel program på nått sätt eller vad kan det vara.

Jag har ändast kopplat in jord och 12V+ till boxen.

Någon som har ett bra förslag????

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Försökte gör en uppstart av mitt MS idag, ingen confirm
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2008, 20:35:07 »
Jag har haft ett MS liggandes i flera år, och tänkte nu försöka lära mig lite om det hela.

Det är ett MS med version 2,2 av krestskortet. Vet ej om det är MS 1 eller MS 2, vet inte hur jag får reda på det.

Jag tänkte att jag bara skulle få kontakt med boxen först, men det ville sig inte. Jag har använt MegaTune 2.25. Ställt in com port och liknande. Har ingen riktig comport på datron så jag har använt en adapter från usb till com, har alltid funkat innan för mig i många olika tillfällen så det är inte de som är problemet.

När jag går in i megatune o skall göra ett test att jag har kontakt med ECU enheten så får jag inget svar alls. Har testat olika portar men ingen skillnad.

Kan det vara så att jag har använt fel program på nått sätt eller vad kan det vara.

Jag har ändast kopplat in jord och 12V+ till boxen.

Reagerar boxen? Alltså blinkar det eller lyser på nån av de tre lysdioderna?
Har du kopplat +12v till pin28 på DB37:an(Den snabbkontakten med flest pins)?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

cool_lilja

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2008, 00:17:39 »
Japp, har kopplat plus 12V på pin28.

När jag stoppar i den 37poliga kontakten så tänds mitten lampan upp en gång i ca 1 sekund, sedan släcks den.....

Hjälpte detta?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2008, 08:03:19 »
Då låter det ju som att det finns någon firmware inladdad i ditt MS samt att det faktiskt funkar... Nu gäller det bara att få igång seriekommunikationen!

Nr. 1 är att se till att MS får ordentligt med ström; ett bilbatteri med en säkring eller en nätadapter är ett hett tips. 9V batterier funkar, men dålig batterispänning ger synnerligen märkliga, svårdiagnostiserade fel

Mitt tips skulle vara att gå igenom testprocedurerna för seriekommunikationen, de beskrivs här, under avsnittet "Serial Communications Construction & Testing". Pröva Loopback testen för att se att RS232 chippet och din USB-RS232 adapter funkar som de ska. Det är dessutom ett utmärkt tillfälle att undersöka om du har MSI eller MSII; här syns en MSI och en MSII processor bredvid varandra en bit ner på sidan! Ingen risk att du tar fel när du väl lyft på locket till ditt MS!

Om Loopback testet ovan har lyckats och du har identifierat din processor tycker jag att du för ekelhetens skull laddar ner lämplig firmware version samt tillhörande Megatune konigurationsfil och följer anvisningarna för att uppgradera firmwaren i din processor. Då vet du att firmware och Megatune funkar ordentligt tillsammans. Om det forfarande inte funkar ordentlig, börja gå igenom felsökningsguiderna på www.megamanual.com samt läsa i www.msefi.com och www.msextra.com forumen. Att köpa/låna/bygga ett Stim-kort kan dessutom vara en bra ide; det underlättar betydligt när man inte har en bil att koppla sitt MS till ännu! Om du råkar hålla till i Stockholmstrakten skulle du kunna få låna mitt Stim-kort, jag har inget jättebehov av det för tillfället.
« Senast ändrad: juli 21, 2008, 08:05:50 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

cool_lilja

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2008, 09:52:13 »
okej, toppen, det ringern en liten klocka nu, har för mig att det inte finns någon fireware på det faktiskt, får kolla det i slutet av veckan, drar till malmö o jobbar

nja, jag bor inte riktigt i sthlm, göteborg, fint vettu....

kollade precis vad jag har, det är ett MS1, men det räcker gott till en början så jag kan få till bränslet först....

frågan är då, om jag tar en 300 bil med en B200F motor o tar bort den boxen, styrs tändningen från den boxen också eller är det bra bränslet ???
« Senast ändrad: juli 21, 2008, 10:35:23 av cool_lilja »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2008, 14:16:08 »
okej, toppen, det ringern en liten klocka nu, har för mig att det inte finns någon fireware på det faktiskt, får kolla det i slutet av veckan, drar till malmö o jobbar

nja, jag bor inte riktigt i sthlm, göteborg, fint vettu....

kollade precis vad jag har, det är ett MS1, men det räcker gott till en början så jag kan få till bränslet först....

frågan är då, om jag tar en 300 bil med en B200F motor o tar bort den boxen, styrs tändningen från den boxen också eller är det bra bränslet ???

Såg du inte vad Kurre skrev, förmodligen finns det fiirmware eftersom warmup-dioden tänds en stund när du slår på spänningen.

MS1 räcker till de flesta, kolla här för att se vad det skiljer på dem, både med originalkod och extra-koden:
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_general.htm#features

Det är Renix som sköter tändningen så tar du bort LU-jetronic funkar tändningen ändå! Däremot försvinner varvstoppet som på 360 sköts med bränslet. MS kan väl göra det med men bäst är ju att styra med tändningen och inte bränslet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

cool_lilja

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2008, 16:32:05 »
Sorry. Jag missade helt det. My bad. Jag tänkte jag skulle försöka med hyperterminalen när jag kommer hem. För att se så jag kommer i kontakt med boxen.
Jag har även ett relay board. Kan vara bra att koppla in det med. Allt blir lite smidigare o man slipper förhoppningsvis att bränna boxen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2008, 19:32:39 »
Sorry. Jag missade helt det. My bad. Jag tänkte jag skulle försöka med hyperterminalen när jag kommer hem. För att se så jag kommer i kontakt med boxen.
Jag har även ett relay board. Kan vara bra att koppla in det med. Allt blir lite smidigare o man slipper förhoppningsvis att bränna boxen.

Du har inget annat MS att prova den där USB-adaptern på?
Minns det som att det var omöjligt eller struligt i början när folk började använda usb-seriell..

Från: http://www.diyautotune.com/catalog/serial-adapter-works-with-megatune-p-67.html
USB-Serial adapters have been notoriously troublesome for many MegaSquirters so I figured I'd do some research and find the best one out there for the best price.

This USB to Serial Adapter has been tested and works properly with several versions of MegaTune (2.20, 2.25b331, b531, and b627 tested) and on three different brands of laptops (extensive testing with an IBM Thinkpad T42, also tested with a Dell laptop and an HP Tablet PC) with the standard B&G MS-I code, multiple versions of the MSnS-E code, and three versions of the MS-II code. I've used this adapter to flash the firmware back and forth between MS-I and MSnS-E code as well as flashing the MS2 with different versions of it's code with no problems at all. I've yet to have even a single problem using this adapter under Windows XP using the driver that is installed automatically (you should be connected to the internet and allow Windows to check the internet for driver updates when you first plug the adapter in).

cool_lilja

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2009, 17:35:25 »
Hello....

Har åter igen börjat försöka komma i kontakt med mitt MS. Får inte igång det med min usb adapter, skall testa med en riktig com port i dagarna.

Hur vet jag om mitt MS är byggt för VR eller Hall givare?

//Johan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 12, 2009, 20:04:28 »
Hello....

Har åter igen börjat försöka komma i kontakt med mitt MS. Får inte igång det med min usb adapter, skall testa med en riktig com port i dagarna.

Hur vet jag om mitt MS är byggt för VR eller Hall givare?

//Johan

Ska du köra hall eller?
Letade en stund i gamla dokument men denna bilden är det enda matnyttiga jag hittade:

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #10 skrivet: februari 12, 2009, 20:10:09 »
Gå igenom byggmanualen för MS, den finns på www.megamanual.com. I manualen finns en sektion om hur man bygger triggerkretsen - där kan du se hur det ska vara kopplat för de olika konfigurationerna! Lycka till!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

cool_lilja

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 13, 2009, 14:30:11 »
Okej, toppen, skall kolla hur det är byggt.

Men, jag får ingen kontakt med det via datorn. Har kört med måde usb adapter och riktigt com port. När jag sätter på ström till MS:et så tänds en lampa, som sedan slocknar. Skall det inte vara en ända diod som lyser när det är i drift?

Jag får inget lokal eko när jag försöker komma i kontakt med det. Den hittar det i bland på 9600 men inte mer. Kan inte skriva till det det, bara läsa ibland.
Vad kan detta vara för fel?

KAn jag skicka det till någon som har fått igång sitt o se om de kan få igång det eller nått åt det hållet?

//Johan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 13, 2009, 15:03:00 »
Okej, toppen, skall kolla hur det är byggt.

Men, jag får ingen kontakt med det via datorn. Har kört med måde usb adapter och riktigt com port. När jag sätter på ström till MS:et så tänds en lampa, som sedan slocknar. Skall det inte vara en ända diod som lyser när det är i drift?

Jag får inget lokal eko när jag försöker komma i kontakt med det. Den hittar det i bland på 9600 men inte mer. Kan inte skriva till det det, bara läsa ibland.
Vad kan detta vara för fel?

KAn jag skicka det till någon som har fått igång sitt o se om de kan få igång det eller nått åt det hållet?

//Johan

Finns ingen "drift"-diod på MS
Dioderna på MS är som följer:
Grön diod (första från vänster) = Blinkar en gång per spridaröppning dvs. blinkar idiotfort på höga varvtal så den nästan lyser med fast sken
Gul diod (mitten) = Warmup. Lyser så länge motorn inte är driftsvarm. Dvs. så länge den går på Warmup-tabellen.
Röd diod (längst till höger) = Acc.Enrich. Accellerationstillskott, tänds då du trycker fort på gasen så att TPSdot eller MAPdot-värdet indikerar snabbt gaspådrag och sprutar in extra bränsle för att motorn inte ska hicka när du rör gasen snabbt.

Får du inte kontakt med MS så kolla att du har 5 volt på kortet. VREF heter 5-volten i ritningarna. På U6 ben 16 ska du ha +5 Volt om du mäter mot jord.
U6 är en krets som sköter kommunikationen mellan PC och MS-processorn. Så om du har 5volt så är det nog fel på antingen processorn eller U6..

Men www.megasquirt.se eller www.msefi.com är mycket bättre forum för den här sortens frågor. Men skadar ju aldrig att fråga förstås.
Kurre kanske kommer med nåt bra svar med..  :-*

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #13 skrivet: februari 13, 2009, 16:36:12 »
I megamanual finns en testprocedur för seriekommunikationen - följ den så borde du kunna lokalisera felet!
För V2.2 PCB ligger byggmanualen här: http://www.megamanual.com/v22manual/mass.htm
Seriekommunikationstestet börjar kring punkt 22...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: februari 14, 2009, 03:10:17 »

Om det legat flera år så kan ett bra tips vara att rengöra kortet ordentligt. T-röd å tandborste. Gnussa jättenoga överallt. Spola rent med varmvatten. Låt torka ordentligt innan du testar igen. Minsta lilla dynga på kortet kan ställa till med en helvetes massa otyg. Komponenterna på kortet är gjorda för att tåla att sitta i en bil skitmånga mil så dom tål en riktig skrubbning, men dom funkar inte om dom är kortslutna. Funkar det inte efter en rejäl rengörning så får du nog ge dig på en seriös felsökning.