Författare Ämne: Spridare, btr och effekt  (läst 10773 gånger)

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Spridare, btr och effekt
« skrivet: juli 28, 2008, 13:12:14 »
Om jag sätter dit spridare och btr från 740 turbo, får jag någon mer effekt då? Om jag tankar ren E85 alltså. Har även en 531 topp med vx3 kam, hur mycket skulle den ge? Behöver jag ändra något i tändningssystemet?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Spridare, btr och effekt
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2008, 13:58:55 »
Hur det blir med större spridare och högre tryck vet jag inte, men principen är att du ska få in så mycket bränsle som möjligt, med rätt blandning! Att bara mata in mer soppa men inte mer luft blir inte bra. Förmodligen får du även modda LMM. När man kör på etanol är det annat blandningsförhållande än bensin, men vad som blir lagom får nån av alkisarna här svara på ;)
Om du har B200F med lambdasond kan du köpa/bygga en lambdamätare och se hur blandningsförhållandet är.
Vill minnas att jag läst att man helst även ska ändra tändningen när man kör etanol.

B230F med 530 topp och M kam ger 118hk
B230F med 531 topp och VX3 kam ger 131hk (Inte helt 100 på siffrorna, men det är i närheten i all fall)
Nu går det inte att jämnföra rakt av och säga att du kommer få 13hk mer, tändning och insprut är mappat efter det som sitter i bilen original. Men du kommer att få mer effekt i alla fall.

Det vart ett aningens svävande svar...  :P
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: Spridare, btr och effekt
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2008, 16:26:07 »
Jag trodde insprutningssystemet anpassade luft-bränsle blandningen efter lambdavärdet.. och då när man tankar etanol så måste förhållandet vara annorlunda för att ge samma lambda värde. Klarar inte systemet det? Orginalspridarna hänger väl inte med så länge.. Har ett megasquirt liggandes men är inge haj på hur man mappar det.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Spridare, btr och effekt
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2008, 22:26:27 »
Har du lambda justerar det sig till viss mån, vet dock inte hur mycket. Det bästa är så klart att ha både tändning och insprut som du mappar själv  :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Spridare, btr och effekt
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2008, 22:31:50 »
Jag trodde insprutningssystemet anpassade luft-bränsle blandningen efter lambdavärdet.. och då när man tankar etanol så måste förhållandet vara annorlunda för att ge samma lambda värde. Klarar inte systemet det? Orginalspridarna hänger väl inte med så länge.. Har ett megasquirt liggandes men är inge haj på hur man mappar det.

Att bara byta till etanol istället för bensin ger ingen effektökning. Vinsten med etanolen är det högre oktantalet som ger möjlighet till ett tidigare tändläge (som ger mer effekt) och/eller högre laddtryck (som alla vet ger mer effekt).
Sen finns en liten parameter till och det är att etanolen kyler motorn mer och på så vis kan man vinna lite till gentemot bensin.

Ett system med smalbands lambdasond litar bara till sonden på lägre varv och låg belastning (alltså vid svenssonkörning). När man trycker pedalen i botten och drar på rejält så slutar systemet att bry sig om vad lambdasonden säger (eftersom den ändå inte är pålitlig/användbar då) och då går systemet på den fasta mappen som ligger i systemet och har man pillat dit andra spridare eller dylikt så stämmer ju inte längre mappen i systemet. Alltså måste man justera bränsletryck eller pilla på LMM tills det stämmer mot mappen. Ännu hellre installera Mega Squirt eller liknande så att mappen kan justeras olika på olika områden då behovet finns, tex då man byter kam vilket helt ändrar motorns förutsättningar.

Nej originalspridarna hänger inte med länge. På en E85-mapp klarade min motor bara att varva ca 4500rpm med originalspridare.
Efter byte till 740-turbospridare på 337cc klarade jag att varva 5950rpm med 2.5bars bränsletryck, nu går det för fullt med ca 3 bars tryck.

Anledningen till att etanol behöver/kräver ett tidigare tändläge är att det brinner saktare än bensin. Sen som sagt så kan man tidigarelägga ytterligare pga. den högre tåligheten mot spikningar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.