Författare Ämne: Volvo 360 GL  (läst 16171 gånger)

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Volvo 360 GL
« skrivet: augusti 28, 2008, 10:32:22 »
Tänkte skriva lite om min 360GL.

Är en 360 från 1986 ca11700mil i skrivande stund. Ganska så välskött ex, inte mycket rost. Vet inte om dom brukar rosta mycket?
Röd/brun färg med röd inredning, inte den snyggaste i min mening men men.

Motor. B200K ska ev uppgradera den till 2,3L. Än så länge så är det öppet filter och T-kam monterat på den. Blir att försöka hitta ett extraktor grenrör också.
Tanken finns att ev bygga en turbo motor o hinka i men det får bli ett senare projekt.
Men ínnan det händer något mer så ska ja byta hjullager vänster bak då det låter som om man åker tåg just nu.
I övrigt så går den klockrent i både motor och låda.

Ska ta lite bilder o ladda upp så ni får se skönheten. Fråga på om det är nått ni undrar. Mvh Pelle

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2008, 12:23:50 »
verkar lovande ;)
Finns endel här som har bytt hjullager bak så undrarr du nått så är det bara fråga :)

Och välkommen föresten :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2008, 13:51:57 »
Extraktorgrenrör finns att köpa från Timos motor, om du inte hittar någon här på forumet som säljer sitt begagnat.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2008, 23:10:56 »
Tänkte skriva lite om min 360GL.

Är en 360 från 1986 ca11700mil i skrivande stund. Ganska så välskött ex, inte mycket rost. Vet inte om dom brukar rosta mycket?
Röd/brun färg med röd inredning, inte den snyggaste i min mening men men.

Motor. B200K ska ev uppgradera den till 2,3L. Än så länge så är det öppet filter och T-kam monterat på den. Blir att försöka hitta ett extraktor grenrör också.
Tanken finns att ev bygga en turbo motor o hinka i men det får bli ett senare projekt.
Men ínnan det händer något mer så ska ja byta hjullager vänster bak då det låter som om man åker tåg just nu.
I övrigt så går den klockrent i både motor och låda.

Ska ta lite bilder o ladda upp så ni får se skönheten. Fråga på om det är nått ni undrar. Mvh Pelle


Kul att du startade projekttråd direkt Pelle!

Våra kära bilar rostar mer än gärna. Se upp på den fronten och ligg steget före (istället för steget efter som för många av oss här).

När du säger att din går klockrent i motor och låda får det mig att undra över ifall du känner något "glapp/ryck" i din drivlina, alltså när man ligger och växlar mellan lätt gaspådrag/motorbroms? Har aldrig kört en 360 som varit riktigt frisk på den punkten.. inte många andra bilar heller för den delen.

Här kan du läsa om mitt test med Timos Extraktor (som vi köpte i ett gruppköp startat av mig här på forumet pga. att det tidigare inte fanns extraktorgrenrör att köpa som passade Volvo 360.) http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg39536#msg39536
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2008, 01:51:20 »
Vad roligt att du hittat en bil med så få mil på mätaren. Om du inte gillar den röda inredningen så har jag ett tips, börja kalla den för mensblodsröd. Inte för att inredningen blir ett dugg snyggare, men det blir iallafall lite humor över det hela. Räddade mig när jag åkte 142 med (enligt volvo) oxblodsfärgad inredning.

T-kam? Kamaxeln som sitter i 240 turbo? Har du monterat den själv så du kännt skillnaden mot original? Det är väl en av dom slöaste kamaxlarna volvo tillverkat, kan väl omöjligen göra någon nytta i en B200K. Kolla här: http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm. Kanske bottenvridet blir en aning bättre, men effekten på höga varv borde bli rejält lidande.

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2008, 09:36:11 »
mensblodsröd var bra  ;) Har inte känt något direkt glapp i drivlinan, har inte tänkt på det direkt. Tänker mest på lagerljudet just nu haha.
Angående T-kamen så drar bilen lite bättre från botten, men någon jätte skillnad blev det ej. Den kamen fick jag av en polare, satt i hans B21et från 240. Blir någon annan typ av kam senare när jag vet mer hur motor setupen blir.
Har ev ett B23 block på g nu som ska renoveras med nya lager mm.
Nån som kan svara på om tråget från min B200 passar på B23? Behöver väl flytta över det va?
« Senast ändrad: augusti 29, 2008, 09:39:01 av Pelle_Eriksson »

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2008, 12:43:49 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2656.0

Jag kommer att köra med elfläkt på min bil som jag håller på och ska lyfta ner en B230 i, då kan man köra med vattenpump och remskiva från 200/700/900.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #7 skrivet: augusti 29, 2008, 13:03:58 »
mensblodsröd var bra  ;) Har inte känt något direkt glapp i drivlinan, har inte tänkt på det direkt. Tänker mest på lagerljudet just nu haha.
Angående T-kamen så drar bilen lite bättre från botten, men någon jätte skillnad blev det ej. Den kamen fick jag av en polare, satt i hans B21et från 240. Blir någon annan typ av kam senare när jag vet mer hur motor setupen blir.
Har ev ett B23 block på g nu som ska renoveras med nya lager mm.
Nån som kan svara på om tråget från min B200 passar på B23? Behöver väl flytta över det va?


ja det passar.

läst denna?

Guide, byta motor till en b230ft

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2008, 09:32:01 »
Tackar för tips, fanns lite att läsa.

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #9 skrivet: september 08, 2008, 13:40:30 »
Nu hänger bilen på lifen, håller på med hjullagret. Är visst lite pill med det hela.
Skulle kanske ha börjat med det nån annan dag när man inte är så förbannat trött.
Men nu har jag ändå börjat så det är lika bra att fortsätta. Tur att man har kaffe och internet i garaget =).

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #10 skrivet: september 08, 2008, 14:08:04 »
Tänkte slänga upp lite bilder på bilen men hur gör jag det? Trycker på infoga bild men då händer det inget?
är det ändå som kommer upp.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #11 skrivet: september 08, 2008, 14:08:50 »
kan hända att du inte är reggad som "medlem" men andvänd Imagahack annors vetja! :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #12 skrivet: september 08, 2008, 15:40:34 »
Som Gozze skriver: Om du inte är medlem så kan du använda http://www.imageshack.us/ för att ladda upp bilder  :)

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #13 skrivet: september 08, 2008, 22:15:32 »
Får kolla på det. Jag är reggad men kanske inte tillräckligt =)
Har fått isär navet nu, var ju inte så jävligt bara ja hitta tålamodet till det.
Ska pressa ur o i det nya lagret imorgon på jobbet. Ska bli skönt att få fix på den. Blir att köpa ut en press till det egna garaget. Såg att Jula hade nån för ca 1500kr. Får se om det är nått att ha.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL
« Svar #14 skrivet: september 09, 2008, 00:07:12 »
Får kolla på det. Jag är reggad men kanske inte tillräckligt =)
Har fått isär navet nu, var ju inte så jävligt bara ja hitta tålamodet till det.
Ska pressa ur o i det nya lagret imorgon på jobbet. Ska bli skönt att få fix på den. Blir att köpa ut en press till det egna garaget. Såg att Jula hade nån för ca 1500kr. Får se om det är nått att ha.

Kul att du är på G med lagerbytet.
Har nu gjort så att du kan bifoga bilder direkt i inläggen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #15 skrivet: september 09, 2008, 19:42:32 »
Det tackar man för. Gamla lagret borta och det nya sitter på plats.
Ska montera ihop bilen imorgon förmiddag. Ska bli kul att höra hur min bil låter utan lagerljud  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL
« Svar #16 skrivet: september 09, 2008, 20:22:40 »
Det tackar man för. Gamla lagret borta och det nya sitter på plats.
Ska montera ihop bilen imorgon förmiddag. Ska bli kul att höra hur min bil låter utan lagerljud  ;)

Grattis!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #17 skrivet: september 10, 2008, 10:08:50 »
Kommer en bild på bilen

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #18 skrivet: september 11, 2008, 20:01:17 »
Nu är bilen ihopsatt igen, går som en dröm. Skönt att vara kvitt lagerljudet.
Så nu kan man inrikta sig på roligare gejer. Har fått tag i 4-kantsprofil nu så tänkte börja bygga distanser till i bak.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL
« Svar #19 skrivet: september 14, 2008, 17:31:44 »
Nu är bilen ihopsatt igen, går som en dröm. Skönt att vara kvitt lagerljudet.
Så nu kan man inrikta sig på roligare gejer. Har fått tag i 4-kantsprofil nu så tänkte börja bygga distanser till i bak.

Kul att du inte lutar dig tillbaka  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #20 skrivet: september 15, 2008, 09:25:30 »
I helgen har bilen mest stått still. Höll på att bli blind på ena ögat efter att ha slipat till 4-kants profilerna. For in metallspån i ögat, ont som satan. Men nu är det på bättrings vägen så idag blir det att fortsätta bygga. Fått erbjudande om att köpa en uppsättning 8" breda 13" fälgar. Får se hur det blir.

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #21 skrivet: september 15, 2008, 09:37:57 »
Var o kolla på en ny familjebil här om dagen också. Ingen 360 tyvärr men iallafall.
Är en passat Variant V5 2,3l -01

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #22 skrivet: september 16, 2008, 14:52:13 »
Tog några bilder på bilen men mobilen.
Gillar den hemmabyggda "diesel böjen" hitta inget snyggt slutrör =)
« Senast ändrad: september 16, 2008, 14:59:23 av Pelle_Eriksson »

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #23 skrivet: september 16, 2008, 15:01:23 »
Här är några fler bilder på skönheten

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #24 skrivet: september 16, 2008, 15:34:12 »
Den ser bra ut
Och sällsynt färg på både utsida och inredning måste jag säga!  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL
« Svar #25 skrivet: september 17, 2008, 16:40:13 »
Tog några bilder på bilen men mobilen.
Gillar den hemmabyggda "diesel böjen" hitta inget snyggt slutrör =)

Jag hade nog kapat böjen lite högre upp men ser ju bra ut ändå  ;)
Och är det ett pipercross-filter jag ser på motorn?  :P

Tack för bilderna
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #26 skrivet: september 17, 2008, 19:58:04 »
Tog bara en gammal böj som låg o skräpa haha, funderar på att fixa till det lite snyggare. Japp det sitter ett pipercrossfilter på den, mest för syns skull.
Ska ta lite bättre bilder sen med den riktiga kameran.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL
« Svar #27 skrivet: september 17, 2008, 21:34:25 »
Japp det sitter ett pipercrossfilter på den, mest för syns skull.

Inte att förakta, gjorde några hk på min motor: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg35931#msg35931

Men mest gör det ju för ljudet! Länge leve insugsljud  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #28 skrivet: september 29, 2008, 22:56:14 »
Var ute o blåste ur bilen förut. Kom upp i närmre 185km/h. Vet ej om det är bra eller dåligt, men men var mest en kul grej att testa.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL
« Svar #29 skrivet: september 30, 2008, 20:32:36 »
Var ute o blåste ur bilen förut. Kom upp i närmre 185km/h. Vet ej om det är bra eller dåligt, men men var mest en kul grej att testa.

Det låter normalt.. och lika fort som jag vågat pressa min egen 360 GL med originalmotor..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #30 skrivet: september 30, 2008, 20:36:39 »
Lite Off-topic:

Jag har aldrig vågat pressa ur min 360 hårdare än 160km/h, dock tog det inte så lång tid dit.
Kalla mig till fegis men jag tycker det är onödigt och farligt att köra så hårt. (Men ack så roligt ibland  ;D )

Pelle_Eriksson

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL
« Svar #31 skrivet: oktober 02, 2008, 22:00:07 »
Lite Off-topic:

Jag har aldrig vågat pressa ur min 360 hårdare än 160km/h, dock tog det inte så lång tid dit.
Kalla mig till fegis men jag tycker det är onödigt och farligt att köra så hårt. (Men ack så roligt ibland  ;D )

Jag ser inget nöje i att köra så fort på allmän väg, ville bara testa hur fort den gick. Eller rättare sagt visa en polare som sa att en 360 max gjorde 170km/h. Själv tycker jag att det är roligare att köra en bil med bra vrid och som acelererar bra.