Författare Ämne: B23E i volvo 360 med B200k orginal.  (läst 15230 gånger)

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« skrivet: oktober 14, 2008, 21:59:56 »
tjenare
Jag ska byta motor till en b23e med k-jetronik insprut i min 360 -86a med b200k orginal, och jag undrar om nån vet nån bra lösning på bränslesystemet, jag behöver ju en kraftig bränslepump (har hört att det finns biltemapumpar som fungerar?) men behöver jag en förpump i tanken eller kan jag bara sätta min pump i motorutrymmet och koppla bränsleslangen direkt från motorn på den? och så undrar jag hur det funkar med övriga bränsleledningar kan jag använda de som sitter i bilen eller behövs det grövre? (det finns iaf en returslang men den är ganska klen) kan jag använda lamellen från b23an eller måste jag använda 360 lamellen?

Tacksam för alla svar och tips!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #1 skrivet: oktober 15, 2008, 00:26:17 »
Jag har bytt från b200k till b200E, altså till insprutning. Jag kör me originalbränsleslangar och har bara satt en pump vid tanken, under bilen och det verkar fungera  :)

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #2 skrivet: oktober 15, 2008, 01:22:51 »
ok, tack så mycket, det blir nog det som jag kommer prova med också, låter ju ganska smärtfritt att montera iaf :) vad har du använt för pump?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #3 skrivet: oktober 15, 2008, 02:27:11 »
kan jag använda lamellen från b23an eller måste jag använda 360 lamellen?

Tacksam för alla svar och tips!

du kan inte använda lamellen till b23an, är andra splines på 300. däremot har Åpel en som är lika stor i diameter som b23ans fast med rätt splines ;) från c20XE ska du ha koppling då, vet inte om det kanske passar från c20ne också..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #4 skrivet: oktober 15, 2008, 22:06:51 »
kan jag använda lamellen från b23an eller måste jag använda 360 lamellen?

Tacksam för alla svar och tips!

du kan inte använda lamellen till b23an, är andra splines på 300. däremot har Åpel en som är lika stor i diameter som b23ans fast med rätt splines ;) från c20XE ska du ha koppling då, vet inte om det kanske passar från c20ne också..

Det går ju med originallamell från 360 oxå. Den är 215mm i diameter och största man får i är 228mm. Alltså om man använder det tunga svänghjulet från B200K/E/F. Använder du det lätta svänghjulet från B23E så är max lamellstorlek 215mm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2008, 00:12:36 »
ok, tack så mycket, det blir nog det som jag kommer prova med också, låter ju ganska smärtfritt att montera iaf :) vad har du använt för pump?

 Jag har en originalpump från en insprutare

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2008, 13:41:42 »
Men du lär sätta pumpen nära tanken som Girder gjort!
dom klarar inte av att sitta i motorutrymmet o suga!

Kul projekt

Biltemapumparna funkar, köp en som är till volvo med K-jet så ska det nog bli bra! se bara till att du får till det med anslutningarna, den pumpen som är avsedd för k-jet har ingen slanganslutning på trycksidan men det finns även det på biltema fast under tryckluftstillbehören-be o få gå bort till den hyllan med pumpen o titta vad du behöver!

lycka till
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #7 skrivet: oktober 28, 2008, 11:06:20 »
tyvärr räcker inte mina pengar till pumpar osv pga oförutsedda utgifter. så jag sätter i en b230a motor i min bil istället och säljer b23e motorn för en 500ing eller byter mot en bra 360 koppling eller nåt annat skoj som man kan sätta i b230a motorn, om nån är intresserad!

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2008, 13:32:50 »
Jag är intresserad av toppen men kammen framförallt från b23e-motorn. Vars i sverige finns du?

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #9 skrivet: oktober 29, 2008, 12:32:02 »
ställdalen 8 mil norr om örebro, nära kopparberg.

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #10 skrivet: november 03, 2008, 00:50:30 »
NU JÄVLAR!! nu sitter b230a motorn i bre60in!! ;D med det lätta (plana) svänghjulet och vanligt 240 tändsystem, tryckplatta fran glt motorn, NY opel lamell från biltema (de passar, alltså är det nog samma som c20xe lamellen), oljepump, tråg, generator, startmotor och lite annat skit från min b200k. Den går lite orent på men det ska jag försöka få fix på i morgon, det blev iaf en jävla skillnad mot slö motorn som satt i innan, lätt värt att göra!!
nästa gång jag får tid över att skruva blir det nog att plana toppen och porta den, kanske kan man få tag på nån schysst förgasare att trycka på också??

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #11 skrivet: november 03, 2008, 01:13:59 »
just ja, satte föressten i en 240 kylare också, fick kapa ur ett  hål i "balken" eller vad det är i nederkant där kylaren sitter och trycka ner kylaren där, eftersom den är mycket  högre en 360 kylaren. sen nitade jag fast mjuka gummiskivor som den vilar på i nederkant och 2 stag i överkant med gummiskivor under mot kylaren som fästen, verkar funka fint! det kanske andra har gjort här också men annars kan det ju vara bra att veta att det går om ens kylare pajjar, 240 kylare kan man ju hitta överallt.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #12 skrivet: november 03, 2008, 08:40:09 »
Köpte du ett helt kit från biltema? För vad jag har sett går det inte att köpa lösa lameller.

Här har du en Weber 36/36 som Freedrik säljer.


Du får gärna visa bilder på hur det ser ut med 240 kylaren, och om du vet hur mycket högre än en 360 kylare den är.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #13 skrivet: november 03, 2008, 17:02:57 »
jepp, köpte ett helt kitt, kosta 999kr, finns bara ett till opel tror jag. lite mycket pengar för bara en lamell egentligen men det kanske finns nån opelfantast nånstans som vill ha ett urtrampningslager eller tryckplatta för ett par hundra. men kopplingen blev bra iaf. kylaren är ganska mycket högre, kanske 10cm, men det finns gott om plats om man sågar upp ett hål i balken på nedersidan, den hamnade lite längre fram än original också, men jag tycker det blev rätt tufft. ska försöka fixa bilder men har tyvärr ingen kamera. nu har jag ställ in förgasare och tändningen lite bättre och nu går bilen som fan jämfört med gammla motorn. känns verkligen att det är mer vrid i den och så är den mer varvvillig. kör med stromberg 175 cd förgasare nu så en weber vore kanske inte fel, men det kanske märks när man ska tanka sen. en k-kam skulle jag också vilja prova stoppa i men det får nog bli efter besiktningen. ska in till bilutrotningen om nån vecka, hoppas dom inte säger nåt om motorn bara!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #14 skrivet: november 03, 2008, 20:39:13 »
NU JÄVLAR!! nu sitter b230a motorn i bre60in!! ;D med det lätta (plana) svänghjulet och vanligt 240 tändsystem, tryckplatta fran glt motorn, NY opel lamell från biltema (de passar, alltså är det nog samma som c20xe lamellen), oljepump, tråg, generator, startmotor och lite annat skit från min b200k. Den går lite orent på men det ska jag försöka få fix på i morgon, det blev iaf en jävla skillnad mot slö motorn som satt i innan, lätt värt att göra!!
nästa gång jag får tid över att skruva blir det nog att plana toppen och porta den, kanske kan man få tag på nån schysst förgasare att trycka på också??

Kul! Och bra att du sade att du testat Biltemas Opellamell. Synd bara att det inte går att köpa lamellen löst men det är hitills det billigaste sättet att få en ny lamell till sin 360 tror jag..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #15 skrivet: november 03, 2008, 20:41:23 »
vad sku lamellen kosta om man skulle gå in till en opel handlare då? ???
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #16 skrivet: november 03, 2008, 20:43:20 »
vad sku lamellen kosta om man skulle gå in till en opel handlare då? ???

Bra fråga, du kan väl kolla?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #17 skrivet: november 03, 2008, 20:44:34 »
vad sku lamellen kosta om man skulle gå in till en opel handlare då? ???

Bra fråga, du kan väl kolla?  ;)

Faktiskt det kan jag göra imorn Opel handlaren på åland finns 200 meter fån skolan så ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #18 skrivet: november 04, 2008, 00:03:37 »
det där tänkte jag inte ens på, opel handlare alltså... jaja, det borde ju inte vara nån större skillnad i pris. bilen går fortfarande lite orent på låga varv, speciellt vid högt gaspådrag, känns som den sackar en liten stund tex när man växlar upp eller gasar efter kört länge på lågt varv, men sen drar den bra på högt varv när den så att säga "vant sig" vid gaspådraget, vete fan vad det kan vara. kanske får den för lite eller för mycket bensin fortfarande. eller kan det vara så att strombergare kräver att man har ett luftfilter/burk? jag har kört utan nu eftersom jag inte hunnit fixa till ett (240 burken får fan inte plats i motorutrymmet). jag har iaf haft problem med en motorcyckel som måste ha ett visst motstånd för att throtteln (eller ja, throttlarna det var 4 förgasare på den) ska öppna ordentligt. eller kan det kanske vara tändningen som står fel? ska plocka fram stroboscop lampan imorgon och gå till botten med det här!

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #19 skrivet: november 04, 2008, 06:22:07 »
kolla om det är membranet i förgasaren har samma problem på min b23 så
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #20 skrivet: november 04, 2008, 09:51:32 »
bilen går fortfarande lite orent på låga varv, speciellt vid högt gaspådrag, känns som den sackar en liten stund tex när man växlar upp eller gasar efter kört länge på lågt varv, men sen drar den bra på högt varv när den så att säga "vant sig" vid gaspådraget, vete fan vad det kan vara. kanske får den för lite eller för mycket bensin fortfarande. eller kan det vara så att strombergare kräver att man har ett luftfilter/burk?

Min blev känsligare för bränslemängden vid gaspådrag efter att jag bytt till öppet filter. Går åt en jäkla massa soppa för att den inte ska tveka vid snabba gaspådrag. Men om du ligger på låga varv och håller mycket och (jämn) gas går den inte bra då? Är det bara vid just förändringen från lågt gaspådrag till högt gaspådrag så är det accellerationstillskottet som är för lågt (eller högt) men hur det funkar på en förgasare som din vet jag inte, finns det acc.pump? (jag kör insprutning så jag programmerar bara en ny profil för accellerationstillskottet.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #21 skrivet: november 05, 2008, 23:06:26 »
tändningen är nu rätt inställd, (med seriösa mätverktyg till och med ;)) men verkar tyvärr inte bli så stor skillnad hur jag än vrider fördelaren och brytaren ??? så det är nog som du säger frej att det är bränslemängden som är fel, för det är just vid snabb gas förändring som den "blöddrar" en liten stund. nån som vet hur bränsleskruven på undersidan på förgasaren brukar stå på en b230?? (den som trycker på munstycken runt nålen) om det finns nån typ grundinställning för en stromberg 175 cd?? har skruvat ut den en bilt iaf och fått bilen att gå lite renare.
jag fick iaf ett bra tips av "stormen" häromdan att man kan använda en ford kamrem när man planar toppen, så det lär jag ringa och beställa en på mekonomen snarast! sen är det bara åka till biltema och köpa en sotningssats och sen av med toppen, åka till en polares jobb och fräsa ner den 2,5 millimeter ;D verkar vara lagom efter vad jag har hört iaf?? nån som vet mer om hur mycket man bör ta för att bilen fortfarande ska vilja varva och utan att pajja ihop? jaja, hör eller ser jag inte att det är jättefel så lär det nog bli 2,5 millimeter.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #22 skrivet: november 06, 2008, 00:37:53 »
Hur mycket vana har du av brytare? Jag och en jobbarkompis försökte oss på det nyligen, ingen av oss hade någon som helst vana av brytare innan. Kan säga att det vart betydligt mycket lättare att få ordning på motorn när vi kastade brytaren åt hel*ete och satt i brytarlöst! Kostade 300:- på skroten när man plockade ut det själv, komplett! Det var väl investerade pengar! Brytare är väl lite av ett hantverk, tar ett tag innan man får upp känslan. Sen hjälpte det väl knappast att fördelaraxeln inte var den bästa :)

Glömde säga det igår, men tänk på att du ändrar kaminställningen när du planar toppen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #23 skrivet: november 09, 2008, 21:30:51 »
har väl en del vana av brytare, har kört 240 med brytarsystem innan. har fått det att fungera nu, när bilen väl blir varm så går den fint. skruven till brytarna var dålig så de ändrade läge efter ett tags körning, men nu har jag bytt den så nu funkar det bra. jo ett brytarlöst system vore inte fel, och 300 spänn är ju inte mycket att bråka om. ska nog ta en sväng förbi nån skrot och köpa en sån fördelare, men då ska man väl ha tändmodul och sånt också? men förhoppningsvis kan man väl ta hela systemet från nån gammal 240. jaha ok, kammen ändrar sig alltså när man planar... hur kompenserar man för det och behövs det? eller räcker det att ställa tändningen annorlunda?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #24 skrivet: november 09, 2008, 22:25:37 »
jaha ok, kammen ändrar sig alltså när man planar... hur kompenserar man för det och behövs det? eller räcker det att ställa tändningen annorlunda?

Man kompenserar genom att vrida kammen dit man vill ha den men då krävs ställbart kamdrev alternativt att man borrar ett nytt hål till styrstiftet i sitt gamla eller slipar upp det befintliga hålet för styrstiftet.

Så här ser mitt ställbara ut:


Köpte det för 300kr +150kr frakt här: http://folkraceforum.se/index.php?PHPSESSID=343a82c5babc8f86ad67970577e26fa4&topic=125.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #25 skrivet: november 09, 2008, 22:30:39 »
Ett komplett tändsystem består av fördelare, tändmodul och spole. Lika bra att ta allt från samma bil, det vet man ju att det har fungerat tillsammans.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #26 skrivet: november 10, 2008, 17:32:28 »
ok, tack så mycket! då blir det nog både ställbart kamdrev och brytarlöst tändsystem innan planingen!

BRE60I

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #27 skrivet: januari 03, 2009, 23:42:14 »
har inte hänt så mycket med bilen på ett tag, förutom att jag besiktat den och kört in i diverse saker så att den är förbannat bulig, men men, skitsamma på tvåtusenkronorsbil, fick byta lite bromsrör och belägg och sånt till besiktningen men nu rullar den ett år till! blev inget med den planerade planingen men har fixat en b230et motor från 740tic ist ;D, men nu till det tråkiga, har ingen luftmängdsmätare till den, nån här som har en sån liggandes?? (motronic insprut, tror det är från en -87a, utan lamda iaf och med en svart tändbox? och en motronic databox) motorn går annars rätt fint, tror blocket är från en -91a, 531 topp, vx3kam, chippad, och ställbart laddtryck, har även större spridare till den om det behövs sen ;D

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #28 skrivet: januari 04, 2009, 00:02:15 »
Är det LMM på dom? Är det inte motronic som kör med MAP-sensor? Det kan mycket väl vara så att jag har fel, men det är nåt sprut som inte har LMM. Om du har rätt så skulle det underlätta om du hade ett bosch-nummer på den. Tror jag har en 007 liggandes, sitter på LH2.2
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: B23E i volvo 360 med B200k orginal.
« Svar #29 skrivet: januari 04, 2009, 10:47:37 »
Du hade rätt, forskat lite på internet :)
Motronic kör med luftmängdmätare, alltså samma princip som 300-serien med LU. Snubblade på den här annonsen, i och för sig från tidigt november, men man vet ju aldrig.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=34391
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.