Författare Ämne: Plugg till lambdahål  (läst 11064 gånger)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Plugg till lambdahål
« skrivet: november 02, 2008, 01:13:44 »
Dom flesta lambdasonder har gängan M18x1.5. Biltemas tändstift 75-1017 har samma gänga och kostar 29:90. Vet inte hur det fungerar utan modifiering, då den tätar med kona. Jag skulle nog vilja sätta upp det i svarven och göra den plan + en kopparring. Är man riktigt seriös slår man sönder stiftet och svetsar igen hålet, men på en vinterräser duger det nog med porslinet kvar :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Plugg till lambdahål
« Svar #1 skrivet: november 02, 2008, 12:27:00 »
Oljetrågs Bottenplugg passar osse. Bara att leta upp en skrot o leta rätt på en me rätt storlek. Kommer dock inte ihåg vilken bil jag plockat från innan.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Plugg till lambdahål
« Svar #2 skrivet: november 02, 2008, 13:16:42 »
det sku va om man skulle gänga en stav och sen svetsa en mutter i ändan så är det bara att dra åt sen ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Plugg till lambdahål
« Svar #3 skrivet: november 02, 2008, 14:37:52 »
Annars om det är som dreamworld säger så är det ju bara att fara på vilken biltillbehörsfirma som helst som har ett skruv o bultsortiment och köpa en oljeplugg. Kan inte kosta många kronor. :)

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Plugg till lambdahål
« Svar #4 skrivet: november 02, 2008, 22:44:23 »
Mekonomen har plugg å svetsmutter för lambdasond. Har för mig att det kostade ungefär 80 riksdaler för båda.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Plugg till lambdahål
« Svar #5 skrivet: december 26, 2008, 12:02:59 »
Forskat lite i det dreamworld sa, bl.a. V70 har M18x1.5 gänga i tråget. Biltema art.nr. 77-015 sitter som en dröm, lite lång kanske, men det går ju alltid att lösa. När jag sökte på biltema.se visade det sig att den även ska passa i Volvo 340 (B14) :) Den kostar 36:90, kommer inte ihåg vad ringen kostade, men var väl 3-5kr eller något i den stilen. Utvändig sex-kants fattning.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.