Temperaturen började stiga ordentligt, så jag stannade bilen. Och helt rätt: kylsystemet hade donerat den mera ekologiskt korrekta propylenglykolen genom den J-formade värmeslangen mellan vattenpumpen och kupéns värmepaket. Slangens integritet hade blivit kränkt efter nästan 38 år i motorismens tjänst.
Tack och lov, jag hade fyra liter samma vätska i koncentrerat format - utan vatten - så jag hällde allt i kylaren och siktade mot närmaste Biltema. Inga passande slangar på hyllorna. men inskaffade tio liter vatten+propylenglykol så jag kunde halta hem med jämna mellantankningar - ögat fixerat på temperaturmätaren.
Det visade sig att varken Mekonomen eller Auto-experten tillhandahåller passande J-formade slangar med olika diameter på änderna.
Efter en stunds febrilt surfande hittade jag do88.se och en böjd reduceringsslang av silikon:
SBR135G19-25 Silikonslang svart 135 grader 0,75 - 1'' (19-25mm)
Beställde två stycken direkt.
För att få den exakta formen måste man skära av en liten bit från den tjockare delen.
Efter några timmars kamp för att byta slangen utan att demontera kylaren, fläkten, generatorn eller något annat över huvudtaget sitter nu slangen stadigt i värmepumpen och fungerar felfritt!
Den officiella bilden på produkten:
]