Efter att Max och jag köpt varsin Zap-4400 radio har vi jobbat på att modifiera belysningen till dem då den bländar i ursprungsutförandet. Här kommer en guide om hur man går till väga, både den enkla och den svårare vägen!
Båda metoderna börjar med att man skruvar isär frontpanelen till radion; börja med att lossa de fyra skruvarna på baksidan. Därefter sitter de två halvorna ihop med snäppfästen längs långsidorna; dessa lirkas isär utan större bekymmer.
Lossa därefter de tre skruvarna som håller fast kretskortet och plocka loss kretskortet. Se till att inte tappa bort några knappar eller liknande!
Den enkla vägenBestämde mig för att använda filter. Kunde även ha målat direkt på de ytmonterade dioderna! Men visste inte hur det skulle bli...
Vanlig tejp klistrades över de små dioderna. Därefter målades tejpen med permanent cd-märkpenna.
Till displayen användes ett egentillverkat papperfilter. En bit papper som målats med en färgad blyertspenna. Går att öka filtergraden senare, om man vill! Det finns en lämplig springa under displayen! Valde rött pga att det ej stör mörkerseendet!
Den svarta eltejpen sitter även original, är till för att skärma led-n!
Bild på ljussättningen kommer efter mörkrets inbrott!
/M
Följ länken i citatet ovan för att få se bilder på modifieringen samt resultatet!
Den svåra vägenDen svåra vägen involverar lödning av små ytmonterade komponenter och är inget för nybörjare med lödpennan. Nödvändig utrustning innefattar bra lödpenna med fin spets, gärna bred men spetsig, tennsug, pincett, liten avbitartång, fil samt gärna förstoringsglas.
Materialet kostar under 50-lappen på
Elfa:
8st gröna, ytmonterade lysdioder, artikelnummer: 75-312-05
2st gröna, rektangulära lysdioder, artikelnummer: 75-011-33
Börja med att löda loss de fyra dioderna runt volymratten, se bild:

De fyra dioderna runt volymratten, utbytta mot gröna!
Löd sedan dit de nya dioderna, notera att de är något större än de ursprungliga vilket gör lödningen lättare. Omtänksamt nog är lödpaddarna mer än tillräckligt stora! Var noga med att montera dioderna åt rätt håll, de gröna prickarna på dioden ska peka bort från plusmatningen. Denna är ganska lätt att identifiera då det sitter 2 parallellkopplade 1500Ohms motstånd på plusmatningen till varje diod på baksidan av kortet, annars kan ni försöka kika på bilderna!

Mitt i bilden syns 3 par strömbegränsningsmotstånd, t.ex. KR943 och motstånden där ikring. Man ser även lödpaddarna märkta KR947 som man kan använda om man vill använda ett 1206 motstånd istället för 0603 motstånden som strömbegränsning till dioderna till displayen.
Löd sedan loss de strömbrytare som sitter ivägen för dioderna nedanför displayen, om ni inte har en smidigare lödpenna och stadigare händer än jag! Därefter löder ni loss de fyra dioderna och löder dit de nya, precis som med de andra...

Dioderna sitter mellan raden av strömbrytare i nederkanten och displayen.
Kapa sedan benen till de två dioderna som lyser upp displayen och löd sedan loss resterna av dessa.
Tyvärr har jag inte hittat dioder i rätt storlek på ELFA så har ni köpt de jag rekommenderar ovan behöver de filas ner till rätt storlek. Var försiktig så att ni inte filar hela vägen in till metallen bara!
Böj därefter till benen på de nya dioderna, klipp av dem till rätt längd och stoppa i dioderna under displayen. Pilla sedan ner benen i lödhålen med en pincett eller smal tång eller liknande och löd fast dem. Observera återigen polariteten; här gäller att det långa benet på dioden ska vara kopplat till plus!

Den gamla, lossklippta dioden samt den stora, gröna.
Pröva sedan försiktigt att alla dioder lyser när du kopplar in frontpanelen i bilen; om inte kontrollera att polariteten är rätt på de dioder som inte lyser!
Nu är det dags att löda tillbaka knapparna vi lödde loss tidigare, därefter kan vi torka bort alla fingeravtryck från displayen och bygga ihop allt igen och pröva att det funkar, lycka till!

De gröna dioderna är betydligt svagare än de blå så de bländar inte mig i vart fall; om det fortfarande lyser för mycket kan man gå två vägar:
Antingen följer man den enkla vägen ovan, eller så köper man lite motstånd på ELFA, t.ex. artikelnummer: 60-448-53 Sedan byter man ut strömbegränsningsmotstånden till de dioder som bländar mot dessa varvid man minskar strömmen till dem och därmed ljusstyrkan. Lödningen går till på samma sätt som förut, nu behöver man dock inte bekymra sig om polariteten. Tyvärr ser det inte ut att finnas plats för större motstånd varför vi nog får leva med att löda pyttesmå 0603 motstånd. Detta är dock inget jag prövat, så ni kanske får experimentera lite med olika värden på motstånden innan ni blir nöjda!
En snabb jämförelse av de två metoderna:
Den lätta vägen är lätt och löser de akuta problemet med bländningen effektivt. Dessutom kan man lätt byta färg på displayen med acceptabelt resultat. Tyvärr förblir knapparna blå vilket ju inte matchar instrumentbelysningen i våra bilar.
Den svårare vägen ger dig full frihet att välja färg på all belysning i radion; väljer du att dessutom kombinera med att byta motstånd eller använda färgad tape har du alla möjligheter att bestämma ljusstyrkan också! Tyvärr kostar det några kronor (63kr inkl. motstånden om man köper några extra delar av varje sort...) jämfört med 0kr för den enkla vägen, dessutom tar det betydligt mer tid och kräver mer tålamod och fler verktyg. Resultatet blir dock mycket proffsigt...