Författare Ämne: Stålomspunna Bromsslangar  (läst 6563 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Stålomspunna Bromsslangar
« skrivet: januari 28, 2009, 12:29:34 »
Goodridge Stålomspunna Bromsslangar:

Art nr: GR-SVV0600-4
Fabrikat: VOLVO
Modell: 340/343/345/360
Pris inkl moms: 1325 SEK

Produktbeskrivning:
Goodridge bromsslangar levereras i kompletta satser för en enkel bolt-on installation. Största fördelen gentemot bromsslangar av gummi är att slangen inte expanderar/flexar vid höga temperaturer, vilket ger en distinkt kontakt mellan pedal och bromsbelägg. En stor fördel är också att de stålomspunna bromsslangarna är diffusionstäta. Gummislangar är inte diffusionstäta, vilket medför att fukten i luften tränger igenom gummit och blandas med bromsvätskan. Detta gör att man kan få rostskador i bromssystemet och försämrad bromsverkan. Gummislang åldras och torkar ut med tiden, den stålomspunna slangen är åldringsbeständig.

Finns hos J-Spec Sweden AB:
http://www.j-spec.se/
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2363
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Stålomspunna Bromsslangar
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2009, 16:11:46 »
Annars rekommenderar jag att gå till närmaste hydraulfirma med dina gamla slangar; då kan de tillverka nya, stålomspunna slangar billigt. Då har du dessutom lite möjligheter att ändra utformning och dylikt om så skulle behövas... Annars kan vilken MC-verkstad som helst snicka ihop slangar åt dig skulle jag tro, nackdelen är att de slangarna är har skruvade anslutningar istället för hydraulpressade vilket jag har hört inte ska godkännas av t.ex. SFRO... Jag är dock långt ifrån säker, så om någon har kontakter inom SFRO får ni gärna kolla upp det...

Jag har köpt stålomspunna slangar till min motorcykel på "Truck- & Hydraulservice i Haninge AB"; det kostade ca. 1000kr för samtliga slangar och blev kanon! Annars finns Kyrkvretens Hydraulic i ungerfär samma område; de kan säkert också fixa bromsslangar... Som sagt, vilken hydraulfirma som helst borde kunna knåpa ihop jättebra bromsslangar till en 300...
« Senast ändrad: december 09, 2009, 22:13:06 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2009, 19:56:07 »
Annars rekommenderar jag att gå till närmaste hydraulfirma med dina gamla slangar; då kan de tillverka nya, stålomspunna slangar billigt. Då har du dessutom lite möjligheter att ändra utformning och dylikt om så skulla behövas... Annars kan vilken MC-verkstad som helst snicka ihop slangar åt dig skulle jag tro, nackdelen är att de slangarna är har skruvade anslutningar istället för hydraulpressade vilket jag har hört inte ska godkännas av t.ex. SFRO... Jag är dock långt ifrån säker, så om någon har kontakter inom SFRO får ni gärna kolla upp det...

Jag har köpt stålomspunna slangar till min motorcykel på "Truck- & Hydraulservice i Haninge AB"; det kostade ca. 1000kr för samtliga slangar och blev kanon! Annars finns Kyrkvretens Hydraulic i ungerfär samma område; de kan säkert också fixa bromsslangar... Som sagt, vilken hydraulfirma som helst borde kunna knåpa ihop jättebra bromsslangar till en 300...

Tack för infon!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvo300

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
    • Volvo 300
« Svar #3 skrivet: december 09, 2009, 22:04:45 »
Hejsa.
Har lige mailet med ejeren (Funs Schuurmans) af "Performance Parts" i Holland, og her er deres webside:
http://www.performance-parts.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=50&Itemid=2

De har en masse ting til 300-serien:
- Polybussningar (sats til 75€)
- Stålomspunna Bromsslangar til 49,95€ (Goodridge)
- Sänkningssats

De skickar delarna til hele EU!

Have fun  8)

Mvh.
Peter