Författare Ämne: Jyllskars - Volvo 350 GLT - Inspirationen, vart lade jag dig sist?  (läst 233671 gånger)

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #360 skrivet: december 30, 2010, 09:46:34 »
ska du regga som ombyggt fordon eller amatörbyggt? Ett litet tips är att köpa
sfros nya bygghandbok och iaf lägga vid bygget vid besigtningen, då är halva slaget vunnet :)
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #361 skrivet: december 30, 2010, 11:13:29 »
ska du regga som ombyggt fordon eller amatörbyggt? Ett litet tips är att köpa
sfros nya bygghandbok och iaf lägga vid bygget vid besigtningen, då är halva slaget vunnet :)

ombyggt, den bibeln har jag redan ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #362 skrivet: januari 01, 2011, 18:30:56 »
det bästa är alltid att ha kontackt kontenueriligt med "sin egna" sfro man eller regbesgubbe på bilprovningen under byggets gång om det är nått som kan tolkas på olika sätt så kan du åka på å bygga om i efterhand...

detta med å byta sprut är en av dem sakerna,... inte säkert att bilprovning alla ggr vill godkänna byte av sprut,

ang vems så fpår jag nog hålla med. det finns ett fåtal personer som kan VEMS ypperligt i svreige, men det är ett budgetsprut som buggar mycket å ghar väldigt dålig support.
flör vissa funkar det å för andra i´nte, bugga kan komma å gå utan nån igetlig förklaring osv osv...

ett link kostar idag knappt mer än vems....
men är 100ggr stabilare både i programvaran å hårdavumässigt...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #363 skrivet: januari 01, 2011, 22:57:57 »
Som jag fattat det så är enda möjligheten att köra med eftermarknadssprut lagligt att regga som miljöbil med etanol. Bara då kommer man åt de nya snälla reglerna som säger att universalsprut är tillåtet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #364 skrivet: januari 01, 2011, 23:41:48 »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #365 skrivet: januari 02, 2011, 00:01:43 »
ett link kostar idag knappt mer än vems....

jag köpte vems för 6300:- då är det 8st tändutg. avg.tempgivare, bb lambda inkl. sond. styrning för vvt, tomgångsmotor, . möjlighet att köra sekvetiellt. mm mm.
Link kostar från 10k och då är det inget stöd för 5cyl. så det lär hamna på minst det dubbla jämfört med vems,
sen anledningen till att jag välde vems är att 3st här i trakten kör med vems med bra resultat och dom har lärt sig så pass bra att mycket hjälp finns där.

jag tycker inte att link eller vipec eller annat dyrare fab. verkar dåligt. utan jag väljer sprut efter min budget då 360n inte kan få alla pengar jag tjänar när man äger ett hus man renoverar på hela tiden och bor själv då blir det inte så mycket över till leksaker :)

vem vet i framtiden kanske jag väljer ett dyrare sprut om det är så att det här projektet spårar ur  ::)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #366 skrivet: januari 04, 2011, 19:46:59 »
nu har jag fått ett paket från ungern  ::)
Det visar sig om jag blir nöjd :)

Ska väl börja knåpa kabelhärva snart hade jag tänkt  :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #367 skrivet: januari 04, 2011, 19:54:12 »
nu har jag fått ett paket från ungern  ::)
Det visar sig om jag blir nöjd :)

Ska väl börja knåpa kabelhärva snart hade jag tänkt  :P

Gött mos!
Elektriker in action  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #368 skrivet: januari 06, 2011, 18:06:29 »
och om toppen rasar på bruksbilen så lär den få komma före i skruvandet  >:(
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #369 skrivet: januari 07, 2011, 00:03:06 »
och om toppen rasar på bruksbilen så lär den få komma före i skruvandet  >:(

Vad har hänt? Är det bilen du hade till Peter som rasat?  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #370 skrivet: januari 07, 2011, 10:34:01 »
jopp, knacka diesel ska den ju göra, men nu knackar den mekaniskt fel... fick ett 100%igt tips från någon tekniker på volvo som sa att det är tryckarna som gett sig. okej, 4500.- senare och bytta tryckare så är det fortfarande samma rassel.. Nu har jag beställt den enda topp som fanns på lagabasen...

Och ljudet fanns inte där på kvällen när jag ställde undan bilen, men på morgonen lät det som om någon hällt i 3 nävar singel i ventilkåpan  :-\
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #371 skrivet: januari 07, 2011, 23:36:12 »
Tråkigt :( Hoppas du får ordning på den snart så du kan fortsätta med 5an :)
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #372 skrivet: januari 08, 2011, 02:07:12 »
jopp, knacka diesel ska den ju göra, men nu knackar den mekaniskt fel... fick ett 100%igt tips från någon tekniker på volvo som sa att det är tryckarna som gett sig. okej, 4500.- senare och bytta tryckare så är det fortfarande samma rassel.. Nu har jag beställt den enda topp som fanns på lagabasen...

Och ljudet fanns inte där på kvällen när jag ställde undan bilen, men på morgonen lät det som om någon hällt i 3 nävar singel i ventilkåpan  :-\

100% ekonomisk ersättning för den dåliga gissningen oxå eller näe?  ;)

Nä fy va surt för dig..! Jag lade nyss futtiga 2800:- på familjelok-haveri men då blev det bra sen.  (dålig packbox, olja på aggregatremmen = hoppad rem)

Hoppas det flyter på för dig lite bättre från och med nu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #373 skrivet: januari 08, 2011, 15:52:49 »
de jag skrev...

100% ekonomisk ersättning för den dåliga gissningen oxå eller näe?  ;)

Nä fy va surt för dig..! Jag lade nyss futtiga 2800:- på familjelok-haveri men då blev det bra sen.  (dålig packbox, olja på aggregatremmen = hoppad rem)

Hoppas det flyter på för dig lite bättre från och med nu!

haha du tror det? ;) nej jag får väl flytta över dom nya tryckarna i den "nya" toppen jag får hem och hoppas på att det löser sig, sen ska den gamla toppen obduceras för att se vad som hänt, OM det blir bra med en annan topp...
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #374 skrivet: januari 08, 2011, 15:53:47 »
Tråkigt :( Hoppas du får ordning på den snart så du kan fortsätta med 5an :)

joo, det är ju fortfarande en femma jag skruvar med men det är i fel garage och i fel fordon så det är inte lika motiverande...
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #375 skrivet: januari 11, 2011, 20:40:57 »
och när man river av toppen inser man att toppen är i bra skick men 1ans vevlager har gått sin sista mil. blir till att plocka ner tråget imorgon och kolla om veven har fått smaka med  :-\
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #376 skrivet: januari 11, 2011, 22:34:34 »
och när man river av toppen inser man att toppen är i bra skick men 1ans vevlager har gått sin sista mil. blir till att plocka ner tråget imorgon och kolla om veven har fått smaka med  :-\

NEEJ!  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #377 skrivet: januari 16, 2011, 01:12:33 »
och när man river av toppen inser man att toppen är i bra skick men 1ans vevlager har gått sin sista mil. blir till att plocka ner tråget imorgon och kolla om veven har fått smaka med  :-\

NEEJ!  >:(

JOOOO! och inte bara vevlagret har gått, staken är även den slut och även så har veven fått smaka.....

Lära gå ut i det andra garaget å glömma bort vesjuttin en stund.. ¨
Så jag Knåpade ihop ett växellänkage till 350n :) Blev riktigt bra tycker jag :) och lägena känns lagom korta :) och allt känns väldigt orginal :)

fick dock ingen bild på själva länkaget men om jag går ut i garaget imorn så kan jag ta ett kort :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #378 skrivet: januari 20, 2011, 08:03:45 »
Hoppas du är i garaget :) så du inte lessnade fullständigt pga lite extra småfix ;D
Som en vis man sa: det är i motvind en drake lyfter :)

Växelspaken ser ju ut som original, hade vart kul att se hur du fick ihop
länkaget.
Keep up :)
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #379 skrivet: januari 20, 2011, 15:15:34 »
Hoppas du är i garaget :) så du inte lessnade fullständigt pga lite extra småfix ;D
Som en vis man sa: det är i motvind en drake lyfter :)

Växelspaken ser ju ut som original, hade vart kul att se hur du fick ihop
länkaget.
Keep up :)

Jo nog har jag varit i garaget allt, dock har jag dejtat fel bil :( men nu har jag sålt dieseldoris som den var och jag kanske kan lägga mina tankar på 3an istället. Har varit lite jobbigt nu när man inte vet en sån simpel sak som att ta sig till jobbet. Men som tur var fick jag låna en Vw Polio av en snäll kompis :)
På söndag blir jag av med V70n så efter det ska jag nog kunna börja knåpa igen :)
Men ja tack för dom visa orden! Har varit lite mycket motvind bara, knapt så man kom utanför dörren.
Men har planerat att snart vara tillbaka i verkligheten =)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #380 skrivet: januari 23, 2011, 20:59:01 »
sådärja! nu är vesjuttin ett minne blott!
Har varit ute i garaget halva dan, började med en tur till biltema och investerade nya stötdämpare och en liter 10w40 mineral olja ;)

VILKEN SJUK SKILLNAD det blev med annan olja i dämparen!
Bara av att stå å trycka på fronten i garaget så känns den mer som en bil istället för en vattensäng man trycker på :) inget svajj alls :)
de gamla dämparna var det inget fel på men jag kände som så att ska man byta olja kan det ju va bra om packningar å allt är i bra skick :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #381 skrivet: januari 23, 2011, 23:24:50 »
sådärja! nu är vesjuttin ett minne blott!
Har varit ute i garaget halva dan, började med en tur till biltema och investerade nya stötdämpare och en liter 10w40 mineral olja ;)

VILKEN SJUK SKILLNAD det blev med annan olja i dämparen!
Bara av att stå å trycka på fronten i garaget så känns den mer som en bil istället för en vattensäng man trycker på :) inget svajj alls :)
de gamla dämparna var det inget fel på men jag kände som så att ska man byta olja kan det ju va bra om packningar å allt är i bra skick :)

Grattis! Äntligen lite lycka i denna tråden  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #382 skrivet: januari 24, 2011, 08:17:03 »
När jag var till Biltema i Örebro för en månad sen så hade stötdämparna fram till 360 utgått.  :( 

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #383 skrivet: januari 24, 2011, 15:08:01 »
När jag var till Biltema i Örebro för en månad sen så hade stötdämparna fram till 360 utgått.  :( 

Jo det var utgående i gävle med, men dom fick in och rota på lagret så hittade han 2st iaf :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #384 skrivet: januari 24, 2011, 22:17:49 »
Ska slå dom en signal och höra om dom kan hitta 2st till.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #385 skrivet: januari 24, 2011, 23:11:27 »
Ska slå dom en signal och höra om dom kan hitta 2st till.

Kolla Säljes/Blocket/ här på forumet!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #386 skrivet: januari 25, 2011, 00:31:22 »
hmm... undrar jag om jag har för små däck :P
Nu har jag kapat fjädrarna 2 varv och endå känns det lite som ett höghus :P nåja inte riktigt lika illa som innan jag kapade men vill nog ha ner den 2 cm men det kanske kommer ner dit när huven och kylare mm kommer på plats =)

Bak är jag riktigt nöjd med höjden. Undra om det var 58 cm till skärmkanten? Någon som har en orginalhög 3a står som kan vara snäll å mäta hur hög dom är orginal till högsta punkten på skärmkanten?

Sen var det tur att jag fick med instruktionsboken på stötdämparna från biltema, vet inte riktigt hur jag skulle ha klarat detta annars ??? ;D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #387 skrivet: januari 25, 2011, 17:49:27 »
Hahah klockren instruktion:) stod det åt vilket håll du skulle skruva eller var man tvungen att lösa det problemet själv :P

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #388 skrivet: januari 25, 2011, 18:13:59 »
Hahah klockren instruktion:) stod det åt vilket håll du skulle skruva eller var man tvungen att lösa det problemet själv :P

nej det gjorde ju inte det :( stog och kliade mig i huvet lite det stod ju inte att man skulle skruva jag försökte yxa den på plats men det gick ju inte ;D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #389 skrivet: januari 25, 2011, 19:22:19 »
Haha!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #390 skrivet: januari 25, 2011, 20:28:29 »
Ska slå dom en signal och höra om dom kan hitta 2st till.
   
 Ja jag va in här om dan på söndag morgon och köpte då hade dom kvar i allfall så ring och kolla
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #391 skrivet: januari 25, 2011, 23:25:48 »
nu är bilen jämnhög fram och bak om man ser till höjden på skärmkanterna.
57cm till skärmkanterna runt om. kommer förmodligen ner någon cm när huven, kyl och ic kommer på plats. så det kommer bli riktigt smutt! :)
ska beställa nya bakdämpare och en ny kylare till bilen imorgon :) de gamla dämparna var riktigt dåliga.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #392 skrivet: februari 05, 2011, 19:44:39 »
insugsknåpning pågår :P
mycke kapa slipa svetsa kapa loss om och om igen.
Men helt utan vetenskapliga uträkningar så tycker jag nog att det går ganska så bra endå ;)
Bilder kommer det nog ikväll :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #393 skrivet: februari 05, 2011, 19:52:58 »
insugsknåpning pågår :P
mycke kapa slipa svetsa kapa loss om och om igen.
Men helt utan vetenskapliga uträkningar så tycker jag nog att det går ganska så bra endå ;)
Bilder kommer det nog ikväll :)

Gött mos! Mer custom-insug åt folket  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #394 skrivet: februari 05, 2011, 20:29:01 »
Nu ska inte jag vara sämre här Jyllskar!

Kul att du oxå bygger insug! Bygger du fortfarande på det svartrörsinsuget vi såg bilder på tidigare? Hur har du löst plenumet och trattar etc?
har du inte börjat på plenumet så är ett tips att den ska vara ungefär 1.5ggr motorvolymen och ju större där efter ju mer varvvänlig blir motorn =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #395 skrivet: februari 05, 2011, 22:16:20 »
Nu ska inte jag vara sämre här Jyllskar!

Kul att du oxå bygger insug! Bygger du fortfarande på det svartrörsinsuget vi såg bilder på tidigare? Hur har du löst plenumet och trattar etc?
har du inte börjat på plenumet så är ett tips att den ska vara ungefär 1.5ggr motorvolymen och ju större där efter ju mer varvvänlig blir motorn =)

ja jag hade inget val :P det fick inte plats med nått utav volvos orginal insug. bromsservot kommer ivägen. så nu bygger jag över det istället.

Ja det är "svartbygget" jag håller på och knåpar med, håller mig till sånt jag behärskar svetsa själv ::)
Ja större än 3.75L är absolut inga bekymmer att komma över, vågar inte räkna på hur stort det här blir än :P trattarna blev ju så stora att jag lär köra med 4" rör och böjar för att få någorlunda fritt utrymme runt trattarna.
Men om du säger att den blir mer varvvillig så klagar jag inte över det :D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #396 skrivet: februari 05, 2011, 22:20:59 »
nu har jag kåpat ihop en början till insug iallafall :)
håller på å försöker måtta till plåtar för botten nu, massa vinklar och radier så det blir lite kapa slipa knacka svetsa till imorgon :) ovansidan har jag fått en plåt rullad så den är i princip bara att skära till rätt form och svetsa dit, vi får se imorgon hur "bara" det är och kapa till den  :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #397 skrivet: februari 05, 2011, 23:58:52 »
SNYGGT!!!! Inget dåligt arbete hittills :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #398 skrivet: februari 06, 2011, 00:32:33 »
Ser ut att bli ett snyggt insug, jag kommer själv också att göra ett insug och plenum av stål, har ju inte möjlighet att svetsa aluminium själv och att ha någon annan att svetsa aluminium blir bara dyrt eller krångligt i onödan för dit stålbygge ser ju inte så farligt tungt ut, du får väga det när det blivit klart ;)
Hur har du gjort trattarna, pressat radien själv eller köpt färdiga trattar?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« Svar #399 skrivet: februari 06, 2011, 10:49:53 »
Ser ut att bli ett snyggt insug, jag kommer själv också att göra ett insug och plenum av stål, har ju inte möjlighet att svetsa aluminium själv och att ha någon annan att svetsa aluminium blir bara dyrt eller krångligt i onödan för dit stålbygge ser ju inte så farligt tungt ut, du får väga det när det blivit klart ;)
Hur har du gjort trattarna, pressat radien själv eller köpt färdiga trattar?

kul att du tycker det :)
nej det är samma för mig med, blir onödigt mycket krångel om någon annan ska svetsa alu åt en.
Ja jag kan väga insuget sen när det är klart :) dock är ju min specialeditioninsugsfläns säkert 1kg tyngre än en vanlig fläns :P men men :P
Nej jag köpte färdiga trattar på KL-racing. Har inte hittat nått bra sätt att pressa fullradietrattar än...
Vanliga trattar är ju inga problem att pressa, det är ju den andra radien som ställer till det..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga