Författare Ämne: Sleeper med pys  (läst 91677 gånger)

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #40 skrivet: april 09, 2009, 21:22:33 »
Äntligen grenröret färdigt, blev förbannat nöjd  ;D

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #41 skrivet: april 09, 2009, 21:23:07 »
renoverat insuget oxå..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #42 skrivet: april 09, 2009, 21:26:53 »
Kan bara säga att det ser bra ut!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #43 skrivet: april 18, 2009, 19:02:50 »
Lite bilder på ett sidoprojekt som jag inte kunde låta bli nu när solen börjar skina..
Det är en Suzuki t-125 Stinger från -70 el -71. 2 cylindrig tvåtaktare :P
Blir bara rengöring och montering nu och i vinter en helrenovering.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #44 skrivet: april 18, 2009, 19:05:44 »
Sista bilden är hur den kommer se ut efter vintern..

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #45 skrivet: april 18, 2009, 19:45:43 »
Shysst sidoprojekt har du MC-kort å så du får köra lagligt? 

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #46 skrivet: maj 02, 2009, 00:30:47 »
körkort eller inte, vem fan kör lagligt :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #47 skrivet: maj 02, 2009, 08:56:06 »
körkort eller inte, vem fan kör lagligt :)

True true  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #48 skrivet: maj 08, 2009, 22:15:11 »
snygg 300 du har verkar inte va mycket rost på den :)
plus att du har smarta och enkla lösningar, mycket uppskattat :)

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #49 skrivet: juni 16, 2009, 17:25:22 »
Då börjar det närma sig uppstart :P
Det som blivit gjort är:
Downpipe och avgassystem, 2,5" hela vägen med 3st dämpare..
Olja till och från turbo..

Kvar att göra:
Sätta fast IC
Dra tryckrör, vacum, dump m.m..
Fäste Lambdasond
Flytta lmm

Lite bilder:

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #50 skrivet: juni 16, 2009, 20:22:26 »
Är det förresten nån som har en bättre kylare i närheten av malmö?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #51 skrivet: juni 16, 2009, 22:37:19 »
Då börjar det närma sig uppstart :P

Downpipe och avgassystem, 2,5" hela vägen med 3st dämpare..

Härligt!
Är det 3st simons fullflödesdämpare i systemet nu eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Sleeper med pys
« Svar #52 skrivet: juni 16, 2009, 22:37:26 »
ser bra ut =)

vad är det för alurör du har på sugsidan till turbon? är det för dim? och vart fick du tag på den?  =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #53 skrivet: juni 16, 2009, 22:54:51 »
ser bra ut =)

vad är det för alurör du har på sugsidan till turbon? är det för dim? och vart fick du tag på den?  =)

Tack!
Biltemas ventilationsrör artnr: 87-382, 102mm.
Tror det ska funka..

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #54 skrivet: juni 16, 2009, 22:58:33 »
Då börjar det närma sig uppstart :P

Downpipe och avgassystem, 2,5" hela vägen med 3st dämpare..

Härligt!
Är det 3st simons fullflödesdämpare i systemet nu eller?

Biltema avgassystem för hela slanten, fullflödes självklart :)
Håller tummarna för att den ska bli tillräckligt tyst, turbon tar väl en del oxå..annars får jag väl sätta nåt annat längst bak..

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #55 skrivet: juni 16, 2009, 23:01:44 »
tyst bil som går fort det är grejjer det 8) gillar projektet för övrigt :) vad är det för utrrbo du har och vad har du tänkt att ladda? :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #56 skrivet: juni 16, 2009, 23:21:22 »
Då börjar det närma sig uppstart :P

Downpipe och avgassystem, 2,5" hela vägen med 3st dämpare..

Härligt!
Är det 3st simons fullflödesdämpare i systemet nu eller?

Biltema avgassystem för hela slanten, fullflödes självklart :)
Håller tummarna för att den ska bli tillräckligt tyst, turbon tar väl en del oxå..annars får jag väl sätta nåt annat längst bak..
Jag kör med 2st simons fullflödes och det går lagom tyst med turbo, men körde med samma dämpare utan turbo innan och då var det på tok för mycket brölande oljud.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #57 skrivet: juni 16, 2009, 23:58:47 »
tyst bil som går fort det är grejjer det 8) gillar projektet för övrigt :) vad är det för utrrbo du har och vad har du tänkt att ladda? :)

Har en alldeles för stor turbo, en k27 som suttit på nån stoor volvodiesel..
Har tänkt ladda 0,5 nu, efter jag monterat ms och etanol som bränsle tänkte jag kräma på lite mera, typ 1,3..

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #58 skrivet: juni 17, 2009, 10:07:34 »
måste vara nyamodellen av kkk27an då? jag har gammla som jag tänkte köra med ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #59 skrivet: juni 17, 2009, 20:39:36 »
Själv har jag 1st 2,5" fullflödes och sen 2st original 2" fullflödes nu och det låter lagom busigt på en lätt busig sugismotor.
Blir nog bra din setup med turbo!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #60 skrivet: juni 22, 2009, 23:40:44 »
Avgassidan klar och bilen startad :)
Turbon snurrar fint och inga läckage...
Imorgon ska jag fortsätta med trycksidan, får se hur långt jag kommer..
Funderar på att sätta lmm på trycksidan, någon som provat det?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #61 skrivet: juni 22, 2009, 23:52:31 »
Avgassidan klar och bilen startad :)
Turbon snurrar fint och inga läckage...
Imorgon ska jag fortsätta med trycksidan, får se hur långt jag kommer..
Funderar på att sätta lmm på trycksidan, någon som provat det?

Gött, keep up!

Vet inte men av nån anledning sitter LMM "alltid" på sugsidan..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #62 skrivet: juni 23, 2009, 11:02:10 »
Jag är lite skeptisk. Dels inbillar jag mig att det är bättre att den sitter där det är konstant tryck, och dels undrar jag om den tål trycket?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #63 skrivet: juni 23, 2009, 12:50:38 »
Har hört om att lmm kan gå sönder om man har den på trycksidan. Men man kan ju inte lita på att det stämmer heller. Den kanske hade gått sönder i alla fall?
Sen har man också hört om dem som haft lmm problemfritt på trycksidan.

Vad är det för fördelar att ha lmm på trycksidan då?

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #64 skrivet: juni 23, 2009, 16:07:53 »
Bilen kommer att gå för fett på tomgången så vitt jag vet. klaffen kommer att fladdra så
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #65 skrivet: juni 24, 2009, 00:01:55 »
Då är bilen provkörd!
Bilen gick jättefint och jämnt men lyckades inte få upp något ladd..
Kunde höra hur turbon tok-jobbade men det ville sig inte..
Trycksatte systemet med tryckluft och hörde hur det läckte ut massa luft ur lmm.
Lade ner för idag och funderar på om jag ska täta lmm bättre eller om jag ska flytta den till sug-sidan..

Roobin_ftw

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Roobin kör Bmw e30 327 Turbo =)
    • Visa profil
    • A-R Motorsport
SV: Sleeper med pys
« Svar #66 skrivet: juni 24, 2009, 15:38:04 »
Hej, Det bästa du kan ha med en lmm är att ha den före turbon (sugsidan) . risken med att ha den på trycksidan är att klaffen öppnar fel med turbons tryck, samt att du kan spränga lmm då dom inte e så kraftiga (Tjocka Väggar) har gjort det själv o andra har också lyckats med det, Bilen blir o gå fetare när du har den på tryck sidan också, Som sagt alltid bäst o ha den på sug sidan där den inte har något tryck att stå emot. så spänn upp lmm lagom sen kör du !
Roobin

- Bmw e30 327 Turbo
- Bmw e34 325 N/A
- Fso 1600 Pickis

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #67 skrivet: juni 25, 2009, 02:25:02 »
Hej, Det bästa du kan ha med en lmm är att ha den före turbon (sugsidan) . risken med att ha den på trycksidan är att klaffen öppnar fel med turbons tryck, samt att du kan spränga lmm då dom inte e så kraftiga (Tjocka Väggar) har gjort det själv o andra har också lyckats med det, Bilen blir o gå fetare när du har den på tryck sidan också, Som sagt alltid bäst o ha den på sug sidan där den inte har något tryck att stå emot. så spänn upp lmm lagom sen kör du !
que????
jo visst, ska prova det?!

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #68 skrivet: juni 25, 2009, 02:49:23 »
Hej, Det bästa du kan ha med en lmm är att ha den före turbon (sugsidan) . risken med att ha den på trycksidan är att klaffen öppnar fel med turbons tryck, samt att du kan spränga lmm då dom inte e så kraftiga (Tjocka Väggar) har gjort det själv o andra har också lyckats med det, Bilen blir o gå fetare när du har den på tryck sidan också, Som sagt alltid bäst o ha den på sug sidan där den inte har något tryck att stå emot. så spänn upp lmm lagom sen kör du !
skitfull men ska försöka förstå...
Det som händer när man sätter en flödesmätare (den vi har på våra älskade b200f) är att bilen går som vanligt till den får ladd..
När laddet kommer mäter den fortfarande samma flöde utan att förstå att luften har högre densitet, blandningen blir således snål..
Det man kan göra för att åtgärda detta är att ha en btr som ökar trycket i förhållande till turbotrycket för att kompensera..
Utifrån min senaste erfarenhet tål våra lmm inte tryck och det är väl därför som de flesta satt dem på sug-sidan..
Tror dock att det är lättare att få motorn att svara och gå bättre med lmm på tryck-sidan så längen den håller för det och att man har en btr som är anpassad för det..

Roobin_ftw

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Roobin kör Bmw e30 327 Turbo =)
    • Visa profil
    • A-R Motorsport
SV: Sleeper med pys
« Svar #69 skrivet: juni 25, 2009, 12:44:33 »
Hej, Det bästa du kan ha med en lmm är att ha den före turbon (sugsidan) . risken med att ha den på trycksidan är att klaffen öppnar fel med turbons tryck, samt att du kan spränga lmm då dom inte e så kraftiga (Tjocka Väggar) har gjort det själv o andra har också lyckats med det, Bilen blir o gå fetare när du har den på tryck sidan också, Som sagt alltid bäst o ha den på sug sidan där den inte har något tryck att stå emot. så spänn upp lmm lagom sen kör du !
skitfull men ska försöka förstå...
Det som händer när man sätter en flödesmätare (den vi har på våra älskade b200f) är att bilen går som vanligt till den får ladd..
När laddet kommer mäter den fortfarande samma flöde utan att förstå att luften har högre densitet, blandningen blir således snål..
Det man kan göra för att åtgärda detta är att ha en btr som ökar trycket i förhållande till turbotrycket för att kompensera..
Utifrån min senaste erfarenhet tål våra lmm inte tryck och det är väl därför som de flesta satt dem på sug-sidan..
Tror dock att det är lättare att få motorn att svara och gå bättre med lmm på tryck-sidan så längen den håller för det och att man har en btr som är anpassad för det..

Har prövat båda saker faktiskt o jag kan inte se någon direkt skillnad på motor svaret om du har den på tryck sidan eller sug sidan , janå kanske om du har mega läckage då ,

det som man brukar använda sej av när man kör snik är ju progressiv btr som höjer trycket gemtemot laddet,
Ja när man sen kör med lmm på turbon (sugsidan) så brukar du ju spänna fjäderb tills bilen går rent sen är det klart men ska du ha lmm före turbon så är inte öppen dump att rekomendera då bilen kommer att gå fett mellan växlarna o släppa ut den luft som lmm har mätit, men villman envisas med lmm på trycksidan så gåre bra bara man förstärker lmm om man nu inte ska köra med mini ladd, samt då  kan du köra öppen dump före lmm !
Roobin

- Bmw e30 327 Turbo
- Bmw e34 325 N/A
- Fso 1600 Pickis

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #70 skrivet: juni 28, 2009, 01:28:31 »
Turbon är fuckad!!
BAJS!!
På någon vänster har axeln slagit sig i avgasturbinen, vet inte om den var så eller om det är så att det har lossnat nån liten loppa från mitt grenrör.. Inte konstigt att jag inte fick ngt ladd..

Jagar ny turbo...

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #71 skrivet: juni 28, 2009, 19:41:15 »
vad ska du ha för turbo?

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #72 skrivet: juni 29, 2009, 17:22:19 »
vad ska du ha för turbo?

Helst en likadan men jag är inte kräsen..

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #73 skrivet: juli 12, 2009, 01:18:41 »
en liten fråga fick du tag på ny kylare till den??  jag har en spritt ny som bara suttit i bil ett tag..
Old Volvo's never die, they only go faster!"

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #74 skrivet: juli 12, 2009, 10:45:23 »
en liten fråga fick du tag på ny kylare till den??  jag har en spritt ny som bara suttit i bil ett tag..
Nej, har inte bytt kylare, behöver fortfarande.. Vad ska du ha för den?

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #75 skrivet: juli 13, 2009, 01:00:23 »
vet inte man kan ta för en ny kylare till 360 och jag ska till helsingborg en sväng snart så går kanse att fixa frakt om de skulle behövas..
Old Volvo's never die, they only go faster!"

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #76 skrivet: januari 11, 2010, 14:33:23 »
Då var det dags att komma igång med bygget igen, har varit mycket annat på tapeten det senaste halvåret.
Eftersom min turbo skar så ska jag köpa ny och har tittat på denna.. http://www.turbobanditen.se/shop/?artnr=003&cat_id=31
Vad tror de mer erfarna om den?
Kvalitén ska vara bra och enligt uppgift ska den ge fullt ladd på en b230 bensin vid 4000 varv.
På en b200 utan kompsänkning och på e85, var hamnar jag då tro?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #77 skrivet: januari 11, 2010, 15:23:09 »
Hur mycket effekt ska du ta ut ? Ska du ha mindre än 450hk så tycker jag att den är för stor  :-\
Om du har twin entry grenrör så kanske den kommer igång runt 4000-4500rpm.
Jag skulle nog ta en stl mindre så du får lite mer körbarhet.

typ den här

http://www.turbobanditen.se/shop/?artnr=002&cat_id=31



« Senast ändrad: januari 11, 2010, 15:25:00 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #78 skrivet: januari 11, 2010, 15:54:36 »
Max 300 hk är tanken, typ 1,3 i ladd..
Tittade på den snurran oxå men tycker det är synd att inte utnyttja twinentry-grenröret med ext wg som jag har..
Jag vill hellre ha effekten i slutet av registret än att turbon slutar ge innan varvstopp, pallar den att leverera hela vägen tror du?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #79 skrivet: januari 11, 2010, 16:06:02 »
Då är nog den här turbon för stor också. En b200 med bara 300hk så skulle jag rek en td04 18-19t .
"don't buy it if you can build it!"