Författare Ämne: Mefistofeles is back!  (läst 54381 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16626
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #120 skrivet: augusti 14, 2012, 02:10:29 »
Lägesrapport.

1. Vart återigen pappa i maj till en liten pojke (har nu tre pojkar).
2. Är klar med renoveringen utav b230ET motorn och har några funderingar:

Skulle det gå att sätta på en 631 topp för att bygga upp kompressionen vid besiktning av motorn eller går ventilerna i kolvarna?

Är lite sugen att sälja b230ET och ge mig på sugtrim för att slippa ordningsväsen, vad säger ni?

Välkommen tillbaka återigen och Grattis!!

Vet inte angående 631-an, känns inte som om det kommer gå fritt rent spontant.. vi får fråga OlleR som bygger på 631 vad han tror!

Annars välkomnar jag sug trim :) Men det beror ju på vad du vill ha helst och hur mycket effekt osv. du behöver till det du skall göra med bilen.
Ska du köra på Pikes Peak så säger jag jätteturbo ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #121 skrivet: augusti 14, 2012, 10:21:07 »
Målet är att nå effekten som drivlinan klarar 250 hk. Sugmotor med den effekten är minst 35000 kr för beg prylar med turbo 0 kr då jag redan har allt hemma.

Har kört Peters och Camillas bil med 2,9 l motorn på 190 drivhjulshästar och det var en underbar upplevelse. Precis lagom och den kändes som en modern bil i retro förpackning. Det är ungefär det jag vill nå. En trevlig bruksbil med dagens bekvämligheter (har redan AC , fönsterhissar). Inte nöjd med min kaross och inredning som är ordenligt sliten. Men jag bygger på den tills ett bra skal och inredning dyker upp.

Servotankar:
Är lite sur att jag sålde iväg med servokit till Knotan då jag är i behov utav den just nu. Kör med 185 däck och ska gå upp till 195 eller 205 och det är redan nu oerhört tungstyrt.
Antingen försöker jag fixa ett nytt kit eller köpa och modifiera något eget.

Nackdelen med 360 servo är att det är svårt att hitta ersättning ifall det går sönder.

Därför har jag kikat på ett alternativ. 440 har billiga styrväxlar på skroten och alla har servo. Tillsammans med en kortstyrslagsväxel borde det bli en bra kombo:


http://racepart.nu/index.php?route=product/category&path=71_127

Idéer.



Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16626
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #122 skrivet: augusti 15, 2012, 01:28:19 »
Målet är att nå effekten som drivlinan klarar 250 hk. Sugmotor med den effekten är minst 35000 kr för beg prylar med turbo 0 kr då jag redan har allt hemma.

Har kört Peters och Camillas bil med 2,9 l motorn på 190 drivhjulshästar och det var en underbar upplevelse. Precis lagom och den kändes som en modern bil i retro förpackning. Det är ungefär det jag vill nå. En trevlig bruksbil med dagens bekvämligheter (har redan AC , fönsterhissar). Inte nöjd med min kaross och inredning som är ordenligt sliten. Men jag bygger på den tills ett bra skal och inredning dyker upp.

Servotankar:
Är lite sur att jag sålde iväg med servokit till Knotan då jag är i behov utav den just nu. Kör med 185 däck och ska gå upp till 195 eller 205 och det är redan nu oerhört tungstyrt.
Antingen försöker jag fixa ett nytt kit eller köpa och modifiera något eget.

Nackdelen med 360 servo är att det är svårt att hitta ersättning ifall det går sönder.

Därför har jag kikat på ett alternativ. 440 har billiga styrväxlar på skroten och alla har servo. Tillsammans med en kortstyrslagsväxel borde det bli en bra kombo:


http://racepart.nu/index.php?route=product/category&path=71_127

Idéer.

Glömde fråga varför du vill ha upp kompet vid besiktning? Förmodligen för att få den att gå bättre som sugis och för att lättare klara avgaskrav kanske?
Men då måste jag fråga vilket komp du har/ska ha i din B230  ???
Jag har väl inte fattat poängen men av nån anledning "måste" man ju sänka kompressionen för att kunna höja effekten med turbo?
Spritis körde ju med högt komp redan från början och laddade sen bara på, med sprit då men ändå!

Sugmotor på 250hk är ju verkligen nåt häftigt men som du säger blir det ju smått skitdyrt.  :(
Att regga bilen med turbomotor kanske vore ett alternativ? Blir ju en del jobb då men du får väl fortfarande det du vill för under 35000 och en stabilare drivlina, diffbroms mm. på köpet (pga. att du måste ändra bilen för att kvala in som ombyggt fordon och måste montera lite häftigare grejer som tål uppgiften.)

BMW styrservo verkar ju vara som gjutet för vår bilmodell men vet inte vad som kan tänkas vara rimligt att betala för en dylik om man nu inte råkar ha ett lik ståendes som kan donera  :-\
Med BMW-alternativet finns ju i allafall reservdelar att få tag i sedan.

440 kan det passa då? Kostar?

Gillar verkligen din tanke på en bruksbil med lite fingrejer på som AC som verkligen behövs på sommaren! Och lite extra knuff så man kör ifrån tjänstebilsfolket och Volvo 740-maffian i rödljuset  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #123 skrivet: augusti 15, 2012, 16:02:34 »
Glömde fråga varför du vill ha upp kompet vid besiktning? Förmodligen för att få den att gå bättre som sugis och för att lättare klara avgaskrav kanske?
Men då måste jag fråga vilket komp du har/ska ha i din B230  ???
Jag har väl inte fattat poängen men av nån anledning "måste" man ju sänka kompressionen för att kunna höja effekten med turbo?
Spritis körde ju med högt komp redan från början och laddade sen bara på, med sprit då men ändå!

Sugmotor på 250hk är ju verkligen nåt häftigt men som du säger blir det ju smått skitdyrt.  :(
Att regga bilen med turbomotor kanske vore ett alternativ? Blir ju en del jobb då men du får väl fortfarande det du vill för under 35000 och en stabilare drivlina, diffbroms mm. på köpet (pga. att du måste ändra bilen för att kvala in som ombyggt fordon och måste montera lite häftigare grejer som tål uppgiften.)

BMW styrservo verkar ju vara som gjutet för vår bilmodell men vet inte vad som kan tänkas vara rimligt att betala för en dylik om man nu inte råkar ha ett lik ståendes som kan donera  :-\
Med BMW-alternativet finns ju i allafall reservdelar att få tag i sedan.

440 kan det passa då? Kostar?

Gillar verkligen din tanke på en bruksbil med lite fingrejer på som AC som verkligen behövs på sommaren! Och lite extra knuff så man kör ifrån tjänstebilsfolket och Volvo 740-maffian i rödljuset  :D

1. Högre komp för att få en bättre gång inför besiktning.
2. Regbesikta är för mycket jobb just nu. Har inget garage där jag jobba i lugn och ro och göra de modifikationer som måste till.
2. 440 styrväxel får du för 500kr på skroten.

Det är nice med AC  8)
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #124 skrivet: augusti 15, 2012, 17:57:51 »
Går en B23et verkligen så dåligt utan laddtryck/turbo att den blir omöjlig att besikta?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #125 skrivet: augusti 15, 2012, 22:25:34 »
Kanske bara jag som är orolig. Kanske funkar utmärkt att köra utan turbo  :) Testar och ser.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16626
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #126 skrivet: oktober 02, 2012, 10:15:24 »
Funderade du på att köra 5-bult?
Minns att du hade fallenhet för dessa fälgar:

http://www.blocket.se/stockholm/Vinterdack__breddade_240_turbo_falgar_43045347.htm?ca=17&w=3
Billigt men bara 2st tyvärr.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #127 skrivet: november 22, 2012, 16:34:48 »
Tack Frej ! Jag ringde faktiskt på de i oktober men de var tyvärr sålda.

Update: B230ET blocket är nu på plats i bilen! Nu ska det bytas lager i turbon innan det är dags att köra med ladd.

/David

Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16626
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #128 skrivet: november 22, 2012, 20:10:41 »
Tack Frej ! Jag ringde faktiskt på de i oktober men de var tyvärr sålda.

Update: B230ET blocket är nu på plats i bilen! Nu ska det bytas lager i turbon innan det är dags att köra med ladd.

/David

Synd på fälgarna..


Upphetsande att du david med stort D ännu en gång har monterat ett block med monstervolymen 2,3 liter i en liten 360-kaross  8)
Heja heja!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #129 skrivet: juli 05, 2013, 14:42:57 »
Nu har man vart och köpt servo ,glt fälgar och lite plast detaljer.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16626
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #130 skrivet: juli 05, 2013, 19:51:14 »
Nu har man vart och köpt servo ,glt fälgar och lite plast detaljer.

Härligt! :)

Får vi bild på grejerna eller bilen? :p
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #131 skrivet: juli 05, 2013, 21:59:56 »
Finns inte så mycket att titta på just nu, samlar mest. Men hus hägrar med garage :)

Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16626
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #132 skrivet: juli 06, 2013, 00:47:53 »
Finns inte så mycket att titta på just nu, samlar mest. Men hus hägrar med garage :)

Delar på bild är inte kattskit. Inte en vacker 300 heller ;)

Hus med garage är grejer det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #133 skrivet: juli 23, 2013, 17:09:45 »
Kan bjuda på en bild hur den står just nu.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16626
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #134 skrivet: juli 23, 2013, 22:39:34 »
Tackar :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #135 skrivet: maj 25, 2015, 10:34:33 »
Äntligen har jag köpt hus med garage och projektet där delar hamstrat ihop kan få tak över huvudet.

Nästa år kanske ni kan se mig på vägarna!
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2337
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #136 skrivet: maj 26, 2015, 07:00:38 »
Sweet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16626
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #137 skrivet: september 11, 2015, 18:28:19 »
Äntligen har jag köpt hus med garage och projektet där delar hamstrat ihop kan få tak över huvudet.

Nästa år kanske ni kan se mig på vägarna!

Kärlek!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #138 skrivet: januari 28, 2016, 14:43:21 »
Vilket turbogrenrör fungerar bäst i våra bilar?

Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2080
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #139 skrivet: januari 28, 2016, 16:39:35 »
Vilket turbogrenrör fungerar bäst i våra bilar?

Det du bygger själv för dina behov.
Av originalgrenrören fungerar och passar 940 bäst.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #140 skrivet: juli 20, 2017, 19:28:30 »
Nu närmar sig ett startförsök.

Har med hjälp av facebookaktivister fått alla sladdar på plats. Väntar bara att få en Renixenhet och en givare innan jag kan dra runt nyckeln.

Målet är att kunna rulla till besiktningen under semestern och få en liten "todolist" till hösten
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #141 skrivet: juli 21, 2017, 00:03:56 »
Givaren behövs inte för uppstart och Renixenheten går väl att ful-laga lite temporärt, nästan bara att vrida på nyckeln ju ;)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #142 skrivet: juli 21, 2017, 10:08:06 »
Prylarna är på väg med posten :)

Får hålla mig.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #143 skrivet: augusti 07, 2017, 10:09:30 »
Lite som bytts:
Ny renixenhet
Nytt batteri
Nya tändkablar, rotor, fördelarlock och stift
Nytt soppafilter
Nya b200 givare till min version av jetronic
Nya tätningar till vattenpumpen
Ny biltema elfläkt
Ny olja och filter

Resultat:
Går bara på tomgång. Hostar och fräser när man försöker ge det minska lilla gas. Baksmäller så slangar hoppar loss från luftburken och smäller från avgasröret.

Felsökning:
Har därför kontrollerat bränsletycket och kontrollerat att motorn är nollad.

Efter lite tankeverksamhet så kom jag på mig själv, satte jag svänghjulet rätt när jag swappade motorer för 4 år sedan. Lånade ett stroboskop och japp tändningen hade en 15 garders förtändning på tomgång sedan försvann markeringen utom synhåll när jag gav gas.

Nästa projekt:
Sänka transaxeln, ta loss svänghjulet, rotera, återmontrera och sen köra bort mot solnedgången.

Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #144 skrivet: augusti 07, 2017, 18:32:35 »
Tjena,

Kul att du får liv i den.

Om du har 15 grader på tomgång så borde det inte vara svänghjulet. Och även om det är det som sitter fel så kan du kompensera det med mellanaxeln. Borde gå snabbare är att riva ner allt annat.

När du ger gas drar tändningen väldigt högt eller lågt?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2337
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #145 skrivet: augusti 07, 2017, 23:52:15 »
Härligt att det händer något!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #146 skrivet: augusti 08, 2017, 19:04:04 »
Jo det händer grejer och gläds åt att det är hyfsat rostfritt så alla skruvar låssnar utan krångel. Har valt att ta ur motorn istället för för transaxeln vart så mycket som skulle komma loss :(

Lite saker som är på gång:
Ny vattenpump
Beg motorkuddar
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2080
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #147 skrivet: augusti 09, 2017, 10:29:52 »
Nej ta inte ur motorn i onödan.
Har du 15 grader på tomgång är det rätt, skulle svänghjulet va fel skulle det vara flyttat 45 grader.
Om inte renixboxen har något fel skulle jag säga att fördelaren står fel.
När du ökar varvet så blir ju tändningen tidigare men du har fördelaren fel så då får gnistan närmare till ett annat tändstift. Så när tändndningen går utanför graderingen beror det på att du får treanss gnista till cylinder ett.
« Senast ändrad: augusti 09, 2017, 10:31:25 av kullke »

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #148 skrivet: augusti 14, 2017, 11:06:06 »
Hade ERMR på besök och vi är ganska säkra på att det är svänghjulet som sitter fel. Försökte ta loss transaxeln men sprängkåpan ligger mot balken så försöket övergick till att hitta nya motorkuddar. Har också bestämt att lyfta ur motorn istället. Lyft är lånad,nu ska jag bara hitta tid.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #149 skrivet: augusti 14, 2017, 11:19:46 »
Någon som vet om det finns ersättnings reflektorer till våra bilar? Min har börjat flagna och riskerar få nedslag hos bes. Kan det vara så att 240 reflektorer passar?
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3325
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #150 skrivet: augusti 14, 2017, 11:27:25 »
Finns att köpa från nederländerna, dock är frakten ganska dyr.
https://www.volvo340onderdelen.nl/nl/koplamp-reflector-l-r-3287138-3287139-volvo-340-36.html
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #151 skrivet: augusti 14, 2017, 11:39:36 »
Tack för länken. Om jag inte hittar en beg i sverige eller någon ersättnings metod får det bli det.

Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2080
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #152 skrivet: augusti 14, 2017, 15:16:29 »
Jag är säker på att du har svänghjulet rätt, annars skulle det inte vara rätt på tomgång.
Finns en markering i strömfördelaren när ettan är i tändläge ska rotorn vara mot markeringen.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #153 skrivet: augusti 14, 2017, 15:25:13 »
Jag är säker på att du har svänghjulet rätt, annars skulle det inte vara rätt på tomgång.
Finns en markering i strömfördelaren när ettan är i tändläge ska rotorn vara mot markeringen.

Svårt att förklara utan att visa den film jag har som filmar stroboskop markeringen på vevaxelns remhjul. På tomgång har jag 15-20 graders förtändning vilket kan justeras med fördelaren men så fort man gasar och TPSswitchen aktiveras så försvinner markeringen till andra sidan remhjulet. Alltså när renixen ska ta över tändkurvan och läsa av svänghulets placering. 
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2080
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #154 skrivet: augusti 14, 2017, 16:06:47 »
Tpsswitchen gör inget med tändningen. Renix läser svänghjulshålen från start så skulle de va fel så skulle det va fel på tomgång också. 15 grader på tomgång är nog rätt (b19 med brytarspetsar ska ha 12). Är ju 8 bultat svänghjul så flyttar du svänghjulet flyttar du tändningen minst 45 grader på tomgång också.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #155 skrivet: augusti 14, 2017, 16:42:24 »
Är det så skulle det vara underbart! Men varför försvinner tändningen vid gaspådrag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #156 skrivet: augusti 14, 2017, 16:46:35 »
Här är filmen som visar mitt dilemma: https://youtu.be/49Z8LiClZi0


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3325
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #157 skrivet: augusti 14, 2017, 16:52:21 »
Ser ut som att tändningen åker åt rätt håll iaf, dvs förtändningen ökar när du gasar.
Du har 20° förtändning vid tomgång på filmen.

Eftersom du bytt motor har du då även bytt fördelare?
Skulle därför hellre tro på att fördelaren är felkuggad än att svänghjulet är det då kullke påpekar att om svänghjulet är ett bulthål fel flyttar det tändningen 45°, tändningen är ju bara 10° för hög för dig.

Edit:
Vill även påpeka att förtändningen ska öka vid gaspådrag.
Från 8-12° på tomgång upp till 25-30° vid gaspådrag om jag inte har fel.
« Senast ändrad: augusti 14, 2017, 16:54:52 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #158 skrivet: augusti 14, 2017, 17:03:46 »
Hmm okej så jag kan utesluta svänghjulet vilket skulle vara så skönt!

Fördelaren är från en b200 och alla tänddelar är nya.

Vad kan då orsaka oviljan att svara på gas?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3325
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #159 skrivet: augusti 14, 2017, 17:07:08 »
Oviljan att svara på gas kan ha med för mycket förtändning att göra, kan vara så att tändningen skjuter iväg så pass mycket att motorn vill till att gå baklänges och då mota sig själv.
Har själv varit med om det på 345an jag hade för några år sedan efter jag satt fördelaraxeln någon kugg fel vid kamremsbyte och fick då runt 40° förtändning vid gaspådrag och motorn började då hacka/hugga och mota sig själv.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98