Författare Ämne: Mefistofeles is back!  (läst 38429 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #200 skrivet: augusti 18, 2017, 05:44:16 »
Du har väldigt lite soppa i tanken enligt tankmätaren.
Hur gammal är soppan?

Rekommenderar att hälla i åtminstone 10L ny bensin i tanken för att kunna utesluta att det är gammal bensin och/eller för lite bensin som orsakar dina bekymmer.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #201 skrivet: augusti 18, 2017, 08:18:11 »
När cylinder 1 är i tändläge (motorn nollad) ska ventilera på cylinder 4 vara lika mycket öppna. Man ser direkt om det skulle vara en kugg fel.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #202 skrivet: augusti 18, 2017, 08:25:52 »
Kammen är ställd ställd efter markeringen på kåpan. 10 l ny soppa är i tankad innan första start tillfället under sommaren.

Skiljer sig nollan mellan olika block? Kamremskåpan är från 200 blocket.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
« Senast ändrad: augusti 18, 2017, 08:42:13 av Mefistofeles »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 169
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #203 skrivet: augusti 18, 2017, 09:13:46 »
Tror inte det.

Här finns en bild på hur hjulen ska stå.

https://goo.gl/images/DfWvWb

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #204 skrivet: augusti 18, 2017, 10:15:27 »
Jag brukar borra nya hål i kamhjulet för att ställa kammen om t.ex toppaen är planad. så skulle någon nolla mina motorer enligt märkena skulle det bli tokfel. Vet ju inte vad tidigare ägar av din topp har gjort.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #205 skrivet: augusti 18, 2017, 10:37:40 »
Jag brukar borra nya hål i kamhjulet för att ställa kammen om t.ex toppaen är planad. så skulle någon nolla mina motorer enligt märkena skulle det bli tokfel. Vet ju inte vad tidigare ägar av din topp har gjort.

Hur ställer du kammen isf genom att se om båda 1 och 4 ventil är öppna lika mycket när cyl1 är i ödp?
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #206 skrivet: augusti 18, 2017, 12:36:10 »
Avgas och insugsventil på cylinder 4 ska va lika mycket öppna. På ettan är de naturligtvis stängda i tändläge.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #207 skrivet: augusti 18, 2017, 12:47:43 »
Hur göra man mätningen enklast med toppen på plats ? Ögonmått genom att kika ner på insug och avgassidan? Eller tar man av ventilkåpan och mäter ventilfjädrarna?
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #208 skrivet: augusti 18, 2017, 15:29:46 »
Av med ventilkåpan och se med ögonen om tryckarna ligger lika högt:
Kontrollera också så värkligen ettan är i ÖD när du kollar motorn, kan ju vara fel på svängningsdämparen så märket ligger fel och du monterar svänghjulet enligt det.
Men på filmen uppför sig din som dom brukar göra när generatorn slutat ladda och man försöker ta sig hem på tomt batter.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #209 skrivet: augusti 18, 2017, 16:51:02 »
Laddningen löst. Remmen slirade.

Går knas ändå.

Ska ut och kolla kammen och även ta loss generatorn och se att triggerpunkterna ligger som enligt bilden.


Har även kollat komp 10 bar på samtliga cylindrar så hoppas det bara var kondensvatten som droppar från avgasröret.

« Senast ändrad: augusti 18, 2017, 16:55:02 av Mefistofeles »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #210 skrivet: augusti 18, 2017, 18:00:19 »
Nu kontrollerar nollan med hjälp av kammen rotorn och cylle i topp. Kände med en pinne för att veta att cylinder 1 är i topp.

Allt ser ok ut?

Veven:


Rotorn:


4 cylindern:
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #211 skrivet: augusti 18, 2017, 18:05:04 »
Det är en annan sång i motorn nu när motorn har generator spänning.

https://youtu.be/KaZ68aUngSA

https://youtu.be/untdeVKkA2Q

Testade att spraya kraftigt med startgas vid full gas. Ville inte varva upp eller gå fett och dö.

Måste vara tändningen!
Ny sensor är på väg.

Ska ta ner startmotorn för att säkerställa att svänghjulet inte är felplacerad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #212 skrivet: augusti 18, 2017, 22:12:30 »
När sensorn är borta ser du ju när du har det saknade hålet vid sensorhålet, då borde märket på remhjulet vara ca 90 grader, det ser du med ögonmått.
Tänkte när den går som tändningen får för låg spänning att du har spänningsfall på +matningen till Renix.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #213 skrivet: augusti 18, 2017, 22:21:36 »
Tror svänghjulet står rätt. När motorn är nollad och tittar ner i hålet då är man mitt i en sekvens med hål. Har inte räknat hur många det är till ett mellanrum. Det visar sig.

Och då ska jag mäta på renixboxen och se vad multimeteren  säger.

Vill nästan bara hitta en fördelare från en b2xxK så man kan utesluta sprutet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
« Senast ändrad: augusti 18, 2017, 22:56:18 av Mefistofeles »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #214 skrivet: augusti 20, 2017, 18:39:46 »
Lite 300 delar på väg till mig :)
« Senast ändrad: augusti 23, 2017, 16:00:23 av Mefistofeles »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #215 skrivet: augusti 21, 2017, 21:24:04 »
Vilka spridare har du?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #216 skrivet: augusti 22, 2017, 09:28:41 »
Vilka spridare har du?

Original svarta
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #217 skrivet: augusti 22, 2017, 10:45:49 »
Vilka spridare har du?

Original svarta
De som satt i bilen innan motorbyte?
Tänkte bara så du inte i misstag monterat B230 spridarna.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #218 skrivet: augusti 22, 2017, 12:13:19 »
Nej det är b200e spridare. Har B230ET spridarna på andra fuelrailen.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #219 skrivet: augusti 22, 2017, 19:46:36 »
Kan det vara kallstartventilen som dränker motorn😕
Kanske möjligt att plugga i fel kontakt till kallstartventilen så den sprutar bränsle konstant.
Hur ser tändstiftena ut? Är de svarta nu får den för mycket bränsle.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #220 skrivet: augusti 22, 2017, 20:05:19 »
Går inte att sätta de fel :(
Gick ut och kollade om jag tvingat de fel men ej.



Stiften ser ut så här, inte fuktiga:

Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #221 skrivet: augusti 22, 2017, 20:23:55 »
Vad händer om man kopplar spridarkablarna fel?
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #222 skrivet: augusti 22, 2017, 20:30:39 »
Nej de 2 går inte att sätta fel, men tempsensorn du har till höger i bild och kallstartventilen borde passa att  växla kontakter mellan och de sitter ju nära varandra.
Stiften ser sotiga ut, de lilla du haft igång motorn borde de fortfarande nästan se ut som nya, så den får inte för lite i allafall.
Kallstartventilen kan gå sönder och släppa igenom bränsle konstant också, så det behöver inte vara felkopplat.
Men något är ju fel med bilen, men vad.


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #223 skrivet: augusti 22, 2017, 20:33:47 »
Vad händer om man kopplar spridarkablarna fel?
Inget för sprutet är inte sekventiellt.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #224 skrivet: augusti 22, 2017, 20:46:42 »
Kallstartsventilen sitter närmast torpeden :(
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #225 skrivet: augusti 22, 2017, 21:17:04 »
Kallstartsventilen sitter närmast torpeden :(
Nej, kallstartventilen eller kallas den kallstartinsprutningsmunstycket sitter på insuget.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #226 skrivet: augusti 22, 2017, 22:35:30 »
Nu hänger jag med! Och jag gillar din teori! Måste prova det innan jag åker till jobbet imorgon!!
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #227 skrivet: augusti 23, 2017, 08:58:38 »
Tyvärr har inte tempsensorkontakten räckvidd att nå till kallstartskontakten. Måste mäta från jetronicboxen för att säkerställa att det är rätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #228 skrivet: augusti 23, 2017, 13:27:51 »
Kom lite delar idag :)

Har hunnit testa svänghjulslägesgivaren, renixen och lmm.

Gick sämre än tidigare kom inte ens över 1500 varv.

Nu är delarna från lu jetronic och jag har le :(


« Senast ändrad: augusti 23, 2017, 16:00:35 av Mefistofeles »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #229 skrivet: augusti 23, 2017, 15:08:14 »
Fick kanske ännu mer bränsle med ny lmm så den gick sämre😕
Testa ta loss kallstartventilen och lägg den att spruta i en flaska eller något, låt motorn ta tjyvluft genom hålet där den ska sitta eller håll för hålet.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #230 skrivet: augusti 23, 2017, 16:01:52 »
Fick kanske ännu mer bränsle med ny lmm så den gick sämre😕
Testa ta loss kallstartventilen och lägg den att spruta i en flaska eller något, låt motorn ta tjyvluft genom hålet där den ska sitta eller håll för hålet.

Kan jag inte bara dra ur kontakten?
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #231 skrivet: augusti 23, 2017, 16:21:59 »
Fick kanske ännu mer bränsle med ny lmm så den gick sämre😕
Testa ta loss kallstartventilen och lägg den att spruta i en flaska eller något, låt motorn ta tjyvluft genom hålet där den ska sitta eller håll för hålet.

Kan jag inte bara dra ur kontakten?
Jo om det skulle vara elfel, men ventilen kan vara trasig.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #232 skrivet: augusti 23, 2017, 16:25:54 »
Ska pröva. Lite trångt att komma åt bara.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #233 skrivet: augusti 24, 2017, 20:20:51 »
Tror svänghjulet sitter fel :(

Motorn är nollad (1cylle i topp)


Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #234 skrivet: augusti 24, 2017, 20:59:03 »
Eller sitter den rätt!?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #235 skrivet: augusti 24, 2017, 21:19:13 »
Rätt.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #236 skrivet: augusti 24, 2017, 21:22:13 »
Förlåt om frågan är dum, men har du tändkablarna rätt? 1342 medsols.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #237 skrivet: augusti 24, 2017, 21:32:18 »
Alla dumma frågor/teorier är välkomna och tändföljden är satt efter Haynes 1342.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #238 skrivet: augusti 24, 2017, 21:34:05 »
Men skönt att få svänghjulet bekräftat! När jag skruvade ur stiften för att kolla nollan var de riktigt sura. Måste ha att göra med LMM som jag provade med igår.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #239 skrivet: augusti 24, 2017, 22:08:18 »
Alltså du har ju bara ökat motorvolymen, större motor drar in mer luft, lmm mäter upp mer luft och styrboxen ger mer bränsle, men tycker inte den borde ge så mycket att motorn inte varvar, och därför kan du under test låta den ta tjyvluft som inte l mm mäter.
Du kommer antagligen få spänna fjädern i l mm / sänka bränsletrycket senare.
Jag hade i min svarta en skada på varvtalssignalkabeln från Renix till bränslepumpsrelät / sprutet, det är skärmad kabel så det var invändig kortslutning, hur som ville motorn då inte värva.
Kan kanske också vara fel på bränslepumpsrelät så det vid högre varv kortsluter signalen från renix.
5 år är ju lång tid så är du säker att du har rätt spridare?
Tror 360 har högohm medan B230 har lågohm spridare.