Författare Ämne: Mefistofeles is back!  (läst 173652 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #240 skrivet: augusti 24, 2017, 22:30:49 »
Ja spridarna är original b200e. Det enda som skiljer från b200e är tempsensorn till sprutet som kommer från en b200f.

Sammanfattning : Motorvolymen är större, kompet lägre och en annan tempsensor.

Finns det några andra reläer än bränslerelät kopplat till renixen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #241 skrivet: augusti 24, 2017, 23:42:35 »
Tempsensorn är nog likadan.
Nej ingå andra reläer.
Jag kan inte förstå annat nu än att den får tokmycket bränsle,  om kallstartventilen inte hade något fel skulle jag demontera original btr för att få  möjlighet att sänka bränsletrycket lägre än original.
För finjustering skulle det vara bäst att ha bredbandslambdamätare, men du måste få den att gå någorlunda bra först. En vanlig lambda är nog också bättre än inget.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #242 skrivet: augusti 25, 2017, 08:05:09 »
Tempsensron behöver inte vara likadan, Volvo/Bosch bytte tempsensorn till sprutet mellan LH2.2 och LH2.4; LH2.2 har en ljusbl givare och LH2.4 har en svart givare med olika givarkurvor... http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=26365
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #243 skrivet: augusti 25, 2017, 08:51:54 »
Ska prova att jaga fatt i en tempsensor från en b200e så vi kan utesluta en sådan bagatell.

Nästan så att jag ska prova att blåsa tryckluft in i motorn för att se om jag kan öka varvtalet med syretillförsel.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #244 skrivet: augusti 25, 2017, 09:29:27 »
Hittade denna kommentar på en hemsida:
ATTENTION: Your sensor also needs to have a black plug, if this is blue, for example, then this sensor is not compatible! We can, of course, still offer you the correct one :-)

https://www.edelschmiede.com/shop/Bosch-coolant-temperature-sensor-black-LE2-Jetronic-Opel-cih-fuel-injector

Min temp sensor är blå och kommer en från ett LU jetronic system.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #245 skrivet: augusti 25, 2017, 16:34:55 »
Sån här behöver jag.

Volvo artnr: 1346030





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #246 skrivet: augusti 25, 2017, 23:43:17 »
Hoppas ny sensor läser problemet.
Går ju att testa med ett motstånd tills du får tag i ny tempsensor.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #247 skrivet: augusti 26, 2017, 09:29:34 »
MIn 240 hade en knäpp tempgivare; den surade ner sig rejält (tvungen att dra loss alla spridarkontakter och nöta en stund innan bilen gick att starta igen) typ var tredje start... Temporära lösningen innan jag köpt en ny givare var att bara koppla ur givaren - bilen blev svårstartad när det var kallt (dock utan att sura ner sig) men gick helt OK när man väl fått motorn varm. Om du inte prövat det ännu så är det ju lätt att bara rycka ur sladden ur givaren och se vad som händer!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #248 skrivet: augusti 28, 2017, 16:48:05 »
Nu jävlar
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #249 skrivet: augusti 28, 2017, 19:00:55 »
Håller tummarna

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #250 skrivet: augusti 28, 2017, 20:28:06 »
😢😢😢😢😢
Nä ingen skillnad alls!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #251 skrivet: augusti 29, 2017, 17:12:00 »
Var och köpte mig lite rörkopplingar idag för att mäta bränsletrycket innan original btr istället för efter. (se tidigare inlägg)

Mätte upp 1 bar vid tomgång och 1,5 vid gas.
Alltså toklågt bränsletryck!!

https://youtu.be/Neyh8k6Vdqo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #252 skrivet: augusti 31, 2017, 23:06:33 »
Tempsensorn är nog likadan.
Jag kan inte förstå annat nu än att den får tokmycket bränsle,  om kallstartventilen inte hade något fel skulle jag demontera original btr för att få  möjlighet att sänka bränsletrycket lägre än original.
För finjustering skulle det vara bäst att ha bredbandslambdamätare, men du måste få den att gå någorlunda bra först. En vanlig lambda är nog också bättre än inget.

Mätte upp 1 bar vid tomgång och 1,5 vid gas.
Alltså toklågt bränsletryck!!

Motsägelsefullt  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #253 skrivet: augusti 31, 2017, 23:22:49 »
Tempsensorn är nog likadan.
Jag kan inte förstå annat nu än att den får tokmycket bränsle,  om kallstartventilen inte hade något fel skulle jag demontera original btr för att få  möjlighet att sänka bränsletrycket lägre än original.
För finjustering skulle det vara bäst att ha bredbandslambdamätare, men du måste få den att gå någorlunda bra först. En vanlig lambda är nog också bättre än inget.

Mätte upp 1 bar vid tomgång och 1,5 vid gas.
Alltså toklågt bränsletryck!!

Motsägelsefullt  ::)

Jo men han var ju tidigare upp i 2.5 till 3 bar.
På tomgång ska det vara lite under 2bar och fullgas 2.5.
Undrar om det kan vara problem med bränslepumpsrelät så det släpper så fort han gasar 😕 men det här han antagligen testat bygla.
Var nya mätningen med bara original bränsletrycksregulator?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #254 skrivet: augusti 31, 2017, 23:25:33 »
Så snart regnet dragit förbi ska bränslepumpen undersökas. Försökte bygla kontakt 30 och 87b där relät sitter när tändningen var på. Lyckades inte få pumpen att bygga upp något tryck genom den operationen. Kontrollerade säkringen bakom batteriet och rengjorde kontaktytorna utan resultat. Med relät i hoppar den igång och det finns bränsletryck dock lågt. Tar jag ur relät så startar inte motorn och inget tryck går att utläsa.

Ny pump är inhandlad och volt mätning vid pumpen utförs när vädret tillåter.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #255 skrivet: augusti 31, 2017, 23:28:37 »
Tempsensorn är nog likadan.
Jag kan inte förstå annat nu än att den får tokmycket bränsle,  om kallstartventilen inte hade något fel skulle jag demontera original btr för att få  möjlighet att sänka bränsletrycket lägre än original.
För finjustering skulle det vara bäst att ha bredbandslambdamätare, men du måste få den att gå någorlunda bra först. En vanlig lambda är nog också bättre än inget.

Mätte upp 1 bar vid tomgång och 1,5 vid gas.
Alltså toklågt bränsletryck!!

Motsägelsefullt  ::)

Jo men han var ju tidigare upp i 2.5 till 3 bar.
På tomgång ska det vara lite under 2bar och fullgas 2.5.
Undrar om det kan vara problem med bränslepumpsrelät så det släpper så fort han gasar 😕 men det här han antagligen testat bygla.
Var nya mätningen med bara original bränsletrycksregulator?

Mätningen var med original btr.

Ska testa att koppla in min justerbara btr på returen och se om trycket kan byggas upp innan original btr.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #256 skrivet: september 01, 2017, 07:43:02 »
Kan membranet i original bränsletrycksregulator vara trasigt så den får bränsle via vakuumslangen?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #257 skrivet: september 01, 2017, 21:15:08 »
Nytt försök.

Blandade ihop pinne 30 med 87  :-[

Nu visar bränsletryckmätaren 2bar när jag byglat rätt. Toppen!

Men mätar jag spänningen vid pumpen när jag nöter på startmotorn visar multimetern knappt 10volt.

Håller på och laddar batteriet för ny mätning imorgon. Men det verkar som att pumpen är frisk. Antar antar att pumpen ska ha 12v och inte 10?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #258 skrivet: september 01, 2017, 21:18:39 »
Du får inte 12V när man drar på starten, normalt att spänningen sjunker till 9-10V när man drar på starten.

Vad får du när du slår på tändningen och pumpen "primar" systemet? (om våra bilar har den funktionen original?) Vid belastad krets, dvs pumpen går vad har du då för spänning på batteriet? Du bör få nära på samma spänning på pumpen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #259 skrivet: september 01, 2017, 22:30:59 »
Ska mäta spänningen vid säkringsboxen bakom batteriet imorgon på tomgång. Spänningen på batteriet var ikväll 11,8 volt så den får ladda över natten.





Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #260 skrivet: september 01, 2017, 23:02:11 »
Som simlar sa så är 10v bra. Sjunker ju till 10v över batteripolerna när du startar.
Men när du inte har igång motorn så du har vakuum ska trycket vara 2.5bar.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #261 skrivet: september 02, 2017, 15:45:12 »
Original btr är nog kass. Med justerbar btr på returen steg trycket utan bekymmer upp till 2,5 bar.

Problemet att den inte varvar mer än 2000rpm kvarstår. Avgasknallarna försvann med korrekt bränsletryck.

Testade också att modifiera min gamla tändspole för att se om b200f spolen inte var kompartibel med setupen. Ingen skillnad vart det med den manövern heller.



Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #262 skrivet: september 02, 2017, 17:15:43 »
Är nästan bara bränslestyrboxen kvar som kan ha något fel. Har du extra att testa med eller möjlighet att låna.

Du hade bytt alla tänddelar, har du de gamla kvar kan du testa byta kablar och lock.
Det är inte alla gånger som nytt är = felfritt.
« Senast ändrad: september 02, 2017, 17:20:11 av kullke »

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #263 skrivet: september 02, 2017, 19:11:50 »
Nä ingen le-jetronicbox i reserv hemma. Kan nog få tag på en via en klubbmedlem inom en snar framtid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #264 skrivet: september 03, 2017, 15:53:27 »
Dagens felsökning: Spridare.

Enligt haynes ska spänning på spridarna vara 0,4-0,6v vid tomgång och stiga till 0,9 -1,0v när motor varvet kommer till 3000rpm.

I mitt fall är volten kring 0,5v på tomgång, alltså klockrent enligt Haynes.

Men när motorvarvet stiger är spänningen uppe i nästan 6v vid 2000rpm.

Alltså fettar det på 6 ggr mer spänning innan jag ens är uppe i 3000rpm.

Att den går fett ser man på tändstiften som är kolsvarta.

Se film:
https://youtu.be/rakdZnSmAcA

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #265 skrivet: september 04, 2017, 23:04:23 »
Alltså fettar det på 6 ggr mer spänning innan jag ens är uppe i 3000rpm.
Att den går fett ser man på tändstiften som är kolsvarta.

Konstigt att den inte ruppar som en vass V8 på tomgång om den går så fett som det verkar.
Annars så är det ju LMM och motortempgivaren som borde påverka detta mest. (För lambdasond har du ju inte på din GLT)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #266 skrivet: september 11, 2017, 10:46:40 »
Ny Jetronicbox beställd.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #267 skrivet: september 11, 2017, 12:17:22 »
Håller tummarna för att det är där felet är.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #268 skrivet: september 12, 2017, 13:47:00 »
Servicen från bildelsbasen är kanon. Beställde igår fick delen idag.

Men som vanligt ingen skillnad på motorgången. Suck :(

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #269 skrivet: september 12, 2017, 22:20:21 »
Något är ju riktigt konstigt...

Kan du lista vad du har bytt och kontrollerat?
Tycker inte att det kan vara speciellt många saker kvar innan allt är utbytt.

Toppen som du har är det samma som satt på tidigare? Det var bara blocket du bytte till ett B230?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #270 skrivet: september 12, 2017, 23:11:26 »
Det som är nytt jämfört med innan:
B230 block ( komptestad, 10 bar på alla cylindrar)
531 topp
Kam okänd
Tempsensor till jetronicen

Delar som testats mot reserv eller nyinköpt:
Lmm
Tps
Renix
Lägesgivare
Rotor
Fördelarlock
Tändstift
Tändkablar
Jetronicbox

Bränsletrycksregulatorn är av justerbar typ. Bränsletrycket är 2,5bar och har testad att med högre tryck.

Saker som är kontrollerade:
Sprejat startgas kring insuget för att hitta läckage.
Spreja startgas in i lmm vid fullgas.
Spänning i batteriet
Generatorn
Motorn är nollad efter konstens alla regler.
Svänghjulet sitter korrekt och är av rätt typ.


Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #271 skrivet: september 13, 2017, 21:40:58 »
Är 531 toppen original eller portad, planad?
Bilden tidigare i tråden så ser ju inte kamen direkt vass ut men samtidigt kanske svårt att se på bild.

Är toppen planad så kan det ju behövas ett ställbart kamdrev eller att man borrar ett nytt hål i drevet man har.

Men sen är frågan om den skulle gå så här illa bara för att kamen står marginellt fel. Går ju att prova att flytta remmen ett hack åt varje håll från där den står nu. Kolla bara att ventilerna går fritt innan du vrider på starten. Ska ju inte kunna ta i på 8v men är det planat och högre Lyft så finns ju risken.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #272 skrivet: september 14, 2017, 15:56:57 »
Vad blev det för spänning vid spridarna med nya boxen?
Testat med en annan mätare?  Jag har varit med om att en multimeter  visat tokfel pga vibrationer när jag mätte laddspänning och hade mätaren att ligga på batterit, visade typ 30volt  men när jag lyfte upp den visade den normalt.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #273 skrivet: september 15, 2017, 10:29:05 »
Ska kolla i helgen vilken kam som är monterad. Har även beställt en ny bränslepumpsrelät för att utesluta den. Nu var servicen från bilmonteringen i Mariestad inte lika snabb som Malmös, beställde i måndags.




Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #274 skrivet: september 16, 2017, 17:34:11 »
Det sitter en A kam i.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #275 skrivet: september 17, 2017, 17:41:43 »
Det sitter en A kam i.

Bra.
Din box var en LE va?
Då finns inget inbyggt varvstopp där som kan stöka..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #276 skrivet: september 18, 2017, 10:21:36 »
Bilen åkte in i garaget i helgen.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #277 skrivet: september 18, 2017, 10:29:34 »
Eftersom det är en A kam och kompressionförhållande 9:1. Kan kammens karaktär och utebliven laddtryck ställa till med problem för motorgången?

Har andra div elfel som att kupéfläkten inte fungerar och mätare på instrumentbrädan inte ger några värden. Men bilens elkrets ska ju vara separat mot jetronicen så det borde inte störa?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #278 skrivet: september 18, 2017, 17:22:12 »
Det kan störa varvtalssignalen om det är glappkontakt så jetronic tror att motorn går på 20000rpm och sprutar in massa bränsle.
Du kan ju mäta varvtalet vid spridaren med multimeter.
Strömförsörjningen till Renix går ju från bilens elkrets, får Renix för låg spänning orkar motorn inte värva, som jag tror jag sa tidigare går din motor som dom brukar gå när generatorn slutat ladda och batterit blir tomt, blir nog samma problem om Renix får för låg spänning.
9:1 med A-kam är inga problem, finns bla b19 som har så original.



Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #279 skrivet: september 18, 2017, 21:44:58 »
Bränslerelät kom idag , ingen förbättring :(

Ska jag testa stift med ett annat värmetal? Kör nu med BPR6ES.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor