Författare Ämne: Mefistofeles is back!  (läst 121364 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #280 skrivet: september 18, 2017, 21:46:02 »
Hur kan jag mäta varvtalet med multimetern?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #281 skrivet: september 18, 2017, 22:12:24 »
Hur kan jag mäta varvtalet med multimetern?
Om du har en multimeter som mäter frekvens Hz så är det bara att räkna.
Men de andra elfelet ska du ju iallafall fixa förr eller senare så lika bra att göra det nu för att utesluta att det inte hänger ihop med att bilen går dåligt, om det t.ex är glapp i strömlåsbotten eller något relä.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #282 skrivet: september 30, 2017, 19:30:18 »
Nä nu ger jag upp med originalprutet och tändningen. Jag kommer gå över till MS denna vinter!

Det ger mig bättre stöd när turbon hoppar ner i motorrummet.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16899
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #283 skrivet: oktober 01, 2017, 00:41:29 »
Nä nu ger jag upp med originalprutet och tändningen. Jag kommer gå över till MS denna vinter!

Det ger mig bättre stöd när turbon hoppar ner i motorrummet.

Jag beklagar sorgen att vi aldrig fick ordning på #dräparmotorn1.0 men välkomnar ännu en MS-installation :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #284 skrivet: oktober 28, 2018, 21:42:51 »
Fått igång den?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #285 skrivet: oktober 29, 2018, 14:09:18 »
Nä inte än, huset har tagit min tid hela sommaren.

Tror jag kommer överge denna GLT för en 2 dörrars 360 i ett bättre skick (när den dyker upp på blocket). Kommer isf skruva ur AC och andra delar som kan vara bra att ha som reserv.

Motorn kommer nog säljas som rep objekt.

Vill istället få en så när inpå originalbil med en strokad b230.

 
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #286 skrivet: mars 16, 2019, 00:30:11 »
sträckläst om dina problem med din motor mefistofeles  men ge inte upp du löser det när du minsta anar det

tänk vad tiden går med dessa bilar ...kul du fick dej en 360 igen  .....hasse
360 turbo forever

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #287 skrivet: augusti 03, 2021, 10:19:20 »
Så ja!

Har nu gått och köpt mig en röd 3-dr 340 GL -88. Den har lite parkeringsskador och lite rost men inte så allvarligt som 360. 360 håller jag på och skruva delar ifrån för att sen skickas till skroten.

Huset är klart i höst och garaget tillgängligt för ett bilprojekt :)

Lite delar som önskas:
MK1 baklucka.
MK1 bakljus.
Portad 531-topp med vk3 kam.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 158
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #288 skrivet: augusti 03, 2021, 16:13:24 »
Grattis till nya bilen! :) Har du några planer för den redan?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #289 skrivet: augusti 03, 2021, 23:06:40 »
Jodå men tar det i små steg.

1. Besikta.
2. Fixa rosten.
3. Byta kam och topp.

Sen har jag samlat på mig:
14” glt fälgar
AC
Servo
Sportstolar
Jalusi ny i kartong till MK1 baklucka

AC och Servo ska ner efter jag byggt en ny b230 bottendel med strokervev.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #290 skrivet: augusti 07, 2021, 20:27:46 »
Det droppar vatten från motorhuvspaken under instrumentpanelen vid regn. Tror det sipprar in genom vindrutelisten :(
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16899
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #291 skrivet: augusti 14, 2021, 01:57:31 »
JIPPIE! Forumet skapare och gud är på gång igen!

Önskar dig bättre lycka denna gång och våga nu inte ge upp innan motorn ryter gott!
Se nu till att låta bilprojektet komma högt upp i prioriteringsordning. (Snacka om sten i glashus här  ;D)

Angående vattnet, kolla så det inte läcker in runt torkarmotor/arm. Bara en tanke.
Annars kan du ju vika upp kanten på rutlisten och se om det ser torrt/blött ut direkt efter regn.
Samt torka rent från ev. smuts som krupit in under listen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #292 skrivet: augusti 23, 2021, 15:34:58 »
Så, 360 lämnade mig igår med lite sorg i mitt hjärta.

Tröstar mig med en liten tur i 340 idag inför besiktningen som ska ske i veckan. Allt elektriskt funkar så det ska nog inte vara nått problem.

Ska sen undersöka b230 bottendelen som jag sparat från 360 projektet. När jag tömde ut oljan kom det ut ca 8l oljeblandad bensin så antingen är cylindrarna ovala/slitna eller kolvringarna kassa. Skulle va kul att stroka den och köra NA kolvar. Kanske smyga dit en lågtryckturbo mellan besiktningarna.

Första bilden på 340 också :)

« Senast ändrad: augusti 23, 2021, 16:20:09 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #293 skrivet: augusti 23, 2021, 16:25:23 »
Angående vattnet, kolla så det inte läcker in runt torkarmotor/arm. Bara en tanke.
Annars kan du ju vika upp kanten på rutlisten och se om det ser torrt/blött ut direkt efter regn.
Samt torka rent från ev. smuts som krupit in under listen.

Läcker från vindrutelisten. Den är helt torr, får pröva med lite butyltätning.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #294 skrivet: augusti 24, 2021, 13:32:04 »
Ett delmoment avklarat! Besiktad utan anmärkning :)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #295 skrivet: augusti 24, 2021, 20:15:12 »
Grattis! Jag besiktigade min 240 idag, även den utan anmärkning!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16899
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #296 skrivet: september 12, 2021, 17:24:20 »
Grattis till både trådskaparen och Kurre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #297 skrivet: november 12, 2021, 10:09:52 »
Har nu varit 340-ägare ett tag och kör bilen dagligen för små ärenden. Lite småfix behövs för att få den i ett bra maskinellt skick.

Man måste vara delikat med vilket växel som ligger i vid acceleration annars blir det en ryckig och juckig upplevelse. Vet att det är en del av drivlinans charm men detta är mer än det jag upplevt i mina tidigare 360.
Sen klonkar det till vid hastig gaspådrag, tror grenröret tar i när motorn rör sig, troligen dåliga motorkuddar.

Ska beställa nya PU-motorfästen och PU-växellådsfästen och byta. Hoppas minskad rörelse i drivlinan tar bort lite av den ryckiga gången.

Utöver det en helt fantastisk energipiller som gör en glad in i själen :)


Är också sugen att lämna bort min 531 topp för cnc-portning. Vi får se...

« Senast ändrad: november 15, 2021, 11:22:32 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2730
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #298 skrivet: november 22, 2021, 13:10:10 »
Första motorstrulet idag (en liten historia som kanske hjälper andra vid liknande situation):

Första riktigt kalla natten i sthlm och jag skulle ta 340 till affär för att handla lunch.
Startade lätt trotts att startmotorn gick trögt. Batterilampan slocknade sen efter ca 30 sekunder. (Nytt batteri får det nog bli)

Handlade och skulle köra hem.
Startmotorn gick runt lätt och motorn tänder till men dör sen.
Gör några start försök men den startar inte.

Vill inte göra för många försök och dra ur batteriet helt. Var i närheten av biltema så jag springer över och köper startgas.
Lyfter slangen till luftburken och sprutar i startgas. Motorn startar hur lätt som helst men dör efter en stund.
Ok bränsleproblem, pumpen!?

Försöker lyssna om den går igång på tändningen men nej, lyfter/juckar på relät, kollar säkringar vid torpedväggen…
Ingen skillnad.
Ringer en kompis och ber om skjuts då jag har sjuka barn hemma som väntar på lunch.
Kompisen kommer, han tittar och lyssnar efter pumpen. Dött.
Vi börjar packa över till hans bil.

Kom på att insprutningen inte fanns på första generations modeller så kanske säkringar för insprutet monterats i efterhand? Hittade en svartdosa bakom batteriet med en litet skruv på locket. Öppnade och hittade tre säkringar. Säkringarna var hela men det var lite fukt i dosan. Snurrade iallafall lite på säkringarna och skruvade sen tillbaka locket.

Eftersom ingen säkring var trasig så stänger jag motorhuven och tänker åka iväg med kompisen. Ska bara ta nyckeln ur tändningslåset, men passar samtidigt på att testa att starta ifall säkringen haft dålig kontakt pga fukten.

340 startade direkt!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16899
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #299 skrivet: Idag kl. 21:32:52 »
Utöver det en helt fantastisk energipiller som gör en glad in i själen :)

Är också sugen att lämna bort min 531 topp för cnc-portning. Vi får se...

Underbart att du glädjs åt att vara tillbaka i ett energipiller igen!  :D

Klart du skall cnc-porta! Första 300 med cnc-portad topp?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16899
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #300 skrivet: Idag kl. 21:33:37 »
Första motorstrulet idag (en liten historia som kanske hjälper andra vid liknande situation):

Första riktigt kalla natten i sthlm och jag skulle ta 340 till affär för att handla lunch.
Startade lätt trotts att startmotorn gick trögt. Batterilampan slocknade sen efter ca 30 sekunder. (Nytt batteri får det nog bli)

Handlade och skulle köra hem.
Startmotorn gick runt lätt och motorn tänder till men dör sen.
Gör några start försök men den startar inte.

Vill inte göra för många försök och dra ur batteriet helt. Var i närheten av biltema så jag springer över och köper startgas.
Lyfter slangen till luftburken och sprutar i startgas. Motorn startar hur lätt som helst men dör efter en stund.
Ok bränsleproblem, pumpen!?

Försöker lyssna om den går igång på tändningen men nej, lyfter/juckar på relät, kollar säkringar vid torpedväggen…
Ingen skillnad.
Ringer en kompis och ber om skjuts då jag har sjuka barn hemma som väntar på lunch.
Kompisen kommer, han tittar och lyssnar efter pumpen. Dött.
Vi börjar packa över till hans bil.

Kom på att insprutningen inte fanns på första generations modeller så kanske säkringar för insprutet monterats i efterhand? Hittade en svartdosa bakom batteriet med en litet skruv på locket. Öppnade och hittade tre säkringar. Säkringarna var hela men det var lite fukt i dosan. Snurrade iallafall lite på säkringarna och skruvade sen tillbaka locket.

Eftersom ingen säkring var trasig så stänger jag motorhuven och tänker åka iväg med kompisen. Ska bara ta nyckeln ur tändningslåset, men passar samtidigt på att testa att starta ifall säkringen haft dålig kontakt pga fukten.

340 startade direkt!

Bra att det löste sig! Har själv haft problem vid säkringarna bakom batteriet. På min 360 då.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.