Författare Ämne: Soppapumpstyrning med ms  (läst 3628 gånger)

drzero

  • Medlem
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
Soppapumpstyrning med ms
« skrivet: mars 14, 2009, 12:16:44 »
Tänker köpa ett ms snart och undrar om bränslestyrningen sköter sig själv utan reläbräda eller om jag behöver köpa en sådan också?

Volvo 340Gl -88 Skojbil Snart med eaton m90 och MsI 2.2
Saab 9000T -95 Bruksbil
Kawasaki Gpz 1100 -84 Genomgår renovering
Mercedes 190 -87 skojbil nr2 ska ner en volvo t5

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2337
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Soppapumpstyrning med ms
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2009, 12:45:59 »
MS styr ett relä som matar soppapumpen; du behöver inget reläkort, det räcker med ett vanligt slutande relä från Biltema.



Om du tittar i Megamanualen förstår du nog snabbt hur det är tänkt att man ska koppla in sitt MS - då ska det inte vara några problem at klara sig utan reläkort, både jag och Frej kör med hembyggda grejer...
« Senast ändrad: mars 14, 2009, 12:47:43 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

drzero

  • Medlem
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Soppapumpstyrning med ms
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2009, 13:54:42 »
tackar för snabbt svar  ;)
Volvo 340Gl -88 Skojbil Snart med eaton m90 och MsI 2.2
Saab 9000T -95 Bruksbil
Kawasaki Gpz 1100 -84 Genomgår renovering
Mercedes 190 -87 skojbil nr2 ska ner en volvo t5

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Soppapumpstyrning med ms
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2009, 19:42:03 »
Tänker köpa ett ms snart och undrar om bränslestyrningen sköter sig själv utan reläbräda eller om jag behöver köpa en sådan också?

Jag kör med ett vanligt relä som Kurre sa, inkopplat med några byglar över till vanliga bränslepumpsreläets sockel. Detta eftersom jag kör original kabelhärva så långt det går. Skulle mitt vanliga relä gå sönder så kan jag stoppa i originalreläet i original sockel och det funkar ändå, ända bristen då är att MS (och pumpen) inte för ström förrens startmotorn snurrar pga. originalreläet matar både pump och box med spänning. Lite kuriosa men va f%n.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

drzero

  • Medlem
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Soppapumpstyrning med ms
« Svar #4 skrivet: mars 16, 2009, 07:37:26 »
Har nu hittat ett ms1 v3 som skall köpas bara för att det är billigt och duger bra till 340in

medföljer reläbräda och edis tändning så det är bara att börja skruva efter löningen
Volvo 340Gl -88 Skojbil Snart med eaton m90 och MsI 2.2
Saab 9000T -95 Bruksbil
Kawasaki Gpz 1100 -84 Genomgår renovering
Mercedes 190 -87 skojbil nr2 ska ner en volvo t5

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Soppapumpstyrning med ms
« Svar #5 skrivet: mars 16, 2009, 19:44:51 »
Har nu hittat ett ms1 v3 som skall köpas bara för att det är billigt och duger bra till 340in

medföljer reläbräda och edis tändning så det är bara att börja skruva efter löningen

Härligt! Inte svårt eller dyrt att uppgradera till MS2 sen om du skulle få för dig det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.