Författare Ämne: Styrleder  (läst 10721 gånger)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
Styrleder
« skrivet: december 29, 2010, 20:48:37 »
Ja då är det väl dags att starta en tråd för att försöka reda ut alla frågetecken kring styrleder på våra bilar. Jag bidrar med den kunskapen jag har och sen så är det bara att ni andra fyller på så flyttar jag upp informationen till detta inlägget :) Ja vart ska jag börja.

Volvo 360 (84-91)


Styrväxel utan servo:

Inre styrled är 301mm lång och har en invändig gänga emot styrväxeln med måtten M14x1,5.
Yttre styrled har en invändig gänga mot inre styrleden med måtten M14x1,5 sen vill jag minnas att själva leden har M12x1,5

Styrväxel med servo:

Inre styrled vet jag inte hur lång den är men har en utvändig gänga emot styrväxeln med måtten M14x1,5.
Yttre styrled är samma som för icke servo.

Nu så har vi problemet att det inte är så lätt att hitta inre styrleder till våra bilar ifall man har servostyrning. Jag har kollat runt lite och hittat en lösning på problemet i alla fall :) Volvo 240 har en uppsjö med olika styrväxlar och det visar sig att styrlederna till ZF styrväxel passar utmärkt dom har följande specifikationer:

Längd 291,5mm, gänga mot styrväxel M14x1,5 och gänga till yttre styrled M14x2. Så ska man köra med dessa styrleder måste man köpa yttre styrleder från en Volvo 240 också!

Sen så finns det även styrleder till Camgear styrväxel till volvo 240 som verkar passa, dom är 288,5 mm långa och har samma gängor som ZF styrväxeln. Vet inte om dessa är tillräckligt långa! Var även på er vakt då det inte är samma stag på CAM med som utan styrservo.


Detta är nog den informationen jag kan komma fram med på rak arm :) Och det gäller bara 360 från 84-91 då jag inte vet hur det är med 340 :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Styrleder
« Svar #1 skrivet: december 29, 2010, 21:30:41 »
B14 bilarnas inre styrled har utvändig gänga emot styrväxeln, så kanske de passar till 360 med servo :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Styrleder
« Svar #2 skrivet: december 29, 2010, 23:23:58 »
Bra guide!
Hoppas vi kan komplettera den färdigt snart  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.