Författare Ämne: 343 b200f Turbo bygge -87  (läst 22238 gånger)

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
343 b200f Turbo bygge -87
« skrivet: maj 11, 2009, 20:07:49 »
Tjabba!

Nu har jag bestämt mig för att turbo konvertera 343:an. Mestadels för bus men även för att visa västerås folket att 300 går bra! + för att dra min kompis BMW 318 :)

Bilder kommer dessvärre inte in förns nästa vecka :( men jag kunde inte låta bli att starta upp projekttråden iaf.

Lite som jag har spart på mig som ska i/på bilen:

1st Cobra stol (letar efter en till)
1st Garret turbo (850)
4st Olika mätare (oilkg, oiltemp, voltmeter, Turbotrycksmätare)
5st Wunderbaum
1st Japs dämp
2st 2,5'' avgasrör längder (2m/st)
1st IC (bmw :o )
Lite stereo prylar.

Väntar även på ett grenrör från Anton på åland :D

Jag har mina funderingar på att ha kvar bilen original på utsidan men ett hyffsat vrål under huven :)

då jag har ca 1 år kvar till körkort så har jag tid på mig att fixa bilen :P
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2009, 20:42:52 »
Jag har mina funderingar på att ha kvar bilen original på utsidan men ett hyffsat vrål under huven :)

Kul att du valde att satsa istället för att sälja  :P

Och kul att du bygger sleeper om du inte trillar dit och börjar modda utsidan med. Jag har hållt mig i 6 år  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2009, 20:48:48 »
Jag har mina funderingar på att ha kvar bilen original på utsidan men ett hyffsat vrål under huven :)

Kul att du valde att satsa istället för att sälja  :P

Och kul att du bygger sleeper om du inte trillar dit och börjar modda utsidan med. Jag har hållt mig i 6 år  8)


tycker de skulle va riktigt häfftigt med en ''gubbil'' på utsidan men sen en riktigt grym motor på insidan ::)
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2009, 22:14:08 »
äre nån som vet hur mkt man kan ladda innan man måste sänka kompet och fixa tillskottssprut? eller innan kolvarna går?
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Emanuelsson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2009, 22:22:48 »
Jag laddar 0.8 som de är nu och lamdamätaren visar att allt är som de ska och då kör jag org. sprut utan annan btr osv, turbo och intercooler bara. 1bar sen behöver du nog kompsänka.
Men kan säga att den går som fan med 0.8:P

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2009, 07:28:03 »
Jag laddar 0.8 som de är nu och lamdamätaren visar att allt är som de ska och då kör jag org. sprut utan annan btr osv, turbo och intercooler bara. 1bar sen behöver du nog kompsänka.
Men kan säga att den går som fan med 0.8:P

tuufft. Men haru bränsle trycksregulator också? eller är den oxå original?
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2009, 10:24:29 »
Jag laddar 0.8 som de är nu och lamdamätaren visar att allt är som de ska och då kör jag org. sprut utan annan btr osv, turbo och intercooler bara. 1bar sen behöver du nog kompsänka.
Men kan säga att den går som fan med 0.8:P

tuufft. Men haru bränsle trycksregulator också? eller är den oxå original?

::)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Emanuelsson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2009, 10:33:08 »
tuufft. Men haru bränsle trycksregulator också? eller är den oxå original?

Den är org. just nu men har både en 3.0bars och en linjär liggandes. om du vill ha lite mer tryck på bränslet sen så kan du få köpa den 3.0bars för en symbolisk summa. (2.5bar är det org.)

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2009, 10:50:31 »
äre nån som vet hur mkt man kan ladda innan man måste sänka kompet och fixa tillskottssprut? eller innan kolvarna går?

Det går att gå upp till lite över 1bar utan kompsänkning beror lite på hur mkt bränsle den får. men med tillskottssprut så kan du ladda på upp till 1.3-1.5 utan att kompsänka.
hade en 745a tidigare med en b21 i som jag turbo konverterade utan kompsänkning men med förgasare med på tok förstora munstycken så laddade jag 1.6 utan att den spikade. men då höll inte bakaxeln så jag sålde den efter 2 månader.
Turbo = Real Power

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2009, 17:58:35 »


men de fanns ju en bränsle trycksregulator för 1300 på internet som hette blablabla 1:4. äre sån du har lr?
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Emanuelsson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2009, 21:18:22 »


men de fanns ju en bränsle trycksregulator för 1300 på internet som hette blablabla 1:4. äre sån du har lr?

Nej det låter som en progressiv, jag har en linjär btr som jag ska ha och en 3.0bars org från en b230 som du kunde få köpa i så fall.

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #11 skrivet: maj 12, 2009, 21:22:50 »
för hur mkt ungefär?
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Emanuelsson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #12 skrivet: maj 12, 2009, 23:29:50 »

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #13 skrivet: maj 13, 2009, 15:03:50 »
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Emanuelsson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #14 skrivet: maj 13, 2009, 19:43:39 »
du får den vad jag köpte den för, 100 spänn. sen är de ju fördelaktigt om du vid nått tillfälle skulle vara här omkring (skövde) så slipper du ju fraketen.

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #15 skrivet: maj 13, 2009, 19:48:25 »
du får den vad jag köpte den för, 100 spänn. sen är de ju fördelaktigt om du vid nått tillfälle skulle vara här omkring (skövde) så slipper du ju fraketen.

aah precis ska kolla upp de
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #16 skrivet: maj 15, 2009, 15:55:22 »
Äre nån som har koll på besiktning av 343 turbo? går det utan att byta motor. bara stoppa in turbo + lite andra bromsar och så? Finns det nån på forumet som har besiktat sin 343/360 med turbo?
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #17 skrivet: maj 15, 2009, 16:01:03 »
Går inte.Måste ta en komplett avgasrenad turbomotor+bygga om bakvagn bromsar vxl osv så
den går att regga som ombyggt fordon,det är precis vad jag och zyklon håller på med.
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #18 skrivet: maj 15, 2009, 16:55:55 »
Går inte.Måste ta en komplett avgasrenad turbomotor+bygga om bakvagn bromsar vxl osv så
den går att regga som ombyggt fordon,det är precis vad jag och zyklon håller på med.

Håller inte jag också på med det eller?  ::)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #19 skrivet: maj 15, 2009, 17:09:53 »
Du ska ju inte bes har du sagt  :P
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #20 skrivet: maj 15, 2009, 17:31:02 »
Måste ta en komplett avgasrenad turbomotor.
Måste det alltid vara avgasrening för att regga som ombyggt fordon? eller om bilen haft det från ny? eller är det ifall att motorn varit avgasrenad?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #21 skrivet: maj 15, 2009, 18:55:03 »
Japp från och med -76 års mod så måste den nya motorn ha katalysator (org ej på hängd efter)
Motorn måste vara strikt org,allså inga hemma konverterade turbosatser med andra ord  ???
"don't buy it if you can build it!"

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #22 skrivet: maj 15, 2009, 20:29:37 »
Tack för svaren:) jag ska nog skita i att besikta med turbo och bara byta till original grenrör o så till besiktning sen ta en kväll och sätta dit turbon igen 8)
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #23 skrivet: maj 15, 2009, 21:30:05 »
Helt rätt  8)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #24 skrivet: maj 15, 2009, 23:52:37 »
Motorn måste vara strikt org,allså inga hemma konverterade turbosatser med andra ord  ???

Ej heller effektiva "hembyggda" insprutningssystem!

MEN reggar man som miljöbil dvs. etanolbil så får man faktiskt köra med allt möjligt kul tex. hembyggt insprutningssystem. Men effekten får ju då inte gå upp många % från original ~110hk
Vet inte om man kan kombinera ombyggt fordon och registreringen som miljöbil.

Men nog om det nu har ju Lasse fått höra hur tråkigt det är i byråkratsverige  :-\

Bättre då att skruva lite extra turbo Lasse  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #25 skrivet: maj 16, 2009, 16:52:37 »
 btw jag heter fredrik igentligen ::) Lassekamrat var bara nåt jag hittade på för typ 2 år sen 8)
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #26 skrivet: maj 16, 2009, 17:13:46 »
btw jag heter fredrik igentligen ::) Lassekamrat var bara nåt jag hittade på för typ 2 år sen 8)


Säjj till sen fredrik när du vill att jag ska skicka grenröret ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #27 skrivet: maj 16, 2009, 21:33:14 »
ge oss bilder :D har ju inget eget att bygga på för tillfället så vill ha bilder från andra för att hålla igång inspirationen :)

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #28 skrivet: maj 16, 2009, 22:53:49 »
Anton: yes jag säger till så fort jag har lite cash;)

elleshar: bilder kommer upp imorrn kväll :)
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #29 skrivet: maj 16, 2009, 23:11:37 »
en liten idiot fr¨ga bara, hur bifogar man bilder? ::)
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #30 skrivet: maj 16, 2009, 23:45:54 »
en liten idiot fr¨ga bara, hur bifogar man bilder? ::)

Du har PM  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #31 skrivet: maj 17, 2009, 08:43:36 »
schysst! :D
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #32 skrivet: maj 17, 2009, 08:45:26 »
Sweet jag updaterar sidan flitigt, har inte så mycket annat att göra en ledig söndag när man är bakis :P

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #33 skrivet: maj 17, 2009, 19:53:19 »
hehe lite bilder till slut :P
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #34 skrivet: maj 17, 2009, 19:56:05 »
fler bilder... + att grenröret skickas förhoppningsvis från åland i veckan om anton går med på mitt bud ::)
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #35 skrivet: maj 17, 2009, 20:05:19 »
Var inte den minsta turbon man sett i alla fall :P Du räknar lite ketchup med den antar jag?

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #36 skrivet: maj 17, 2009, 20:42:20 »
Budet antaget så nu är det flänsen till så postar jag i väg det :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #37 skrivet: maj 17, 2009, 20:53:11 »
Var inte den minsta turbon man sett i alla fall :P Du räknar lite ketchup med den antar jag?

jajjamensan.. hade tänkt att ladda 0.8 med den.:P de är lite tryck iaf:P
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Lassekamrat

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #38 skrivet: maj 17, 2009, 20:54:15 »
Budet antaget så nu är det flänsen till så postar jag i väg det :)

schysst men jag är fortfarande orolig över att grenröret inte kommer passa för motorfästet tar i :(
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 343 b200f Turbo bygge -87
« Svar #39 skrivet: maj 17, 2009, 21:01:32 »
Budet antaget så nu är det flänsen till så postar jag i väg det :)

schysst men jag är fortfarande orolig över att grenröret inte kommer passa för motorfästet tar i :(

jag har en specialare kan skicka bild på det imorn :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)