Författare Ämne: Prosjekt bilcross  (läst 6895 gånger)

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Prosjekt bilcross
« skrivet: juni 03, 2009, 20:49:37 »
Hei alle sammen, jeg og to kamerater skal bygge en bilcrossbil i løpet av sommeren/høsten. I utålmodig vente av å komme igang begynner jeg prosjekttråden nå. Har ikke kjøpt bil ennå, men det blir jo selvsagt en 300 ;) Bilcross er den Norske versjonen av Folkrace, og bilen må selges for 8000kr på løpene hvis det blir gitt bud, så det blir et budsjett bygge.         

( overladding er ikke lov i bilcross, så det blir sugis trim  ::) )

Planene hittil:

-Skaffe en ganske rustfri bil.                                                          Det kan ta litt tid før vi skaffer bil, så benytt
-Bytte til ekstraktorrøret som timos lager.                                        sjansen til å påvirke bilvalget/dele erfaringer og
-Lette bilen, bytte fangere til stålplat.                                            meninger angående hvilken 300 vi burde satse på osv.
-Bytte dempere, eventuelt bruke Peter Schmidts fine bytte-olje-trix.   Hvis noen har noen ekstremt lavbudsjett-løsninger på
-Montere FIA-stol og veltebur.                                                     diverse ting er det bare å skrive her! 8)
-Budsjett-trimme max.
-Sveise diffen.
« Senast ändrad: juni 04, 2009, 14:25:32 av V-Man »
V.W.L.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2009, 20:51:32 »
Bilcross är samma som vårat folkrace eller?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2009, 22:15:06 »
Bilcross er den Norske versjonen av Folkrace, og bilen må selges for 8000kr på løpene hvis det blir gitt bud, så det blir et budsjett bygge.

::)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2009, 00:17:33 »
Kul att du skriver här V-man.

Varför måste en bilcross-bil vara rostfri, för hållbarheten eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2009, 05:43:58 »
Bilcross er den Norske versjonen av Folkrace, og bilen må selges for 8000kr på løpene hvis det blir gitt bud, så det blir et budsjett bygge.

::)

Jo men det verkar ju inte vara precis som folkrace eftersom bilen säljs för 8k? våra folkracebilar säljs för typ 4500?
och sen förstår jag inte vad frej menar med att bilcrossbilar ska vara rostfria för det är ju inte våra folkrace  ::)

verkar vara en mer seriös form av folkrace?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2009, 08:09:21 »
Bilcross er den Norske versjonen av Folkrace, og bilen må selges for 8000kr på løpene hvis det blir gitt bud, så det blir et budsjett bygge.

::)

Jo men det verkar ju inte vara precis som folkrace eftersom bilen säljs för 8k? våra folkracebilar säljs för typ 4500?
och sen förstår jag inte vad frej menar med att bilcrossbilar ska vara rostfria för det är ju inte våra folkrace  ::)

verkar vara en mer seriös form av folkrace?

Har inte priset höjts i Sverige sen en tid tillbaka? Tror det är mer än 4k nu. Typ nästan som i Norge.

Det var V-man som skrev att han ville ha tag i en ganska rostfri bil. Kanske för att det blir enklare lagningar om man slipper laga rosten först när det har blivit en smäll i sidan och tröskeln demolerats?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2009, 08:14:08 »
Bilcross er den Norske versjonen av Folkrace, og bilen må selges for 8000kr på løpene hvis det blir gitt bud, så det blir et budsjett bygge.

::)

Jo men det verkar ju inte vara precis som folkrace eftersom bilen säljs för 8k? våra folkracebilar säljs för typ 4500?
och sen förstår jag inte vad frej menar med att bilcrossbilar ska vara rostfria för det är ju inte våra folkrace  ::)

verkar vara en mer seriös form av folkrace?

Har inte priset höjts i Sverige sen en tid tillbaka? Tror det är mer än 4k nu. Typ nästan som i Norge.

Det var V-man som skrev att han ville ha tag i en ganska rostfri bil. Kanske för att det blir enklare lagningar om man slipper laga rosten först när det har blivit en smäll i sidan och tröskeln demolerats?  ;)

japp, priset är på 6.5k nu och det är besiktningar inför varje tävling så för att få så några anmärkningar som möjligt så kanske rostlagad bil är att föredra :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2009, 11:36:30 »
okej förlåt  :'(
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2009, 13:22:48 »
Det är väldigt varierande vad man får för besiktningsgubbe. Ibland kommer folk igenom bara det bromsar på alla fyra hjul, och ibland kan det vara kinkigt som fan!
Vart nästan lite häftigt att gå från 4500 -> 6500, tycker det kunde ha räckt med hälften. Sen tog det väl ca 2 månader innan priset på ett par weber 45:or hade ökat ungefär lika mycket :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2009, 14:16:32 »
Hei, konge at noen kikket innom for å skrive :) bilcross er vel den billigeste motorsporten i norge, jeg mener å huske at bilene ble solgt for 5000kr for ikke så lenge siden, men nå er det altså 8000kr ja. Blir litt artigere sånn synes jeg, ettersom man kan investere litt mer penger i bilene. Er ikke helt sikker på om bilene kontrolleres så utrolig nøye før hvert løp her i Norge, men de må inn til en årlig godkjenning der de er ganske så kritiske til rust på alt av bærende konstruksjon iallefall, så derfor er vi ute etter en bil med lite rust på kritiske plasser iallefall. Overflate rust er jo ikke noe problem sånn sett. Har funnet en ferdigbygd 360 4-dørs sedan til salgs her i norge.
http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=914584;Modified=1243888941 men jeg må si jeg er mest interessert i en 3-dørs combicoupe  :P selv om vi sikkert ville spart en haug med tid og penger på å overta den der.. Hva tror dere?
V.W.L.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #10 skrivet: juni 04, 2009, 21:26:13 »
Hva tror dere?

Blir nog bra! 160hk + grenröret sen då  :P

Det är ju den lättaste karossen oxå! Tror 3-dörrars kombikupe väger mer. Om det är samma motor/årsmodell man jämför..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #11 skrivet: juni 04, 2009, 22:48:06 »
Kan någon förklara hur en 3 dörrars kan väga mer än en 5 dörrars?

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #12 skrivet: juni 04, 2009, 22:59:48 »
?? veier sedan versjonen mindre enn combicoupe 3/5 dørs ??
V.W.L.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #13 skrivet: juni 05, 2009, 12:23:01 »
?? veier sedan versjonen mindre enn combicoupe 3/5 dørs ??

Jeg har 2 360 med b200f og servo. Den med 5 dører veier 1095 kg, og den med 4 dører veier 1170 kg. Jeg har også en svensk 5 dørs, den står oppgitt til 1200 kg, men virker litt tvilsomt at den veier så mye.

Bare ikke bruk en for fin bil, de får så mye juling uansett...

Bilcross er dritgøy, kjørte det i millitæret. Der er det ingen som sparer på kruttet ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Prosjekt bilcross
« Svar #14 skrivet: juni 05, 2009, 21:18:48 »
Enligt Haynes:

Vikt körklar bil med B19-B200, förgasare/insprutning:
  • 3-dörrars 1076/1100
  • 4-dörrars 1075/1093
  • 5-dörrars 1095/1119

Lättaste 300:an: 4-dörrars med B14= 940kg (1984-86)
« Senast ändrad: juni 05, 2009, 21:20:23 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.