Volvo 360 av nyare årsmodeller har ofta en liten lampa i tändningsnyckeln så att man lätt kan se dörrlås och liknande mörka kvällar - för bilar som saknar denna finess kan man följa den här guiden för att råda bot på problemet!
- Börja med att skaffa en nyckel med lampa i - gå till skroten och se om du hittar en Volvonyckel med lampa.
- Nästa steg är att ta loss den gamla nyckeln från plasthöljet med lampan, nyckeln sitter ingjuten i plasten. Dela på plasthöljet som för att byta batteri, ta sedan fram din borrmaskin och en 4mm borr. Borra sedan försiktigt genom plasten för att hitta hålet i nyckeln, till vänster på bilden:

Byt sedan till en 3mm borr och borra ur plasten ur hålet i nyckeln, var försiktig så att du inte borrar hela vägen igenom höljet! Härnäst plockar du fram en kraftig tång samt ett värmeljus eller liknande. Värm nyckeln och bryt den försiktig åt vänster jämfört med höljet till dess den lossnar - ha tålamod så att du inte smälter utsidan av höljet eller bryter sönder något! - När du fått loss nyckeln från plasten tar du fram din reservnyckel, borrmaskinen samt en fil. Börja med att borra ett hål i reservnyckeln på samma ställe som hålet i nyckeln du just tagit loss från plasten. Fila sedan till reservnyckeln så att den passar i plasthöljet - nycklar är mjuka så det borde inte ta allt för lång tid!

- Nu är du redo att montera din nyckel i plasthöljet - pressa in lite lim där den gamla nyckeln satt och stoppa sedan in din nyckel. Fyll sedan hålet du borrade med lim; när limmet torkat kommer nyckeln sitta som berget!

Jag nöjde mig inte med att stanna här - min nyckel saknade nämligen både lampa och batteri... Ursprungligen sitter en liten glödlampa samt ett ganska speciellt knappcellsbatteri i nyckeln; jag ville uppgradera konceptet en aning...
Jag började med att plocka fram en liten Led-lampa av den typ man ofta kan få gratis på mässor och liknande, den syns till vänster i bilden ovan. Denna innehåller en Led med inbyggd strömbegränsning varför den kan drivas direkt på 6V utan strömbegränsningsmotstånd. Det fungerar naturligtvis med en vanlig Led också, men då behövs ett motsånd för att inte elda upp Leden...
Leden löddes loss och trycktes ner där lampan skulle sitta i nyckeln; benen böjdes för att komma i kontakt med plåtblecken. Efter att ha kollat att polariteten på Leden var rätt (bara pröva att spänningssätta den, lyser den så är det rätt, annars fel...) så fixerades den med smältlim.
Därefter åkte jag och köpte 2st CR1616 knappcellsbatterier - det ena fixerades i bottendelen av nyckelhöljet så att det kommer i kontakt med plåtblecket i botten men inte det främre. Det andra batteriet fixerades i knappen i locket så att det följer med knappen när man trycker på den.

Sista steget var att trycka ihop de två delarna - vips hade jag en nyckel med en högintensiv Led i; betydligt mer ljus och sannolikt bättre batterilivslängd än originallösningen!
Sist men inte minst - om det inte går fullt så lätt som det låter ovan, plocka fram mattkniven och karva bort de delar som hamnar i vägen... Med tanke på att man ofta kan få nyckeln med lampan gratis på en skrot är det ju inte så mycket pengar på spel!