Författare Ämne: knotans 360, "såld  (läst 435219 gånger)

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #40 skrivet: juli 21, 2009, 14:55:18 »
finns vindavisar till 360.

tror det är radicast som har dom.
360 Hybrid MKII

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #41 skrivet: juli 21, 2009, 19:33:16 »
Jupp, www.vparts.se fast jag tycker 700:- är lite i häftigaste laget :-\
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #42 skrivet: juli 21, 2009, 20:00:44 »
Gött när det driver på 2 särskilt när det regnar och är halt...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #43 skrivet: juli 21, 2009, 20:03:23 »
Du gör som du vill men det känns bra korkat!
och det med bromsarna var ju inte riktigt samma sak! om man vill ha en bra koppling så kostar det pengar..  kostar pengar som percy nilegård sa i nile city ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #44 skrivet: juli 22, 2009, 09:34:02 »
så du tycker på allvar att jag ska ställa mej å offra 5-6 timar plus materialkostnad å svarva ett nytt svänghjul som ska gå 2-3 bandagar under max 2 månaders tid  :-\
jag tycker det känns mer korkat om jag ska vara helt ärlig...

sen har jag åkt med sinter på alla bilar jag har ägt å kört på bana/gata hitills, å har kanske slitet ned 3 svänghjul hitills under 5 bilars livslängd å 7 års tid så pass att jag blitt tvungen att byta hjulet,
å då är 2 av dem i supran med närmare 900nm på drivhjulen i en 17000 kilotung bil, det hade garanterat slitits värr med organisk iom det hade slirat betydlig värre (knappt det håller grepp med sinter i den )

organiskt är ju bra i en svenssonbil. men vid bankörning med slicks å med turbo funkar det helt enkelt inte....


ni som kör bana å kör std bromskivor/ ok vad har ni för belägg beställde ferrodo 2500 nu, har testat dem på en del andra volvobilar som vi kört på bana (240/740/940) å där har det funkat riktig bra, dock så är ju dem oken lite bättre dimensionerade från fabrik å större /ventilerade skivor.  åriset på 450 kr för bromsats med bultar å monterisgkitt tycker jag är helt ok iallafall.

ang vindavvisarna så va det för dyrt med 700 kr  :o (plus frakt misstänker jag)
får bli en tripp till skroten å knycka några som skulle gå å modda dit från annan bilmodell.


Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #45 skrivet: juli 22, 2009, 12:38:10 »
flintys bil är ju tillsalu så du kan ta hans fjäderben som har modifierade bromsar. tror det är saab.
även höjda fjärdebenshus så den slipper sänkas igenom kapadefjädrar.
360 Hybrid MKII

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #46 skrivet: juli 22, 2009, 23:34:02 »
blir värre bromsar till nästa säsong.


allt som byggs nu (bortsett från buren å lättningen) byggs enbart för att köras på mantorp 2 eller eenutellt 3ggr under augusti,
sen ska motron ur,
fram å bakvagn ska skrotas,
elen ska klippas ur.
karossplåten ska väck, osv osv  ;)

men nu är ny kamera inhanlad  :D

motorn är ju typ klar , eventuell kommer vatteninsprutning ,
men ska ju inte ladda mer än MAX 0.8-1 bar så tror det är överkurs...
spikar ju jävligt sällan med e85 ändå. tror inte ens spridarna räcker till 0.8 bar heller iofs  :doh:









sen såhär vart det med luftfilter, orka bygga dit IC som sagt, ska bara gå en månad innan säsongen är slut ju .




sen var det dags å ta tag i den biten som jag brukar hoppa över normalt sett, men nån gång ska man ju gå vidare, nu är det mer serilös bana som gäller.
kolla dörrsidorna fram.  ;)






sen fick jag hem en leveras av rör idag, dem färdigbockade til huvudbåge mm fick inte plats på bilden, men det fick bli den enkla lösningen med färdigbockat för å hinna, bilen ska på banpremiär den 15de augusti på mantorp, å då är väghållningen kvar att ta tag i  :shock:


hoool

  • Medlem
  • Antal inlägg: 164
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #47 skrivet: juli 22, 2009, 23:40:05 »
Kul att du bygger på 360, hörde att du skulle hjälpa micke o mappa hans 242a ?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #48 skrivet: juli 23, 2009, 12:10:45 »
Kul att du bygger på 360
Verkligen!

och kul att se hur knotans bygge rusar mot banan för att visa upp sin nätta kaross bland alla kolosser  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #49 skrivet: juli 23, 2009, 12:52:41 »
jo jag har ju insett att det är låg vikt som är prio ett för å gå vidare i mitt bilbyggande.
mycket effekt har jag redan testat på, hög toppfart lika så.

snart är det ju dags att testa kombinera desssa tre å bli RIKTIGT snabb.

sen är det ju 4 hjulsdrift som ska till på listan med, men det blir inte på detta bygge!!!!   ( det blir nån gång i framtiden när jag blivi onödigt rik å sätter kapen i en rs6a , r35gtr lr liknande    ;D   )

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #50 skrivet: juli 24, 2009, 19:00:59 »
tog ledigt från jobbet idag för å få lite gjort.
asfaltsmattor urslitna, kapat ur lite onödig innre "dubbelplåt"
buren börjat häfta ihop.

nu ska jag till åland så nu blir det inget uppdates före måndag  :doh:
på måndag ska 4punktsbälten å nya stolarna ha kommit hem  :D
så då blir det lite motiverat att svetsa klart buren å få in dem grejjorna


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #51 skrivet: juli 24, 2009, 21:47:48 »
Är nog flera här på forumet som är nyfikna på hur mycket du kan lätta.  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #52 skrivet: juli 25, 2009, 11:23:16 »
asså det som jag tror skulle gör en del är ju att byta ut std tanken mot en fuelcell,
men jag orkar inte ta ner den nu då det verkar vara tvunget att plocka ned bakaxeln  :-\
vore nice å bygga en egen tank men jobbet å ta ner axlen lockar ju inte direkt...  ???

bakluckan med glas ska bort, blir plast bakruta å sen kapa ur innerplåten.

kofångarna åker bort anintgen helt eller en rejäl lättning, vet inte om det är plåt eller alukofångare???

siktet i år är under 900 kilo,
till nästa säsong hoppas jag hållla mej runt tonet, det skulle ge effekt/vikt förhållande på styvt 1 till 1 vilket vore vÄÄÄÄldigt trevligt ;D



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #53 skrivet: juli 25, 2009, 22:37:28 »
asså det som jag tror skulle gör en del är ju att byta ut std tanken mot en fuelcell,
men jag orkar inte ta ner den nu då det verkar vara tvunget att plocka ned bakaxeln  :-\
vore nice å bygga en egen tank men jobbet å ta ner axlen lockar ju inte direkt...  ???

bakluckan med glas ska bort, blir plast bakruta å sen kapa ur innerplåten.

kofångarna åker bort anintgen helt eller en rejäl lättning, vet inte om det är plåt eller alukofångare???

siktet i år är under 900 kilo,
till nästa säsong hoppas jag hållla mej runt tonet, det skulle ge effekt/vikt förhållande på styvt 1 till 1 vilket vore vÄÄÄÄldigt trevligt ;D

Tanken väger inte jättemycket vill jag minnas.. 5-10kg?!

Kofångarna TROR jag är plåt.. i allafall väldigt rostigt där inne då fästena är plåt.

Vad gör att du får 100kg högre vikt nästa år?! Motorn?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #54 skrivet: juli 27, 2009, 10:03:14 »
jo, motorn är betydligt större samt så blir det en betydligt stöddigarwe framvagn å bakvagn , även vxlådan klär bli en aningens stabilare modell   :)
lär hitta in några meter rör till med för å hållla ihop ekipaget...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #55 skrivet: juli 27, 2009, 13:01:48 »
jo, motorn är betydligt större samt så blir det en betydligt stöddigarwe framvagn å bakvagn , även vxlådan klär bli en aningens stabilare modell   :)
lär hitta in några meter rör till med för å hållla ihop ekipaget...

Nästan så du skulle köra rörramsbygge då och sno Peters plastkaross att trä över det hela.. fast är nog lättare att ha en plåtkaross att utgå ifrån istället för att bygga helt nytt!  :o
Spännande att följa lär det bli hur som helst!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #56 skrivet: juli 27, 2009, 14:41:02 »
mjo, buren kommer byggas ut å ta över för karossens bärande funktion.

dvs fram å bakvagn kommer fästas i burkonstruktionen

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #57 skrivet: juli 29, 2009, 23:31:33 »
har slarvat lite med uppdateringarna här igen.

går rätt sakta framnåt då jag håller på å hjälper massa polare med en hel del grejjor sammtidigt,
buren är nästan klar är ett par rör kvar men använder bilen som brukis tillfälligt nu så.

har fått tag på ett par olika tryckplattor nu å ska testtrycka dem å se vilken som som starkast, misstänker att en bmw e34 535 platta lär vara den starkaste jag hittat hitills. sitter ju på en stor motor å tung bil så...

har svetsat in rör till fästen för bälten, bakre fästen (4punkt)
använde orginal insfästningar nedre. men JÄVLAR vad klena dem fästena var, muttrarna va ju svetsade direkt i klenaste plåten  :o
fick ta å svetsa dit förstäkrningsplattir där, smäller man i lite hastighet med en volvo 360 å väger mer än 50 kilo så lär ju garanterat bältena släppa  :-\   speciellt som dem har börjart bli lagom rostiga med åren.

hittade vindavisare på vinden som jag tror är fråmn en 740 som passar relativt lätt  ;D


knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #58 skrivet: juli 30, 2009, 21:30:16 »
buren mer eller mindre klar, ska väll försöka få "inredningen" målad under helgen om jag inte har fullt upp med annat.

nya rejsstolarna är hemma å fästen klara , dock inte monterade än iom jag inte har målat än.

har spanat lite med olika kopplingarna med, hittade tillslut en bmw m30 b35 tryckplattan som är rätt brutal (låg på vinden så den va gratis med)
vet inte hur mycket den klarade iom vågen jag använt å trycka med va för klen å skalan på pressen är för grov, men en 500+ kg är det nog ialafall, det ska räcka gott å väl hoppas jag.
kanske blir en aning tungtrampat men det får man leva med i en rejsbil.

sen några timmar senare i svarven så såg det ut såhär...

nu väntar jag bara på sintern jag beställt sen blir det kopplingsbyte.
orginalet slirar redan nu även den bara är mappad till typ 0.4 bar  :doh:




Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #59 skrivet: juli 30, 2009, 21:49:25 »
Blev baksidan på svänghjulet som det skulle eller som för mig, "jääklars vad stor pottan var" :)

Vad väger det efter svarvningen?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #60 skrivet: juli 30, 2009, 22:49:13 »
jag bara tog lite på känn,  ;D

det blir nog bra hoppas jag, kan ju inte skada med klite lägre vikt , ingen aning om va det väger, ska testa väga det imorrn

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #61 skrivet: juli 30, 2009, 22:57:59 »
Vill inte gnälla, men det ser väldigt tunt ut?  :o
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #62 skrivet: juli 30, 2009, 23:14:47 »
jag tänkte inte på att mäta mer än mellan tummen å pekfingret, uppskattningvis 12-15mm nånstans
det är väll i tunnaste laget, men man måste ju testa allt nån gång i livet  ;D

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #63 skrivet: juli 30, 2009, 23:18:31 »
Okej! tur att svänghjulet sitter så långt fram så fötter inte är i direkt skottlinje :P
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #64 skrivet: juli 30, 2009, 23:38:27 »
12-15mm är inga problem, går nog att gå ner till 8mm kanske tunnare också för det är ju inte så stor belastning på svänghjulet annat än centrifugalkraften och den belastningen blir ju mindre med lättat svänghjul eller hur.
Ett original svänghjul kan nog antagligen också gå i bitar för jag hade ett plant (ca10 kg) originalsvänghjul från en 4växlad 300 som var sprucket från centrumhålet och ut till kanten, hade man börjat tokvarva med det så kanske det till slut gått i bitar.
Vad jag kan förstå är det ju nog värre och farligare om ett 10 eller 13kg svänghjul lossnar eller går i bitar än att ett lättat på t.ex 4kg gör det :-\
Och som Fredrik sa så sitter ju svänghjulet långt fram i våra bilar.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #65 skrivet: juli 31, 2009, 09:19:04 »
mätte närmast centrum är den 18mm, sen 14mm å där den är som smalast längst ut just innan starkransen är det strax mellan 10-12mm (tjockare där förhöjjningen för tryckplattan är.

som sagt ska köra sinter, blir ju inte samma värme i hjulet då som med organisk iom den slirar nästintill obefintligt.   

6.2 kilo vägde det, mer än jag trott, nästan lika mycket vikt i tryckplattan. blir relativt lätt paket ändå. sintern väger ju typ inte mer än några hundra gram.

alla som jag känner till sm sprängt svänghjul har gjort det efter en stund slirande (dvs kört med underdimensionerad tryckplatta.

jag har ca 13-15mm gjutet svänghjul i supran, ca 900 nm vridmoment på bakhjulen och 1650 kilos vikt, 7500rpm varvstopp sm är flitigt använt.
jag känner mej inte såååå överdrivet nervös.  ::)   volvon kommer aldrig utsättas i närheten av lika mycket påfrestninar

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #66 skrivet: juli 31, 2009, 23:04:26 »
Är man (lika) rädd (som jag) för att svänghjulet ska gå i bitar och slungas ut genom kopplingskåpan, ändra rikting, fara in genom torpedväggen och bita en i foten så kan man ju ge motorn en bh likt mitt hemmabygge nedan  ;D



Har som tur är ej fått erfara om den gör nån nytta än. Men har inte varvat över 6000-6500 med lätta svänghjulet heller..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #67 skrivet: augusti 02, 2009, 18:59:10 »
såååja.-

nu vet man ju iallafal att kopplingsbyte på en volvo 360 är betydligt krånligare man kunnat tänka sej.

fick ner bakaxeln men råkade även ha sönder tanken så det blev ju bara en bra abnledning att slänga skrotet å bygger fuelcell nu istället .

tanken va ju attt detta går nopg enkelt koppingen bör ju vara bytt på 2-3 timmar, 6 timmar senare är det halva kvar.
erik (till vänster) gnällde inte, medans nicke (till höger) visar vad han igentligen tyckte om jobbet, jag själv håller kameran men med en relativt butter min på läpparna när dte va dags att åka hem  ::)


peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #68 skrivet: augusti 02, 2009, 19:24:22 »
Här byggs det  :D kommer att bli hur fränt som helst  8) Vad ska du ha för motor nästa år? eller
är det hemligt  ::) (bara så jag vet hur mycket jag måste trimma  ;D )
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #69 skrivet: augusti 02, 2009, 19:48:34 »
tabnken är väll å slakta supran å donera lite rejsparts om den inte blir såld  ;)

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #70 skrivet: augusti 03, 2009, 21:21:53 »
handpennning laggd på supran,
så i vinter blir det bygge av 
inge supramotor i denna mao. blir å bygga på låg vikt å högvarvig volvospis istället
oxå kul!!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #71 skrivet: augusti 04, 2009, 22:54:54 »
så i vinter blir det bygge av 
inge supramotor i denna mao. blir å bygga på låg vikt å högvarvig volvospis istället
oxå kul!!

Sounds good  :P

Edit: Även om det hade varit kul med en sjuk motor i en liten 360 i 360km/h  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #72 skrivet: augusti 05, 2009, 10:50:09 »
jo de hade det vart, men sen när man är klar med en redig bakvagn å framvagn är det ett bättre utgångobjekt att byta till enstörre motor senare  ;D

budgeten kommer nog precis rymma en lagom 450 hästars b200 i vinter, å det lär räcka till gott å väl för drifting , bara den släpper på 3an så är det ju lungt, på bana lär den släppa 4an med med tanke på vikten, lätt

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #73 skrivet: augusti 05, 2009, 12:55:55 »
450hk b200= skitfränt ;D

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #74 skrivet: augusti 05, 2009, 14:59:32 »
vill ha en motor som andas bäst mellan 4-8000 rpm så då kändes valet att behålla 200an självklart, 230 är ju bara triist med så trögt varvtal.
b21 hade med funkat annars....

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #75 skrivet: augusti 06, 2009, 17:26:37 »
nu sitter bakvagn å koppling på plats igen,.

ska rallymodifiera bakre stötdämpare å fixxa höjning av bakaxel under morgondagen evetunellt.

blev en tripp till biltema å fixxade en 30 liters tank (plast) den får precis lagom plats i reservhjulsbaljan,  kunde inte bli enklare/billigare,

måste bara fixxa en anslutning till retur från motrn, samt en avluftning som går ut utanför bilen så det inte blir vakum/övetryck i tanken när man kör eller vid temperaturskillnader, skulle inte vara så bra  ::)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #76 skrivet: augusti 06, 2009, 19:51:01 »
nu sitter bakvagn å koppling på plats igen,.

ska rallymodifiera bakre stötdämpare å fixxa höjning av bakaxel under morgondagen evetunellt.

blev en tripp till biltema å fixxade en 30 liters tank (plast) den får precis lagom plats i reservhjulsbaljan,  kunde inte bli enklare/billigare,

måste bara fixxa en anslutning till retur från motrn, samt en avluftning som går ut utanför bilen så det inte blir vakum/övetryck i tanken när man kör eller vid temperaturskillnader, skulle inte vara så bra  ::)

Härligt att du klarat av en demontering och montering av våra bilars smidiga drivlina  ;)

Rallymod=http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0  ???

Höjning av bakaxel = sänkning av bil.. bäst att skriva så ingen idiotförklarar dig för att du vill höja bilen  ;D

Biltema plasttank, låter inte som en godkänd bensintank men den tål bensin i allafall kanske? Exploderar inte vid brand heller..
Klarar den en besiktning vid banåka/En dag på strippen?
Enklaste lösningen som fungerar är den bästa, så tummen upp!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #77 skrivet: augusti 08, 2009, 09:23:22 »
jepp det va den rallymodifikationen jag tänkte göra...  ;D   funkar rätt bra just för bana, tar man för tjock olja så blir det iofs vääldigt srtötigt, ska nog testa nån motorolja.

nu vart man ute å åkte en sväng igen.

blev nått knas med utväxlingen på utrampningsarmen å nya tryckplattan, kopplar inte ur redigt , faaaan ångrar jag inte satte dit sinter, 

får ta å förlänga kopplingsarmen på söndag så jag får lite mer slaglängd på u-lagret.
trolgen där felet ligger,

men betydligt mer "stuns" i pedalen nu,. går å stämpla loss trean nu utan att lamellen slirar,
har köpt mej lite reläer å sånt till vatteninsprutning så ska försöka få en tank svetsad i veckan som kommer.

båttanken inkopplad med, funkar väl hyffsat, men iom lutningen på reservhjulsbljan blev det lite fel , kommer inte kunna fylla helt., men det ska nog gå att lösa relativt enkelt.
hoppas den är godkänd å kommer genom besiktning vid banan, tror det bara gäller att den sitter rejält fastspäns så ska det nog vara lungt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #78 skrivet: augusti 08, 2009, 10:34:51 »
blev nått knas med utväxlingen på utrampningsarmen å nya tryckplattan, kopplar inte ur redigt , faaaan ångrar jag inte satte dit sinter, 

får ta å förlänga kopplingsarmen på söndag så jag får lite mer slaglängd på u-lagret.
trolgen där felet ligger,

men betydligt mer "stuns" i pedalen nu,. går å stämpla loss trean nu utan att lamellen slirar,
har köpt mej lite reläer å sånt till vatteninsprutning så ska försöka få en tank svetsad i veckan som kommer.

båttanken inkopplad med, funkar väl hyffsat, men iom lutningen på reservhjulsbljan blev det lite fel , kommer inte kunna fylla helt., men det ska nog gå att lösa relativt enkelt.
hoppas den är godkänd å kommer genom besiktning vid banan, tror det bara gäller att den sitter rejält fastspäns så ska det nog vara lungt

När jag monterade 240/740 turboplatta på mitt lättade svänghjul så fick jag inte heller den att koppla ur tillräckligt. Gick precis putta bilen lite i garaget om man kopplade ur fullt.
Men jag shimsade tryckplattan med M8-brickor alltså typ 1,25mm så blev det perfekt. Lätttrampat och go känsla. Bättre än original klenplatta faktiskt! 700kg fjädertryck mot 500 original. Räcker för en lätt trimmad sugis så här långt i allafall  :P

Men varför blev det inte sinter? Du hade väl beställt en  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #79 skrivet: augusti 08, 2009, 12:56:02 »
beställde en lamell från lamell.se, dem verkar ha kursat eelr nått, ficka aldrig nån lamell iallafall å sidan är nere nu  >:(

ska förlänga kopplingspedelaen en cm eller två ovanför brytpunkten... det borde lösa biffen.

nu vart jag precis av med supran  ;D
så nu har man 70k i kontanter ligger hemma å handla grejjor för  ::)

nejdå det mesta kommer sättas in på banken.
ska köpa hem lite bromsar å sånt till verision två på bilen samt beställa hem en del plåt i alu å rostfritt