Författare Ämne: intressekoll uppgradeings droivaxlar  (läst 3089 gånger)

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
intressekoll uppgradeings droivaxlar
« skrivet: augusti 13, 2009, 13:03:42 »
ursäkta att jag dubbelposatar men lägger ut den två ggr så ingen missar, iom jag har lite bråttom med svar.

funderar på å fixxa två nya drivaxlar/medbringare till 360

blir i nått lite exklusivare material exakt vilket är inte bestämmt med betydligt stabilare än orginal pressade skiten.

skulle det finnas nått intresse att köpa sånna??

kommer använda orginal medbringare å sen svetsa ihop med ny axel/splines.

blir för dyrt att utgå från en hel 100mm axel å svarva hela skiten. priset att utgå från en std bedbringare blir troligen runt 3-400 kr styck med gamla/kassa medbringare i "utbyte"

dvs ni skickar in en trasig medbringare till mej som jag kan ta "plattan" från sen svarvar jag å svetsar dit ny axel å lagerläge å sen värmebehandlar å skickar tebax.

dvs runt en tusenlapp för två med frakt .

//niklas

eller om nån vore intresserad av att köpa et större parti å ha på lager, jags ka bara köra med std bakaxeln ett par veckor till. så det är nu elller inte alls typ iom det är rätt omständigt att spänna upp grejjorna i den cnc fräs jag har för de är lös 4de axel så är ett par timmar inställningstid för att fräsa axen, sen om jag gör 2 eller 10st axlar på en gång kvittar då det kanske är 5-10min max för självaste frästiden Tunga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: intressekoll uppgradeings droivaxlar
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2009, 20:52:25 »
Hej, bra initiativ!  :D

Du skriver drivaxlar/medbringare men menar bara själva medbringaren om jag inte förstår helt fel!?

Menar du att originalet har en pressad axel genom "plattan"? Alltså ej billet..?

Hur ska du göra nya axeldelen ink. splines, svarva & fräsa själv, ta från annan modell, eller köpa customtillverkad från tredje part?

Ursäkta alla jobbiga frågor men blir såklart nyfiken, ingen har gjort nåt liknande detta innan, förutom Peter som alltid hittar "skrot" att para ihop och anpassa till sina 360:s  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: intressekoll uppgradeings droivaxlar
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2009, 22:04:44 »

ja det är bara självaste medbringaren vi pratar om nu.
är väll främst den som är klen, drivaxeln å knutarna är ju iallafall inte riktigt lika underdimensionerade å lär hålla betydligt bättre så länge man undviker hjulstuds.

 orginal är ett typ av gjutjärn, = mycket sprött å svårt å kunna göra en redig härdning på. (som nog de flesta märkt)


tanken var att svarva bort orginal axeln å bara behålla självaste flänsen som man bultar mot drivaxeln.

sen svarvar jag ur en ny axel ur riktigt stål (istället för det kassa gjutskiten/pressade)

sen in med makapärerna i cnc maskin å fräser fram splinsen, å sen svarvar ihop delarna med presspassning,

efter det tigsvetsning mot den sidan som är mot drivaxel å eventuellt rörtråd mot andra sidan, sen en sväng till i svarven å justera in måtten å riktigsvarvning.
efter det in i efterbehanldningsugn för å rätta till spänningarna i materialen som blir av svetsningen, dvs eftervärmebehandling

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: intressekoll uppgradeings droivaxlar
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2009, 20:23:09 »
Okej, då förstår jag helt vad du menar!

Hade ju inte suttit fel kanske även om min sugis inte är trimmad nog än för att ha knäckt några medbringare.
Många hål på bilen att stoppa pengar i dock så jag får nog hoppa ditt hjälpsamma förslag.. och de värsta trimmarna har fuskat med 240-axel så de behöver inga  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: intressekoll uppgradeings droivaxlar
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2009, 21:49:27 »
det är väll så förstår jag, även jag kommer ju bygga 240 axel  ;D

jag gör väl en 4-6st axlkar direkt så ifall nån behöver så kan jag iallafall kasta ihop ett gäng å i värsta fall så finns ju cnc programmet kvar så man kan göra fler.
ska väll blrja svarva et gäng axlar på måndag är det tänkt.

ska ju till mantorp den 23e så då vore det väll nice å testa dem , eventuellt med slicks