Författare Ämne: Artiklar om kolvbultsoffset  (läst 11019 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
Artiklar om kolvbultsoffset
« skrivet: mars 05, 2010, 09:30:09 »
Jag kanske har snöat in mig lite i och med allt strul jag har haft med kolvbultar till min motor, men jag tyckte i vart fall artiklarna var spännande! 10% mer vrid med 2.2mm kolvbultsoffset åt rätt håll jämfört med att åka utan kolvbultsoffset... B14 har ca. 1mm kolvbultsoffset original, troligen åt "fel" håll dock för att motorn ska gå tyst. Med lite tur kan det finnas gratishästar att hämta genom att vända kolvarna...

http://picasaweb.google.com/ptuomov/PistonOffset?authkey=Gv1sRgCPGUpsfr8Z-siQE&feat=directlink#
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FimpeN

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
SV: Artiklar om kolvbultsoffset
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2010, 10:26:18 »
Orkar inte läsa kan du kort fatta det lite? Det lila jag läste så fatta jag att bulten inte skulle vara centrerad i kolven.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Artiklar om kolvbultsoffset
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2010, 11:06:54 »
Precis, om man har en kolv som inte har kolvbulten riktigt i mitten kan man tjäna lite effekt genom att vända den så att vevstaken lutar åt rätt håll när veven står i TDC.

Kolla på den högra bilden på den här sidan:


Vevstaken trycker veven åt sidan istället för rakt neråt; om man trycker veven rakt neråt när den står i TDC händer inget, trycker man den däremot åt sidan får man vridmoment!

Det man betalar med för att få den extra effekten är högre sidkrafter och snedbelastningar på kolven och cylindern vilket kan leda till högre slitage av dem samt kolvslammer. Biltillverkarna brukar/brukade vända kolven åt andra hållet för att minska kolvslamret, tyvärr tappar man verkningsgrad då...
« Senast ändrad: mars 05, 2010, 11:11:02 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FimpeN

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
SV: Artiklar om kolvbultsoffset
« Svar #3 skrivet: mars 05, 2010, 18:44:04 »
Väldigt intressant jag får läsa igenom artiklarna när jag orkar. Tack för att du länka dom. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Artiklar om kolvbultsoffset
« Svar #4 skrivet: mars 05, 2010, 19:11:07 »
Intressant!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Artiklar om kolvbultsoffset
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2010, 20:40:07 »
Tack! Jag har klurat på hur det dära med "Secound order" funkar..När kolvarna ligger lika, lika mycket vrid som effekt.

Troligen så antar jag att motorn försöker gå baklänges..vilket är omöjligt för en rak 6a då den är så balanserad att man inte behöver en balansaxel  ;D
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!