Författare Ämne: 16v i 360  (läst 15026 gånger)

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
16v i 360
« skrivet: november 18, 2009, 23:16:34 »
någon som stoppat i en komplett 16v i en 360?? vad behövs byta och går det öra med orginalsprut?? vet att man får byta tråget iallafall
Bra, bättre, bredast

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 16v i 360
« Svar #1 skrivet: november 18, 2009, 23:21:19 »
Motorfästena passar inte :-\ men det går ju att göra nya ;)

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 16v i 360
« Svar #2 skrivet: november 24, 2009, 15:31:16 »
varför skulle inte motorfästena passa?:o
Är juh fortfarande en rödblockare....

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 16v i 360
« Svar #3 skrivet: november 24, 2009, 16:38:53 »
varför skulle inte motorfästena passa?:o
Är juh fortfarande en rödblockare....

B234 har ju inte samma block som B230, B234 har balansaxlar.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 16v i 360
« Svar #4 skrivet: november 24, 2009, 18:12:22 »
de va som fan:O
Trodde de va ett vanligt 230 block...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 16v i 360
« Svar #5 skrivet: november 24, 2009, 20:20:10 »
varför skulle inte motorfästena passa?:o
Är juh fortfarande en rödblockare....

B234 har ju inte samma block som B230, B234 har balansaxlar.

de va som fan:O
Trodde de va ett vanligt 230 block...

Har väl inte med blocket att göra, balansaxlarna sitter väl på utsidan? Dessutom tas dom väl bort vid trimning.. särskilt om man balanserar och viktar upp motorn ordentligt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 16v i 360
« Svar #6 skrivet: november 24, 2009, 20:36:27 »
16v blocket har helt egna motorfästen som bara finns till 7-900 serien. Allså du kan inte mot på typ 240 eller 360 fästen på blocket.
Men man kan bygga nya  :) men sen ska oljepickupen passa osv....

Enklast är att använda ett vanligt 230 block och fixa kamdrivningen. Kolla min tråd på kamdrivning tillex.


http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4767.0
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 16v i 360
« Svar #7 skrivet: november 24, 2009, 22:45:20 »
varför skulle inte motorfästena passa?:o
Är juh fortfarande en rödblockare....

B234 har ju inte samma block som B230, B234 har balansaxlar.

de va som fan:O
Trodde de va ett vanligt 230 block...

Har väl inte med blocket att göra, balansaxlarna sitter väl på utsidan? Dessutom tas dom väl bort vid trimning.. särskilt om man balanserar och viktar upp motorn ordentligt.
Balansaxlarna sitter på utsidan ja, och de har nog med blocket att göra för de ska ha olja de också, så jag nämnde balansaxlarna för att det antagligen är pga dessa som blocket och motorfästena ser annorlunda ut.
Oljekanalerna skall ju pluggas när man tar bort axlarna.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 16v i 360
« Svar #8 skrivet: november 24, 2009, 23:15:26 »
varför skulle inte motorfästena passa?:o
Är juh fortfarande en rödblockare....

B234 har ju inte samma block som B230, B234 har balansaxlar.

de va som fan:O
Trodde de va ett vanligt 230 block...

Har väl inte med blocket att göra, balansaxlarna sitter väl på utsidan? Dessutom tas dom väl bort vid trimning.. särskilt om man balanserar och viktar upp motorn ordentligt.
Balansaxlarna sitter på utsidan ja, och de har nog med blocket att göra för de ska ha olja de också, så jag nämnde balansaxlarna för att det antagligen är pga dessa som blocket och motorfästena ser annorlunda ut.
Oljekanalerna skall ju pluggas när man tar bort axlarna.

Tack för rättning Kullke  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 16v i 360
« Svar #9 skrivet: december 11, 2009, 19:21:12 »
jag håller på att montera en helt orginal b234f i min 360 nu och du får bygga nya går att använda ena motorfästen om du bara använder 2st skruvar sen byta som sakt tidigare oljetråg och oljepickupen men jag ska köra med hela motorhärvan från en 740 16v
har inte råd med ett ms just nu :( men hoppas det ska bli bra en då ;D
« Senast ändrad: december 15, 2009, 20:50:03 av dahlan144 »
Old Volvo's never die, they only go faster!"

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: 16v i 360
« Svar #10 skrivet: april 22, 2011, 15:52:41 »
Du kan ju alltid flytta över kolvarna och toppen till ett vanligt B230 block så slipper du flera problem.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd