Författare Ämne: svårt att få i ettan o tvåan när köld  (läst 25203 gånger)

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
svårt att få i ettan o tvåan när köld
« skrivet: december 16, 2009, 19:22:34 »
Vad är felet när vår 360 , medkörd 36000 mil är mycket svårväxlad när det är köld ?
Man får helt enkelt använda milt våld och röra växelspaken an o an till andra växlar för att det alls skall gå .
Men det brakar inte till i lådan utan känns degigt .
ATF oljan är aldrig bytt , men bilen är mycket försiktigt körd

Finns det nån länk som beskriver detta , jag har inte hittat tex hur man byter  plastbussningarna på växelföraren , vet inte hur man tar loss det .
Efter att ha kört kanske 1 mil så går det normalt igen .
Bilen är inte sönderrostad så det borde vara nåt annat fel
Detta fel är mycket irriterande i trafikljusen . Hur mycket möda o pengar tror ni att det  kan gå åt för att avhjälpa  felet om det alls går ?
ralleville

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: svårt att få i ettan o tvåan när köld
« Svar #1 skrivet: december 16, 2009, 21:03:31 »
Jag tror ett oljebyte i växellådan skulle göra susen. Annars kan du prova om det går lättare att lägga i ettan och tvåan när du lyfter backspärren - då är det bara justering som behövs.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 17, 2009, 09:11:09 »
Hej Girder

Och tack för ditt råd .Vi har haft bilen ganska länge i samband med att svärfar bytte till en annan volvo -
Och inga större fel har den haft.
Vattenpumpen bytt två gånger och kylaren en gång
Blev lite tveksam på hur mycket den är medkörd så jag kollade nyss, ja den är 26000 mil och inte som jag först nämnde, sorry .
Har försökt det där med att lyfta backspärren , tycker inte det inverkar.Har också försökt justera detta utan att det blivit bättre.

Nu känns det som man skulle hålla i en gummispak som bångnar när man försöker få växlarna i och man får  "pynja " länge  före starten , sedan plötsligt kan det gå in

Vad anser ni om att byta bussningarna i växelförarsystemet, hur mycket måste loss för detta arbete ?'

mvh ralleville

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 17, 2009, 15:22:34 »
Tror FREJ har bytt bussningarna.

Kika här i hans projekttråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.1800

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 17, 2009, 17:56:12 »
    :)Tack för rådet , det skall jag göra .

Tänkte själv försöka byta oljan , men det är minus 13 grader just nu ute och jag har inte varmt garage med lyft.

Och min vanliga verkstad har fullsatt flera veckor framöver.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #5 skrivet: december 17, 2009, 18:14:43 »
Ett bra tips när du byter oljan är att ta en bit (1.5m eller så) vanlig trädgårdsslang, den går precis att trycka in i påfyllningshålet i lådan (och diffen); då kan du stå bredvid bilen med en tratt och hälla i oljan snabbt och bekvämt!
Oljan som brukar rekommenderas är: 10W40 eller liknande motorolja i växellådan samt transmissionsolja i diffen. Eventuellt kan du pröva någon tunnare motorlja; jag kör 5W40 har jag för mig, det har funkat bra för mig både sommar och vintertid...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 18, 2009, 07:44:40 »

Tack för tipset Kurre86

I fjol fyllde jag i lådan och då hade jag köpt ATF olja i Biltema.
Men det är ju aningen trångt där bredvid lådan så jag måste ta en en stor injektionsspruta som en bonde med mjölkkor
gett åt mig .Den rymdes precis bredvid  och gick bra att använda med en gummislang  .Men det tog en massa tid , så din metod med längre slang är säkert mycket bättre.
I fjol hade jag ingen smörjbock vilket jag har nu , men den är ganska nygjuten och intäckt ännu , så vet inte om jag ork ta bort allt isolering där är ännu ovan på betongen nu när det är minus 16
Vet inte om jag vågar använda  motorolja , den är väl betydligt tjockare än ATF oljan och innehåller den de tillsatser som
växellådsoljor ?
Är inte motoroljor försedda med ämnen som skall klara av förbränningstemperaturer och annat som inte förekommer i
växellådor.
Och växellådsoljor har tillsatser som gör att oljan biter fast sig i alla rörliga delar så mycket som möjligt så att inte metall mot metall situation skall uppstå, dessutom behöver de väl inte heller tvätta sot som maskinoljor
Men å andra sidan om det fungerat för dig , så kanske jag borde  pröva .
Hittade igår länken till Frejs fina beskrivningar, men fick inte reda på hur mycket jag måste riva för att slippa till.Ju mindre bort dess bättre.
Men börjar nu undra om det kan ha att göra med gummigrejjen som växelföraren sitter fast i transaxelröret.Tänk om dessa gummibussningar är dåliga ?
Finns de alls att köpa mera , hur kollar man , är det uppifrån direkt under spaken ?
Eller kan man bygga om något , det var en bilreparatör som sade att han kunde åtgärda detta problem kanske , genom att såga upp ett hål inifrån och sedan svetsa något där.Men förklaringen var så luddig att jag inte förstod vad han menade .Och han förklarade inte mera trots frågor.
Tror ni detta kan ha att göra med kopplingssplines , att kopplingen inte rörs ordentligt på axelm eller att det bildats grader på axeln . Går det att sätta tex molybdenpasta på splinesaxeln via kopplingsarmens hål ?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #7 skrivet: december 18, 2009, 09:31:41 »
Kolla den här tråden angående oljeval:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4285.msg55177#msg55177
Kolla framförallt i den länkade PDFen!

Förresten, hjälper det att dubbeltrampa lådan eller se till att alltid peta i ettan när bilen fortfarande rullar?
« Senast ändrad: december 18, 2009, 10:05:17 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 18, 2009, 15:32:16 »
Mycket intressant det där kurre86 om oljorna

Jag har inte startat bilen idag , men klämde ner  kopplingen och försökte sätta i alla växlar.Alla gick utom 5 an .Prövade inte backen alls .
Det verkar vara lite olika från gång till gång och nu minns jag inte riktigt hur det var med dubbeltramp om jag prövat detta .Skall göra det nästa gång jag skall köra .
I synnerhet om man sitter i rödljusen och det ändrar till grönt så vill man inte riktigt hinna med detta , utan att bli broms i trafikströmmen .

Om det är varmare i morgon så kanske jag kör upp den på smörjbocken och kollar närmare .Gumman får sitta och växla och  gubben är under.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #9 skrivet: december 18, 2009, 17:10:45 »
Lycka till! Hoppas det inte går som det gjorde för växellådan på vår 740... Den var svår att få i ettan och tvåan på, precis som du beskriver fast oavsett temperatur... Man lärde sig ganska snabbt att aldrig stanna utan att ha en växel i; skulle man få i ettan stillastående fick man ofta börja på trean och växla ner en växel i taget på slutet. Den växellådan låste sig på tvåan till slut, det gick inte att vare sig få i eller ur växlarna, spaken satt fast...  Jag har inte plockat isär den lådan, men när jag tömde ur olja så for det ut något som såg ut som en bit av en växelförargaffel - troligen har någon tvingat i växlarna för länge sedan, krökt en gaffel och därefter har det bara varit en tidsfråga innan något skulle dö...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 18, 2009, 19:25:05 »
Oj oj , det där låter mindre bra.
Det här felet har varit väldigt länge men det är nu i år på hösten som jag upplevt det som verkligen besvärligt .
Snackade för en tid sedan med en bekant som har skrotat sin 360 som var medkörd över 35000mil
och han hade aldrig haft dylika problem .Dock var den nu ett rosthav

På vår bil  vid  högra bakhjulet  är ena drivknuten också ganska " mogen " så arbetet sväller ut.
Har kollat diverse nyköp ( dvs annan bil , men inte ny ) men inte hittat nån som jag gillar.
Vad rekommenderar ni , tycker ni det är lönt att jobba vidare på denna trots allt .jag har som sagt inte inneverkstad men smörjgrop .
Är det inte ett jäkla jobb att byta lådan ensam ?
Måste man ha nån speciell lyft ?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #11 skrivet: december 18, 2009, 21:05:00 »
Om bilen inte är allt för rostig kan det helt klart vara värt att satsa på; förhopnningsvis räcker det ju med oljebyte i lådan och en ny drivknutsdamask så är bilen som ny igen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: december 19, 2009, 08:05:53 »
Det är nog det som jag innerst inne skulle vilja , att ha den kvar.
Men att byta låda nu på vintern , mindre trevligt.
Har också svårt att hitta nya slitdelar.

En helt sjuk ide´ har jag om drivknuten .

Vad tror ni om detta ( skratta gott bara )

-är det helt galet att svänga drivaxeln 180 grader vid högra bakhjulet så att inre knuten kommer ut och den  nuvarande
yttre kommer in .Då skulle väl det slitna när man kör framåt komma på  "backasidan " och därmed " framåt " vara  nästan som nytt

Nya gummidamasker och nytt fett också.

Ändring idag kväll

Invigde smörjbocken i dag och körde upp på den .Inga problem  med detta .

Men när jag startade motorn  och hade fritt i så gick det inte att få nån växel i alls .Vågade inte använda våld, prövade dubbeltramp  men inget hjälpte .Stannade motorn och då gick det , ettan in utan problem.
Körde upp på bocken och  spände kopplingsvajern lite .Tror detta aldrig har gjorts och det verkade som om den skulle ha blivit bättre, kanske , vet inte vad man ska tro om detta
Kollade att jag inte hade olja att byta med , så det får bli efter julen .

För här i mina trakter är det svårt att få tag i drivknutarna, volvo har inte , biltema ej heller .

Kollar kanske oljan idag , det är bara minus 6 grader just nu
« Senast ändrad: december 19, 2009, 18:28:35 av ralleville »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #13 skrivet: december 19, 2009, 23:27:05 »
Det är nog det som jag innerst inne skulle vilja , att ha den kvar.
Men att byta låda nu på vintern , mindre trevligt.
Har också svårt att hitta nya slitdelar.

En helt sjuk ide´ har jag om drivknuten .

Vad tror ni om detta ( skratta gott bara )

-är det helt galet att svänga drivaxeln 180 grader vid högra bakhjulet så att inre knuten kommer ut och den  nuvarande
yttre kommer in .Då skulle väl det slitna när man kör framåt komma på  "backasidan " och därmed " framåt " vara  nästan som nytt

Nya gummidamasker och nytt fett också.

För här i mina trakter är det svårt att få tag i drivknutarna, volvo har inte , biltema ej heller .

Kollar kanske oljan idag , det är bara minus 6 grader just nu

Följ ditt hjärta, fast enklast att meka inne i värmen såklart.

Det där med drivaxlarna verkar riktigt smart. Sen om det fungerar får nån annan sia om..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: december 29, 2009, 15:08:57 »
Hej igen .

God fortsätting på det gamla året !

Idag  bytte jag oljan i växellådan och när jag tog bort bottenproppen så hade magneten små
metallspån  högst upp på magneten.Tydligen slitage , det är väl normalt ?
Inga stora bitar , små små partiklar .

Och oljan såg inte så ljusröd som den nya .Dessutom nån typ av mörk smörja  runt bulten .

Själva påfyllandet tog en väldigt tid trots att jag fyllde med slang och en liten tratt, tror
det tog över en timme bara påfyllandet.
Har inte kört något ännu , men hoppas på det bästa .

Om någon läser detta så undrar jag vad för slags system proffsen använder när de fyller på , de kan nog inte vänta så här länge
som självtryck gör

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: december 29, 2009, 22:31:43 »
Hej igen .

God fortsätting på det gamla året !

Idag  bytte jag oljan i växellådan och när jag tog bort bottenproppen så hade magneten små
metallspån  högst upp på magneten.Tydligen slitage , det är väl normalt ?
Inga stora bitar , små små partiklar .

Och oljan såg inte så ljusröd som den nya .Dessutom nån typ av mörk smörja  runt bulten .

Själva påfyllandet tog en väldigt tid trots att jag fyllde med slang och en liten tratt, tror
det tog över en timme bara påfyllandet.
Har inte kört något ännu , men hoppas på det bästa .

Om någon läser detta så undrar jag vad för slags system proffsen använder när de fyller på , de kan nog inte vänta så här länge
som självtryck gör

Bra jobbat, lite partiklar i oljan lär väl vara helt normalt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #16 skrivet: december 30, 2009, 00:28:54 »
Hoppas det blir bättre nu! När jag bytte tog det kanske 5 minuter att fylla på olja, men då var det +20oC och sommar - oljan flyter nog lite lättare då! Man kan använda pumpar eller fettsprutor och liknande apparater för att trycka i nya olja i lådan, det lär gå snabbare i vart fall...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Chrippe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: december 30, 2009, 14:50:38 »
Mvh Christopher

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 01, 2010, 09:09:59 »
Tack för rådet, biltemas pump  ser  bra ut.

Igår kväll körde frugan med volvon och efter start av motorn så började hon skrapa bort isen på rutorna .Vi hade minus 15 igår vid detta tillfälle så allt var ganska stelfruset
När hon skulle köra iväg var det svårigheter med 1 ans växel , och hon satte då först backen i och det hade då fult ljud i lådan sa hon .Sedan gick ettan in normalt

Under körningen fungerade allt ok .

Nästa vecka är jag på jobb igen och då får vi se hur det ändrats .Nästan lite nervös hur det skall gå .

Mvh
ralleville

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: januari 01, 2010, 14:59:51 »
Om det är fult ljud i lådan när man ska ha i backen betyder det att ingående axel roterar och backen är ju ej synkroniserad, vanligt att det är det problemet med våra bilar, jag har kört 300 i 18år så jag brukar på rutin bromsa axeln genom att först trycka spaken mot en annan växel innan jag lägger i backen, det beror förutom axelns rotationsmassa på smuts eller rost i splinsen.
Men i ditt fall är det ju svårt att få i ettan också, så det tyder på att inte kopplingen frikopplar helt så det är kanske dax att spänna kopplingsvajern :-\ Hur högt står din kopplingpedal? den ska komma lika högt eller lite högre än bromspedalen.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 01, 2010, 16:40:03 »
Det där var intressant kullke , skall kolla i morgon . :)

Jag spände  vajern en aning förra veckan men tyckte det inte inverkade .

Såg när jag var under senast en rektangulär plasttäckbricka på kopplingshusets kåpa och tänkte att den borde man kanske ta bort om man  kanske kan se splinsens där .
Men det är  ogjort ännu , var lite fundersam om jag söndrar plastbrickan i den temperatur som det varit de senaste dagarna , nu är det nästan minus 17 .

Tror ni jag borde smörja splines med molybdenpasta om det går att få in något genom den lilla luckan  ?

Går det att spruta nån rengöringsspray in på axeln , eventuellt putsa  med en lång smal pensel ?

Det där fula ljudet i lådan när man lägger i backen har varit där så länge jag minns , men det är svårt att få frugan att göra enligt din metod kullke, själv glömmer jag också ibland .

Måste antagligen fortsätta med att sätta in högre växlar eller de som går in och sedan lägga i ettan .
Som yttersta nödåtgärd , stoppa /starta motorn igen .

Mvh ralleville

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: januari 01, 2010, 17:20:47 »
var lite fundersam om jag söndrar plastbrickan i den temperatur som det varit de senaste dagarna.
Den är av gummi så den går inte sönder :)
Rengöringsspray kan kanske fungera, men allt du sprayar kommer hamna på lamellen så att smörja splines är kanske inte så bra:-\

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: januari 03, 2010, 17:45:41 »

Tack för rådet om gummibrickan .

Glömt att kolla pedalens höjd .

Men igår var vi ute på en 25 km resa och det var kallt .
Minus 23 , men det gick ändå att växla försiktigt så kanske det blivit bättre .

Bra råd det där att försöka sätta i annan växel före backen läggs i  och långsamma rörelser tycks också behövas.

Hade tänkt ta volvon  till jobbet i morgon men fick order från högsta ort att jag måste ta dotterns bil ( tanken tom ! ) 8).

Har också ett annat problem nu när det är kallare väder , den ger dåligt med värme trots vintertermostat 92 grader.

Borde  jag starta ett nytt ämne för denna fråga kanske , hur brukar ni göra ?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: januari 03, 2010, 17:48:47 »
Borde  jag starta ett nytt ämne för denna fråga kanske , hur brukar ni göra ?

Låter som en bra idé. Brukar annars bli diverse diskussioner i samma tråd men då blir det grötigt tycker jag och svårt att hitta i efterhand.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: januari 05, 2010, 07:28:07 »
Mellantidsrapport  8)

Idag när det var minus 10 körde  jag till jobbet .
Efter start av motorn var det första gången inte direkt lätt att direkt få in växeln så jag satte spaken närmare trean och fyran .Allt var trögt när bilen inte varit i trafik på två dygn , men det gick sedan ganska bra .Även i trafikljusen blev det inga större problem  .Vet inte om  man vågar hurra ännu , men en svag opimism skymtar fram . ;)

Tack för alla goda råd i denna tråd .
Mvh
ralleville

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: januari 14, 2010, 17:34:54 »
Hej

Har nu kört halva veckan med bilen .
Och det har varit problem trots att det varit nästan plusgrader.Ettan och tvåan mycket besvärliga .

Men vad tror ni om följande :
- ni vet den där vinkeljärnsgrejjen som sitter bredvid växelspaken och som har en strömbrytare för backljuset .
Den är fastsatt med två insexbultar .

Är det mycket känsligt hur den är injusterad ?

Där är en plastskena på spaken som kanske måste löpa mot järnet när ettan , tvåan skall in .

Och när man lägger backen i så lyfts plastdelen upp och påverkar backljusets strömbrytare .
Märkte nämligen att när jag backade så lyste inte backljuset , bara om man drog spaken mera mot vänster .
Det var således ett glapp mellan spaken och avbrytaren .
Och också ett glapp mellan den vita plastdelen som kanske skall ligga emot järnet när man sätter spaken mot vänster
för att få in ettan eller tvåan .
Justerade denna järndel lite mot höger och nu lyser backljuset normalt om man har backen inne.

Och tyckte också att ettan och tvåan går bättre in .Men det kan ju vara att det bara jävlas när man sitter i trafikljusen ! 8)

För att förtydliga : är det mycket viktigt detta hur denna järndel är i förhållande till spaken , om det är meningen att spakens plastdel skall löpa mot delen vid isättning av dessa växlar ?

Börjar tro att det är lite kritiskt detta  hur det är injusterat , har alltid tyckt att spaken verkar lite degig och man har svårt att hitta lägena

Försökte också  ta bort gummibrickan rakt under kopplingshuset för att se om man skulle se splines , men det gick inte .Tror att kanske kopplingen inte är helt ok , men den slirar inte

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: januari 14, 2010, 20:06:17 »
Kontakten för backljuset är ju just till för att tända en lampa, kan omöjligt göra att växellådan fungerar bättre.
Däremot blir den ju ett stöd när man skall hitta 1an och 2an!

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: januari 14, 2010, 20:29:31 »
Då måste det väl vara ngt inne i lådan som inte är helt ok   
 :(

Det är bara så irriterande när det ibland är helt  ok och ibland mycket besvärligt att
växla .

Och då dessutom bilen aldrig är misshandlad eller nämnvärt rostig så skulle jag inte
vilja skrota den .

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: januari 28, 2010, 17:44:15 »
Måste fråga råd ännu om besvärliga växlar .   ???

-plattan som växelspaken sitter fast i och som är fastsatt i transaxelröret har ju gummibussningar .

Är det normalt att dessa slits av åren och att plattan skulle börja röra sig för mycket pga detta .

Och inverka på läget där ettan och tvåan skall in

Har under årens lopp rostskyddat mycket och börjar nu undra om gummina tagit skada av all olja som de kanske fått på sig  och därför  inte är ok

Och om detta skulle vara orsaken , kan man då kanske svetsa  fast hela systemet i transaxelröret eller karossen ?

Eller hur gör man ?

har hittat på ett engelskt  forum en beskrivning på detta men fotona om detta gick inte att öppna .

Hur skulle ni lösa detta , utan att byta låda , det klarar jag inte av i kölden och utomhus nu . :-\

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: februari 01, 2010, 22:06:19 »
Kolla först om Volvo fortfarande tillhandahåller bussningarna som reservdel.
Sen vet jag inte om du kan byta dem utan att sänka/ta bort motor/växellåda från transaxelröret.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: februari 01, 2010, 23:38:12 »
-plattan som växelspaken sitter fast i och som är fastsatt i transaxelröret har ju gummibussningar .
Är det normalt att dessa slits av åren och att plattan skulle börja röra sig för mycket pga detta .
Har under årens lopp rostskyddat mycket och börjar nu undra om gummina tagit skada av all olja som de kanske fått på sig  och därför  inte är ok
Och om detta skulle vara orsaken , kan man då kanske svetsa  fast hela systemet i transaxelröret eller karossen ?
Jo plattan sitter i två gummibussningar med M6 skruvar, men den är också stagad fram till sprängkåpan (man ser staget i motorrummet), jag har kört 300 i 18år och aldrig haft problem med dessa gummibusningar däremot på en 360 sprack plattan sönder så den lossna från det staget, då blev det så glappt att det inte gick att växla.
Jag har också rostskyddat mina bilar så dessa gummibusningar tycks nog klara det, men skulle de vara trasiga skulle man antagligen kunna stummontera plattan mot transaxelröret med två stora slangklämmare utan att ta ner röret :-\
Men har du demonterat lädret och gummit vid spaken ser du ju om plattan rörs mycket när du växlar :-\
Men ifall du får i växlarna nästan utan problem när du inte har igång motorn är det knappast fel på spaken eller stagen :-\

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: februari 02, 2010, 10:09:41 »
Är glad att ni Frej och Kullke orkade svara på denna fråga , det känns jäkligt detta  ;)

Och  igår så körde frugan med bilen  och gissa vad hon sade ! :-[

Joo, hon hade inga som helst problem att få i växlarna .Varken som kall eller som varm och då hade bilen stått
oanvänd i nästan en vecka.

Jag blir snart galen av detta . :( >:(
Har sökt igenom allt som har med växellådan att göra på forumet och hittade igår till sist nån
som hade svetsat fast plattan .Men det kom ingen info hur det var gjort eller hur resultatet blev till
slut.
Hade för nån vecka sedan loss lädret och gummit och såg nog att bussningarna rörde sig en aning , men vet ju inte hur mycket som
är normalt.De är inte av eller loss från plattan vad det syntes i alla fall .
Tycker att om det rör sig för mycket så borde det ju inverka på alla växellägen, men varför går trean , fyran och femman i då i så fall ?

Nu har det också kommit massor av snö och det ställer till det ur servicesynpunkt.

Om detta löser sig så lovar ja att meddela vad som var felet,

Har märkt att många tillfälliga besökare inte gör sig nån möda att meddela hur det gick fastän de fått utmärkta råd här , det är synd att det är så

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: februari 02, 2010, 12:02:30 »
Kul att kunna (försöka) hjälpa till!

Bra att frugan klarar växlingarna åtminstone ;) För hennes skull.

Jag har oxå råkat ut för materialbrott på plattan och fått ta ner och svetsa den som även kullke gjort. Bilder här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg51050#msg51050
Däremot satte jag dit den i mina gamla gummin igen från 1987. Har inga problem med att få i växlarna. Har provat två olika växellådor och båda har varit normala att växla. Även om den första var lite dålig på treans synkringar.

Tråkigt med dålig respons på vår hjälp från främlingar. Förmodligen har de inte hunnit få känsla för forumets hjärtliga hjälpsamhet att de vill göra oss tjänsten att återgälda hjälpen med lite feedback.  :-\

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: februari 02, 2010, 14:01:37 »
Bra bilder, Frej , " tänk juu "

Om vädret är nådigt skall jag riva upp runt spaken på veckoslutet  och frugan som
är     ;D  växlingsexpert får växla medan jag kryper omkring och ser hur det rörs.

Kanske där är något som är av / löst/ sprucket  och som jag inte lagt märke till ännu .

Eventuellt     kunde man  experimentera med kullkes patent med stora slangklämmor också .

Responsen från tillfälliga besökare beror väl på rena slöheten och också tanklösheten .

Men här är en bra stämning i alla fall     :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: februari 03, 2010, 20:33:14 »
Varsågod! Tar inte bilder bara för min egen skull utan har alltid en baktanke för allmänna nyttan på 300 power!

Stämningen är god ja, den får vi ofta beröm för från besökare från andra (större) forum.

Lycka till med felsökningen. Då håller vi tummarna för 29° varmt och inget regn  ;)

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: februari 04, 2010, 08:42:28 »
 :)

nu nästan snöstorm , men bara minus 5 ( ännu ) Snöskottning väntar  ;D

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: februari 06, 2010, 17:37:58 »
Värmebölja här , bara minus 5 så det är riktigt skönt. ;D

Och hade bort delarna runt växelspaken idag.

Nog gungar enheten som är fast med gummidynorna när man för spaken framåt och så
ser man  också att bussningarna som spaken är lagrad i har glapp .Ni vet den där som ser ut som en gaffel .

Börjar  tro att det är en del av felet här i dessa bussningar  för jag råkade hitta Bosse bildoktorn på you tube där han bytte liknande bussningar på en V40.Där var felet att man inte fick i de högre växlarna vill jag minnas.

Måste kolla  om dessa plastbussningar finns att köpa mera , om de inte finns , råkar någon ha
mått på dem ?

Sökte på forumet där jag tidigare sett bilder över hur de ser ut men hittade som vanligt ingenting .

Är här nån  som vet berätta var dessa bilder finns ? ???

tackar på förhand   ;)

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: februari 06, 2010, 20:30:21 »
Plastbussningen finns att köpa på volvo köpte en i sommras, men inte orkat bytt på min.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: februari 07, 2010, 09:25:04 »
Bra svensson ,tack för rådet. :)

Verkar vara aningen trångt där emellan .

Vad sägs om  nedanstående våldsamma ide´?

Tänkte kanske  skaffa metallsågsblad till sticksågen för att , ve och fasa , såga bort så man slipper till ,

och man kan väl punkta fast den lossågade biten med MIG svetsen sedan när nya bitarna är på plats .

Ropa högt om ni anser detta vansinnigt ! ;D

Men massor av vitt på marken , får nog vänta ännu

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: februari 07, 2010, 13:55:13 »
Helt onödigt att förstöra bilen för att byta en bussning som går att byta utan att ta ner drivlinan ::)
Jag bytte bussningarna på min bruks 360 utan att ta ner momentröret, vill minnas att jag skrivit det förut här på forumet och att om man lägger i femman går det att skruva ut insexskruven som låser tappen, och fast du skulle såga bort halva kardantunneln så ska insexskruven skruvas underifrån i allafall ;)
Men hur mycket glappar din bussning? om du har i en växel hur mycket glappar spaken? och då menar jag glappar inte hur mycket du med våld kan röra spaken.

Det var här jag skrev till Frej att man inte behöver ta ner drivlinan, men Frej hade ett annat problem med spaken här också så jag undrar om du kan ha samma fel :-\
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg71886#msg71886
« Senast ändrad: februari 07, 2010, 14:01:49 av kullke »